Eerste spijker in band !

Only_Sunny

Rookie
18 feb 2014
24
0
Sittard
Neeeeeh, gisteren erachter gekomen dat er een spijker in mijn achterband zit .. Heb de motor pas hmpfff .. Band verliest ook langzaam zijn druk.


Heb veel gelezen over pluutjes en propjes, pluutjes zijn blijkbaar veel betrouwbaarder.

Enig idee waar ik dit het beste kan laten doen in Midden- Zuid-Limburg ? ..

En kan ik de garage voor gek verklaren als ze me voorstellen een geheel nieuwe band eronder te leggen ?
 
ik heb wel eens een band na nog geen 600km lek gereden, ondanks dat ik ze bij de auto gewoon repareer doe ik dat bij de motor echt niet (alleen om thuis te komen in een noodsituatie!), met een plug in de autoband rij ik rustig op de autobaan (DE) 200+ maar een motorband is toch anders naar mijn mening.


(zo plak ik ze)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

al vaak zo gedaan en nooit een probleem mee gehad maar alleen rij ik hier mee door met een autoband


GR NEMO
Dat is een prop. Geen paraplu.

Een prop is geschikt om mee thuis te komen en zou ik zelfs met de auto niet mee blijven rondrijden.
Logisch dat je dat niet vertrouwt op een motor. Een paraplu is wezenlijk anders en is prima veilig.
 
Ook ik had dit debacle. Pluutje erin laten schieten bij een autobanden dealer in Tegelen. Deze gaf garantie dat er niets mee kan gebeuren en heb de band helemaal opgereden.Kicken,man.

full
 
Alles wat van buitenaf word aangebracht moet als prop worden gezien en is een noodreparatie. Punt.

De enige juiste manier om een band te repareren is de band van de velg te halen en er (afhankelijk van de grootte van de inrijdeing) een lap of paraplu vanaf de binnenzijde in te lijmen.
 
Ook ik had dit debacle. Pluutje erin laten schieten bij een autobanden dealer in Tegelen. Deze gaf garantie dat er niets mee kan gebeuren en heb de band helemaal opgereden.Kicken,man.

[afbeelding]
Pluutje en erin laten schieten klinkt vreemd in 1 zin.

Een prop "schiet" je er van buitenaf in. Om een paraplu te zetten moet je de band van de velg halen en deze van binnenuit erin plaatsen.
 
ik heb wel eens een band na nog geen 600km lek gereden, ondanks dat ik ze bij de auto gewoon repareer doe ik dat bij de motor echt niet (alleen om thuis te komen in een noodsituatie!), met een plug in de autoband rij ik rustig op de autobaan (DE) 200+ maar een motorband is toch anders naar mijn mening.


(zo plak ik ze)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

al vaak zo gedaan en nooit een probleem mee gehad maar alleen rij ik hier mee door met een autoband


GR NEMO

Een prop in een autoband die niet zwaar beladen of boven de ~180km/h (of sportief rijgedrag) komt heb ik normaal geen probleem mee en doe ik bij klanten ook.
Maar de prop zoals jij hem geplaatst heb zou ik zelf niet eens mee gaan rijden :X
 
Een prop in een autoband die niet zwaar beladen of boven de ~180km/h (of sportief rijgedrag) komt heb ik normaal geen probleem mee en doe ik bij klanten ook.
Maar de prop zoals jij hem geplaatst heb zou ik zelf niet eens mee gaan rijden :X
:^
Klopt, die zit er amper in.
Voor een autoband gaat een prop prima, nooit klachten mee gehad/over gehad.
Voor een motorband zou ik toch als reparatie een pluutje adviseren.
Naar dat is ook afhankelijk van de beschadiging.
 
Prop is inderdaad noodreparatie, alhoewel maat er afgelopen vakantie nog twee weken in de alpen mee geknalt heeft. Op de laatste dag bij de bandenwissel, omdat de band op was, trok ik de prop er toch wel heel makkelijk uit.

Fazz had onlangs ook een spijker in zijn band en van binnenuit laten repareren. Hij liet zich eerst ook afschrikken wat reparatie met plu betreft maar reed nog wel 290 km/h met een spijker in de band. :+

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/26212757#26212757
 
Laatst bewerkt:
Wat nou zo grappig is, niemand weet blijkbaar WAAROM je een tubeless band moet repareren vanaf de binnenkant......

Wie weet het?
Heb je wel eens een lap op de buitenkant geplakt?
Door de centrifugaalkracht zal deze er af vliegen.
Een plu kan nooit door het gat naar buiten en heeft een groot lijmoppervlak.
Hij word zelfs aangedrukt door de luchtdruk.
 
omdat de druk binnen in de band groter is dan aan de buitenkant (atmosfeer) , als je het andersom doet is de kans groot dat het gerepareerde lek snel weer lekt ;)
 
Ik heb een lekke band gehad die verholpen is met een plu.
In mijn ogen niets mis mee.. Je moet jezelf natuurlijk wel bedenken dat je met deze oplossing niet 300 km per uur moet gaan rijden..maar deze snelheden zul je naar grote waarschijnlijkheid bijna nooit rijden..
Meteen klakkeloos een nieuwe band monteren vind ik flink overdreven en aangepraat door de verkopers.
 
Belangrijkste is hoe de berijder zich voelt met een gerepareerde band. Stel dat de band verantwoord gerepareerd kan worden en de berijder voelt zich er toch niet prettig bij dan zou ik het niet doen. Als je angstig op de motor zit is de lol er gauw af..
Je eigen gevoel volgen en dan een bandenspecialist opzoeken die het eventueel zou willen/kunnen uitvoeren..
 
De belangrijkste redenen dat je een tubeless band van binnen uit moet repareren zijn ten eerste dat je dan kan zien of de koordlagen/karkas nog goed is en repareren dus verantwoord is.
Ten tweede is een tubeless eigenlijk een buiten en binnenband in 1 dus moet je via de binnenkant de binnenlaag die dus de binnenband vormt repareren.
Ten derde kun je als de band van de velg af ligt ook meteen zien of er niet zo veel beschadigingen in het binnenband gedeelte zitten door te lang door rijden dat het geen nut meer heeft om te repareren.
Ten vierde kan de reparatie van binnenuit dus niet door de middelpuntvliedende kracht n per ongeluk los gaan maar wordt altyd vast gedrukt behalve als je stil staat natuurlijk.

Zo goed genoeg redeemer? 8-) _O-
 
Dus jij rijdt 200+ met een PROP, terwijl wij het hier hebben over een PARAPLU. Wie is er hier nou gek?



hmmm, heb je ooit een "prop" (is een soort veter) gezien van uit de binnenkant van een band?

maar goed, hier kan je vele post over discussiëren, het blijft een reparatie en zo als ik al zij ik vind een autoband anders dan een motorband, de band op mijn motor krijgt veel meer te voorduren dan de band onder mijn auto ik doel onterendere op warmte end.

GR NEMO
 
:^
Klopt, die zit er amper in.
Voor een autoband gaat een prop prima, nooit klachten mee gehad/over gehad.
Voor een motorband zou ik toch als ~reparatie[/large
] een pluutje adviseren.
Naar dat is ook afhankelijk van de beschadiging.




das precies wat ik bedoelde, maar die plug zat er echt wel ver in hoor (toe ik de band van de velg had kon je dat ook zien) die dingen zijn echt lang.




GR NEMO
 
Met de motor 2x een lekke achterband gehad binnen 1500 km na aanschaf van de band. Mn vorige band en m'n huidige achterband. Vorige heb ik zelf met zo'n veter ding gerepareerd, en vervolgens opgereden (7500 km) Huidige prop zit er ondertussen ook alweer een paar duizend km in, en band blijft keurig op druk, ik maak me er niet druk om.

Maar uiteindelijk blijft dit altijd een discussie, er zijn voor en tegenstanders. Ik ben een voorstander van repareren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan