Effe lekker zeiken: wat is er allemaal mis met deze custom bike?

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
804
983
Limbürg
1603957592019.png


Lang verhaal kort: in voorbereiding op aanschaf 1e motorfiets natuurlijk zitten rondkijken op het interweb, en was eigenlijk wel gecharmeerd van deze nieuwe trend. Uitgekleed, minimalistisch, "bratstyle" etc.

Zou er best zo eentje willen hebben. Maar... dan wel eentje waar je echt fatsoenlijk op kunt rijden. Niet alleen poserfoto's maken voor op Instagram. Dus ik vroeg me af, wat is hier allemaal mis mee?

Geen voorspatbord, geen spiegels, open ketting... Lijkt me niet erg praktisch. Of valt dat wel mee?

PS. Foto dient als voorbeeld. Foto's van andere onrijdbare custom bikes met slechte voorbeelden zijn welkom!
 
Het griezeligst vind ik die Firestone banden, die zijn idd alleen voor de show. Andere zaken zoals kettingscherm en spatborden zijn indien gewenst simpel aan te brengen of weg te halen. Belangrijkst is (voor mij) dat de motor goed loopt en lekker rijdt.
 
Geen luchtfilterhuis, dus niet fatsoenlijk af te stellen voor alle weersomstandigheden. En niet zichtbaar maar vrijwel zeker aanwezig: verknutselde bedrading...

En als je dan goed kijkt en ziet dat het benzinekraantje mee is gespoten met de tank weet je al hoe de ombouw gegaan is: Zo vlug en goedkoop mogelijk
 
Er is niet per definitie iets mis mee, je moet je gewoon beseffen waarvoor een motor bedoeld is, en dat is niet een hokje "caferacer dus alleen voor insta". Je kunt zeker een caféracer bouwen die prima geschikt is voor dagelijks gebruik. Zoals alles is het een kwestie van compromissen.

Al kun je rustig zeggen dat een motor van bijna 50 jaar oud en verbouwd naar meer spartaans motorrijden gewoon sowieso niet (meer) erg geschikt is voor hele lange ritten, maar bijvoorbeeld lekker een rondje in Nederland van terrasje naar terrasje. Spijkerbroek aan, pothelm op, en gaan met die banaan. Ik merk dat ik zulke kleine ritjes ook veel sneller maak op m'n caféracer, terwijl ik de 'grote-mensen-motor' er niet voor de garage uit duw.

Een caféracer (of brat, of wat jij wilt) kun je overigens ook bouwen op een manier dat er meer overblijft van de oorspronkelijke karakteristieken. Met mijn eerste caféracer ben ik gewoon op vakantie gegaan (wel met pech gestrand overigens, maar dat had niks met de verbouwing te maken, een CDI hielt er gewoon mee op). Met mijn laatste project (zie avatar) zou ik niet zo snel lange ritten maken. Wederom: bijna 50 jaar oud, geen spatborden en pod-filters = drama in de regen. Voor ritjes rondom huis, even een half uurtje een frisse neus halen of een bakkie koffie halen bij een maatje, is het apparaat juist perfect.

Als je een dergelijke motor wilt kopen, die door iemand anders gebouwd is, raad ik in ieder geval aan:

  • Bekijk en beoordeel eventuele frameaanpassingen. Kwaliteit van laswerk wisselt nogal. Ik heb zelf bijvoorbeeld niet genoeg vertrouwen in mijn laskunsten om aanpassingen te doen aan schokdemper ophangpunten, maar ik zie genoeg knutselaars wel dergelijke cruciale aanpassingen doen met twijfelachtig bak- en braadwerk.
  • Dit geldt ook voor aanpassingen aan voorvork en achtervering. Ik heb zelf een USD in een oude CB geknutseld, en dat heeft invloed op de rij-eigenschappen. Let daarop en net als het laswerk: zorg ervoor dat het veilig is.

  • Let goed op de afstelling van carburateurs. Niet alle verbouwers hebben evenveel finesse met carb-afstelling. Verkeerde afstelling kan echter wel leiden tot motorschade, zeker omdat bijna alle motoren te arm afgesteld staan als het standaard luchtfilter wordt vervangen door pod-filters.
  • Let op de kabelboom: kom je kroonsteentjes tegen, en allerlei verschillende kleuren spaghettidraad, dan wordt storingszoeken een drama en de kans dat je ermee te maken krijgt een stuk groter.

Succes!
En mocht je die gele motor van mij willen kopen, dan kan dat binnenkort ;)
 
Het zadel is wel mooi maar de stiksels zijn gaatjes dus die is niet waterdicht.
Maar het ligt er ook aan wat je wil doen, voor langere afstanden is het niks,voor woon-werk lijkt het mij ook niet geschikt.
 
Ik zou zelf nooit een zelfbouw "Costum bike" kopen. Vaak heel duur; en niet altijd even professioneel in elkaar gezet.

Als het budget het toelaat ga dan voor een "Retro" bike.. dat is op dit moment de hype.

Denk aan een BMW R nine t , Triumph bonneville, Honda CB1100, Motoguzzi V7, Kawa Z900RS etc etc.. Deze bikes noemen ze dan 'Retro' maar zullen allen een stuk beter rijden dan zo'n zelfbouw. Voordelen die je dan hebt zijn vaak ABS.. traction control, betere vering.. etc etc.
 
je kan er wat dingen aan veranderen om 'm te optimaliseren, dan komt-ie er uit uit te zien als op dit plaatje, ben je dan blij?

1603965695672.png


Jouw voorbeeldfietsje zou bij mij in veilige handen zijn en onveranderd zijn loopbaan als poser-cafèracer vervolgen.
 
@Erwin83 Bedankt voor 't uitgebreide antwoord. Ik volg je project, is echt een mooi ding! Heb je dan niet de neiging toch iets te fabriceren qua spatborden of luchtfilter zodat 'ie in ieder geval wat beter in de regen kan?
 
Wat de 1 niet lust eet de ander zich vol mee
Wacht effe, ik bedoel dit draadje niet als "wat vindt jij wel en niet mooi aan dit ding", meer van, welke opofferingen om de fiets er mooier uit te laten zien maken hem eigenlijk niet echt goed rijdbaar?

Maar los daarvan heb je helemaal gelijk, hoor.
 
Wat is er mis met Firestone?

Dit zijn 'beroemde' firestone champion deluxe banden. Echt vintage en worden verkocht met de opmerking erbij "show only".
Voor deze look kun je dan beter voor de Shinko E270 band gaan. Ziet er vergelijkbaar uit, maar is een modernere band.

Zie citaat op de caferacerwebshop:
Wees ervan bewust dat Firestone Champion Deluxe banden met name voor de show zijn. Je kunt er prima mee rijden, maar het is geen goede band als een Michelin Pilot Road, Battlax BT45 etc..
 
Dat kan ik in éém woord omschrijven wat er mis mee is:

HONDA









:+
 
@Erwin83 Bedankt voor 't uitgebreide antwoord. Ik volg je project, is echt een mooi ding! Heb je dan niet de neiging toch iets te fabriceren qua spatborden of luchtfilter zodat 'ie in ieder geval wat beter in de regen kan?

Dank je!
Nee hoor, ik ga er gewoon niet mee in de regen rijden. Met de luchtfilters zou een klein buitje nog wel te overleven zijn overigens. Om dit op te lossen moet je eigenlijk terug naar het oorspronkelijke luchtfilterhuis, waardoor de driehoek in het frame niet 'leeg' kan en de look van de motor dus enorm wordt beïnvloed.

Een spatbord is niet zo makkelijk toe te voegen, aangezien ik niet zoveel ruimte over heb tussen de band en de uitlaat.

Zoals ik al zei: compromissen sluiten.
 
De kentekenplaathouder. Dat is er mis mee. Serieus? Ja serieus. Er zijn regels voor onder andere de hoek van het kenteken. En die is bij die motor in de startpost niet juist. En daar
 
De kentekenplaathouder. Dat is er mis mee. Serieus? Ja serieus. Er zijn regels voor onder andere de hoek van het kenteken. En die is bij die motor in de startpost niet juist. En daar
En daar wat???
 
Er is al veel gezegd met name rond betrouwbaarheid. Helemaal mee eens. Maar wat te denken van de zithouding? Hartstikke leuk die ultra-lage clipons, maar het rijdt voor geen meter.
 
Er is al veel gezegd met name rond betrouwbaarheid. Helemaal mee eens. Maar wat te denken van de zithouding? Hartstikke leuk die ultra-lage clipons, maar het rijdt voor geen meter.
Op de gemiddelde supersport/-bike zitten ze nog lager. Die rijden ook allemaal voor geen meter _O-

Maar de CB in de openingspost; er is niets (of anders amper iets) aan de geometrie gedaan. Voorvork ziet er niet ingekort uit en schakbrekers zien er ook niet korter uit dan standaard. Dan zou ik me, met alle respect voor de bouw, meer zorgen maken over de rijdbaarheid van de zeer veranderde geometrie van de motor van PatrickZ, met de dikke voorband.
Het zadel van de CB is iets lager dan hoe hij de fabriek verliet maar dat maakt de 'extreem lage' clipons weer goed. Kniehoek zal iets scherper zijn maar dat moet voor de jonge flexibele mannen die dit mooi vinden niet als een probleem gezien mogen worden.
Geen voorspatbord is ongemakkelijk in de regen. Een klein spiegeltje zou handig zijn.

Denk dat dit nog best prima rijdt, voor een motor van 40 jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Op de gemiddelde supersport/-bike zitten ze nog lager. Die rijden ook allemaal voor geen meter _O-
Voor op de openbare weg is dat inderdaad zo, vind ik. :P
Maar met zulke projecten, zitten de clipons bijvoorbeeld wel lager maar de voetsteunen gewoon origineel. Dus dan zit je bovenlijf laag en dubbelgevouwen en je benen in een relaxte-bijna-90-graden-hoek, snap je? Rare combinatie zeg maar, dan is een gemiddelde supersport/-bike toch beter want dat zit je tenminste gewoon aan alle kanten opgevouwen. :+
Maar de CB in de openingspost; er is niets (of anders amper iets) aan de geometrie gedaan. Voorvork ziet er niet ingekort uit en schakbrekers zien er ook niet korter uit dan standaard. Dan zou ik me, met alle respect voor de bouw, meer zorgen maken over de rijdbaarheid van de zeer veranderde geometrie van de motor van PatrickZ, met de dikke voorband.
8<
Klopt als de geometrie is aangepast met andere voorvork e.d. is de rijdbaarheid nog meer questionable.
 
Voor op de openbare weg is dat inderdaad zo, vind ik. :P
Maar met zulke projecten, zitten de clipons bijvoorbeeld wel lager maar de voetsteunen gewoon origineel. Dus dan zit je bovenlijf laag en dubbelgevouwen en je benen in een relaxte-bijna-90-graden-hoek, snap je? Rare combinatie zeg maar, dan is een gemiddelde supersport/-bike toch beter want dat zit je tenminste gewoon aan alle kanten opgevouwen.
Dat is correct, de echte oldschool-cafe-racer-bouwer zorgt ervoor dat hij een John-Tickle setje op de kop tikt
 
Terug
Bovenaan Onderaan