• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Een cruiser om op te starten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tau
  • Startdatum Startdatum
Het ligt meer aan de rijder. De meeste rijders op sportieve motoren kunnen de capaciteiten helemaal niet benutten of durven niet.

Dat ook, maar heel sportief kan je op de meeste cruisers niet schuin door de bocht zonder (enorm veel) aanpassingen. ;)

Prachtig filmpje, snelheden wat lastig te bepalen met groothoek, etc. Daar zal ik harder rijden.
Wel een uitzonderlijk goede rijder. :Y

Laatst bewerkt:
Het ligt meer aan de rijder. De meeste rijders op sportieve motoren kunnen de capaciteiten helemaal niet benutten of durven niet.

Yup, zo ging ik op mijn 1400 ook de rotonde rond; ok, maybe niet zo'n expert as die gozer O-), maar zonder naast je zadel zitten niet in zijn 2 de rotonde om :]

Dat ook, maar heel sportief kan je op de meeste cruisers niet schuin door de bocht zonder (enorm veel) aanpassingen. ;)

Prachtig filmpje, snelheden wat lastig te bepalen met groothoek, etc. Daar zal ik harder rijden.
Wel een uitzonderlijk goede rijder. :Y

M'n vn800 heeft door het 21 inch voorwiel en geometrie de neiging om een beetje te 'vallen' in bochjes, dat los ik op door de ketting met een beetje gas strak te houden.
Ik heb mijn floorboards een beetje onder een bepaalde hoek staan. Dus niet compleet horizontaal. Dan kunnen ze optimaal opklappen, bij oneffenheden in een snel genomen bocht

Het gaat al vrij "snel" in het huidige verkeer.
Maar voor gooien en smijten op een beetje niveau en veiligheid is de grondspeling om te huilen.
Over de vering en banden heb ik het maar niet.
En met 175 km/u de oprit van de A4 op stuiter je van het zadeltje onder hellingshoek :+
Ik adviseer dan ook zijwieltjes voordat uitlaten, stepjes en schakelpookjes of het rempedaal de grond raken.

Dat zal vast allemaal niet de bedoeling zijn. :]
Dan moet je ook een hele andere motor kopen.
Ik bedoel wat anders: stel dat er een kind de straat op komt rennen en je moet plotseling scherp naar links of naar rechts. Dan is een rukje aan het stuur voldoende om de zware onhandige cruiser een sprong opzij te laten maken. Ze noemen het tegensturen en met name met een Supermagna kun je niet zonder die techniek.

Als je sportief wilt rijden moet je idd een andere motor hebben, een sportmotor bijvoorbeeld. Maar voor het lekker rustig rijden en genieten op dijken en polderwegen, doe mij maar de cruiser.

De omschrijving van je rijstijl past iig prima in het cruiser plaatje, dus daar maak je geen vergissing ;) Maar het kan geen kwaad om ook op verschillende type motoren eens proef te rijden. Test zo'n W800 ook gewoon eens uit, zal een hele andere beleving zijn, maar past ook wel in het "rustig cruisen" plaatje.
Een lesser heeft (nog) geen rijstijl.

Een lesser heeft (nog) geen rijstijl.
Maar wel een persoonlijkheid ;) Iemand die zegt dat die de hoge snelheden niet op zoekt, zal niet op een race monster uitkomen. Dat wil idd niet zeggen dat een cruiser per se zijn ding zal zijn (en daarom zeg ik ook, ga ook op andere type motoren proefrijden), maar een cruiser is niet ongeschikt voor die omschrijving.

Ja, misschien bevalt een andere zithouding wat meer. :Y

Voordeel is dat ik dus totaal de drang niet heb om met 175 de A4 op te willen jagen, zie daar de lol en het nut niet van in. Daarbij hoef ik zo nodig van mijn rijbewijs en maandsalaris af. Maar goed, ieder zijn plezier

Voordeel is dat ik dus totaal de drang niet heb om met 175 de A4 op te willen jagen, zie daar de lol en het nut niet van in. Daarbij hoef ik zo nodig van mijn rijbewijs en maandsalaris af. Maar goed, ieder zijn plezier
Heb ik ook twintig jaar niet gehad totdat ik met tegenzin een circuitdag deed met vrienden.
Dat is nu de voornaamste reden om nog te rijden; dit jaar 29 evenementen. :o
Afgelopen maandag Zandvoort, morgen Assen.
Onderweg naar huis rij je ook met meer reserve "iets te hard."
En alleen even invoegen mits weinig verkeer vanaf de A5 naar de A4, daarna weer rijbewijs veilig.
Beetje gas bij voor de bochten.
Maar met cruisen is ook niets mis.
Lekker genieten. :t

Gegroet, Motor-Forum leden!

Ik ben op dit moment natuurlijk nog aan het lessen, maar wil mij alvast wel een beetje gaan oriënteren voor een eerste (cruiser)motor. Verschillende motoren hebben mijn aandacht, maar ik vind het belangrijker om eerst de ervaren rijders te vragen wat hun belevingen zijn en de eventuele adviezen die daar bij gepaard gaan.

Van de motoren die ik de laatste tijd bekijk, heb ik even een klein overzichtje gemaakt waar ik als 'rookie' geïnteresseerd in zou zijn:
  • Kawasaki Vulcan VN800 (Classic) (Toch wel de mooiste!)
  • Suzuki Intruder M800
  • Honda Shadow VT750
  • Yamaha Dragstar 650
Van verschillende mensen hoor ik echter bijvoorbeeld: "Beginnen met 600cc's, nooit meer dan dat!"
Anderzijds hoor ik van anderen ook weer dat de motoren in dit specifieke lijstje prima motoren zouden zijn om op te beginnen. Afijn, zoals ik al aangaf vind ik het belangrijker om ervaren rijders te vragen wat zij adviseren - vandaar deze topic.

Vanzelfsprekend pas ik, indien noodzakelijk, het lijstje natuurlijk aan. Andere suggesties voor motoren om op te starten hoor ik natuurlijk ook graag!
Ik heb een 850 van 200kg en een 1000 van 300kg Cruiser/Custom. Als je rondom de kerk een veel stops maakt is het gewicht het verschil. Als het rold is er weinig verschil. Het is naar mijn mening dus belangrijker wat je er me gaat doen. En heb je koffers en bagage nodig koop er dan een die al voorzien is. Nadien een dure hobby. Ook zou ik er van uitgaan dat er nog eens een andere komt. Breek niet meteen de bank.
Ik vind dit echt een hele Mooie om mee te beginnen.

Zoonlief staat op de nominatie zijn A met code 80 te halen, en hij heeft al (op mijn advies) een dragstar 650 klaar staan, forward controls erop en klaar om de komende jaren lekker te rijden. Hij weet dat de rij eigenschappen anders zijn dan van zijn lesmotor, maar is ook meer van het ontspannen rondrijden. Mooie motor, ziet er zwaarder uit dan dat ie eigenlijk is en verder kosten die je prima in de hand kunt houden, zowel brandstof als onderhoud.

Kijk ook eens naar de Royal Enfield Super Meteor 650. Heel fijne cruiser. Heb hem in mei dit jaar gekocht (eerste motor) en heb er 5.500km mee gereden. Rijdt relaxt, voldoende vermogen voor mij en je kunt er lekker bochten mee nemen.

Misschien is dit wat voor jou, mijne SACHS ROADSTER 800 :] 😉
Groeten Iwan
SACHS ROADSTER 800 molen.webp

Ik had in eerste instantie al de intentie om voor een VN800 te gaan, maar met het verduidelijkte onderscheid tussen sportmotor cc's en cruiser cc's ben ik al wel meer zeker van mijn zaak. Het liefste eentje die zo origineel mogelijk is zoals 'ie op de flyer stond - hooguit een andere uitlaat eronder knallen (á la Vance & Hines of een Cobra).

Tegenwoordig heb ik het idee dat een andere uitlaatsysteem voor een dergelijke motor toch wel heel moeilijk te krijgen zijn. Beeld ik mij dit wellicht verkeerd in?
Ik zou geen vn800 nemen maar een vn900.
Totaal andere motoren waarbij de 900 veel volwassener is, prima is om mee te cruisen en ook op de snelweg wat gas over heeft.

Een 800 heeft ook voldoende gas over hoor, persoonlijk vind ik de 800 meer karakter hebben dan een 900

Een 800 heeft ook voldoende gas over hoor, persoonlijk vind ik de 800 meer karakter hebben dan een 900

Idd, een 800 heeft plenty aan power. En je kan hem vertanden, een 900 niet.

Dat mag, ik heb de 750 gereden, de 800 lijkt gelukkig al wat meer volwassener, maar toch, smaken verschillen 8-) en ik vind de 900 gewoon nog een stapje omhoog.

Idd, een 800 heeft plenty aan power. En je kan hem vertanden, een 900 niet.
Vertanden? Mijn technische kennis gaat niet veel verder dan wat ik eeuwen geleden met brommertjes deed, dus ik ga er even vanuit dat je andere tandwielen bedoelt voor de ketting.

Klopt, een vn900 heeft een riem ipv een ketting. Heerlijk, geen gezeik met kenning smeren, kettingspanning, etc. Zeer onderhoudsarm. Waarom zou je in hemelsnaam op dit niveau willen rommelen met je tandwieltjes? Wat meer power zijn toch wel andere opties voor?

Ik heb in zes jaar drie motoren langer gegeard voor de snelweg en ook drie korter voor op het circuit. Maar geen cruisers. :+

Wellicht op vakantie en in een snel rijdende groep wel prettig.

Wie doet dat nou met een cruizer _O-
Eensz. :+
Ik was best redelijk op tijd met editten.
Maar misschien heeft de 800 wel een wat korte gearing voor buitenland trips.
Je weet nooit wat een fabriek beweegt.
Voor mijn motor zijn er verschillende tandwielen en worden de motoren in de wereld af fabriek met een nog kortere overbrenging geleverd dan hier.

Rij een S1000RR/ZX-6R 636 op het circuit, maar op de openbare weg vind ik klein is fijn.
Echter in een groep kunnen de gemiddelde snelheden wel eens wat hoger liggen.
Ding draait dan al snel overtoeren (CBR250R, G310GS, R3).
Die kregen dus een tand meer voor en in Thailand hebben ze juist een tand minder. .

Dat mag, ik heb de 750 gereden, de 800 lijkt gelukkig al wat meer volwassener, maar toch, smaken verschillen 8-) en ik vind de 900 gewoon nog een stapje omhoog.

Vertanden? Mijn technische kennis gaat niet veel verder dan wat ik eeuwen geleden met brommertjes deed, dus ik ga er even vanuit dat je andere tandwielen bedoelt voor de ketting.

Klopt, een vn900 heeft een riem ipv een ketting. Heerlijk, geen gezeik met kenning smeren, kettingspanning, etc. Zeer onderhoudsarm. Waarom zou je in hemelsnaam op dit niveau willen rommelen met je tandwieltjes? Wat meer

power zijn toch wel andere opties voor?

Je wil vertanden omdat de meeste medium cruisers niet laag in de rpm's rijden op de snelweg of langere afstanden, en dan ook eigenlijk geen echte cruisers zijn. Dat zie je bij alle medium cruisers, zelfs bij yamaha 1100's. Daarom zie je cruisers vaak ontwikkelt met een relatief erg dikke cc inhoud.

Wat bij de 900 wel kan is een andere pully waardoor de rpm bij snelweg wat lager is.

Sommigen doen dit ook door een 200 ipv 180 band om de achtervelg te leggen.

Inderdaad, een 900 koop je niet voor het vermogen. Mist soms wel een 6e versnelling voor de snelweg, maar daar kom ik zelden / zo min mogelijk

Wat bij de 900 wel kan is een andere pully waardoor de rpm bij snelweg wat lager is.

Inderdaad, een 900 koop je niet voor het vermogen. Mist soms wel een 6e versnelling voor de snelweg, maar daar kom ik zelden / zo min mogelijk

Een andere achterband kan inderdaad ook. Dat staat ongeveer gelijk aan 3 tanden minder achter of 1 tand meer voor. Ik wist niet dat men andere pully's kon kopen voor de 900.
M'n 800A had ik vertand naar 17/38, en dat was heel prima. Dat liep mooi rustig bij 100. Toen kocht ik een bredere maar lagere band, en liep ie wat te hoogtoerig. Hij liep in z'n 5 op de grotere wegen exact hetzelfde toerental als een V-Rod, niet erg mooi. Ik heb er nu een 18 voor opgezet en het is weer gelijkgetrokken zoals voorheen. Het verbruik is ook veel lager met de vertanding. 1 op 30 haal ik wel op de route nationale in frankrijk.
Die 800/900's hebben eigenlijk zat power om een 6 bak met een soort overdrive te hebben.

Laatst bewerkt:
Je wil vertanden omdat de meeste medium cruisers niet laag in de rpm's rijden op de snelweg of langere afstanden, en dan ook eigenlijk geen echte cruisers zijn. Dat zie je bij alle medium cruisers, zelfs bij yamaha 1100's. Daarom zie je cruisers vaak ontwikkelt met een relatief erg dikke cc inhoud.
Hmm ... klinkt logisch. Mijn 900 rijdt op de snelweg prima door, maar klimt idd flink de toeren in.

Maar wat is het effect dan op lager snelheden? Wordt ie dan futlozer?

Die 6e versnelling had er absoluut op kunnen zitten.

Waarom die aversie tegen toeren draaien?
Op hogere snelheid ben je gewoon meer vermogen nodig. Dus meer toeren. Je zou natuurlijk alles op alles kunnen zetten om bij een zo laag mogelijk toerental alles er uit te persen, maar daar is het blok intern niet op berekend en krijgt dan aardig te lijden.

Terug
Bovenaan Onderaan