Energica

Geen twijfel voor de Energica, deze staat met kop en schouders boven bv de Zero. Dus die keuze is klaar en gemaakt.

De twijfel ligt bij de benzine motor inderdaad, ik was er al uit (BMW 1250GS, jaja zakelijk toch echt nu de beste keuze voor benzine en wachtte eigenlijk op een 40 jaar GS uitvoering.(dat is in 2020) Honda komt niet meer met een nieuwe VFR dus die is af, jammer ik rij DCT en die heeft BMW niet)

Elektrisch was voor mij nog niet genoeg ivm range en gebruik.

Maar de nieuwe accu upgrade van Energica maakt alles ineens anders, deze stap is echt behoorlijk en trekt mij nu bijna over de streep.
Kortom nu twijfel ik echt en heb zelfs van Marchel een offerte, zover ben ik nog nooit geweest.
(Ik had eigenlijk min. range 200 km snelweg dat doet hij niet maar hij komt een heel eind, zeker met aangepast rijgedrag :X misschien wel helemaal)

Ik rij nu +20 dus 140/150 en Marchel zei gelijk dan mag je blij zijn met 100 km... maar ok we gaan naar 100 en afgelopen week me al eens netjes aan de snelheid gehouden dus ik probeer al te wennen.. valt niet mee -O- tijd voordeel is er bijna niet, maar de beleving is wel behoorlijk anders

Doorgesproken met boekhouder en zakelijk is het best heel voordelig.

Nu moet ik zelf nog over de streep, ga maar eens een afspraak maken voor een proefrit. Kijken of dat het laatste duwtje geeft ;)

Range gaat idd exponentieel omlaag met snelheid en met hard rijden rijd je alles zo leeg, ook 30 kWh. De truc is een beetje opportunisme; als je weet dat je het gaat halen kun je knallen, of je gaat knallen tot een punt van acculading waarvan je weet wat je altijd kunt halen. In de praktijk is het alleen beetje voorzichtig aan doen op weg naar de Eifel/Harz. Eenmaal tochtjes rijden ligt de snelheid lager en heb je, zeker met de Ribelle, al meer range dan sommige benzinemotoren.
 
Laatst bewerkt:
@Worldbeater Van Facebook, in de Energica Motorcycles Owners Group, geschreven door Marchel, de importeur: (zoek op 'limp')

Marchel Bulthuis The Limp mode is active on different variables, it is the relation between battery voltage and drawn current. If you have a average high current because you maintain a “high” average use because of speed or fast acceleration the limp wil faster engaged than if you would be gently on the power delivery. I have driven bikes down to 3 or 4 percent without it switching in to it. I also managed to get it with around 20%, with illegal road speeds and fast repetitive full power/ open throttle in sport mode. It is user dependable. I would recommend to drive it to complete empty. Until it stops... power of. Drive again to it stops, and again and again. until it does not want to drive anymore and engages limp mode even on gentle power and charge it direct and slow 4 to 6 A to 100% to reset the SOC indicator.

Oneigenlijk gebruik zou toch niet door de importeur aanbevolen worden?

 
Laatst bewerkt:
@Worldbeater Van Facebook, in de Energica Motorcycles Owners Group, geschreven door Marchel, de importeur: (zoek op 'limp')



Oneigenlijk gebruik zou toch niet door de importeur aanbevolen worden?

Ik ben benieuwd wat de fabriek er van vind.
Het maakt typisch gebruik van het niet meetbaar zijn van de cellen en de electronica die daarop reageerde.
En zo komt het over alsof het gehele systeem niet goed is. Je moet er zelf maar op een andere manier mee omgaan. 8)7
De tijd zal het in ieder geval leren.

Bij mijn E-bike heb ik het BMS aangepast, die schakelde wel veel en veel te snel uit.
Dat gaat nu al vijf jaar goed. :] Maar uit is uit..
 
Ook de mijne vraagt soms om leegrijden voor SOC kalibratie. Ik rijd de motor niet leeg voor dat doel, heb wel iets beters te doen. Een flinke (bijv 10%-100%) AC laadsessie met balancing op het eind volstaat ook. Pushen met lage SOC (<15%) en zeer koude accu kan wel een Limp mode veroorzaken, is niet leuk tussen Lunetten en Rijnsweerd. Met een buiten gestalde motor programmeer ik met een timer het grootste deel van het laden vroeg in de ochtend, zodat 'ie voor vertrek 100% gebalanceerd staat. Dan is tevens de meeste kou uit de accu.
 
SOC 0% bereik je op een Energica alleen door 'm helemaal leeg te rijden en deze in limp mode raakt. Wel direct daarna weer opladen:


20200127_134550651_iOS.jpg
 
Wie o wie heeft er al met de 2020 Energica gereden????

Zaterdagmiddag ga ik 1 a 2 uur op de Ribelle sturen :]
Dan hoop ik wat ervaringen te hebben. Moet lukken in die tijd.

Mooi vergelijk met de VFR1200X DCT, dat is ook een automaat en qua gewicht (287 kg) komt het ook mooi overheen.
Dan kan ik een afgewogen beslissing maken hoop ik.....
De VFR bevalt erg goed :} ik heb nog nooit zolang een motor gehouden (nu ruim 120k er op gezet) eens kijken of de Ribelle qua rij ervaring daar overheen kan.
 
Hallo allemaal.
Schijnt dus in Barneveld een motorzaak te zitten die gespecialiseerd zijn in met name Energica motorfietsen.
Morgen ga ik daar graag eens een kijkje nemen en dan met eigen ogen aanschouwen wat voor moois ze daar hebben staan.
Heb eerlijk gezegt nog nimmer een Energica in levende lijve gezien dus zal vast een openbaring gaan worden.
Ken alleen de oudere modellen van Zero die ik ooit eens heb zien staan bij Motorport in Zelhem.
Maar persoonlijk vind ik die modellen van Zero minder mooi en fraai.
Morgen dus mijn blik maar eens verruimen.
Vr gr
 
Hallo allemaal.
Schijnt dus in Barneveld een motorzaak te zitten die gespecialiseerd zijn in met name Energica motorfietsen.
Morgen ga ik daar graag eens een kijkje nemen en dan met eigen ogen aanschouwen wat voor moois ze daar hebben staan.
Heb eerlijk gezegt nog nimmer een Energica in levende lijve gezien dus zal vast een openbaring gaan worden.
Ken alleen de oudere modellen van Zero die ik ooit eens heb zien staan bij Motorport in Zelhem.
Maar persoonlijk vind ik die modellen van Zero minder mooi en fraai.
Morgen dus mijn blik maar eens verruimen.
Vr gr
Het laatste model van Zero is wel redelijk gelukt qua looks. Zie ze vaak in Amsterdam.
 
Hallo allemaal.
Schijnt dus in Barneveld een motorzaak te zitten die gespecialiseerd zijn in met name Energica motorfietsen.
Morgen ga ik daar graag eens een kijkje nemen en dan met eigen ogen aanschouwen wat voor moois ze daar hebben staan.
Heb eerlijk gezegt nog nimmer een Energica in levende lijve gezien dus zal vast een openbaring gaan worden.
Ken alleen de oudere modellen van Zero die ik ooit eens heb zien staan bij Motorport in Zelhem.
Maar persoonlijk vind ik die modellen van Zero minder mooi en fraai.
Morgen dus mijn blik maar eens verruimen.
Vr gr

Dit bedrijf doet alleen maar elektrische motoren, kunnen je tot in detail voorlichten over EV-MC rijden. Veel plezier.
 
Hallo allemaal.
Schijnt dus in Barneveld een motorzaak te zitten die gespecialiseerd zijn in met name Energica motorfietsen.
Morgen ga ik daar graag eens een kijkje nemen en dan met eigen ogen aanschouwen wat voor moois ze daar hebben staan.
Heb eerlijk gezegt nog nimmer een Energica in levende lijve gezien dus zal vast een openbaring gaan worden.
Ken alleen de oudere modellen van Zero die ik ooit eens heb zien staan bij Motorport in Zelhem.
Maar persoonlijk vind ik die modellen van Zero minder mooi en fraai.
Morgen dus mijn blik maar eens verruimen.
Vr gr

Da's de importeur (Marchel). Energica
Hij heeft ook energica's in de verhuur. Enige tip die ik je kan geven, is er eentje te huren - als je er serieus eentje overweegt. Voor een (mid)week ofzo.
 
...
Morgen ga ik daar graag eens een kijkje nemen en dan met eigen ogen aanschouwen wat voor moois ze daar hebben staan.
...

Morgen tussen 13:00 - 15:00 is daar de grijze Eva Ribelle even niet aanwezig ;)
Dan ben ik hem aan het uitlaten :]
Misschien zie ik je nog dan :W
aanvulling:
Ook wel handig om even te bellen, het is geen Motorport bv met grote showroom, zonde wanneer je iets wilt zien en het is er net niet.
 
Zo de proefrit zit er op met de Energica EVA Ribelle 2020 uitvoering.
Hij stond netjes te wachten met 100% accu

IMG_2556.JPG


Klaar voor vertrek:

IMG_2557.JPG


Marchel gaf een goede uitleg over de mogelijkheden en wat hij allemaal wel en niet kan.
Vertrek om te wennen in de Regen mode en regeneratie op 3.
(Detail: regeneratie doet het niet bij 100% accu want dan valt er niets terug te leveren, maar rond de 95% accu komt die er automatisch in)
Alles netjes te zien op het display, duidelijk afleesbaar met een aantal aflees mogelijkheden.

Ok eerste indruk bij wegrijden:
Ik vergelijk hem met mijn huidige VFR1200X-DCT
Voelt wat lichter aan met wegrijden en de zithoek is iets meer naar voren, iets meer druk op de polsen.
Heel apart rijden, ik ben automaat gewend dus geen problemen met koppelen (die er niet is :') en schakelpedaal) dat hebben we op de DCT al gehad het misgrijpen, gelijk wennen aan het rijden.

Stukje gereden, went heel snel, de motor is niet echt snel in deze mode, maar rijd goed en makkelijk. Geluid van het fluiten is niet echt waarneembaar en ik vond het eigenlijk al heerlijk rijden.

OK, over naar de Urban mode, nu heeft de motor ongeveer hetzelfde rijgedrag als de VFR. Trek lekker en is goed handelbaar. De Brembo remmen grijpen hard in en zijn goed te doseren. Maar het valt me op dat ik met de regeneratie (jaja onder tussen onder de 95% en dat werkt nu ook 8-)) heerlijk kan doseren tussen gas en snelheid verminderen. Dat werkt lekker. Hier kan ik dus duidelijk aan wennen. (Ik zie bij Marchel dat bij een bepaalde vertraging het achterlicht knippert dus je hoeft niet bij te remmen voor het remlicht, slim)
Eigenlijk rijd de motor in Urban heerlijk en dat lijkt me een uitstekende stand voor woon werk verkeer. Pakt goed op, snelheid bij 80-120 gaat ook uitstekend.
Al behoorlijk gewend aan de zithouding en gedrag van de Italiaan, hij stuurt goed en strak. Geen trillingen en onregelmatigheden. Gewoon stabiel goed in het spoor en gaan.

Weer een stop en nu gaan we over naar Sport. Marchel vertelde erbij het is nu een andere motor, let op. Ik denk nog ja ik ben wel wat gewend, (ook CBR1000 en VFR1200F gehad, die willen ook wel hoor :9)
Dus rijden en het gas (? of potmeter) open :o🤪
Dit moet je voelen, alsof je aan elastiek zit, wat gaat hij er vandoor zeg......
Ik heb 40 jaar ervaring en best van alles gereden, dit gaat sneller, echt sneller.... dat is leuk zeg :9:9:9 ok nutteloos, maar oh zo leuk.

Even de snelweg op, gas, Marchel komt er niet bij met de Esseese 9 die Ribelle gaat hier echt als een raket.
Ter vergelijk, ik weet bij de VFR bij 80 auto inhalen, vol gas auto voorbij meestal schakelt hij automatich 2 terug en rij ik er voorbij zit ik op een 130 bij invoegen. Altijd even opletten. Nou de Ribelle doet het even anders die sleurt je in no time naar de 175 en dat merk je dus nauwelijks. Hij blijft gewoon trekken op alle snelheden.
Dit werkt zeer verslavend maar is niet echt handig voor rbw en stroomverbruik. Maar man wat een power machine is het geworden.

Even stoppen bij een laadpaal om e.e.a. uit te leggen.
Gaat makkelijk en duidelijk, je trekt gelijk de aandacht van mensen die dan alles van je willen weten *D het laden duurt korten dan de vragen beantwoorden _O-

IMG_2560.JPG


Aan alles komt een eind dus weet terug naar Barneveld

IMG_2561.JPG


Mijn eindconclusie:
Echt dit rijd heerlijk, ik was al zo gewend aan het rijden dat ik op de terugweg serieus dacht dat er iets niet klopte met de VFR, hij trok niet goed... :X_O-
De Ribelle is een heerlijke machine die je kunt rijden zoals je wilt.
Hij stuurt messcherp ligt stabiel op de weg, ook met hoogst illegale snelheden en heeft een goede windstroom in deze uitvoering met iets hogere ruit.
Ik had minder windgeruis dan op de VFR.

Het elektrisch rijden went snel, heel snel. Op regeneratie remmen ook, einde proefrit eigenlijk de Brembo's niet meer gebruikt.
Het is een verslavende machine die je makkelijk meeneemt op avontuur. Het leert spelenderwijs.
Ik denk dat wanneer ik hem zou aanschaffen . meestal in de Urban mode zal rijden dan heb je gewoon een perfect sturende en rijdende motor.
Snel genoeg en wil je echt los, en klik op het stuur en je hebt een beest onder je die heel graag iedereen zijn achterkant wil laten zien. (en dat ook zonder problemen kan doen)

Ja je hebt geen motorgeluid (nu kan ik goed zonder, ik rij gewoon met db killers enz) maar ik heb het geen moment gemist.

Ik ga nu eens rustig nadenken over de aankoop ja/nee. Het blijft een hoop geld, maar je krijgt er echt een heel volwassen motor voor terug.
En het rijd echt heerlijk. (stiekum denk ik dat ik al om ben.... )
Volgende week hak ik de knoop door.
 
En je gaat er in looks erg op vooruit, wees eerlijk die Honda is technisch goed maar optisch moeilijk. *O*Kopen die Italiaan,..dat heeft hart.
 
Welke heb je gekozen? Ribelle of SS9?

De Ribelle, deze uitvoering ook met de Ohlins vering

1580822727950.png


SS9 ook mooi en iets andere zit, meer rechtop maar ik vind de Ribelle echt heel mooi, dus ook de looks meegenomen.
Wilde eerst rood maar dat mat grijs is in het echt ook heel mooi.
Beetje poserbike dus gekozen :X :X (en deze past beter bij de Dark side :+ )

Maar ok bij mij zal ze ook door de kou en stortregen moeten, ik ben benieuwd hoe dat gaat.
 
Laatst bewerkt:
Daar ga je geen spijt van krijgen!
Met kou en stortregen doet mijn EsseEsse9 het prima, hij/zij wordt alleen snel smerig :+
 
@Artemecion vies worden wil mijn VFR ook hoor *D
Laatste week december mijn MPR5 achter lek gereden, geen vluchtstrook dus ik moest wat doorrijden naar een veilige plek.
Houdt zich goed de MPR5 de motor bleef bestuurbaar, bij afkoelen van de hete achterband kwam er een deuk in.
Maar op de foto is goed te zien hoe de uitlaat er uitziet, dan weet je hoe vaak ik poets O-)
MPR5 komt ook straks op de Energica, fijne band (wanneer de originele af zijn)

1580824694546.png


@Dryhte Ja is mee besteld, Marchel adviseerde hem al.
(En kofferset van GIVI ipv de standaard en kettingsmeersysteem automatisch)
 
Terug
Bovenaan Onderaan