ECU Flash of Powercommander .

Status
Niet open voor verdere reacties.
18 sep 2022
135
60
Wat is de betere afstelling ?

Een ECU flash of de Powercommander ? Nieuwe ECU zijn die beter dan met een ouder type ECU / motor ?

PC zijn beter omdat de meeste ECU's een beperking hebben ? Is dit bullshit ?

In mijn beleving stellen de meeste tuners middels een ECU flash enkel het A/F (brandstof/lucht) verhouding bij wat een PC ook kan.

Het gaat mij meer even om het afstellen van het A/F (brandstof/lucht) verhouding. Dat je middels een ECU Flash opties aan & uit kunt zetten weet ik.Heb al 20 x mijn motoren laten afstellen met beiden Flash en PC ben redelijk bekent met beiden.

En graag even het waarom dan uitleggen ? Graag enkel forumleden met antwoorden die ook verstand hebben van zaken. })
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bijlagen

  • 1673556778736.png
    1673556778736.png
    33,4 KB · Weergaven: 67
Als ik het mag zeggen is een ECU flash de betere optie. Als tenminste alle veldjes en opties kunnen worden aangepast. En wel om de simpele reden dat de ECU daadwerkelijk op de sensoren zit aangesloten die de gegevens meten die zo belangrijk zijn voor die magische A/F ratio waar TS het over heeft.

Een piggyback module, welke dan ook, zit volgens mij nooit aangesloten op al die sensoren, dus die moet hoe dan ook info interpreteren die hij NIET direct zelf gemeten heeft. Kun je softwarematig dan wel heel cool een miljoen opties en invulveldjes maken maar dat maakt de beslissingen die het ding neemt niet beter.

Over de A/F ratio is ook nog wel een en ander te zeggen trouwens, wat is dan de streefwaarde? 12,5 voor max. vermogen?? 14,7 voor theoretisch optimum?? of 16 voor lekker zuinig rijden??

Als je het echt maximaal wil kunnen afstellen moet je niet piepen en een andere ECU monteren, fijne breedbandlambda eraan en een groot scherm op je dashboard om het allemaal af te lezen
 
Als ik het mag zeggen is een ECU flash de betere optie. Als tenminste alle veldjes en opties kunnen worden aangepast. En wel om de simpele reden dat de ECU daadwerkelijk op de sensoren zit aangesloten die de gegevens meten die zo belangrijk zijn voor die magische A/F ratio waar TS het over heeft.

Een piggyback module, welke dan ook, zit volgens mij nooit aangesloten op al die sensoren, dus die moet hoe dan ook info interpreteren die hij NIET direct zelf gemeten heeft. Kun je softwarematig dan wel heel cool een miljoen opties en invulveldjes maken maar dat maakt de beslissingen die het ding neemt niet beter.

Over de A/F ratio is ook nog wel een en ander te zeggen trouwens, wat is dan de streefwaarde? 12,5 voor max. vermogen?? 14,7 voor theoretisch optimum?? of 16 voor lekker zuinig rijden??

Als je het echt maximaal wil kunnen afstellen moet je niet piepen en een andere ECU monteren, fijne breedbandlambda eraan en een groot scherm op je dashboard om het allemaal af te lezen
Welke sensor wordt er bijvoorbeeld niet uitgelezen met een piggy back?
 
Deze man 😂
Vind je het juist niet omslachtig om een extra apparaat aan te schaffen á €600 ofzo om vervolgens iets te doen wat je met de originele spullen ook kan doen? En ik zou het eerder vertrouwen als een goeie tuner meerdere runs voor je doet, om de waardes te optimaliseren. Wil je een nog beter geoptimaliseerde AFR (perfect gaat het nooit zijn), dan zal het blok uit de motorfiets moeten en op een motorproefstand afgesteld moeten worden. Dan kunnen ze namelijk exact op bepaalde lasten en gasklepstanden de afstelling optimaliseren, zodat je een volledig kenveld krijgt.
 
Laten we de vraag eens omdraaien dan, welke sensor wel? post eens een aansluitschema van jouw set-up?
Ik heb nog geen set up, ik ben me aan het informeren.
Ik wou een ECU Flash, maar de tuner (niet de eerste de beste) krijgt geen toegang tot mijn ECU, waardoor ik een andere oplossing moet zoeken. Daarbij kwam ik voorlopig uit bij de Rapid Bike EVO, die een autotune functie heeft. Evenwel lees je op internet vooral ervaringen die je kan herleiden tot "ik heb hier best wat geld voor betaald, dus als zelfverantwoording zeg ik maar dat ik tevreden ben", er zijn weinig meer wetenschappelijk onderbouwde meningen. Ondertussen op ADV rider wel nog een goed topic gevonden waar ze zo een spul op een KTM 790 gezet hebben en waar er meerderen de werking wel wat opvolgen en mee spelen.

De Rapid Bike komt met een behoorlijke kabelboom. Ik vind niet direct een oplijsting van al wat gemeten wordt, hier kan je het wel volgen:


Het is dus echt een oprechte vraag, wat zou er nog gemeten moeten worden, wat missen we nog?
Ik volg dus alleszins dat een ECU flash beter is, of toch alleszins dat je er nog meer mee kan bereiken. Bij mij gaat het over een Moto Guzzi Norge voor straatgebruik, ik ben in de verste verte niet opzoek naar de laatste pk. Wel naar een beter draaiend blok, want door de luchtfilter aanpassingen (6 keer grotere luchtinlaat en een K&N filter van een RSV Mille) icm met een (ingekorte) open uitlaat draait het blok extreem arm. In die mate dat het stationair (na koudstart) uit durft vallen. Het zal niet verbazen dat het on-off karakter/de gasrespons niet de aangenaamste is.

Andere optie is eens een Nederlandse dealer zoeken (ik ben Belg), jullie hebben wel wat meer Guzzi-specialisten die mogelijks meer kunnen. Maar dat is dan weer een logistiek gedoe... Ik ben er net als iedereen hier van overtuigd dat een ECU flash beter is, maar ben ook wel nieuwsgierig naar hoever zo een Rapid bike nu effectief springt. Wat is commerciële praat, wat kan het echt.
Het lijkt me wel dat het voor mijn vereisten zal voldoen, maar wil ook heel graag de nadelen goed in kunnen schatten. Dat van die breedband sonde is alvast het eerste goede voorbeeld van een beperking die ik nog niet eerder had gelezen. In tegenstelling tot de topicstarter vind ik de input die hier gegeven wordt wel interessant.
 
De motor die jij noemt zou moeten kunnen met tuneECU volgens onderstaand lijstje.


Maar even zonder gekheid, je bent niet op zoek naar de laatste PK en je hebt toch al het luchtfilter en de uitlaat aangepast? Als je om te beginnen dat luchtfilter weer eens origineel maakt, loopt het ding dan beter? Want de toevoer van teveel frisse lucht lijkt dan de oorzaak.
 
De motor die jij noemt zou moeten kunnen met tuneECU volgens onderstaand lijstje.


Maar even zonder gekheid, je bent niet op zoek naar de laatste PK en je hebt toch al het luchtfilter en de uitlaat aangepast? Als je om te beginnen dat luchtfilter weer eens origineel maakt, loopt het ding dan beter? Want de toevoer van teveel frisse lucht lijkt dan de oorzaak.
Het draait hem bij mij op de beleving en vooral het geluid. De open luchtfilter maakt het meest begeesterende geluid dat ik ooit al op een motorfiets hem mogen waarnemen, die blijft :)

En het klopt dat het zou moeten kunnen, de tuner heeft wel nog eens een gelijke Guzzi op de bank gehad, maar geraakt er bij mijn ECU niet in. Volgens de dealer niet ongewoon. Soms lukt het soms niet, Italiaanse willekeur.
 
Er wordt trouwens heel slecht gelezen wat mijn precieze vraag/constatering was. Voor de onnozele LEIPO's onder u de laatste bijdrage een filmpje.

Ik heb goed gelezen. Je blijft maar herhalen dat het gaat om "het afstellen van het A/F (brandstof/lucht) verhouding" en dat mensen niet goed lezen, maar A/F betekent juist lucht/brandstof in plaats van andersom. Ben ik op de goede weg? :+
 
Wel interessant topic trouwens, dank voor ieder zijn bijdrage. Dankzij het aanzwengelen van deze discussie door Henk krijg ik toch allemaal info waar ik zelf nog niet bekend mee was, ook al zat Henk daar zelf niet (altijd) op te wachten. :}
 
Ik heb nog geen set up, ik ben me aan het informeren.
Ik wou een ECU Flash, maar de tuner (niet de eerste de beste) krijgt geen toegang tot mijn ECU, waardoor ik een andere oplossing moet zoeken. Daarbij kwam ik voorlopig uit bij de Rapid Bike EVO, die een autotune functie heeft. Evenwel lees je op internet vooral ervaringen die je kan herleiden tot "ik heb hier best wat geld voor betaald, dus als zelfverantwoording zeg ik maar dat ik tevreden ben", er zijn weinig meer wetenschappelijk onderbouwde meningen. Ondertussen op ADV rider wel nog een goed topic gevonden waar ze zo een spul op een KTM 790 gezet hebben en waar er meerderen de werking wel wat opvolgen en mee spelen.

