Een houten stuitje

mototour

Rookie
3 jul 2007
21
2
Hallo collega motorrijders,

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe motor. (Dat wil zeggen, een gebruikte.) Een van mijn overwegingen is of ik wel of niet een "houten stuitje" krijg na een paar uur rijden met een bepaalde motor. Wat voor motor rijden jullie en krijgen jullie wel of geen "houten stuitje" na een paar uur rijden?

Apart onderwerp? 🤪
 
  • Leuk
Waarderingen: hean
Een motor kiezen waar je niet kaarsrecht op zit, of licht achterover (zoals bij customs). Dan heeft je stuitje niet/amper contact met het zadel.

Lichtjes voorover zitten waarbij je niet echt op je handen steunt is de comfortabelste houding voor langere ritten.
 
Het belangrijkste is een hard zadel zodat je er niet in weg zakt en je stuitje daardoor het zadel raakt.

Bijna geen enkele motor heeft dit standaard. De duurste en beste oplossing in mijn ervaring is het zadel vervangen door een Corbin zadel. Dat heb ik wel op mijn GS omdat ik daar soms weken achter elkaar hele dagen opzit.

Een veel goedkopere oplossing die ook goed werkt, is het zadel laten aanpassen bij één van de specialisten hierin. Ik heb goede ervaringen met Tijger Leathers in Den Haag en dan ben je voor ongeveer 100 euro klaar. Het schuim wordt vervangen door harder schuim en aangepast aan jouw voorkeuren. Dus eerst even een tijdje met het originele zadel rijden zodat je kunt aangeven waar de pijnpunten zitten.
 
Veel hangt af van het zadel. En die kan je vervangen als je wil. Dus je hebt legio aan mogelijkheden om een geschikte motor de vinden die aan jouw eis voldoet. Waar je nog rekening mee kan houden is de zithouding. Bij een motor waar de pedalen onder je zitten kan je eenvoudiger even gaan staan en verzitten. Bij een motor met forward controls is dat een ander verhaal.
 
Ik heb mijn motor hierom net vorige week verkocht omdat ik zo'n last kreeg van me stuitje, onderrug etc
Dit was een vulcan s sport cruiser. Ook een airhawk geprobeerd ging voor geen meter.
daarna een dag een tour gehuurd, precies hetzelfde.
vervolgens een sport tour gehuurd en dat was perfect voor mij, beetje voorover, geen supersport
Deze heb ik dan ook gekocht. Een Kawasaki ninja 650 uit 2018 pearl grey.
De Honda NC 750 S reed ook goed mocht je van naked houden,
De NC 750 x was dan weer te rechtop....en dus weer last van me stuitje.

Ik raad je aan om zeker langer dan een proefrit te rijden, want met de cruiser had ik met de proefrit nergens last van.....maar later was het na 30 minuten al raak.
 

Bijlagen

  • 20230831_133042.jpg
    20230831_133042.jpg
    301,9 KB · Weergaven: 9
Het zadel laten aanpassen.
Op de plek van je stuitje een stukje uit het schuim (laten) halen.
 
Hallo Renate,

Bedankt voor jouw reactie. Dat was precies het soort reactie waar ik op hoopte.

Voor de andere lezers van dit onderwerp met dezelfde vraag, ik kreeg last van mijn stuitje met de volgende motoren:
- Honda CBR
- Suzuki Bandit
- Yamaha Virago

Als er nog andere lezers zijn die een type motor kunnen aanraden of juist afraden, meld vooral jouw ervaringen!

Ik ga zeker een dag een motor huren voordat ik een motor koop, maar het scheelt tijd en geld als ik vooraf weet bij welke motoren ik geen last van mijn stuitje krijg. 😉
 
Laatst bewerkt:
Maar dat weet je niet van te voren.
Zo afhankelijk van je lichaamsbouw enzo.
Soms helpt het zadel verhogen of verlagen al genoeg.
Stuurverhogers kunnen helpen.

Of je houten stuitje vervangen door een metalen exemplaar :+
 
  • Eens
Waarderingen: K@W@
We zijn een paar maanden verder. Zijn er nog andere motorrijders die na een paar uur rijden met een bepaald merk en type motor juist wel of juist niet een "houten stuitje" krijgen?
 
In die paar maanden had je heel wat ervaring kunnen op doen toch?

Welke acties heb je in de tussentijd zelf ondernomen om tot een antwoord te komen waar je blij van wordt?
Anders dan je vraag gewoon nog een keer stellen in een topic waar je al veel antwoorden hebt gekregen.
 
Ik krijg op mn Ducati wel een houten reet als ik lang rij ja. Maar nog opvallender, door de hellingshoek en de gladheid van het zadel vooral ook zeren ballen als ik in de bergen rijd. Een bergpas naar beneden en bij elke bocht die ik aanrem zak ik met m’n zaakje tegen de tank aan _O- Wellicht ook iets om op te letten.
 
Mijn laatste fietsen vanaf begin 2020 tot nu:

Thundercat: nergens last van gehad
Na 300km en paar weken sneeuw verder, plat gereden bij een frontale knuffelpartij

2019er Z1000sx: Nergens last van gehad
Helaas na 5 weken gejat

2020er Z900:
Kreeg overal last van, zadel veel te hard en plat

2008 GSX650F, heerlijk comfortabel.
Op zowel korte als lange afstanden.
(Dit jaar ingeruild)

2023er Versys 650.
Begin nu wel last te krijgen van mijn onder rug.
Zadel wel perfect voor mijn bips
En begin stiekem toch weer te kijken naar de 1000SX



Zoals je ziet, variërend gereden.
 
Voor heel veel motoren zijn aftermarket of oem comfort zadels te koop.
Of je kan het originele zadel laten aanpassen.
Je kan dus prima de motor kopen die fijn vindt.
En dan later indien nodig het zadel aanpassen.
 
Rutger, bedankt voor jouw antwoord. Welk Model Ducati is dit? Ik had al een blik geworpen op de Autostrada. Kan ik daar beter vanaf zien?

Tcat, bedankt voor jouw opsomming. Dat is hele nuttige informatie.

Maximus, ook bedankt voor jouw reactie. Ik heb veel navraag gedaan en veel gezocht. Ikzelf kwam tot de slotsom dat naast het zadel ook de juiste zithouding belangrijk is. Eerst een motor kopen, aannemen dat het met het aanpassen van het zadel goed komt, vind ik tricky. Zie ook de reactie van Renate hierboven. Desalniettemin bedankt voor jouw reactie!
 
Een motor kiezen waar je niet kaarsrecht op zit, of licht achterover (zoals bij customs). Dan heeft je stuitje niet/amper contact met het zadel.

Lichtjes voorover zitten waarbij je niet echt op je handen steunt is de comfortabelste houding voor langere ritten.
is per persoon verschillend..
Op mijn ZX9R kreeg ik pien an mun reet..
Op mijn FZS 1000 rijd ik met tanken tussendoor in een keer naar montpellier
Heb wel een gashandle klem dan
 
Jaap, ik zie dat je nu een BMW R65, hebt, en dat je daarvoor een Honda CB250RS, Kawasaki 305Ltd, Honda CX500 en Kawasaki GT550 gehad hebt. Kun je iets melden over deze motoren wat betreft een "houten stuitje"?

En K@W@, ook bedankt voor jouw reactie. De FZS 1000 had ik nog niet in het vizier gehad.
 
Ik heb op mijn XSR900 (2020) diverse zadels gehad en bij allemaal kreeg ik last van mijn achterwerk.
Origineel comfortzadel, K&H uit Japan, Corbin, en dan nog de K&H aan laten passen en ook nog mijn originele aan laten passen en overal bleef ik last houden.
Nu heb ik een AfricaTwin omdat ik last van mijn polsen kreeg op de XSR en nou heb ik inmiddels ook al het e.e.a. geprobeerd maar ook hier blijf ik last houden na verloop van tijd.
Ook op mijn XJR heb ik hetzelfde probleem.
Ik moet wel zeggen dat ik geen last van mijn stuitje krijg maar meer van de zijkanten (zitbotjes)
Ik heb momenteel een los luchtkussen klaarliggen om te proberen maar gezien de weersomstandigheden heb ik daar nog niet meegereden.
 
Rutger, bedankt voor jouw antwoord. Welk Model Ducati is dit? Ik had al een blik geworpen op de Autostrada. Kan ik daar beter vanaf zien?
Nee tuurlijk niet. Als je een Duc wilt moet je dat doen. De standaard zadels zijn alleen vrij hard en glad. Er zijn altijd andere opties. Ducati Performance heeft zelf ook andere zadels. Dikker en van een soort alcantara.
 
Hallo, ik ben benieuwd of er nog motorrijders zijn die op hun motor (hun huidige of vorige motor) wel of niet last kregen van een "houten stuitje". Elke ervaring met elk type motor is welkom.

Met wat zoeken denk ik dat een Honda NC 750 X, Kawasaki Versys 650 , Susuki V-Strom DL 650, en een Yamaha Tracer 700 of 7 dit probleem niet hebben. Zijn er hier mensen die zo'n motor gereden hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
 
Laatst bewerkt:
Hier een Yamaha MT-09 uit 2017.

Op het standaard zadel was het na een lange rit ook best afzien, houten kont 🤔.
IMG_20230220_162407.jpg


Na een upgrade naar een Bagster gel/Bulltex zadel geen last meer!
IMG_20230508_133355.jpg

IMG-20230504-WA0006.jpeg

Aangeschaft bij Rob's Accessoires in 't Zand.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat 👍🏻
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben benieuwd of er nog motorrijders zijn die op hun motor (hun huidige of vorige motor) wel of niet last kregen van een "houten stuitje". Elke ervaring met elk type motor is welkom.

Met wat zoeken denk ik dat een Honda NC 750 X, Kawasaki Versys 650 , Susuki V-Strom DL 650, en een Yamaha Tracer 700 of 7 dit probleem niet hebben. Zijn er hier mensen die zo'n motor gereden hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
ik heb zelf een Tracer 700 met standaard zadel. Kan er prima uren op rijden. Maar een kameraad ging er eens een stukje op en had na 15 minuten al een houten reet. Kortom proefrijden (langere tijd) is het enige wat helpt. En anders heb je altijd nog het yamaha comfortzadel of bagster etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan