Eikel die zijn geld terug wil of ... ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

*Thomas*

Die hard MF'er
29 jul 2007
464
0
Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem. 3 weken geleden verkocht ik aan een jongeman een aprilia RS125 2takt voor prijs x, het ging om een particulier verkoop.

Anderhalve week later liep het ding vast. Dit verbaasde mij ontzettend omdat ze 1500km terug compleet (en daarmee bedoel ik, compleet !!!) was vernieuwd. Ik heb dan ook gezegd dat ik het heel spijtig vond, maar omdat ik bij verkoop nog wat 'extra' korting had gegeven, weigerde ik te betalen (want dat was zijn impliciete vraag).

Nu, 10 min geleden, krijg ik volgende SMS:

'Naam' hier aan wie je de motor hebt verkocht. Er is een structureel probleem opgetreden volledig buiten mijn 'woord ontbreekt' en dat naar de mening van de garagist niet vermeden had kunnen worden. Hierbij wil ik mijn meedelen dat ik mijn geld terug vraag. het liefst te regelen in der minne, maar indien je daar niet voor te vinden bent zullen gerechtelijke stappen worden ondernomen. Dit is nooit mijn bedoeling geweest maar het kan nu eenmaal niet anders. Naam

Nu, ik schrok toch wel even en loop nu met een zeer verveeld gevoel rond, maar, ik weiger te betalen. Dit klinkt misschien unfair, maar het blijft een 2takt en ik weet niet hoe hij met dat ding is omgegaan.

In de verkoopsovereenkomst stonden onze naam en adres en dan nog de volgende alinea:

De motorfiets wordt verkocht in de staat waarin deze zich bevindt (= toestand waarin deze was tijdens de proefrit) en zoals gekend door koper en verkoper, zonder enige waarborg, voor de totale som (verkoopprijs) van x.

Nu, deze clausule samen met de EU wetgeving die het geven van garantie door particulier verbiedt EN dat geld niet teruggegeven moet worden, laten mij toch denken dat ik 200% in mijn recht ben als ik dit alles compleet negeer...

Groeten, Thomas
 
Dat is toch het mooie van particuliere verkoop? Garantie tot de deur. De deur van de verkopende partij wel te verstaan.

Daarnaast zijn jullie akkoord gegaan met de door jou genoemde clausule, dus heeft hij gewoon dikke pech lijkt mij. Maar goed, ik ben geen jurist. dus pin mij er niet op vast.
 
een sms moet je negeren naar mijn idee.
Bij een (aangetekende) brief of email kun je beter reageren met

In de verkoopsovereenkomst staat

De motorfiets wordt verkocht in de staat waarin deze zich bevindt (= toestand waarin deze was tijdens de proefrit) en zoals gekend door koper en verkoper, zonder enige waarborg, voor de totale som (verkoopprijs) van x.
 
Hoe zuur het ook is voor de koper, lijkt me dit een gevalletje garantie tot om de hoek. Hij had hem kunnen laten keuren.

Anders mischien als oplossing aanbieden samen op zoek te gaan naar een donorblok.

Succes in ieder geval.
 
Tuurlijk sta jij in je recht.

Misschien spijtig voor de koper, maar jij hebt na het zwaaien naar hem geen verplichtingen meer.
Je kunt zijn "stappen" met gerust hart afwachten.
 
Zot heeft inderdaad ook helemaal gelijk. SMS is niet het medium om dit soort dingen te communiceren.
 
wel grappig als er straks een topic wordt geopend: genaaid met motorkoop, eikel wilt niet terug betalen

:D
 
Heb je bonnen van de revisie van 1500km geleden?
Als je dat aan kan tonen en je verkoopovereenkomst en daarbij het feit dat een koper ook zijn best moet doen om te kijken wat de staat van de motor is (en jij als verkoper een meldingsplicht wat er mis mee is), ben ik benieuwd wat een rechter eventueel gaat zeggen.

Maar als jij revisiebonnen hebt sta je denk ik best sterk. Het is en blijft een 2 takt, dat is net even wat gevoeliger en wie weet heeft ie 100km lang over de snelweg zitten blazen met een constant toerental?

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er niet vermeden had kunnen worden volgens de 'garagist'. Zeker die vastloper? Want dat doen ze wel eens, die 2 takten. :')
 
hij moet juridisch gezien bewijzen dat hij de motor goed heeft behandeld. dat kan niet, dus heeft hij geen poot om op te staan. zo iets is vervelend, maar je hoeft de man geen geld terug te geven. geef hem anders een mf link, we leggen hem uit hoe het zit!
 
tja, dit zijn hele spijtige dingen. Het kopen van een particulier brengt nou eenmaal een groot risico met zich mee. Ik zou op dat sms'je niet reageren, die heeft hij gewoon zelf ff bedacht. A gebruik je dan netjes "u" en doe je dat in een nette brief.

Als hij echt gerechtelijke stappen wil mag een onafhankelijke expert het blokje onderzoeken en de oorzaak aanwijzen. Een blok loopt echt niet zomaar vast na 1500 km. Ook 2-takten niet.

btw, als jij de koop ontbindt krijg je ook niet een werkende motor terug, dus het hele aankoopbedrag lijkt me sowieso al niet reeel.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de vele taalfouten in zijn SMSje bekijk, dan zou ik me geen zorgen maken. Iemand die denkt dat mensen schrikken van grote woorden. Maar dan moet je die wel goed schrijven :+

Los daarvan, hij zal moeten bewijzen dat TS de motor met een verborgen gebrek heeft verkocht en dat ook wist. Dat is sowieso al moeilijk. Als er dan ook nog aantoonbaar een revisie heeft plaatsgevonden dan heeft hij helemaal geen poot meer om op te staan.
 
Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem. 3 weken geleden verkocht ik aan een jongeman een aprilia RS125 2takt voor prijs x, het ging om een particulier verkoop.

Anderhalve week later liep het ding vast. Dit verbaasde mij ontzettend omdat ze 1500km terug compleet (en daarmee bedoel ik, compleet !!!) was vernieuwd. Ik heb dan ook gezegd dat ik het heel spijtig vond, maar omdat ik bij verkoop nog wat 'extra' korting had gegeven, weigerde ik te betalen (want dat was zijn impliciete vraag).

Nu, 10 min geleden, krijg ik volgende SMS:

'Naam' hier aan wie je de motor hebt verkocht. Er is een structureel probleem opgetreden volledig buiten mijn 'woord ontbreekt' en dat naar de mening van de garagist niet vermeden had kunnen worden. Hierbij wil ik mijn meedelen dat ik mijn geld terug vraag. het liefst te regelen in der minne, maar indien je daar niet voor te vinden bent zullen gerechtelijke stappen worden ondernomen. Dit is nooit mijn bedoeling geweest maar het kan nu eenmaal niet anders. Naam

Nu, ik schrok toch wel even en loop nu met een zeer verveeld gevoel rond, maar, ik weiger te betalen. Dit klinkt misschien unfair, maar het blijft een 2takt en ik weet niet hoe hij met dat ding is omgegaan.

In de verkoopsovereenkomst stonden onze naam en adres en dan nog de volgende alinea:

De motorfiets wordt verkocht in de staat waarin deze zich bevindt (= toestand waarin deze was tijdens de proefrit) en zoals gekend door koper en verkoper, zonder enige waarborg, voor de totale som (verkoopprijs) van x.

Nu, deze clausule samen met de EU wetgeving die het geven van garantie door particulier verbiedt EN dat geld niet teruggegeven moet worden, laten mij toch denken dat ik 200% in mijn recht ben als ik dit alles compleet negeer...

Groeten, Thomas

Met die clausule erbij kan hij je niks maken hoor... Hij zal toch echt aan moeten tonen dat jij de motor hebt verkocht met verborgen gebreken enzo... Ook neem ik aan dat jij nooit hebt gezegd dat je enige garantie gaf

Zoals Mike Schenk hierboven tegelijkertijd al zei :+
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat wettelijk nog wel geregeld is dat je hem niet mag misleiden, dus als je wist dat dit euvel eraan zat te komen en het niet vermeld hebt, dan heb je wel een zekere schuld. Maar ik begrijp dat dit ook voor jou onverwacht is, dan heeft meneer gewoon pech. Geen garantie, geen geld terug!
 
Nou het lijkt me heel sterk dat dit jou geld gaat kosten... Mijn verkering met een advocate in wording is n week geleden stukgelopen dus daar kan ik het niet aan vragen :P haha.
Op www.hetjl.nl (sorry, is geen spam, alleen behulpzaamheid) kun je gratis juridisch advies krijgen als je helemaal zeker wilt zijn. Normaal gesproken geldt er wel een kopersbescherming in dergelijke gevallen van 8 dagen wettelijk gezien maar ik neem aan dat je geen handelaar bent en het is mij dan niet bekend of dit van toepassing is.
In het ergste geval zou ik dan op marktplaats of ebay onderdelen zoeken en hem bij een hobbybob die je wel op MF kunt vinden laten maken voor wéhnig.
Succes!!
 
Een blok loopt echt niet zomaar vast na 1500 km. Ook 2-takten niet.

Ligt er aan hoe je er mee omgaat, normaal gesproken niet nee. Maar je kan een blok zo naar de klote helpen. Binnen een dag. Geen probleem. Maar dan ga je er niet normaal mee om.
 
Hoi,

Bedankt voor de reacties, hij belde net en heb mijn moeder de tel wijselijk laten beantwoorden (ik stond letterlijk te koken).

Ik heb het blokje (onderblok) zelf op ebay gekocht, splinternieuwe zuiger/cilinder gekocht en die erop gemonteerd en verder ongeveer alles van slijtage onderdelen vernieuwd. Omdat alles over een periode van 3 jaar (!!!!) met veel zorg en liefde is opgebouwd, en veel zaken via ebay zijn verkregen, heb ik geen idee of ik er nog facturen van heb...

Maar alsnog heb ik zelf voldoende 2takt ervaring om te weten dat een nagelnieuwe cilinder en een blokje dat soepel draait niet zomaar stuk gaat...

2takt en vastlopers gaan nu eenmaal vaak samen als het zaakje slecht wordt verzorgd... of gewoon omdat je pech hebt...

Groeten en bedankt,

Thomas
 
Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem. 3 weken geleden verkocht ik aan een jongeman een aprilia RS125 2takt voor prijs x, het ging om een particulier verkoop.

Anderhalve week later liep het ding vast. Dit verbaasde mij ontzettend omdat ze 1500km terug compleet (en daarmee bedoel ik, compleet !!!) was vernieuwd. Ik heb dan ook gezegd dat ik het heel spijtig vond, maar omdat ik bij verkoop nog wat 'extra' korting had gegeven, weigerde ik te betalen (want dat was zijn impliciete vraag).

Nu, 10 min geleden, krijg ik volgende SMS:

'Naam' hier aan wie je de motor hebt verkocht. Er is een structureel probleem opgetreden volledig buiten mijn 'woord ontbreekt' en dat naar de mening van de garagist niet vermeden had kunnen worden. Hierbij wil ik mijn meedelen dat ik mijn geld terug vraag. het liefst te regelen in der minne, maar indien je daar niet voor te vinden bent zullen gerechtelijke stappen worden ondernomen. Dit is nooit mijn bedoeling geweest maar het kan nu eenmaal niet anders. Naam

Nu, ik schrok toch wel even en loop nu met een zeer verveeld gevoel rond, maar, ik weiger te betalen. Dit klinkt misschien unfair, maar het blijft een 2takt en ik weet niet hoe hij met dat ding is omgegaan.

In de verkoopsovereenkomst stonden onze naam en adres en dan nog de volgende alinea:

De motorfiets wordt verkocht in de staat waarin deze zich bevindt (= toestand waarin deze was tijdens de proefrit) en zoals gekend door koper en verkoper, zonder enige waarborg, voor de totale som (verkoopprijs) van x.

Nu, deze clausule samen met de EU wetgeving die het geven van garantie door particulier verbiedt EN dat geld niet teruggegeven moet worden, laten mij toch denken dat ik 200% in mijn recht ben als ik dit alles compleet negeer...

Groeten, Thomas

Oei, dat is niet zo mooi nee. Vervelend.

Dat is ook erg vervelend voor die koper.
Ik denk dat je gewoon in je recht staat. Of die koper moet onder curatele zijn gesteld (nee ik denk het niet) dan zou het volgens mij nog niet geldig zijn bij een particulier verkoop.
Je zou ook morgen eens bij een juridisch loket kunnen binnenstappen als je nog meer zekerheid wil, die vertellen je precies hoe het zit.

Even mijn mening (niet dat je daar wat aan hebt, maar toch)

Ik zou ook niet graag de koop willen terug draaien, maar ik zou zeer zeker wel wat tegemoet willen komen met die persoon, als het gaat om een vervelende kwestie als deze. Die koper heeft gewoon een nieuwe blok nodig. Dan is het nog de vraag, wat de kosten kunnen zijn, bijv: doet hij het zelf, gaat hij naar een dealer.

Even heel concreet:

Ik denk vrijwel zeker dat jij in je recht staat.

Ik zelf zou die koper tegemoet willen komen, zodat het voor beide partijen met een goed gevoel wordt afgehandeld.

Ik wens je heel veel succes.
 
Wat dat betreft kan je nog beter zonder garantie bij een motordealer kopen.
Ik had ook geen garantie gezien de leeftijd, kmstand en lage prijs. Maar toen ik er na een week al iets mee had hebben ze er twee uur aan staan knutselen en mij weer uitgezwaaid met : och je hebt hem hier net gekocht, veel plezier ermee.

Echter dat was geen vastloper. Jij staat in je recht, al kan je niet meer ontkennen dat je die sms hebt gehad, omdat je hem hier hebt gepost _O- .

Wel jammer dat hij dat zo doet, als hij een beetje krl was geweest had hij gebeld.

Ik zou idd die bonnetjes van die revisie eens opzoeken, laat hem dan nog maar eens bewijzen dat jij een gebrek verborgen hebt gehouden (dat is toch het enige waar hij jou op zou kunnen pakken?)
 
Gewoon negeren dat bericht, mocht het zover komen dat je een schrijven van zijn advocaat mag ontvangen. Wijs hem dan op het contract.
Advocaat & deurwaarders brieven worden vaak alleen maar verstuurd om iemand "bang" te maken.
 
Oei, dat is niet zo mooi nee. Vervelend.

Dat is ook erg vervelend voor die koper.
Ik denk dat je gewoon in je recht staat. Of die koper moet onder curatele zijn gesteld (nee ik denk het niet) dan zou het volgens mij nog niet geldig zijn bij een particulier verkoop.
Je zou ook morgen eens bij een juridisch loket kunnen binnenstappen als je nog meer zekerheid wil, die vertellen je precies hoe het zit.

Even mijn mening (niet dat je daar wat aan hebt, maar toch)

Ik zou ook niet graag de koop willen terug draaien, maar ik zou zeer zeker wel wat tegemoet willen komen met die persoon, als het gaat om een vervelende kwestie als deze. Die koper heeft gewoon een nieuwe blok nodig. Dan is het nog de vraag, wat de kosten kunnen zijn, bijv: doet hij het zelf, gaat hij naar een dealer.

Even heel concreet:

Ik denk vrijwel zeker dat jij in je recht staat.

Ik zelf zou die koper tegemoet willen komen, zodat het voor beide partijen met een goed gevoel wordt afgehandeld.

Ik wens je heel veel succes.

Als hij er lekker lomp mee is omgegaan en dat ding dus zelf gesloopt heeft dan zou ik ook niet tegemoetkomen hoor.
Iets particulier kopen
dan het product zo mishandelen dat het snel kapot gaat
en dan geld terugvragen.

Ik weet niet of die er slecht mee is omgegaan maar om maar meteen tegemoet te komen als verkoper zou ik ook niet doen.
 
Haha wat een flapdrol zeg.
Een SMS om iemand aansprakelijk te stellen voor een probleem dat hij zelf heeft.
Laat hem naar de rechter gaan (doet hij toch nooit) dan kom ik zeker kijken hoe hij ongelooflijk nat gaat!
Die lol wil ik hebben, heb ik best een dagje rechtbank voor over
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Geen zorgen maken deze meneer heeft echt geen idee waar hij over praat.

PS mocht je willen betalen, geef mij dan ook ff je 06 nummer. Ik heb nog wel een probleempje met mijn motor, dan kan je dat ook gelijk ff betalen.
 
Hoe zuur het ook is voor de koper, lijkt me dit een gevalletje garantie tot om de hoek. Hij had hem kunnen laten keuren.
Dat lijkt mij ook.

Anders mischien als oplossing aanbieden samen op zoek te gaan naar een donorblok.
Dat zou ik niet aanbieden, want dat kan gezien worden als een schuldbekentenis.

De koper neemt een gok door particulier te kopen, daarvoor krijgt hij een aanzienlijk beter prijs dan bij een dealer, maar het blijft een gok. Je kan geluk hebben, en je kan pech hebben.
Ik zou het eerdere advies "SMS negeren" volgen, een aangetekende brief kan je op reageren dat je je aan de verkoopovereenkomst houdt, en dat je eventuele gerechtelijke kosten zal verhalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan