Handkappen met dagrijverlichting / knipperlicht zonder e-keur ?

Mark_W

Rookie
27 sep 2021
9
0

Bijlagen

  • IMG_5542.jpeg
    IMG_5542.jpeg
    71,4 KB · Weergaven: 3
  • IMG_5543.jpeg
    IMG_5543.jpeg
    69,8 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
In NL is geen E-keur plicht, voor niets, maar het helpt wel..
Als jij een hele motor zelf bouwt, volgens de regels krijg je een kenteken, waar je ook in Dld of lapland of waar dan ook wilt rijden..
Waarom een E-keur..
Dan wordt het toegestaan om in elk land van de EU het betreffende object te gebruiken waarvoor het bedoeld is..
Dus een helm met E4 mag je niet als uitlaat gebruiken, maar een helm zonder E-keur is niet verboden..ik had ooit een DiWS Ghibli, zonder E-keur maar met TNO keur, was gewoon legaal en toegestaan..
Zelf een fluisterstille uitlaat demper maken is ook geen probleem, kan gewoon zonder E-keur..
In Dld is E-keur ook geen garantie ( voor duitsers) elke motorband heeft een E-keur, maar zij mogen alleen met banden rijden die voor hun motor zijn toegetaan, tenzij het apart in hun kenteken wordt bijgeschreven
 
@Barbabart was wel de bedoeling om de knipperlichten in de handkap te gebruiken en de originele te demonteren.
Als ik een aan/uit schakelaar apart voor de dagrijverlichting maak, zal het dan mogen in bijvoorbeeld Duitsland?
 
@Barbabart was wel de bedoeling om de knipperlichten in de handkap te gebruiken en de originele te demonteren.
Als ik een aan/uit schakelaar apart voor de dagrijverlichting maak, zal het dan mogen in bijvoorbeeld Duitsland?
Nee, je motor voldoet niet aan de duitse norm, want je hebt zelf er iets op "gefreubelt", terwijl de originele verlichting er nog op zit.
Zelfs Ali koppelingshendels en spiegels met minder dan 78 mm doorsnee zijn verboden in "Die Heimat".
Zelfs als het niet aangesloten is mag het niet. Geldt in Nederland ook voor "verlichting" die je op Golfjes ziet met toeters en bellen....
 
Nee, je motor voldoet niet aan de duitse norm, want je hebt zelf er iets op "gefreubelt", terwijl de originele verlichting er nog op zit.
Zelfs Ali koppelingshendels en spiegels met minder dan 78 mm doorsnee zijn verboden in "Die Heimat".
Zelfs als het niet aangesloten is mag het niet. Geldt in Nederland ook voor "verlichting" die je op Golfjes ziet met toeters en bellen....
dat geldt alleen voor duitse motoren, die moeten ieder jaar/2 jaar gekeurd worden, ze mogen daar zelfs geen andere maat banden monteren, of velgen polijsten ( je haalt materiaal weg) , maar je mag daar als buitenlander rustig met handels van Ali rijden, of met een 2 maten grotere band..

Alleen ( en dat is b.v. ook met winterbanden) ...ALS je een ongeval krijgt wordt er gekeken of de technische staat invloed heeft gehad op het ongeval, en kun je ook als het in eerste instantie niet jouw schuld is, toch deels aansprakelijk worden gesteld..
 
In principe moet je voertuig ten alle tijden voldoen aan het typegoedkeur. Of je nu aangehouden wordt of niet, of je nu een apk-verplichting hebt of niet. Geldt voor de auto net zo: strict genomen moet ie elke willekeurige dag door een APK kunnen komen.

Extra verlichting aanbrengen mag daarmee volgens mij niet -> afwijking van typegoedkeur.

Of je er gezeik mee krijgt is natuurlijk wat anders.

Overigens snap ik niet zo goed waarom vele motorrijders graag op een kerstboom op wielen willen lijken, maar ik houd t er maar op dat het blijkbaar goed christenen zijn...
 
@Barbabart was wel de bedoeling om de knipperlichten in de handkap te gebruiken en de originele te demonteren.
Als ik een aan/uit schakelaar apart voor de dagrijverlichting maak, zal het dan mogen in bijvoorbeeld Duitsland?
Als de motor een Nederlands kenteken heeft en het in Nederland mag. Mag het in elk land binnen de EU.
 
In principe moet je voertuig ten alle tijden voldoen aan het typegoedkeur. Of je nu aangehouden wordt of niet, of je nu een apk-verplichting hebt of niet. Geldt voor de auto net zo: strict genomen moet ie elke willekeurige dag door een APK kunnen komen.

Extra verlichting aanbrengen mag daarmee volgens mij niet -> afwijking van typegoedkeur.

Of je er gezeik mee krijgt is natuurlijk wat anders.

Overigens snap ik niet zo goed waarom vele motorrijders graag op een kerstboom op wielen willen lijken, maar ik houd t er maar op dat het blijkbaar goed christenen zijn...

Ik noem een extra knipperlicht om de zichtbaarheid vanaf o.a. de zijkant en voorkant te verbeteren geen kerstverlichting :)
 
Dat klopt, maar met niet goedgekeurde onderdelen op een motor rijden die wel een goedkeuring zouden moeten hebben, mag in Nederland ook niet. Alleen wordt er hier nooit op gecontroleerd, maar in Duitsland dus wel.
In Nederland hebben wij geen hele uitgebreide voorschriften voor dat soort zaken toch, niet meer dan ''er moeten knipperlichten op aan de voor en achter zijde, en ze moeten oranje zijn en ze moeten minimaal en maximaal zoveel licht geven''. Of moet dat soort handel ook in Nederland gekeurd of iig met goedgekeurde onderdelen gaan?

Toevoeging: lees in bovenstaand bericht dat NL geen e-keur plicht heeft. Kortom knipperlichtjes kan je gwn erop zetten, ook al zit er geen e-keur op. En een duitse agent heeft daar verder niks over te zeggen.
 
In principe moet je voertuig ten alle tijden voldoen aan het typegoedkeur. Of je nu aangehouden wordt of niet, of je nu een apk-verplichting hebt of niet. Geldt voor de auto net zo: strict genomen moet ie elke willekeurige dag door een APK kunnen komen.

Extra verlichting aanbrengen mag daarmee volgens mij niet -> afwijking van typegoedkeur.

Of je er gezeik mee krijgt is natuurlijk wat anders.

Overigens snap ik niet zo goed waarom vele motorrijders graag op een kerstboom op wielen willen lijken, maar ik houd t er maar op dat het blijkbaar goed christenen zijn...

Bij een auto-apk kijken ze niet naar de typegoedkeuring van een voertuig. Ik denk ook dat het niet te doen is om daar een database van te hebben.
Ze kijken naar de eisen die voor dat bouwjaar geldig zijn. Regels van een recenter voertuig op een oud voertuig toepassen mag volgens mij altijd.
Denk aan mistachterlicht, 3de remlicht of teruguitrijlicht.
Extra verlichting aanbrengen mag dus, ongeacht de typegoedkeur. Het moet wettelijk wel toegestaan zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan