Energica

Heb je nu al iets van een datum ?, ik kan wat dat betreft zo slecht op zoiets wachten ,*Jan*ongeduld 🙄

Niet officieel helaas, maar via het wandelgangen / koffiedrink circuit heb ik begrepen dat Energica maandag j.l. is omgeschakeld van EsseEsse9 naar de Ribelle/EGO modellen.
Ook een Amerikaan had een Ribelle besteld en kreeg als datum mee dat hij wss eind juni begin juli op de boot gezet zou worden richting Amerika.
Kortom ik heb goede hoop dat de mijne nu ook eindelijk in elkaar gezet gaat worden en deze kant opkomt.

Er is wel een kans dat niet alle opties er zijn, maar die worden dan nagestuurd en kunnen dan door de dealer gemonteerd worden.

En ja, wachten is lastig......
 
Qua vollere kuip heeft de Zero SR/S de beste kaarten
De Zero accu is wel kleiner 140 moet wel kunnen maar met flink sturen schijnt het een uitdaging te zijn.

Ik ben geen Zero-expert, maar volgens de website kun je mèt powertank 320 Km halen.
Wat dat in de praktijk brengt weet ik niet; stadverkeer geven ze op voor 259 Km.
 
Ik ben geen Zero-expert, maar volgens de website kun je mèt powertank 320 Km halen.
Wat dat in de praktijk brengt weet ik niet; stadverkeer geven ze op voor 259 Km.

Ook niet echt in verdiept, las het in een test, maar dat zal dan zonder powertank geweest zijn.
Je moet er ook gewoon 1 accu instoppen :+ gedoe: powertank en super charger (die weer niet samen te gebruiken zijn.)
Lastig allemaal. dat doen ze bij Energica beter iig.
 
Eens.
weer bevestigd door de vlog van Newzeroland: gewoon overal snelladers. En thuis/op het werk aan 230V. Dan heb je eigenlijk niet eens een grote accu nodig (en duurt het laden ook minder lang).
 
Ook niet echt in verdiept, las het in een test, maar dat zal dan zonder powertank geweest zijn.
Je moet er ook gewoon 1 accu instoppen :+ gedoe: powertank en super charger (die weer niet samen te gebruiken zijn.)
Lastig allemaal. dat doen ze bij Energica beter iig.
Je kunt het ook anders zien: Je kunt bij Zero zelf kiezen, of je makkelijk kunt laden, of verder kunt rijden. Tot voor kort was de accu groter dan die van een energica volgens mij.
 
Er werd hier gezegd dat de koffers gemist worden.. Is er geen mogelijkheid voor bagage dan?
Ik lees testverslagen waarin staat dat je je 30K nuttiger aan hoeren of cocaine besteedt.. Is het zo erg?
 
Je kunt het ook anders zien: Je kunt bij Zero zelf kiezen, of je makkelijk kunt laden, of verder kunt rijden. Tot voor kort was de accu groter dan die van een energica volgens mij.

Is een insteek inderdaad, maar ik wil allebei :+ maar ok van mij geen kwaad woord over een Zero hoor, die heeft tenslotte als eerste echt de markt betreden met de EV motor :}
Alles wat er achteraan komt kan kijken, aanpassen en verbeteren. Je ziet bij SR/S dat Zero zelf ook aanpast en veranderd.

Er werd hier gezegd dat de koffers gemist worden.. Is er geen mogelijkheid voor bagage dan?

Bij de Energica is het slechter gesteld met opruimen (als in niks) dan bij de Zero waar je nog wel wat kwijt kunt.
Bij de Energica heb je wel iets van sidebags maar ook niet optimaal.
Wil je echt spullen kunnen meenemen moet je net als ik buiten het merk kijken. Ik zet er een GIVI kofferset op.
Dus overal is een oplossing voor. Gaat uiteraard wel ten koste van het design, maar dat is een keuze.

Ik lees testverslagen waarin staat dat je je 30K nuttiger aan hoeren of cocaine besteedt.. Is het zo erg?

