Ik rij gewoon waar ik wil, goeie bandjes en gaan, maar ik rij vooral aan de linkerkant van de baan (in de bandensporen)
Soms kan het middengedeelte vol met rommel liggen (zoals schroeven, spijkers, etc...) en liggen de bandensporen vol met diesel en water.
Niet teveel zorgen maken, enkel goed anticiperen en niet zo hard door de bocht als in 30° zomerweer
daarom vind ik het ook raar dat ze op internet veel zeggen dat de bandensporen noujuist droog zijn. en bedankt!Nooit bewust over nagedacht. Ik rij eigenlijk ook waar ik wil. Maar door de druk van de autobanden ontstaat er vaak spoorvorming en is juist het bandenspoor nat, en dat heb je zelf al gezien, dan is het midden droog. Succes
ja dat hebben ze me bij de lessen inderdaad ook geleerd. maar ze hebben het niet specifiek gehad over de postie op de weg bij regen. waarschijnlijk omdat ik bij het lessen nooit in de regen heb geredenAanvulling: Ik rij links omdat ik zo het meest zichtbaar ben, en zo heb ik de meeste kans om onverwachte dingen die op straat worden geblazen (of lopen) te ontwijken. (en ik kan ook beter het verkeer zien dat voor mijn voorganger rijdt)
Dat klopt deels ook wel. Op een perfect rechte weg. Alleen op een wat oudere weg met spoorvorming is het midden het droogst. Aan de andere kant zitten daar vaak pijlen en reparaties enzo.. Daar wil je ook niet op rijden in de regen.daarom vind ik het ook raar dat ze op internet veel zeggen dat de bandensporen noujuist droog zijn. en bedankt!
je achterwiel die dan weg glijd kan niet veel kwaad tenzij jij zelf er zo erg van gaat schrikken..Ik rij met regen ook op gewoon op de motor, en mijn positie is met regen niet anders. Over oliesporen rij ik met droog weer ook niet. Wel hou ik extra afstand ivm opspattend water door voorliggers (en uiteraard ivm veiligheid).
Putdeksels en witte vlakken zijn met droog weer meestal goed te doen, maar met nat weer kunnen ze erg vervelend zijn. Vooral zebrapaden die je direct na je bocht treft, en dus niet haaks kruist waardoor je in je bocht een stukje van het wit meepakt kunnen schrikmomenten opleveren.
Ik heb overal rondgekeken maar kan het simpelweg niet vinden. daarom dat ik nu voor de eerste keer een forum raadpleeg in de vorm van een eigen bericht. ik ben een beginnende rijder en weet niet precies wat mijn plaats op de weg tijdens de regen moet zijn. overal op het internet word gezegt: "op het droge gedeelte van de weg, dat is vaak in de bandensporen van de auto's" maar nu heb ik laatst gereden nadat het had geregend en niet de strips waar de bandensporen van auto's waren geweest waren droog maar noujuist het midden. op interenet gaat alles over op het droge gedeelte rijden en dus de bandensporen maar waar moet je dan rijden als de bandensporen nat zijn maar het midden van het wegdek (waar mogelijk olie etc ligt) droog is?
alvast bedankt, M.V.G. Na_Cl
Echt???Als het lange tijd droog is geweest dan loont het wel om even iets voorzichtiger te zijn tijdens een regenbui. Je kunt dan last krijgen van olie/diesel- resten op de weg wat door het water dan omhoog komt en de weg glad maakt.
Het maakt wel degelijk uit gezien het verschil (en de enorme discussie) in "natte" prestaties tussen al die bandenfabrikanten.
ik heb zo 1 2 3 geen wetenschappelijk rapport voor je. In de motogp hebben ze voor niets wet tires?
- Goede banden is het belangrijkst (Bijv Pilot road 4), gebruik ze al op 3 motoren nu en nog nooit gegleden in de regen.
- Na lange periodes van droogte is het bij het eerste beetje regen spekglad op de weg (Vooral bij stoplichten en op routes waar het vaak stil staat in de spits of routes waar veel bussen rijden) . Dan echt uitkijken of gewoon even niet rijden als het kan.
- Teerstrepen zijn op zich niet niet glad als je goede banden hebt (ik rijd er iig gewoon overheen en probeer ze niet actief te ontwijken op rechte stukken weg), Natuurlijk wel uitkijken in bochten, hooguit zetten je banden een stapje naar rechts/links.. blijf dan rustig en stamp niet op de rem, de motor corrigeert zich dan vanzelf.
- Putdeksels zijn glad in de regen en liggen vaak in bochten op de meest achterlijke plaatsen.
Verder gewoon rijden zoals je altijd rijd en niet te krampachtig gaan rijden. Pas je snelheid aan in bochten en ga ervan uit dat je een langere remweg hebt, dus meer afstand houden op overige verkeer. Verder ben je een stuk minder goed zichtbaar dus zorg dat auto's je gezien hebben of anders vertraag bij kruisingen etc.