Ellende en verdriet

Heeft te maken met auto's zonder airco.
Die rijden motorrijders dood als het warm is.
Dat klopt.

Evenzogoed heeft het te maken met het dragen van een pak.

Zolang je rijdt is er niets aan de hand maar zodra de luchtstroom stagneert door langzaam rijdende file of andere drukte die de snelheid eruit halen krijg je van onderen nog extra warmte van je blok.

Dat is voor ieder lichaam niet prettig, al kan de één er beter tegen dan de ander.

Dat resulteert in de eerstvolgende 10 minuten gezapig rijden waardoor je op dat moment vatbaarder bent voor het krijgen van een ongeval, dan wel iets over het hoofd te zien. ;)
 
00009491.jpg


effe zonder dollen...

Er ligt nogal wat rommel op de op en afritten.
Om nog maar te zwijgen over de gladde stukken in het wegdek...........
 
De oorzaak zit vaak in het niet defensief rijden, ongeduld (niet willen wachten voor auto's waar je achter rijd en af willen slaan), niet ver genoeg vooruit kijken, niet anticiperen, te hard rijden, verkeerd remmen met de voorrem, zichzelf niet laten zien aan de overige weggebruikers, geen afstand houden, roekeloos rijden, er vanuit gaan dat iedereen je ziet, er vanuit gaan dat je onkwetsbaar bent.

Ik denk dat ik zo wel 99% van alle oorzaken heb genoemd.
Jammer want het hoeft namelijk niet.
 
Over de beschermende kleding hebben we al een topic over, dus houd dat aub daar anders word dit de zoveelste topic die in een ander veranderd. B|

De ongelukken komen gewoon doordat er zo veel meer mensen op de weg zijn.
Het is met dit weer drukker op de weg en we rijden langer door.
We slapen minder omdat het langer licht is en drinken meer om o.a. af te koelen (met drank). :r

We zijn eerder afgeleid en suffer door de warmte willen zo snel mogelijk op plaats van bestemming zijn om van het weer te genieten.

Tel dit allemaal bij elkaar op en je hebt je conclusie. :W
 
:^

Veel mensen die graag in hun t-shirtje rijden zijn denk ik nog nooit gevallen in dat t-shirtje of gewone broek, daarna leer je het wel af :P

Dat klopt want dan zouden ze onderhand wel een ander shirt aan hebben getrokken!!!
 
Grootste gedeelte van de motorongelukken met dodelijke afloop vinden volgens mij vaak plaats aan het begin van motorseizoen.
mijn idee: de berijder denkt dat hij nog net zo goed kan rijden als aan het einde van het vorige seizoen.
bij de meeste seizoenrijders is dat echter niet zo.
dat plus het "joepie het kan weer gedrag" en"zie mij eens snel dat klaverblad doen" tezamen met de koekblik koeriers die niet meer gewend zijn aan motoren die "haast" hebben.
lijkt mij een redelijk dodelijke mix.
en wat betreft beschermende kleding laat dat zelf lekker aan de rijder over,wil je volledig in kevlar en leer mijn zegen heb je wil je in je blote kont er op (eigenlijk ook volledig in het leer dus alleen leeft dit nog :) ) mij ook best, koppel het desnoods aan de verzekeringspremie (korting voor mensen die zich aan willen kleden)
 
Het heeft niets te maken met dat het drukker is op de weg. Nonsens.

Je hoort als motorrijder gewoon er rekening mee te houden dat niemand je ziet en iedereen probeert je zo hard mogelijk te raken.
 
Het heeft niets te maken met dat het drukker is op de weg. Nonsens.

Je hoort als motorrijder gewoon er rekening mee te houden dat niemand je ziet en iedereen probeert je zo hard mogelijk te raken.
Natuurlijk wel.
Hoe meer auto's hoe meer je moet anticiperen toch? :?

Dus meer kans op een fout van zowel jou als je mede weggebruikers.
Als er helemaal geen verkeer was zouden de ongelukken ook met 80% afnemen zodra er dus meer verkeer is neemt het percentage toe. :W
 
Met dit weer pak ik liever de auto met airco, en anders ja de spijkerbroek (A)
Anders kan ik eerst weer gaan douchen op het werk :P
 
Gisteren bij mijn monteur kwam er een knul op knikkende knieën vertellen dat hij een schuiverd had gemaakt. Later vertelde mn monteur dat deze man minstens 2 keer per jaar met schade bij hem komt.

Ik vond het verradelijk glad op de weg gisteren. Sommige mensen constateren dat en passen zich erop aan, anderen gaan jakkeren en vliegen de bocht uit.

Het is geen waarde oordeel, maar onder de motorrijders tref je soms verstandige rijders en soms apen met een gashendel in hun hand. Het kan de beste overkomen, maar gek genoeg overkomt het meestal de andere catagorie :)
 
Laatst bewerkt:
Donderdag heen en weer over de lekdijk gereden. Vanaf Vianen-Kesteren hebben wegwerkers de bochten naast het asfalt opgevuld met grof grind, zowel binnen als buitenzijde. Dit is/was natuurlijk door auto's weer grotendeels de weg op gereden. Dus een 7-8tal bochten waar echt flinke partij grind lag en je dus ook niet harder dan 20-30km/h rechtop moest rijden. Terugweg bij Vianen zelf 2 bochten dat er kennelijk een steentje midden op de weg lag (waar geen grind gestort was). Niet dat ik hard ging maar als je je voorwiel wegvoelt springen krijg je toch wel een wake-up-call.
 
Diegene die hier meldde dat er gemiddeld dus een motorrijder per dag verongelukt krijgt helaas langzaam wel gelijk. Vannacht op de A27 weer een motorrijder uit de bocht gevlogen en tegen een verkeersbord terecht gekomen. De man overleed ter plekke. Het lijkt wel terug in de tijd. In het jaar 1975/76 verongelukte er ook een aantal motorrijders in zo'n korte tijd. Waarvan helaas ook drie vrienden en twee bekenden van mij. Wat die kledingdiscussie betreft kan ik gewoon kort zijn, in het leer was destijds ook een noodzaak en helaas hadden diegene die ik kende geen baat bij goede kleding. Frontale botsingen met bijvoorbeeld een tractor laten niets van je heel.
 
Het heeft niets te maken met dat het drukker is op de weg. Nonsens.

Je hoort als motorrijder gewoon er rekening mee te houden dat niemand je ziet en iedereen probeert je zo hard mogelijk te raken.

Nonsens :? :z :N

Moet je eens kansberekening op los laten

Jou theorie:
Wanneer er 1 auto op de weg rijd die jou wil omrijden, is de kans dat hij jou raakt net zo hoog als de er 10.000 auto's dat zelfde willen doen.

tja....
 
Laatst bewerkt:
Heeft mijns inziens gewoon te maken met de hitte en helemaal niks met het dragen van wel of niet een pak, een pak beschermt je natuurlijk maar zorgt er ook voor dat je sneller uitdroogt!!!

Door de hitte word de concentratie gewoon minder met als gevolg meer ongevallen, motor rijders moeten gewoon meer stoppen en veel drinken...
Dit lijkt me een redenering die (ook) best kan kloppen.
De grote warmte maakt loom en minder alert, of je nu op de motor of in een auto zit.

Een botsing wordt heus niet minder van een goed pak.
Overigens wel :r , die dame met haar beschadigingen.

een ouwe motor hoeft ook niet per se een belangrijke oorzaak te zijn, mits dat ding technisch in orde is.

Gebrek aan ervaring / voertuigbeheersing lijken me wel heel belangrijke factoren, of dat nu de ervaring van de motorrijder is of die van de bestuurder van een auto......
Gisteren nog een bravoure idioot in een Golf; die kwam zowat in mijn rechterkant naar binnen omdat hij simpelweg veel te hard de bocht in ging.

En drank......
Hoe verleidelijk is het niet een pilsje te nemen en nog een........
Je hoeft er niet eens veel op te hebben om de nadelen in huis te halen!
Ik spreek voor mezelf: 1 tapbiertje, op een heel hete dag is me ooit enorm opgebroken....
Op de trapfiets gelukkig, maar toch......
Les geleerd.
 
En drank? Geen druppel drinken als je gaat rijden. Ik geloof trouwens niet dat er veel motorrijders betrapt worden op alkoholgebruik tijdens een controle. Als je naar televisieprogrmma's kijkt zoals b.v. blik op de weg op wegmisbruikers zijn het de automobilisten die betrapt worden. Ben zelf 35 jaar geleden geramd door een bezopen autobestuurder en kostte me drie maanden gips en twee maanden revalidatie En gebrek aan ervaring en verkeersinzicht is ook een voorkomende oorzaak. Zoals een maat van me die stond te wachten voor een rood verkeerslicht en in de spiegel twee auto's met hoge snelheid zag aankomen, hij trok zijn motor razendsnel naar rechts de berm in en waar hij drie seconden geleden nog stond vlogen die twee racende idioten door het rode licht. Die twee waren dus een wedstrijdje aan het doen en vergaten alles om zich heen.
 
Eens met de vaststelling van TS dat goede of slechte kleding te maken heeft met de afloop van een ongeluk, en niet met de oorzaak.

Oorzaak: een enkele uitzondering daargelaten, hou ik het er persoonlijk op dat de oorzaak van ongevallen vrijwel altijd bij het ervaringsnivo van de motorrijder zelf ligt, danwel wat die motorrijder effectief met die ervaring doet. Dat is niet leuk om te horen, want natuurlijk: niemand anders zit op te letten, alleen anderen maken fouten, en iedereen heeft het op de motorrijder voorzien... áls dat al zo is: live with it, pas je erop aan, of ga dammen. M.i. ligt het wat genuanceerder...

Ik ken dat maar al te goed: lekker vlotjes doorrijden en dan in je enthousiasme even vergeten dat je als motorrijder zo'n klein object bent, dat geen automobilist je ooit tijdig kan opmerken al heeft-ie radar én sonar in z'n koekblik... Als je harder gaat rijden dan alles om je heen, ga er dan maar van uit dat niemand je tijdig kan opmerken. En dat zul je dus zelf moeten compenseren door nóg beter te anticiperen. Daar heb je ervaring voor nodig, maar kun je ook leren: rijtechniek én inzicht (herken gevaarlijke situaties).

Eenzijdige ongevallen veroorzaakt door te hoge snelheid en/of verkeerde schrikreacties (bocht niet halen en dus maar remmen, of kijken naar waar je juist niet heen wilt) zijn gewoon stom, maar niet minder vervelend voor het slachtoffer, familie en omstanders. Rijtechniek kun je trouwens ook leren, en moet je oefenen. Dus zeker als je weinig rijdt: investeer in je rijopleiding, ieder jaar opnieuw, en het is nog leuk ook.

Ikzelf rij ongeveer 15000 tot 25000 km per jaar met de motor, en dat doe ik nu zo'n 21 jaar, dus ws een beetje ervaring. Dessalniettemin doe ik ieder jaar minimaal iets van 2 opleidingen. Juist omdat ik meestal wat pittiger rijdt, en omdat die trainingen gewoon leuk zijn. Dat kan VRO zijn, een bergtraining, of lekker off-road. Ik doe dat niet in de veronderstelling er iets nieuws te leren, maar juist om dingen af te leren: slechte gewoonten die er bij de meesten gedurende een jaartje rijden insluipen. Weten hoe het moet is 1 ding, het consequent doen is iets weer wat anders.

En oja, sorry hoor, ik draag tegenwoordig altijd een volledige motor-outfit als ik op pad ga, want ik heb ervaren dat verwondingen zoals die van dat meisje op de eerder geposte foto verdomde pijnlijk zijn, en dat de littekens pas na een jaartje of 15 minder zichtbaar worden.
Mensen die zeggen dat een leren pak met goede protectoren je leven niet kunnen redden: gelul. Statistisch gezien is de kans idd klein dat je een frontale botsing overleefd, maar alleen al het afgelopen jaar minimaal 1 geval gezien waarbij dat dus wel het geval was: de rugprotector maakte het verschil, en dat is toch leuk als je een gezin hebt...

En verder moet iedereen het zelf maar weten... ik ga :] :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan