Een houten stuitje

mototour

Rookie
3 jul 2007
16
0
Hallo collega motorrijders,

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe motor. (Dat wil zeggen, een gebruikte.) Een van mijn overwegingen is of ik wel of niet een "houten stuitje" krijg na een paar uur rijden met een bepaalde motor. Wat voor motor rijden jullie en krijgen jullie wel of geen "houten stuitje" na een paar uur rijden?

Apart onderwerp? 🤪
 
Je kan voor de zekerheid zo'n opblaasdonut kopen voor als je aambeien hebt. :P
Na een paar uur rijden is mijn tank toch leeg, effe tijd voor pauze.
 
Een motor kiezen waar je niet kaarsrecht op zit, of licht achterover (zoals bij customs). Dan heeft je stuitje niet/amper contact met het zadel.

Lichtjes voorover zitten waarbij je niet echt op je handen steunt is de comfortabelste houding voor langere ritten.
 
Het belangrijkste is een hard zadel zodat je er niet in weg zakt en je stuitje daardoor het zadel raakt.

Bijna geen enkele motor heeft dit standaard. De duurste en beste oplossing in mijn ervaring is het zadel vervangen door een Corbin zadel. Dat heb ik wel op mijn GS omdat ik daar soms weken achter elkaar hele dagen opzit.

Een veel goedkopere oplossing die ook goed werkt, is het zadel laten aanpassen bij één van de specialisten hierin. Ik heb goede ervaringen met Tijger Leathers in Den Haag en dan ben je voor ongeveer 100 euro klaar. Het schuim wordt vervangen door harder schuim en aangepast aan jouw voorkeuren. Dus eerst even een tijdje met het originele zadel rijden zodat je kunt aangeven waar de pijnpunten zitten.
 
Veel hangt af van het zadel. En die kan je vervangen als je wil. Dus je hebt legio aan mogelijkheden om een geschikte motor de vinden die aan jouw eis voldoet. Waar je nog rekening mee kan houden is de zithouding. Bij een motor waar de pedalen onder je zitten kan je eenvoudiger even gaan staan en verzitten. Bij een motor met forward controls is dat een ander verhaal.
 
Ik heb mijn motor hierom net vorige week verkocht omdat ik zo'n last kreeg van me stuitje, onderrug etc
Dit was een vulcan s sport cruiser. Ook een airhawk geprobeerd ging voor geen meter.
daarna een dag een tour gehuurd, precies hetzelfde.
vervolgens een sport tour gehuurd en dat was perfect voor mij, beetje voorover, geen supersport
Deze heb ik dan ook gekocht. Een Kawasaki ninja 650 uit 2018 pearl grey.
De Honda NC 750 S reed ook goed mocht je van naked houden,
De NC 750 x was dan weer te rechtop....en dus weer last van me stuitje.

Ik raad je aan om zeker langer dan een proefrit te rijden, want met de cruiser had ik met de proefrit nergens last van.....maar later was het na 30 minuten al raak.
 

Bijlagen

  • 20230831_133042.jpg
    20230831_133042.jpg
    301,9 KB · Weergaven: 9
Het zadel laten aanpassen.
Op de plek van je stuitje een stukje uit het schuim (laten) halen.
 
Hallo Renate,

Bedankt voor jouw reactie. Dat was precies het soort reactie waar ik op hoopte.

Voor de andere lezers van dit onderwerp met dezelfde vraag, ik kreeg last van mijn stuitje met de volgende motoren:
- Honda CBR
- Suzuki Bandit
- Yamaha Virago

Als er nog andere lezers zijn die een type motor kunnen aanraden of juist afraden, meld vooral jouw ervaringen!

Ik ga zeker een dag een motor huren voordat ik een motor koop, maar het scheelt tijd en geld als ik vooraf weet bij welke motoren ik geen last van mijn stuitje krijg. 😉
 
Laatst bewerkt:
Maar dat weet je niet van te voren.
Zo afhankelijk van je lichaamsbouw enzo.
Soms helpt het zadel verhogen of verlagen al genoeg.
Stuurverhogers kunnen helpen.

Of je houten stuitje vervangen door een metalen exemplaar :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan