Een houten stuitje

Hallo, ik ben benieuwd of er nog motorrijders zijn die op hun motor (hun huidige of vorige motor) wel of niet last kregen van een "houten stuitje". Elke ervaring met elk type motor is welkom.

Met wat zoeken denk ik dat een Honda NC 750 X, Kawasaki Versys 650 , Susuki V-Strom DL 650, en een Yamaha Tracer 700 of 7 dit probleem niet hebben. Zijn er hier mensen die zo'n motor gereden hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
NC750 staat er wel om bekend een niet al te best zadel te hebben af fabriek. Zowel de S als de X. Zelf heb ik de S, en ondanks een aftermarket comfortzadel is dat nog steeds het enige van die motor waar ik niet blij van wordt op de lange ritten, zadelpijn
 
Je hebt de vraag nu 3x gesteld… ik denk dat je alle reacties wel gehad hebt. Je kunt beter gaan proefrijden, zelf ondervinden, en de motor van je keuze kopen dan hier elke keer dezelfde vraag te stellen denk ik….en als t achteraf tegenvalt kun je altijd een ander zadel kopen.
 
Met wat zoeken denk ik dat een Honda NC 750 X, wat zijn jullie ervaringen?

Een heel erg fijne motor.
Het standaard zadel is wat hard aan mijn bibs en heb daarom een Motovis zadel erbij gekocht.
Dat was een verbetering.
Daarna nog een echte schapenvacht daar overheen geprobeerd.
En nu ben ik klaar met zoeken naar meer comfort.
 

Bijlagen

  • IMG_6217.jpeg
    IMG_6217.jpeg
    155,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_6216.jpeg
    IMG_6216.jpeg
    185 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit een houten stuitje gehad... mijn voorkeur blijft bij een Goldwing.. als je een goede zetel wil hebben dan 'moet' je een Wing nemen...
Maar dat is mijn mening, en als je dan nog meer comfort wilt hebben dan kun je een Corbin zadel op de wing zetten.
 
Al eens in een ander topic gemeld…na overstap van een prima zittende CapoNord naar de huidige VStrom had ik ook na een paar uurtjes rijden last van doorzitten. Oplossing (voor weinig):

Sit&Fly - seat cover -

Ik rijd er nu een paar jaar mee en nergens meer last van…nou ja sommigen vragen of ik mijn haar netje mee heb genomen.

Maar alle gekheid: je creëert hiermee een soort kleine virtuele luchtkussentjes. Ook ‘s zomers extra ventilatie.

Leverbaar in een paar standaardmaten. Binnen een week of 2 geleverd na bestelling.
 
Wat natuurlijk ook helpt tegen doorzitten is bewegen.
Naar voren schuiven,
dan eens helemaal naar achteren,
even gaan staan (rood verkeerslicht, voorrangsweg oversteken ed, op een rustige weg rijdend).
Zo komt de doorbloeding weer op gang.
 
Voor wat het waard is: Hypermotard 1100, geen last van m’n stuitje, wel een houten reet.

Ook op mijn voorgaande Triumph Sprint RS zowel met clip ons als recht stuur geen last van m’n stuitje.

Het heeft mijn inziens vooral te maken met de gesteldheid van je core-spieren of je door je rug gaat zakken en daardoor last krijgt of niet. Beste houding voor je rug is iets voorover.
 
Het heeft mijn inziens vooral te maken met de gesteldheid van je core-spieren of je door je rug gaat zakken en daardoor last krijgt of niet. Beste houding voor je rug is iets voorover.

Mee eens.
Als je eerder last krijgt van je stuitje en niet van je twee zitbotjes, dan is je bekken te ver naar achteren gekanteld.
 
Rij een gsxs-1000 gt.
Nergens last van, kan uren achtereen blijven zitten.
Vroeger had ik een vfr-800 uit 14.
Na 2 uur was je blij als je er even af mocht.

2 tourmotoren, 2 verschillende ervaringen.
 
NT 1100 DCT met comfort zadel en stuurverhoger 2 cm omhoog en 2 cm naar me toe.
Hier kan ik uren op rijden zonder problemen.
En rijden met open helm tot 200 km perfecte windbescherming.
Ik ben172 en 80 kg
 
Yep. Als je als een zoutzak op de motor zit, dan krijg je al snel last van je stuitje. Bekken naar voren kantelen en core aanspannen, dan ga je niet doorhangen.

Zithouding en soort kont bepalen dus bijna alles. Het enige wat het zadel moet doen is de zitbotjes goed ondersteunen. Over het algemeen zijn harde zadels daar beter in dan zachte.
 
Wat mij wel goed helpt is om een fietsbroek onder je motorbroek te doen (fietsbroek met zeem). Die heb je ook in formaat boxer.
 
Mensen, bedankt voor al jullie reacties. Ik zie dat het er anders voorligt dan ik eerst dacht.

Ik dacht eerst dat sommige merken en types motor minder problemen met m'n stuitje zouden geven, terwijl andere merken en types juist meer problemen zouden geven, maar dat blijkt heel anders te liggen.

Dus iedereen hier erg bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Er was een tijd dat ik op elke motor probleemloos kon rijden.
Met het verouderen van m'n karkas kwamen langzaam de problemen; pijn in bovenbenen / zitbotjes. Soort kramp.
Zadels, kussens etc. Niets hielp echt. Ook andere motoren (leenmotoren als de mijne in service was) - zelfde probleem.
Door af en toe op de stepjes te gaan staan, of de benen te strekken was het vol te houden, maar het bleef een beetje tobben.
In mijn geval bleek het gebogen zijn van m'n benen een grote rol te spelen (ik ben 1m90, dus flink opgevouwen).
Forward controls zouden mogelijk een oplossing zijn, maar ik ben nog niet toe aan een cruiser alleen om m'n benen wat minder te plooien.

Tot mijn eigen verbazing, na enige testritten, bleekt een Tmax perfect bij mijn gebreken te passen. Een enigszins onstoere oplossing die -voor mij- opvallend goed werkt. Gaat nog goed hard ook 8-)
Een optie die bij mij pas erg laat op de radar verscheen. (een scooter!? Jech!)
Moraal: mijn problemen hadden te maken met de been houding. mogelijk daar zoeken voor een oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Kijk we varieren van 150-200cm. Laat de extremen (sorry) er even uit en zeg van 160-190cm. Dat is 30 cm verschil. Met een gemiddelde lichaamsverdeling zit je op 50% benen, en 50% bovenkant. Als je een beetje normale 90 beenhoek wilt:

formule is A^2 + B^2 = C^2. A is je bovenbeen, B is je onderbeen, C je zithoogte tov voetsteunen met die 90 graden been
hoek

dus met 160 lengte, 80cm in het midden, 40cm onderbeen, 40 cm bovenbeen, is C wortel 3200 of 56.6cm
met 190 lengte, 95cm in het midden, 47.5cm onderbeen, en 47.5cm bovenbeen, is C wortel 4500 of 67cm

Dat is dus dik 10 cm verschil in ideale zithoogte. Leuk met een plus/min 2cm OEM optie. Daar helpt een gel padje echt niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan