Eerste lichte toermotor gezocht

kjiratsiekoedel

Die hard MF'er
28 jul 2011
307
2
Utrecht
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een toermotor, maar ik heb geen idee of datgene wat ik zoek ook bestaat!

Voorstellen
Eerst nog even voorstellen: 27 jaar, in 2011 mijn A gehaald om op wereldreis te gaan. Mijn rijervaring vóór mij A is dat ik 2500km door de blubber heb gereden op een Lifan Venus 150cc two-up met fors bagage.

IMG_7241.JPG

1-cilinder, 150cc, max 90km/u, 110kg, verbruik 1:30

Les gehad op een Kawasaki ER5
leerling262-3full.jpg

2-cilinder, 500cc, 180kg, snel zat

Op wereldreis zijn we eerst door Zuid-Amerika gereden met een Bajaj Pulsar 180cc (10.000km gedaan)
leerling262-2full.jpg

1-cilinder, 180cc, max 120km/u, 165kg, verbruik 1:27

En vervolgens in Afrika weer 10.000km gedaan, maar dit keer op een Kawasaki KLR 650
leerling262full.jpg

1-cilinder, 650cc, 220kg, max 140km/u, verbruik 1:14 (was ook iets mis mee)

Op alle motoren hebben we two-up gereden met fors bagage eraan (custom made bagagerek).

Een paar overwegingen
Ik wil een motor om soms mee naar mijn werk te kunnen (dus geen daily) & belangrijker nog om er two-up mee te toeren (denk aan europa/marokko/turkije, misschien een keer naar Zuid-Afrika rijden). Er moeten dus panniers op kunnen (al is er altijd wel wat te lassen). Van mij hoeft 't allemaal niet hard en snel. Ik heb me echt uitstekend vermaakt op de 180cc (al ging die maximaal maar 120km/u wat iets te langzaam is in NL). De KLR vond ik te groot en te zwaar (en te veel verbruiken). De vering van de KLR wat dan wel weer erg prettig! Een tweecilinder lijkt me 't lekkerst rijden. Een oude motor is niet erg en een beetje sleutelen is aleen maar leuk! Een diezelmotor lijkt me ook wel geinig (verbruikt niet veel, maar Royal Enfields zijn mij wat te log), maar die bestaan niet zoveel.
Samengevat: ik zoek een (zuinige) 300-400cc tweecilinder enduro/toermotor waar je two-up mee kan.

Budget
Ik zoek een 2e hands motor tot maximaal zo'n 2000 euro. Liever minder natuurlijk, maar ik ben flexibel.

Mijn vraag
Weten jullie typen motoren die een beetje aan mijn eis voldoen? Alles is flexibel natuurlijk, mocht je een fantastische eencilinder weten of een zwaardere/lichtere tweecilinder, dan kan dat ook natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je naar zuid-afrika wil rijden zou ik eens opzoeken wat voor motorfietsen er in zuid-afrika rondrijden. Niet onbelangrijk voor de beschikbaarheid van reserve-onderdelen.
Een africa twin lijkt me heel geschikt om naar zuid-africa te rijden.
 
Honda NX-4 Falcon. Daarop heb ik een reis door Zuid Amerika gemaakt en die was perfect for the job. Heel sporadisch vind je er eentje in NL, omdat ze hier nooit geleverd zijn. Oerbetrouwbaar. Misschien vind je er eentje.
Misschien kun je eens kijken naar een Honda NX250, ik weet verder niet hoe dat rijdt...
 
Je moet het natuurlijk zelf uitmaken, maar grote trips met duobezetting en flink wat bagage ?! Mocht je toch overstag gaan voor iets zwaarders ik heb een XTZ 750 Super Tenere te koop staan binnen jouw budget met relatief weinig km en in goede staat. Succes met je zoektocht en trips natuurlijk.
 
De trip naar zuid-afrika is wel ver in de toekomst, dus nu niet iets om rekening mee te houden.

De Honda NX4 & NX250 vallen eerder in de categorie die ik zoek. Als ik zo google op de NX4, dan lijkt mij dat die voornamelijk in zuid-amerika voorkomen. Maar ik zal eens rondkijken.

Ik snap dat velen een zwaardere motor aan zullen raden, maar dat is mij te duur in verbruik & gewicht. Klein is fijn!
 
De NX4 ziet er leuk uit, maar onverkrijgbaar in Europa. Dus erg lastig, ook qua onderdelen.

De NX250 is mij te traag voor in Nederland (voorlopig ga ik er niet mee toeren, maar alleen in NL). Hij moet gewoon 140km/u kunnen halen. Verder ook wel oud, dus ik vraag mij af in hoeverre onderdelen nog te vinden zijn.

Cardanas lijkt me trouwens ook erg fijn, maar nog onmogelijker. Ik speur marktplaats, ed nu af voor motoren, maar er is maar weinig van 300-400cc tenzij antiek.

Iemand ooit gehoord van Orion? Orion XY-400
Ik kan op de eigen site na niet veel over vinden.
 
Laatst bewerkt:
Komt niet voor in het 2013 jaarboek van M&T van alle verlrijgbare motoren. Lijkt me dus niet langs de reguliere weg ingevoerd/verkrijgbaar.
Ik zou zeggen vingers vanafhouden, want de onderdelen zullen waarschijnlijk onvindbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Die Orion ziet er wel erg goed uit, in Beverwijk zit de importeur meen ik. Zou voor jouw precies goed zijn denk ik. (Vind hem leuk om te zien ook!)

Ik weet niets over de kwaliteit van deze motoren, maar hoe betrouwbaar is een 15 jaar oude offroad nog na een zwaar leven?
 
Ooit gedacht aan een Moto Guzzi? Een kleine van 350 cc met cardan en voorzien van grote tank en laag verbruik?

Moet te vinden zijn rond de 1500 a 2000 euro

Zoiets?


full
 
Die Orion ziet er wel erg goed uit, in Beverwijk zit de importeur meen ik. Zou voor jouw precies goed zijn denk ik. (Vind hem leuk om te zien ook!)

Ik weet niets over de kwaliteit van deze motoren, maar hoe betrouwbaar is een 15 jaar oude offroad nog na een zwaar leven?


Gee idee, maar orion is een Chinees product. Ongeveer 1000 euro per 20 afgenomen stuks ;)
 
Die moto guzzi is denk ik wat ik zoek! Cardan is zelfs nog beter. Ik ga op zoek. Welk typenummer is het?

De orion lijkt mij idd ook chinees, heb ik op zich geen problemen mee als 't zich bewezen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me een beetje ingelezen in de Moto Guzzi NTX 350. Ik zou best weleens een rit hierop willen maken, maar volgens mij is hij bijzonder zeldzaam in Nederland (en eigenlijk ook de omliggende landen). Is hij uberhaupt wel te vinden?
 
Ah bedankt. Maar helaas is 't wel heel ver weg voor ene proefritje. De meeste staan toch in Italië.

Een kawasaki KLE 400 lijkt me ook te voldoen aan mijn eisen. Helaas is deze dan weer eigenlijk alleen in japan te krijgen!
 
Als je ook nog iemand achterop mee wilt nemen en er moet ook nog bagage mee dan zou ik op z'n minst voor een 600 gaan zoals eerder geopperd.
Waarom koop je geen honda transalp? betrouwbare allemansvriend, kijk eens op het forum van de transalp club nederland. Hier wordt regelmatig wat aangeboden en bovendien barst over 2 maanden het motorseizoen weer los en dan wordt er veel aangeboden! Ook voor 1500,- a 2000,-
Die italiaanse motoren zou ik laten staan, zeker als ze wat ouder zijn
 
De moto guzzi ben ik idd inmiddels vanaf. Niet te vinden en gewoon heel oud.

Ik kijk nu naar de Kawasaki KLE 500 & Transalp. Welke verbruikt minder? Klinkt misschien stom, maar ik rij nu heel goedkoop in de auto op LPG. Een motor moet 1:26 gebruiken om op 't zelfde bedrag/km uit te komen!
Misschien toch Suzuki gn250, al vraag ik mij af of die wel snel genoeg is. En ook niet wat ik zoek qua type.
 
Laatst bewerkt:
De moto guzzi ben ik idd inmiddels vanaf. Niet te vinden en gewoon heel oud.

Ik kijk nu naar de Kawasaki KLE 500 & Transalp. Welke verbruikt minder? Klinkt misschien stom, maar ik rij nu heel goedkoop in de auto op LPG. Een motor moet 1:26 gebruiken om op 't zelfde bedrag/km uit te komen!

De KLE verbruikt minder maar geen 1op 26! 1 op 18 a 20 is al heel goed.

De Guzzi,s halen dat wel heel makkelijk,..maar je hebt gelijk ze zijn wel wat ouder.
 
Ik denk dat 't verbruik van een KLE mij dan toch gaat tegenvallen.

Ik ga me maar eens inlezen in de Suzuki dr 350 & Honda NX 250
 
Mijn F800st rijd 1 op 25 woon werkverkeer.
maar valt wel buiten buiten je budget.
Verder een ideale motor ;)

maar wat dacht je van een BMW K75. Ze zijn niet mooi, maar wel erg degelijk en voor een prikkie te koop. En ze zijn niet stuk te krijgen. En echt zwaar zijn ze ook niet te noemen, vooral de nakeds.
 
Ik krijg je een mailtje over een Moto Guzzi V35 TT. Niet duur, maar rijdt dan ook nog niet. Ik vind 'm wel gaaf!

km stand: 10.000
prijs: 550 euro

bijzonderheden:
350cc Motor waar er ongeveer 10 van in Nederland zijn bouwjaar 87. Kabelboom is doorgebrand daardoor loopt hij niet meer. Contaktpunten zijn vervangen voor een elektronische ontsteking, staat jaren in de schuur heeft beetje werk nodig
 
Terug
Bovenaan Onderaan