Wanneer je dat als commentaar leest kun je beter stoppen met lezen, dat heb je een hater B|:z

Je loopt (ook hier op MF) tegen mensen aan die aan beide kanten van het spectrum zitten.
Zowel plof adapten / EV adapten en plof haters / EV haters.
Daar kun je geen fatsoenlijk gesprek meevoeren helaas. Ingegraven en niet vatbaar voor argumenten voordelen/nadelen.

Lekker laten gaan, er is nog steeds een meerderheid (hoop ik :) )die er nuchter en normaal naar kijken en ga daar mee praten en vorm vooral je eigen mening op basis van een proefrit.
Het is nog steeds zo dat de ene motor je bevalt en de andere niet, gewoon lekker je ding doen.

Een EV is geen ICE/plof machine.
Beide versies hebben voor en nadelen en die moet je zelf bepalen.
Je hebt zelf een beeld wat je met je motor wilt en waarvoor je hem gebruikt.
Daarnaast is een stuk beleving ook meewegend. Dus laat je niet gek maken.
Zowel de Zero als de Energica zijn uitstekende motoren en doen niet onder voor een ICE/plof. Ander karakter dat wel.

Rijen dus :]
 
...Ik lees testverslagen waarin staat dat je je 30K nuttiger aan hoeren of cocaine besteedt.. Is het zo erg?...
Ik heb dat rijverslag ook gelezen, een test kan ik het niet noemen. Het is een verschrikkelijk éénzijdig verhaal, zou van Top Gear afkomstig kunnen zijn.

Hier een quote:
al moet je dus steeds rekening houden met die extra kilo’s. Dat, en het ontbreken van een versnellingsbak, nemen een groot stuk van het rijplezier weg

Sorry, als de versnellingsbak voor je rijplezier moet zorgen heb je een hoop gemist. |(|(

Bron: Quicktest: Energica Eva | MaxxMoto
 
Het azijnzure artikel is uit 2016. Inmiddels koop je al een nieuwe Energica voor 20.000 euro en voor 25.000 euro eentje met grote accu. Koffersets, windschermen, allemaal leverbaar of custom te bestellen. CCS laders schieten als paddestoelen uit de grond. Toen ik in 2018 met de Energica van randstad naar Leeuwarden wilde, was het slipstreamen op de afsluitdijk omdat je maar een paar snelladers had. Inmiddels is er keuzestress welke snellader te nemen. Op een motorweekend naar Duitsland houd ik 100 euro 'brandstofgeld' over in verhouding tot de benzinerijders, dat besteed ik aan ehhhh... bier ;-)
 
Het zou mooi zijn als de overheid ook die 4000 euro subsidie voor elektrische motoren zou accepteren. Minder herrie van benzinemotoren en men consumeert een nieuw voertuig. Maar het blijft natuurlijk Nederland.


Alhoewel ik vorig jaar een nieuw benzine monster heb gekocht, houd ik mijn ogen wel open voor een toekomstig elektrisch model
 
Laatst bewerkt:
Het zou mooi zijn als de overheid ook die 4000 euro subsidie voor elektrische motoren zou accepteren. Minder herrie van benzinemotoren en men consumeert een nieuw voertuig. Maar het blijft natuurlijk Nederland.


Alhoewel ik vorig jaar een nieuw benzine monster heb gekocht, houdt ik mijn ogen wel open voor een toekomstig elektrisch model

het is dubbel hè: aan de ene kant zijn motoren qua ‘gezeur’ als katalysatoren, injectie en APK altijd lang onder de radar van de overheid gebleven. Helaas geldt dat nu ook voor de EV subsidie, wat jammer is, want elektrisch verplaats je je met weinig energie en ruimte-inname.
 
@Hubertje 140 km met de zero zal moeilijk worden of je moest heel rustig of niet over snelweg rijden (lees eco dus max 120 kmh).

Verplaatsingen liggen al 3 maand stil maar in de winter kon ik 110km overbruggen op de snelweg vlot gereden (120-140 kmh) en dan had ik 10% of minder accu over.

Als doorrijder heb je er niets aan dat je in de zomer net wat verder geraakt.

Die 200+ cijfers op de website enz zijn bij veel lagere snelheden.
 
Ok, dus koffers kan, dat is geen probleem. Sowieso maak ik vaak mn eigen ophanging / rek.
Snelladers, zijn dat gewoon die van de wagen?
 
Ok, dus koffers kan, dat is geen probleem. Sowieso maak ik vaak mn eigen ophanging / rek.
Snelladers, zijn dat gewoon die van de wagen?

Ja, snelladers zijn hetzelfde als bij auto's. Energica gebruikt de CCS standaard; je hoeft dan ook geen dikke kabel mee te nemen, die zit aan de snellader vast. Zo komen er steeds meer, ook kleinere, snelladers zoals bij een Skoda garage in Hilversum.
 

Bijlagen

  • Hilversum snellader.jpg
    Hilversum snellader.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 10
Ok, dus koffers kan, dat is geen probleem. Sowieso maak ik vaak mn eigen ophanging / rek.
Snelladers, zijn dat gewoon die van de wagen?

Wat betreft Energica, zijn er 3 opties om te laden:
- Voor de snelladers (zoals Fastned) hoef je geen kabel mee te nemen. Dat is net als bij de benzinepomp
- Voor de gewone laadpalen (type-1 laders) heb ik altijd wel een laadkabel bij me. Vaak moet ik langere tijd op locatie ergens zijn, dan staat-ie rustig te laden
- Thuis en op mijn werk kan hij in de 230V, daar heb ik nog een aparte mennekes kabel voor (instelbaar)

Zou je je verlaten op alleen snelladers (en dat worden er idd steeds meer) dan hoef je niets mee te nemen. Aan de andere kant: die 230V is voor mij de helft van de tijd gratis (ik ben zelf ook wel iemand van 'alles bij me hebben' dus ik kan altijd wel ergens terecht).
Maar met een beetje plannen, en als je niet naar exotische locaties hoeft, kom je met louter snelladers wel een heel eind.

Voor de Energica Eva is er standaard in een zijtassenset voorzien (optioneel):
(en bij mij dus vol met laadkabels)

energica-eva-1350679.jpg


Koffers: voor de Energica's heeft de NL'se importeur rekken gemaakt voor Givi cases
Bijvoorbeeld op de SS9+

energica-esseesse9-horizon-1350682_8.jpg


Of de Energica Eva:

energica-eva-met-tour-pack(7).jpg
 
Deze set in kleur heb ik bij mijn Ribelle besteld.
Ook ik moet regelmatig sjouwen met spullen dus koffers zijn gewoon handig.

Ik overwoog voor mijn Eva de witte givi-koffers, zonder topkoffer. Dat staat erg chique, vind ik.
En de topkoffer vind ik ook wel erg lomp.

Maar das vorm boven functie, want de topkoffer heeft nu juist het meeste gemak voor mij en met zijkoffers past-ie niet door de schuurdeur (met zijtassen wel).
Dus een zijkofferrek ga ik niet gebruiken :X
Alleen een topkofferrek is niet mogelijk; het is of alleen de zijkoffers, of zij+topkoffer.
(daarom is het nog steeds zijtassen+tanktas+rugzak voor mij)

energica-eva-1350680.jpg
 
Ik ben meer functie voor vorm. Uiteindelijk moet ik hem gebruiken en ook ik vind de topkoffer perfect.
Daar maar wat minder mooi.
Rugzak heb ik een hekel aan, wanneer je valt wordt je niet vrolijk.
Dat wordt je sowieso niet, maar met zo'n ding op je rug kan het nog veel meer fout gaan en ik vind dat ook niet lekker zitten.
Topkoffer wordt het dus :)
 
Ik zou grotendeels thuis / bij klanten op 230V moeten laden (3x230, niet 3x400+N) en heb ruimte in de koffers nodig als ik naar de luchthaven ga..
 
Volgens is er nog geen Energica in de brand gegaan hoor
Alle 18 Energica motorfietsen en materiaal in de MotoGP paddock. :)


Knipsel13.jpg


En ik weet niet of de waarheid boven tafel komt.. zullen vast wel andere laders dan voor thuis gebruikt hebben (hoop ik). ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan