electronica vraagje

wannaberossi

MF'er
5 jan 2004
116
0
Nieuwenhoorn
Hi,
Ik ben aan het klooien met een onwillig achterlicht met ingebouwde richtingaanwijzers.
Het is een LED unit dus is het zaak om het opgenomen vermogen te compenseren met paralel geschakelde weerstanden.

Tot zover geen enkel probleem :P

Maar nu heeft mijn motor ook een pechverlichting en die wil ik ook kunnen gebruiken.
De motor heeft echter geen relais maar een electronische frequintieregelaar, deze is "gelukkig" O-) thermisch beveiligd en klapt er dus uit omdat de bijgeleverde weerstanden van 5 Ohm te licht zijn naar mijn mening waardoor er teveel stroom gaat lopen.
Nu wil ik weerstanden van 15 Ohm per stuk kopen en volgens de bijgevoegde tekening monteren.
Nu ben ik geen electronica deskundige maar volgens mij moet deze diode opstelling toepassen.

Iemand enig idee of dit gaat werken?

full
 
Laatst bewerkt:
Hi,
Ik ben aan het klooien met een onwillig achterlicht met ingebouwde richtingaanwijzers.
Het is een LED unit dus is het zaak om het opgenomen vermogen te compenseren met paralel geschakelde weerstanden.

Tot zover geen enkel probleem :P

Maar nu heeft mijn motor ook een pechverlichting en die wil ik ook kunnen gebruiken.
De motor heeft echter geen relais maar een electronische frequintieregelaar, deze is "gelukkig" O-) thermisch beveiligd en klapt er dus uit omdat de bijgeleverde weerstanden van 5 Ohm te licht zijn naar mijn mening waardoor er teveel stroom gaat lopen.
Nu wil ik weerstanden van 15 Ohm per stuk kopen en volgens de bijgevoegde tekening monteren.
Nu ben ik geen electronica deskundige maar volgens mij moet deze diode opstelling toepassen.

Iemand enig idee of dit gaat werken?

(Afbeelding)


Zou moeten werken volgens mij, ik heb het zo gedaan ongeveer:

full

nee geen autocad of ultiboard, maar lekker simpel

Ik heb me niet eens druk gemaakt om de overige zaken, zoals de voor-knippers.
Zolang je de weerstanden parallel over de ledjes zet is het in orde.
Alles werkte gewoon meteen :)
 
ja prima dat werkt, maar als ik dan mijn gevarenlichten aanzet klapt de beveiliging erin en moet de electronica weer afkoelen.

hoe zwaar zijn de door jouw toegepaste weerstanden?
ik denk dat ik het goed heb uitgerekend maar om nou van die dingen eerst een paar keer verkeerd te kopen :N
 
Hi,
Ik ben aan het klooien met een onwillig achterlicht met ingebouwde richtingaanwijzers.
Het is een LED unit dus is het zaak om het opgenomen vermogen te compenseren met paralel geschakelde weerstanden.

Tot zover geen enkel probleem :P

Maar nu heeft mijn motor ook een pechverlichting en die wil ik ook kunnen gebruiken.
De motor heeft echter geen relais maar een electronische frequintieregelaar, deze is "gelukkig" O-) thermisch beveiligd en klapt er dus uit omdat de bijgeleverde weerstanden van 5 Ohm te licht zijn naar mijn mening waardoor er teveel stroom gaat lopen.
Nu wil ik weerstanden van 15 Ohm per stuk kopen en volgens de bijgevoegde tekening monteren.
Nu ben ik geen electronica deskundige maar volgens mij moet deze diode opstelling toepassen.

Iemand enig idee of dit gaat werken?

(Afbeelding)
Je schema is niet compleet. Waar is je knippperrelais?
En waarom zitten die diodes aan de schakelaar? zo branden je richtingaanwijzer allebei in de middenstand.
Als je een knipperrelais hebt voor 4x21watt dan is 15 ohm teveel.
Een weerstand van 15 ohm zorgt voor een extra belasting van zo'n 10 watt.
Je komt echterzo'n 30 watt tekort en moet dus 5 ohm hebben.
De weerstand zou dan ook 30 watt moeten zijn maar omdat hij evenveel uit als aan is is 15 watt voldoende.
 
Hi,
Ik ben aan het klooien met een onwillig achterlicht met ingebouwde richtingaanwijzers.
Het is een LED unit dus is het zaak om het opgenomen vermogen te compenseren met paralel geschakelde weerstanden.

Iemand enig idee of dit gaat werken?

(Afbeelding)

Ik zou toch zeker serie weerstanden plaatsen ipv. parallel weerstanden. (of zitten die al in de unit ?)

Verder snap ik niet waarom je die diodes zou plaatsen, zo staat het spul namelijk altijd aan.
 
Ik vermoed ook dat je schema niet helemaal correct is. In ieder geval ontbreekt de frequentie regelaar en ook de richtingaanwijzing schakelaar zal een "uit" stand hebben. In de huidige opstelling en getekende schakelaar stand branden de lampen en leds continu.

Op zich is de waarde (15Ohm) wel goed is immers 0,8A en gelijk aan de 10W lamp die je probeert te vervangen.

Weet je zeker dat je de goede weerstands waarde hebt? Let ook op vermogen van de weerstand moet dus tenminste ook 10W, liever meer. 5 Ohm weerstanden zijn zeker veel te laag, niet gebruiken dus.

Maar waarop klapt je frequentie regelaar er dan thermisch uit? Dit moet dus een overbelasting zijn. Je zou de stroom eens kunnen meten, die mag in geen geval groter zijn dan de situatie met de standaard lampen.

- heb je het al eens zonder de weerstanden geprobeerd. Als het echt een elctronische regelaar is, dan heeft de regelaar waarschijnlijk de belasting niet nodig om te werken.
 
Iemand enig idee of dit gaat werken?

Antwoord NEE :W revisie 1.4 ?

Teken eerst het juiste schema hoe het zat inclusief de frequentie regelaar??
dat is toch gewoon je knipperlicht automaat maar dan in de elektronische uitvoering? neem ik aan.

Misschien kunnen we je daarna verder helpen want nu werkt het voor geen meter
in de middenstand branden nu allebei de lampen continue, dus teken even de knipperautomaat erin.

En de leds zeggen plof staat 12 volt op normale leds moeten op 1,8 Volt.
 
Laatst bewerkt:
Hi,
Ik ben aan het klooien met een onwillig achterlicht met ingebouwde richtingaanwijzers.
Het is een LED unit dus is het zaak om het opgenomen vermogen te compenseren met paralel geschakelde weerstanden.

Tot zover geen enkel probleem :P

Maar nu heeft mijn motor ook een pechverlichting en die wil ik ook kunnen gebruiken.
De motor heeft echter geen relais maar een electronische frequintieregelaar, deze is "gelukkig" O-) thermisch beveiligd en klapt er dus uit omdat de bijgeleverde weerstanden van 5 Ohm te licht zijn naar mijn mening waardoor er teveel stroom gaat lopen.
Nu wil ik weerstanden van 15 Ohm per stuk kopen en volgens de bijgevoegde tekening monteren.
Nu ben ik geen electronica deskundige maar volgens mij moet deze diode opstelling toepassen.

Iemand enig idee of dit gaat werken?

(Afbeelding)

Nope ... je LED's krijgen nu (vrijwel) de volle 12V voor hun kiezen. ff een weerstandje van 1k...1.5k ermee in serie. Wat betreft die 15 Ohms weerstanden, zou ik zo niet weten.
 
heel veel reacties

Euh..de schakelaar heeft op de tekening idd geen uitstand maargoed ga ervan uit dat dat voor het idee niet zo belangrijk is.

De midelste stand van de schakelaar is voor de hazard, dus dan branden ze ook links en rechts.

De toegepaste LED's zitten in een vaste unit en hebben een ingebouwde weerstand dus die krijgen geen 12V.

Ik heb het achterlicht ook aangesloten zonder de weerstanden, dan werkt alles prima, maar veel te snel.

De diode's heb ik getekend om ervoor te zorgen dat de knippers in de stand l en r gescheiden blijven anders gaan ze natuurlijk in elke stand aan.

Er is idd geen knipperautomaat te zien in het schema....ik heb op de motor gezocht maar kan geen relais vinden (je hoort ook totaal niets) en er zitten wel electronische kastjes waaruit de draadboom komt.

De motor heeft standaard 4 x 10W knipperlichten, als ik alles aansluit met de meegeleverde weerstanden van 5 Ohm klapt de knipperautomaat eruit. Als ik dan in de voorste knippers lampjes van 5W monteerd werkt het wel....maar dan heb ik wel weinig licht voor. Hieruit concludeer ik dat de weerstanden te licht zijn, er gaat immers te veel stroom lopen.


hoe kom ik op 15 Ohm :

P=UxI => I=P/U => I=10/12 => I=0,83A

U=IxR => R=U/I => R=12/0,83 => R=14,45 Ohm


Het is een 2005 R1
 
Hallo,

Je redenering klopt wel vrij aardig. Zoals eerder aangegeven de 5 Ohm is absoluut te laag in jouw geval. Zou gewoon voor de 15 Ohm gaan. Wel is het zo dat de led's zelf ook stroom verbruiken en die komt dus bij de weerstand, maar dat zal niet zo veel uitmaken.

Een goede test methode is om de leds even parallel aan de standaard lampen aan te sluiten. 10 tegen 1 dat het werkt.

Dan je diode brug, zou moeten werken zo. Voorop gesteld dat je frequentie gever het vermogen kan leveren en de diodes de stroom kunnen hebben. Je zit al snel aan ca. 1,6 A. En de piekstroom ligt nog veel hoger, aangezien je dus nog steeds voor lampen hebt.
 
Hallo,

Je redenering klopt wel vrij aardig. Zoals eerder aangegeven de 5 Ohm is absoluut te laag in jouw geval. Zou gewoon voor de 15 Ohm gaan. Wel is het zo dat de led's zelf ook stroom verbruiken en die komt dus bij de weerstand, maar dat zal niet zo veel uitmaken.

Een goede test methode is om de leds even parallel aan de standaard lampen aan te sluiten. 10 tegen 1 dat het werkt.

Dan je diode brug, zou moeten werken zo. Voorop gesteld dat je frequentie gever het vermogen kan leveren en de diodes de stroom kunnen hebben. Je zit al snel aan ca. 1,6 A. En de piekstroom ligt nog veel hoger, aangezien je dus nog steeds voor lampen hebt.


Zo heb ik mijn leds achter dus permanent geschakeld. Geen ellende met weerstanden en dergelijke, gewoon de losse fitting van het orginele lampje parrallel aan de led gehangen. Dit met isolatietape omwikkeld en achter in de buddy geduwd :) . Werkt al een jaar perfect en het enige wat mis kan gaan is dat ik het lampje moet vervangen *D
 
Zo heb ik mijn leds achter dus permanent geschakeld. Geen ellende met weerstanden en dergelijke, gewoon de losse fitting van het orginele lampje parrallel aan de led gehangen. Dit met isolatietape omwikkeld en achter in de buddy geduwd :) . Werkt al een jaar perfect en het enige wat mis kan gaan is dat ik het lampje moet vervangen *D

Tja dat is inderdaad een idee. Wel in de gaten houden dat het spul niet te heet wordt, met gevolg op brandschade.
 
ja prima dat werkt, maar als ik dan mijn gevarenlichten aanzet klapt de beveiliging erin en moet de electronica weer afkoelen.

hoe zwaar zijn de door jouw toegepaste weerstanden?
ik denk dat ik het goed heb uitgerekend maar om nou van die dingen eerst een paar keer verkeerd te kopen :N

Mijn weerstanden zijn 15 Ohm, maar heb een 'normaal relais'.
Je zou de boel ook kunnen verbouwen een een LED relais kopen, ben je
meteen van alles af.

Qua warmte maakt het bij mij niet zoveel uit, de weerstanden worden nauwelijks
warm, zelfs bij langdurig gebruik (en wie heeft zijn knipperlichten nou langer
dan een half uur aanstaan :? )
 
Terug
Bovenaan Onderaan