Eindelijk SM

Sm rijders rijden asociaal?

  • Klopt 100 %

    Stemmen: 3 13,6%
  • Valt wel mee

    Stemmen: 1 4,5%
  • Af en toe

    Stemmen: 0 0,0%
  • Nooit

    Stemmen: 2 9,1%
  • Hoort bij zo'n masjien

    Stemmen: 16 72,7%

  • Totaal aantal stemmers
    22
Het is geen vlotter probleem, daar gaat hij denk ik niet zwaarder van lopen. Als je het probleem opgelost wil zien kun je het beste Ben van Erp uit Markelo bellen (importeur) hij weet wel om welke machine het gaat.

Hoi Priller,

Ik zal vanmiddag meteen ff mijn papieren nakijken. Ik geloof je onmiddelijk, na je foto's nog eens goed bestudeerd te hebben. Ik ben nu opeens wel erg nieuwsgierig geworden. In de hoop dat jij mij uitgebreid verteld wat er precies allemaal met "jou" machine gebeurt is, zal ik je nu antwoord geven op zo'n beetje alle vragen die voorbij gekomen zijn in de vorige 3 pagina's.
Tevens heeft eea een hoop vragen opgewekt.

A)€ 2250,- voor betaald. Op het internet wordt er gemiddeld tussen de €3000,- en 3500,- gevraagd voor een 1997 TE 610. Een enkeling minder, maar dat zijn dan vaak "echt" afgeragde machines. Volgens mij nog niet eens zo'n echt slecht deal.

B)KM-stand, who gives a shit!!!! Motor is gemaakt om mee te raggen, start warm en koud na 1 keer trappen(10 keer als je vergeet het contact aan te zetten), en loopt volgens mij best goed. Motor loopt volgens mij net iets te zacht stationair.Klopt dit? Valt ie daarom misschien snel stil?

C)Zit er echt geen oliepomp in? Misschien is het dan verstandiger om de motor net iets verder bij te vullen met olie??

D)Waar vindt ik het olie filter(nog niet naar gezocht) en hoe vaak verwissel je deze?

E)2 oliefilters?

F)Is er een radiator lek geslagen tijdens een schuiver? Waar vindt ik deze reparatie? Niet dat ik me daar druk over maak, maar dan kan ik eea ff controleren.

G)Heb jij deze motor geimporteerd en wat was de staat van de fiets toen hij ingevoerd werd?

H)Op welke circuits heb jij ermee gereden? Rondetijden? Is er nog iets met de tandwielen en of gearing gebeurt. De motor staat volgens mij wel wat lager op de voorvork, klopt dit? Ik heb namelijk het gevoel dat er "iets" veranderd is aan de tandwielen. Motor loopt volgens mij wel hard maar mist soms wat power door de versnellingen heen. Eea lijkt mij een aanpassing in een voortandwiel??

I)De banden zijn imderdaad niet super. Voel h'm achter weleens schuiven als ik nog niet eens zo hard ga? Welke bandenspanning gebruikte jij? Ik heb ze nu op 2,1bar voor en achter staan!

J)Na een tijdje gereden te hebben begon de motor zwaar te schakelen, bij vol uit acceleren. Tevens kreeg ik h'm tijdens een wheely niet meer doorgeschakeld!
Kom dit je bekent voor???

Voorlopig laat ik alles zoals het is. Mijn geld is toch op en er is een kleine op komst. Ik heb deze machine nu eigelijk boven mijn budget aangeschaft om te voorkomen dat het "straks" niet meer kan, als de kleine er is.

Ik hoor graag "alles" over jou ervaringen en chrashes. Daarbij intereseerd het me niet of je er zuinig op geweest bent of niet. Ik zal h'm zelf waarschijnlijk wel netjes onderhouden, wat onderhoud betreft, maar zo'n ding is nou eenmaal gemaakt om mee te raggen.

Groeten Gixxerscout
 
yep, 3 pluggen, als in: "één plug, twee pluggen, drie pluggen".jij hebt toch een SMC?

maar je doet je oliewissels dus niet zelf?
he vent,ik ben nog een leek....ik kan de smc660(die van alfred j,ook van dit forum) pas morgen ophalen,dan is hij in mijn bezit,vandaar dat ik het fijne er nog niet vanaf weet,snap oe :9
gegroet(bijna) smcmate :]
 
A) dat is zeker een nette prijs, hij is behoorlijk gedaald het laatste jaar
B) de km stand is zeker niet veel meer, gezien de hoeveelheid orginele delen die er nog opzitten (stickerset bijvoorbeeld).
C) nee zit er niet in, is ook niet nodig en zeker niet meer bijvullen dan in het pijl in kijkglaasje. Het ding is gemaakt om zonder oliepomp te werken en over het algemeen gaat dat goed, zeker op straat wel. Kapot kan het altijd, ook nieuwe motoren met oliepomp gaan kapot.
D) Kijk hiervoor in de manual, als je die niet hebt moet je even naar de lokale crossdealer of Ben van Erp vragen.
E) Extra gaasfilter
F) Aan de linker radiator van de motor, niet lekgeslagen door een schuiver maar waarschijnlijk door een verdwaalde tak. Repartie is duidelijk te zien als je de beschermkapjes weghaald
G) Ik heb hem geimporteerd en de staat was zoals hij nu is, heb er alleen een paar krassen bij opgezet voor de rest niks. Heb zelf de remleiding gemonteerd en de wielen.
H) Emmen, nordhorn en croix et ternois, rondetijden heb ik niet, alleen mee getrained.
I) De voorband is een regenband, de achterband is ideaal voor op het zandpad. Wil je er echt grip mee koop dan een setje intermediates voor van maxxis. Ik reed zelf altijd met 2e hands opgesneden dunlop slicks (heb ik nog wel een setje van liggen dus mocht je in de buurt zijn), bandenspanning afhankelijk van het weer, band en circuit.
J) Nee dit komt me totaal niet bekend voor, schakelen deed ie altijd als een mes door de boter. Alleen wel eens last van moeilijk in zijn 1 te krijgen.

Voor de rest ben ik er zuinig op geweest met betrekking tot onderhoud, gewoon echt regelmatig olie verwisselen en de filters schoonmaken, carburateur schoonmaken, etc. Er mankeerde ook niets aan, heb de keeringen van de voorvorkpoten laten vervangen toen ik hem kreeg (zag een klein oliespoortje).
Het aantal crashes weet ik niet meer maar gemiddeld om te 2 trainingen wel een keertje. Ben er nooit donders hard afgegaan, gewoon kleine schuivertjes. Ik heb in mijn periode ook geen plastic hoeven vervangen, ik reed altijd wel met de crossdelen, die zien er een stuk minder uit.

Nog een adviesje, als je de motor boven je budget heb gekocht is dat niet zo slim, er kan namelijk altijd wat kapot gaan en dan zit je zo aan behoorlijke kosten. Ook de reguliere onderhoudskosten liegen er niet om (remblokken en ketting e.d. slijten zo weg). Laat de motor eens helemaal nakijken en afstellen door een specialist voordat je met de gebakken peren zit (ik weet niet wat er mee gebeurd het laatste jaar namelijk). Bijvoorbeeld Paul Bon van Bon motoren heeft er wel kaas van gegeten.
 
.......
Lange reactie

De motor stond sinds 22-04-2004 op naam van de vorige eigenaar. Heb jij h'm tot die tijd gehad of heeft iemands anders h'm nog gehad? De vorige eigenaar had h'm in meppel gekocht zei hij, maar het kenteken is in dongen overgeschreven.

Ik heb de motor wel boven budget gekocht, maar ik kan de overige kosten gewoon tussendoor betalen. Ben net niet helemaal gek namelijk. Maar gezien het feit dat ik net sinds maart een 2004 GSX-R600 heb is deze aanschaf eigenlijk een beetje "over the hill". Mocht ie kapot gaan dan kan ik h'm altijd een paar weken of maanden laten staan. Ik kan altijd nog rijden op mijn gsx-r. Bovendien beschik ik over een prive monteur, ahum(basjecross). Bovendien kan ik dan in de tussentijd zijn YZ426f SM afraggen. En die loopt toch net nog even wat harder. Bruter.

Ik wil de motor binnekort nog een keer helemaal nalopen. Olie ziet er nu pikzwart uit en dat is meestal een teken van oude olie. Tevens denk ik dat ie hierdoor zwaar schakelt. Dit had mijn XR600R voorheen ook altijd. Olie vernieuwen en klaar was klara. De remvloeistof(achter) ziet er ook donker uit en deze ga ik dus ook nog vervangen. Hij rem overigens prima, dus daar gaat het niet om, maar ik wil graag alles gechecked hebben. Ik denk dat ik het koelsysteem ook maar even afpers en eventueel opnieuw vul. Bon motoren ken ik inmiddels en daar ga ik wellicht ook nog even langs. Maar basjecross(topicstarter) is m'n maat en die is ook motormonteur, en die doet het (voor mij) gratis. Daarvoor zuipt ie dan wel mijn koelkast leeg, maar ja je moet er iets voor over hebben.

Ik heb er inmiddels ook de km-tellert bij, een kapotte koplamp, een zwart frontje, een startnummerfront en een geel achterspatbord(denk ik), komt dit ook van jou af???

Mag ik vragen wat jij er destijds voor gevraagd hebt en aan wie je hem verkocht hebt? Je mag het me ook mailen evt.

Aan de weg(by the way) waarvoor dienen die gaten in de zijkap? Extra lucht? Heb je die er zelf ingemaakt?

Had je nou andere gearing toegepast of andere tandwielen?
 
Ik heb er inmiddels ook de km-tellert bij, een kapotte koplamp, een zwart frontje, een startnummerfront en een geel achterspatbord(denk ik), komt dit ook van jou af???

Mag ik vragen wat jij er destijds voor gevraagd hebt en aan wie je hem verkocht hebt? Je mag het me ook mailen evt.

Aan de weg(by the way) waarvoor dienen die gaten in de zijkap? Extra lucht? Heb je die er zelf ingemaakt?

Had je nou andere gearing toegepast of andere tandwielen?

- ja, op die kapotte koplamp na.
- daarvoor moet je mijn verkooptopic maar eens bekijken, ik heb hem toen verkocht aan een handelaar.
- ja, extra lucht in combinatie met grotere sproeier.
- zelf reed ik inderdaad met een kortere verhouding maar dan was de 1 helemaal niet meer bruikbaar. Voor op straat is dit beter (heb hem hier mee afgeleverd).
 
Terug
Bovenaan Onderaan