electrische oliepomp ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.214
439
omg. den bosch
hallo,
voor een project ben ik op zoek naar een oliepomp voor smering in het blok, eigenlijk 2 omdat ik een dry sump heb (1x toevoer & 1x afvoer).
nu zou ik het liefst pompen hebben buiten het motorblok, en het allerliefst electrisch aan gedreven.
als die er niet zijn (en dat begin ik haast te denken) da zouden ze ook met b.v. een V-snaar aan gedreven mogen worden.
bestaat er zo iets ?
alvast mijn dank.
 
Ik heb deze: KLIK geeft ruim voldoende opbrengst voor een oliekoeler. In de behuizing zit gewoon een klein gerotor pompje. Ik heb de aansluitingen uit het aluminium geboord en er andere in gemaakt.

Als je de kwaliteit uit het verre oosten niet ziet zitten zijn er ook alternatieven uiteraard. Zoeken op electric "oil scavenge pump" KLIK
De keuze is reuze. De prijzen soms ook :o

Maar nu ben ik wel heel benieuwd wat voor project het gaat worden :9 in mijn situatie draait het pompje nu olie door een koeler (los van het normale smeersysteem), de bedoeling is dat de koelere olie de zuigers gaat koelen met een fijn straaltje olie van onder. Ik heb geen drysump.

Later,

Loek
 
het is voor mijn trike project, waar hier een topic over loopt. alleen heeft dit topic ong. 2 jaar stil gelegen.
zou je een hydrouliek pomp die normaal in b.v. in de landbouw mechanisatie word gebruikt ook gaan ?
ik denk dat de temperateur v/d olie een probleem kan worden, hoe warm word motorolie eigenlijk ?
 
het is voor mijn trike project, waar hier een topic over loopt. alleen heeft dit topic ong. 2 jaar stil gelegen.
zou je een hydrouliek pomp die normaal in b.v. in de landbouw mechanisatie word gebruikt ook gaan ?
ik denk dat de temperateur v/d olie een probleem kan worden, hoe warm word motorolie eigenlijk ?
Meestal ongeveer de temperatuur wat het motorblok ook wordt
 
het is voor mijn trike project, waar hier een topic over loopt. alleen heeft dit topic ong. 2 jaar stil gelegen.
zou je een hydrouliek pomp die normaal in b.v. in de landbouw mechanisatie word gebruikt ook gaan ?
ik denk dat de temperateur v/d olie een probleem kan worden, hoe warm word motorolie eigenlijk ?


De externe oliepompen die in de landbouw worden gebruikt zijn vrijwel altijd pompen voor hydraulische functies met een hoge werkdruk (180 bar en hoger).
 
het is voor mijn trike project, waar hier een topic over loopt. alleen heeft dit topic ong. 2 jaar stil gelegen.
zou je een hydrouliek pomp die normaal in b.v. in de landbouw mechanisatie word gebruikt ook gaan ?
ik denk dat de temperateur v/d olie een probleem kan worden, hoe warm word motorolie eigenlijk ?
hydrauliek pompjes leveren op zijn minst tientallen bars aan druk. vaker nog honderden. ploft je hele blok uit elkaar jonguh :o

Olie zou niet warmer moeten worden dan 130 graden ofzo in een motorblok, kan een beetje meer of minder zijn. Maar dat kan zo'n pompje wel hebben.
Ik zou het bij zo'n turbo oil scavenge pompje houden denk ik. 3 bar is een aardige druk om een motorblok te smeren, al hangt dat een beetje af van het blok natuurlijk...
 
oliekoeler 5.jpg
@supervet: kwam een foto van je tegen, is die pomp geschikt voor de olie toevoer naar het blok toe.
Ja, het is gewoon een pompje dat een bepaalde hoeveelheid olie met max 3 bar verplaatst.... daarom poste ik hem ok in het begin van dit topic ;)Het is gewoon een oliepompje dat net zo goed in het blok had kunnen zitten voor de smering, alleen zit er nu een klein electro motortje aan vast.
Maar hoeveel olie wil je van je tank naar het blok gaan overpompen? en wat gaat er dan zorgen voor de regeling van het niveau? Ik heb even in je topic zitten neuzen maar snap de toepassing van 2 van die pompjes niet helemaal geloof ik. Wat voor blok is het eigenlijk en hoe is dat dan geregeld in de standaard inbouw situatie?
 
een BMW K1100 LT blok die 90 graden is gekanteld, dus de cilinderkop wijst niet naar links maar naar boven.
standaard zijn deze wet sump, en hebben een olie pomp/waterpomp combinatie.
ik ga van wet sump meer, maar dry sump.....dus 2 pompen nodig 1x toevoer naar het blok vanuit een losse olietank,met die 3 bar, en 1x om de olie die onder in het blok is gezakt terug de olie tank in.
voorop gesteld , ik ben geen specialist hierin, maar de nivo regeling is dacht ik een kwestie van meer wegpompen uit het blok dan dat er in gaat.
 
Sowheej. Ik dacht (maar verbeter me als het niet zo is) dat de oliepomp die voor smering zorgt de olie uit het tankje moest zuigen en dat je een extra pompje hebt dat de olie weer uit het carter naar het tankje moet pompen.... Zoals jij beschrijft zijn er dan 3 pompjes :?
Beetje zo:
1608571277632.png
 
een BMW K1100 LT blok die 90 graden is gekanteld, dus de cilinderkop wijst niet naar links maar naar boven.
standaard zijn deze wet sump, en hebben een olie pomp/waterpomp combinatie.
ik ga van wet sump meer, maar dry sump.....dus 2 pompen nodig 1x toevoer naar het blok vanuit een losse olietank,met die 3 bar, en 1x om de olie die onder in het blok is gezakt terug de olie tank in.
voorop gesteld , ik ben geen specialist hierin, maar de nivo regeling is dacht ik een kwestie van meer wegpompen uit het blok dan dat er in gaat.
Bedenk wel dat er een goede kans in zit dat er onderin het blok nog meer zit dan alleen de krukas die gesmeerd moet worden.
 
zoals in dat plaatje van supervet zo moet het worden, alleen dat filter in de toevoer had ik nog niet aan gedacht.
moet ik dus ook een hebben.
wellicht ook nog een olie koeler, om de temp van de olie omlaag te krijgen lijkt mij beter voor de pompen, en voor de looks.
@Clank, dat klopt, omdat het blok gedraaid is, moet alles goed bekeken worden, dingen die orgineel een spatsmering hebben moeten nu anders gesmeerd worden.
 
bij aanvoer van de olie zit er dan geen opstructie in de weg en kan vrij doorstromen zeker als het filter vervuilt raakt.
zou tevens de olietank zo groot mogelijk nemen blijft de olie langer koel.
zo n bmw is toch watergekoeld?
 
Ik zou ook gaan voor een filter in de aanvoer. Schone olie voor de smering is wel fijn. Maar er zat toch al een filter in het blok neem ik aan? Dat kan je toch blijven gebruiken? Slangetje of pijpje van het tankje naar het oude pick-up punt van de bestaande pomp en rammen
 
Terug
Bovenaan Onderaan