Enduro naar SM. Als ik een nieuw type Husky als voorbeeld neem dan heeft hij een radiale klauw voor. Das niet echt makkelijk om om te bouwen naar een enduro klauw. De achterbrug is korter van de SM versie dus een offroad wiel past er niet in. De vering zal veel te stug zijn en er zijn nog wel meer nadelen te verzinnen.
Vering bestaat niet alleen uit veren he. Er zit wel meer achter dus even wisselen is geen mogelijkheid en als je dan een keuze moet maken dan zou ik voor een enduro setup gaan.Dat is ook weer zoWeet niet of ik zwaar genoeg ben om met wat stuggere vering een offroad rit of een enduro rit te gaan rijden (echt op amateur niveau en alleen voor de lol)
Is het lastig om vering te wisselen? Ben zelf wel aardig handig, doe het onderhoud aan mijn Zedje zelf maar met vering wisselen heb ik geen ervaring (afstellen wel, dat gaat prima)
Wat rijden je motorvrienden? Heb al enkele SM-ers over zien stappen naar sport omdat de gezamenlijke ritten niet echt aansloten bij het rijgedrag van de SM.
Je kunt ook gewoon een goedkope XT kopen voor in het zand.
Bassie hierboven zegt het al, heel divers wat mijn vriendjes rijden. Ook 2 met een enduro/sm fiets waarvan 1 ook offroad rijdt.... Mee met een toerritje zal het probleem ook niet zijn, keertje extra stoppen om te tanken ook niet. en ruilen kan ook altijd
Waar ik wel mee zit is dat ik waarschijnlijk wel af en toe flinke snelweg stukken ga (moet) pakken.... Dus dan is in ieder geval een "dikke" motor een must (boven de 500cc)
Het is in ieder geval een gedachte die me momenteel echt even niet loslaat. Binnenkort maar eens even bellen naar een bekende husqvarna-man in NL die me maar even wat uitleg moet geven, dat is een bekende van me.
Kijk, dat zijn de dingen waar ik naar op zoek ben....
Zat zelf ook aan een Husqvarna SM610 te denken...
Met de 610 is dat niet het geval. Daar moeten enduro wielen in kunnen. Er bestaat ook een TE 610 (nieuwe type dus voor de duidelijkheid) alleen die is niet in Nederland verkocht volgens mij. Er zijn trouwens 610's die alleen met een open demper en een fatsoenlijke afstelling 58pk op het achterwiel maken. Ze zijn standaard dus niet echt bijzonder goed afgesteld.Zoals eerder is gezegd heb je dan een langere achterbrug nodig en ik denk dat het vermogen van de 690 SMC net wat geschikter is om lange stukken over de snelweg mee te rijden. De Husqvarna 610 heeft standaard 50pk* op het achterwiel en de KTM 690 SMC 64.
*(bron Going to Dyno my 610 tomorrow)