De Rapid Bike komt met een behoorlijke kabelboom. Ik vind niet direct een oplijsting van al wat gemeten wordt, hier kan je het wel volgen:


Het is dus echt een oprechte vraag, wat zou er nog gemeten moeten worden, wat missen we nog?
Ik volg dus alleszins dat een ECU flash beter is, of toch alleszins dat je er nog meer mee kan bereiken. Bij mij gaat het over een Moto Guzzi Norge voor straatgebruik, ik ben in de verste verte niet opzoek naar de laatste pk. Wel naar een beter draaiend blok, want door de luchtfilter aanpassingen (6 keer grotere luchtinlaat en een K&N filter van een RSV Mille) icm met een (ingekorte) open uitlaat draait het blok extreem arm. In die mate dat het stationair (na koudstart) uit durft vallen. Het zal niet verbazen dat het on-off karakter/de gasrespons niet de aangenaamste is.

Andere optie is eens een Nederlandse dealer zoeken (ik ben Belg), jullie hebben wel wat meer Guzzi-specialisten die mogelijks meer kunnen. Maar dat is dan weer een logistiek gedoe... Ik ben er net als iedereen hier van overtuigd dat een ECU flash beter is, maar ben ook wel nieuwsgierig naar hoever zo een Rapid bike nu effectief springt. Wat is commerciële praat, wat kan het echt.
Het lijkt me wel dat het voor mijn vereisten zal voldoen, maar wil ook heel graag de nadelen goed in kunnen schatten. Dat van die breedband sonde is alvast het eerste goede voorbeeld van een beperking die ik nog niet eerder had gelezen. In tegenstelling tot de topicstarter vind ik de input die hier gegeven wordt wel interessant.
@Tjeu B, zie pag 1 van dit topic, daar staat een link naar een ander topic. Wellicht kan je daar je vraag neerleggen. Als je dhr vd Meer tagt, komt hij vast nog wel in de lucht.
 
Andere optie is eens een Nederlandse dealer zoeken (ik ben Belg), jullie hebben wel wat meer Guzzi-specialisten die mogelijks meer kunnen. Maar dat is dan weer een logistiek gedoe... Ik ben er net als iedereen hier van overtuigd dat een ECU flash beter is, maar ben ook wel nieuwsgierig naar hoever zo een Rapid bike nu effectief springt. Wat is commerciële praat, wat kan het echt.
Informeer eens bij tovami.com
Dat is ook wel in NL maar niet heel ver.
En ze werken op afspraak,je moet dus maar 1 keer rijden en je kan alles volgen wat ze doen.
 
Het draait hem bij mij op de beleving en vooral het geluid. De open luchtfilter maakt het meest begeesterende geluid dat ik ooit al op een motorfiets hem mogen waarnemen, die blijft :)

En het klopt dat het zou moeten kunnen, de tuner heeft wel nog eens een gelijke Guzzi op de bank gehad, maar geraakt er bij mijn ECU niet in. Volgens de dealer niet ongewoon. Soms lukt het soms niet, Italiaanse willekeur.
Moet je bij jouw Guzzi niet een dealercode invoeren om bepaalde dingen af te stellen, net als bij mijn Aprilia?
Dan zou, zo hebben ze mij wijsgemaakt, het met een ecuflash wel moeten lukken. De ecu wordt dan geheel opnieuw
geprogrammeerd.
 
Weet je wat pas echt sneu is ? Dat ik nu de rest van de informatie niet meer met jullie ga delen _O-
Oei.... Ik denk dat dat verder geen heel grote impact op mijn A/F ratio gaat hebben, daar moet ik namelijk sproeiers voor wisselen en naalden verschuiven, en dat werkt prima, de verhouding wordt daarna nog gemeten met een goeie breedbandlambda, dus ik kan ook nog zien of ik goed bezig ben;).

Ik hoop oprecht dat je een weloverwogen keuze gaat maken voor een lekker werkende setup voor jouw situatie:t

Succes!

Later,

Loek
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan