• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Een cruiser om op te starten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tau
  • Startdatum Startdatum
Maar wat is het effect dan op lager snelheden? Wordt ie dan futlozer?

Die 6e versnelling had er absoluut op kunnen zitten.
Hij zal in alle versnellingen wat minder sensatie geven zeg ik uit ervaring.
Er gaat wel een stukje karakter uit.
Maar wat minder toeren op de snelweg vond ik toch prettig.
Probleemloos zestig kilometer in de hoogste versnelling is voor beginners of zondagsrijders. :?
Beetje schakelen met het ding. :t

Waarom die aversie tegen toeren draaien?
Op hogere snelheid ben je gewoon meer vermogen nodig. Dus meer toeren. Je zou natuurlijk alles op alles kunnen zetten om bij een zo laag mogelijk toerental alles er uit te persen, maar daar is het blok intern niet op berekend en krijgt dan aardig te lijden.
Het scheelt ook niet gelijk duizend toeren. 8)7
Gewoon onder de 100 km/u even terugschakelen.

Hmm ... klinkt logisch. Mijn 900 rijdt op de snelweg prima door, maar klimt idd flink de toeren in.

Maar wat is het effect dan op lager snelheden? Wordt ie dan futlozer?

Die 6e versnelling had er absoluut op kunnen zitten.

Het zijn gemiddeld wel motoren met genoeg koppel, futlozer wordt ze niet. Wat je merkt is sowieso een langere 1, en je kan de versnellingen langer vasthouden tijdens optrekken. Het wordt dan iets meer wide ratio. Je kan wat meer kiezen welke toerentallen te rijden.

Op hogere snelheid ben je gewoon meer vermogen nodig. Dus meer toeren. Je zou natuurlijk alles op alles kunnen zetten om bij een zo laag mogelijk toerental alles er uit te persen, maar daar is het blok intern niet op berekend en krijgt dan aardig te lijden.

Het mooiste is meer dikke klappen en geblubber. Dat is cruisen op z'n amerikaans. Toeren draaien af en toe, maar overwegend lange slag karakter.

Laatst bewerkt:
Het zijn gemiddeld wel motoren met genoeg koppel, futlozer wordt ze niet.
Het kan wel iets sensatie schelen want er is gewoon minder koppel in alle versnellingen.
Een minder sportief ingestelde rijder zal het misschien niet eens merken.
Wat je merkt is sowieso een langere 1, en je kan de versnellingen langer vasthouden tijdens optrekken. Het wordt dan iets meer wide ratio. Je kan wat meer kiezen welke toerentallen te rijden.
Van voor tot achter exact hoe ik het beleefde bij andere motorfietsen. :Y

Het kan wel iets sensatie schelen want er is gewoon minder koppel in alle versnellingen.
Een minder sportief ingestelde rijder zal het misschien niet eens merken.

Van voor tot achter exact hoe ik het beleefde bij andere motorfietsen. :Y

Qua doortrekken hoef ik minder te schakelen. Bij een stoplichtsprint kan ik tot 100 wel met hd's meekomen. Mn 800 kan ook flink toeren maken als ik dat wil. Maar boven de 100 gaan de cc's wel tellen.

hoe zit het met de snelweg en een cruiser? Gaat de uitlaat niet over de grond schuren bij sommige modellen?

Het mooiste is meer dikke klappen en geblubber. Dat is cruisen op z'n amerikaans. Toeren draaien af en toe, maar overwegend lange slag karakter.

Dat snap ik, maar op snelheid dus als er vermogen gevraagd wordt werkt dat niet bij kleinere blokken.
Als je blok groter is dan een gemiddelde gezinsauto is dat natuurlijk een ander verhaal.

Dat snap ik, maar op snelheid dus als er vermogen gevraagd wordt werkt dat niet bij kleinere blokken.
Als je blok groter is dan een gemiddelde gezinsauto is dat natuurlijk een ander verhaal.

Zeker, maar je hebt in de hoogste versnelling bij pakweg 120, functioneel eigenlijk geen brok vermogen nodig op een cruiser. Er zou op een vulcan 800/900 met wat lagere toeren genoeg vermogen zijn om te versnellen. Als je bij die snelheden echt flink zou willen accelereren, zou je een versnelling lager kunnen pakken.

Ik zou toch eens gaan kijken bij HD voor een 1200 sportster. Niet overweldigend in pk’s maar wel lekker in hoog koppel.
Redelijk vergevingsgezind op het gas en lekker geluid!
Mijn vrouw heeft vorig jaar haar rijbewijs gehaald en meteen een Iron 1200! Ze vindt het geweldig!

Hoe zit het met de lange voorvorken, of zijn die niet zo lang nog? Hoe langer de vork, hoe minder remwerking op het voorwiel en hoe eerder die gaat schuiven.

Hoe zit het met de lange voorvorken, of zijn die niet zo lang nog? Hoe langer de vork, hoe minder remwerking op het voorwiel en hoe eerder die gaat schuiven.

Ik heb een lange vork, maar hindert me niet.

Omdat niet al te grote cruisers er niet per definitie lekkerder van gaan rijden.

Mijn dame had een vulcanS. Die ging juist lekkerder rijden bij een wat hoger toerental. Die van mij niet. Het gaat prima, Maar je merkt dat het gewoon lekkerder rijdt bij wat minder toeren.

Bij de meeste cruisers valt dat wel mee hoor.

Terug
Bovenaan Onderaan