Ik zette Michelind op mijn auto, en die reed ineens lekkerder, zuiniger, stuurde lichter...
Daarbij hoorde ik al eerder over die PILOT'S. Die ga ik bij de eerstvolgende bandenwissel proberen.
Nou moet ik el zeggen dat die Bridgestone BT45's op die oude RD gewoon racebanden in nat en droog weer zijn, daar ga ik gewoon compleet mee los, in regen of zonnenschijn, maar op de 600's en 1000's.... Ik rij best met veel motoren. Alles in mijn onderschrift rijdt en is gebruiksklaar, op de '73er 250 na...
Road 5 zit er bij mij onder. Geeft een beter gevoel in de regen, maar dat kan ook tussen de oren zitten.Er is ondertussen ook de road 5 uitgekomen, maar die heb ik nog niet geprobeerd.
De Pilot Activs die ik me herinner (dat was 2008/9 ergens) waren in de regen echt kut met peren, ze hebben toch wel wat betere regenbanden tegenwoordig. De grap is dat 90% van het probleem in de regen tussen je oren zit. Eigenlijk moet je gewoon normaal doen, een beetje rustiger aan. Vooral goed blijven kijken, soepel in je nek, schouders en armen. Komt allemaal goed.
Juist door te stressen ga je er te strak op zitten en gaat de boel raar aanvoelen en reageren. Niet doen. Met moderne banden lig je maarzo niet op je muil.
Pilot road is radiaal. BT45 is diagonaal.
.
Dat!!!! Dat is het allerbelangrijkste om er op te blijven zitten... als je op de informatie van die scan inspeelt natuurlijkGeen zin om al het voorgaande te lezen.. dus het kan zijn dat ik iets herhaal.
Sowieso het wegdek blijven scannen.
Heb je daar een bron bij? Bij mijn rijbewijs (toegegeven alweer 6 jaar geleden) werd er continu op gehamerd om vooral links te blijven rijden om je positie op de weg duidelijk te maken. Rechts op een rijstrook rijden kreeg je meteen een berisping.Voor de liefhebbers van het op links blijven rijden van je rijstrook. Tegenwoordig wordt je aangeleerd om zoveel mogelijk rechts te blijven rijden, zo ver mogelijk van de tegenliggers. Zorg voor een veilige bubbel.
Daar heb je geen bron voor nodig, dat is vanwege de whatsappers die over het midden heenkomen... adaptief gedrag...Heb je daar een bron bij? Bij mijn rijbewijs (toegegeven alweer 6 jaar geleden) werd er continu op gehamerd om vooral links te blijven rijden om je positie op de weg duidelijk te maken. Rechts op een rijstrook rijden kreeg je meteen een berisping.
En soms een regenpak. Ik voelde me nooit erg op m'n gemak bij regen. Tot ik een nieuw regenpak had, die bleek -na een natte dag met meer vertrouwen dan voorheen- anti-slip stroken op het zitvlak te hebben.Het enige dat glad is, is de meuk; regenboogjes en putjes.
Een echt vaste plek op de weg is er niet. Dat is zeer afhankelijk van de situatie. Overwegend in 'treintjes' van auto's ben je het meest zichtbaar ter hoogte van de middenbelijning. Op de snelweg, linker baan, rij ik bijvb wel rechts aan de belijning.
In een rijtje op de (snel)weg niet zo van belang. Op een weg met tegenliggers heb ik inderdaad geen vaste positie, bij een tegenligger ga ik wat meer naar rechts. Vooral als dat een vrachtwagen is, wil wel eens iemand achter zitten die over de middenlijn komt om te kijken of ie kan inhalen (toen ik nog een klein beetje km's maakte bestond whatsapp nog nietDaar heb je geen bron voor nodig, dat is vanwege de whatsappers die over het midden heenkomen... adaptief gedrag...
Ik heb het idee dat de compound veranderd is. De eerste keer dat ik ze eronder had vond ik ze behoorlijk tegenvallen, maar latere setjes zijn in de regen naar mijn idee beter. Kan ook met een verandering in mijn rijstijl te maken hebben, maar in mijn herinnering was het na de montage van een nieuwe band opeens beter.De Pilot Activs die ik me herinner (dat was 2008/9 ergens) waren in de regen echt kut met peren
Ik kan een lulverhaal ophangen maar het fijne weet ik er niet van.is dat een voordeel of een nadeel, wat is het voordeel van de twee soorten?
Er is helemaal niet 1 juiste plek op de weg. Die plek hangt af van overig verkeer, obstakels die een gevaar (kunnen) vormen of zicht ontnemen, etc. Dat maakt dat als je 10 keer dezelfde weg rijdt, de juiste plek op de weg elke keer anders kan zijn. Regen of geen regen maakt wat dat betreft niet uit: de weg is niet ineens onbegaanbaar omdat er water uit de lucht komt. Linkerspoor of rechterspoor is in de regen soms een beetje droog gereden, en dat kan dus een handige optie zijn, maar of je links of rechts rijdt zul je moeten laten afhangen van overige omstandigheden (tegenliggers en overig verkeer, andere obstakels, etc.).ik ben een beginnende rijder en weet niet precies wat mijn plaats op de weg tijdens de regen moet zijn.
Nee, het gaat niet alleen over remmen en gasgeven, maar dat is wel mijn manier om het wegdek te testen.@RR. Het gaat natuurlijk niet alleen om remmen en wegglijden van het achterwiel. Voorjaar 2017 reed ik in de Dolomieten met een gangetje van 60 km/uur een heel flauwe bocht in. Zonder enige aankondiging gleed het voorwiel weg en lag ik er naast. Ik heb nooit goed begrepen waarom. Afgelopen zomer kwam ik weer langs de Passe di Rolle en nog steeds begrijp ik het niet. Het wegdek is er niet opvallend glad, het was wel nat. Olie heb ik ook niet gevonden op het wegdek en ik heb ruime ervaring in rijden in de bergen.
Het was wel het einde van de vakantie want de schade was indrukwekkend, de voorvork was gedraaid ende koffers aan gort. Ik had alleen een doorgesleten regenpak. Dit was mijn eerste crash in 23 jaar rijden en dan wel 25-50 k km per jaar. Fijnste was nog dat het een splinternieuwe motor was met 1500 km op de teller. En ja uiteraard ook met TC en bochten ABS.
Ik rij af en toe met de auto knooppunt Beekbergen dus van A1 de A50 op, nu hebben ze daar de aansluitingsbocht vervangen (van een lange draai naar rechts de A50 op) naar een bocht naar rechts en dan lange linkerbocht de A50 op.
Nu merk ik met de auto al dat ik de voorbanden een stapje opzij voel gaan als ik met nat weer de metalen strip passeer welke de 2 wegdelen aan elkaar verbind.
ik ben er nog niet met de motor geweest maar het lijkt me een behoorlijk gevaarlijke bocht geworden.
Iemand hier al bekend mee?