Ervaring met een Aprilia RS250?

-Twilight

MF veteraan
2 mrt 2004
4.385
2
Amsterdam
Hoi, ik wil naast mijn huidige motor (HD Sportster) een lichte fiets erbij hebben, voor dagelijks rijden zonder me zorgen te hoeven maken over pekel/beschadigingen etc. Nu heb ik mijn oog een beetje laten vallen op een Aprilia RS 250, zijn er (voormalige) eigenaren van zo'n motor die hun ervaringen met deze fiets willen delen?

Doei,

-Twi.
 
voor dagelijks rijden (woonwerk?) zou ik iig geen 2 takter nemen. daarvoor hebben ze iets teveel onderhoud nodig...
ik heb een vergelijkbare motor te koop. bijna net zo veel pk, maar dan 4 takt. puur gooien en smijten en WEL bestand voor dagelijks rijden.

(ik zeg niet dat je met een rs niet dagelijks kan rijden, alleen het slijt wat harder dus heeft veel meer onderhoud nodig :) )
 
Pas op je woorden BaSesE straks heb je de RS-gang weer op je hielen zitten.

Twi: Ik kan je de RS alleen maar aanraden. Als je 'm erg goed onderhoudt, en de vorige eigenaar dat ook heeft gedaan hetgeen je natuurlijk niet zomaar weet, veel geluk hebt en ermee rijdt zoals dat precies hoort (geen mens die weet hoe dat precies moet) en er zelf veel verstand van hebt en een liefhebber bent zijn het hele goede motoren waarmee je vele kilometers plezier kunt hebben.

Anders zou ik toch een 4-takt kiezen.
 
Twi: Ik kan je de RS alleen maar aanraden. Als je 'm erg goed onderhoudt, en de vorige eigenaar dat ook heeft gedaan hetgeen je natuurlijk niet zomaar weet, veel geluk hebt en ermee rijdt zoals dat precies hoort (geen mens die weet hoe dat precies moet) en er zelf veel verstand van hebt en een liefhebber bent zijn het hele goede motoren waarmee je vele kilometers plezier kunt hebben.

volgends mij valt dit sarcastische stukje ook niet echt in goede aarde bij de RS gang :P

maar nogmaals, als je echt dagelijk naar je werk (oid) rijd, zou ik voor een 400tje kijken. (zxr400, vfr400, fzr400, cb-1)
hebben minder vermogen (gemiddeld 65 pk tegen de 70 (?) van de RS) maar dat zul je niet echt merken denk ik.

tja, en rij je wat minder, meer leuke tochtjes enzo, dan zou ik voor de rs kiezen. waarom weet ik niet.
 
Nou, voor woon-werkverkeer heb ik hem dus niet echt nodig, woon maar een kwartiertje lopen van m'n werk af, maar ik ben wel zo'n idioot die minimaal 1x per dag op de motor gezeten moet hebben. Nu ben ik erg tevreden met m'n sportster, maar regen + chroom = poetsen. Ben dus van plan om een mooiweerrijder te worden op de Harley en voor alle andere dagen een andere te nemen. Aangezien ik sinds ik in A'dam woon (en sinds ik m'n A heb) een beetje een hekel aan de auto als vervoermiddel heb gekregen, wil ik die dus inruilen voor een wat lichtere motor.

Het hangt er dus een beetje van het weer af of ik 'm dagelijks ga gebruiken of niet :)
 
Vergeet niet dat een harley sportster
en een aprillia rs 250
TOTAAL andere motoren zijn...

ook je rijgedrag zal helemaal anders zijn...
en ik vrees er voor...
of je gaat je sporster niks meer aan vinden, omdat je de sportieve microbe te pakken hebt...
of je zal de rs snel weer weg doen....

een Rs 250 heeft NIETS van koppel... enkel top end vermogen...
even rustig schakellui rondtuffen is er niet bij...

waar het bij een RS 250 op aan komt is : HARD GAAN , en veel Bochtjes nemen...

ik denk niet dat het een goei keuze is...
neem dan eerder eene honda NX 250 dominator ofzo
of een DR 350 supermotard...

maar met je huidige keus van motor denk ik niet dat een sportieve motorfiets je gaat bevallen... en dan zeker geen tweetakt
 
ik heb ook een 250 gehad en ik reed er ook teveel woon-werk km mee vandaar dat ik nu een zx6r heb maar de aprilia mis ik nog elke dag!
pure fun zo'n ding constant tussen de 8000 en de 12000 rpm rijden (behalve als de motor nog koud is natuurlijk!)
onderhoud is redelijk wat maar als je een liefhebber bent en je doet veel zelf dan is het te doen maar ik denk meer aan een groot verbruik van brandstof en olie want zuinig zijn ze niet!
het is gewoon een motor puur voor circuitdagen en rondjes scheuren en niet voor toer of woon-werk verkeer
 
onderhoud is redelijk wat maar als je een liefhebber bent en je doet veel zelf dan is het te doen maar ik denk meer aan een groot verbruik van brandstof en olie want zuinig zijn ze niet!
het is gewoon een motor puur voor circuitdagen en rondjes scheuren en niet voor toer of woon-werk verkeer
:^
Sluit me hier volledig bij aan
 
Neem een off-road of een SM, kunnen tegen een stootje en je bent héél wendbaar in de stad en je hebt goed overzicht!
 
volgends mij valt dit sarcastische stukje ook niet echt in goede aarde bij de RS gang :P

maar nogmaals, als je echt dagelijk naar je werk (oid) rijd, zou ik voor een 400tje kijken. (zxr400, vfr400, fzr400, cb-1)
hebben minder vermogen (gemiddeld 65 pk tegen de 70 (?) van de RS) maar dat zul je niet echt merken denk ik.

tja, en rij je wat minder, meer leuke tochtjes enzo, dan zou ik voor de rs kiezen. waarom weet ik niet.

off topic: Een RS heeft vlgs mij vooral veel papieren vermogen. :X

Lees de moto73 test maar op die site van kwakkie400. 70pk..... :z (test zegt 66pk voor zxr, 61pk voor RS)

on topic: Ik zou zo'n ding niet als pekelfiets willen, ook een 400 niet. Zonde ervan.
 
Ik ben het met GiXXer 600 eens, dat het totaal ander motoren zijn. En van koppel moet de RS het zeker niet hebben. Veel toeren en schakelen en als je het onderhoud ook niet echt leuk vind, of er geen tijd of plaats voor hebt, dan zou ik kijken voor wat anders.
Waaron wil je perse een RS? Je kan ook kijken voor een mini-Harley-Davidson-wannabe, nml een Honda Rebel 250 of 450. De aanschafprijs is niet hoog, het is een viertakt en bijkomende kosten (verzekering, onderdelen) zijn ook niet schrikbarend hoog.

Maar laat het ons weten hoe het afloopt !!!

Groetjes Willi

** Die wel eens een HD-rijder in bijpassende kleding op een RS wil zien ;) **
 
Onderhoud onderhoud onderhoud |(

Je bedoelt die zuigers eens in de 12000?
Als je dat veel onderhoud noemt.
Mischien nog even de powervalves checken,maar echt veel meer onderhoud dan een 4 takke ding heb ik er niet aan.
Vervolgens kan je alles makkelijk zelf doen |(
Laat staan dat de onderhouds kosten lager zijn dan een 4 takt })

Het enige waar je op moet letten is dat je hem wel warm rijd voordat je echt toeren gaat draaien,dit houd niet in dat ie dik 10 km moet rijden voordat ie warm is!

Vervolgens heeft de RS250 een hoger koppel dan een zxr400 :+ alleen minder bruikbaar in lage toeren.

Ik zelf heb er ook een periode kort woon werk verkeer mee gedaan (15km) en vond dit niet onaangenaam.

We spreken hier nog altijd over een motor,dus er zit ook in lagere toeren wel degelijk gang in

Het is gewoon een hele leuke motor om te hebben,alleen mensen die er geen 1 hebben of gehad hebben zien dit niet in,en praten dus alleen maar onzin over onderhoud en niet goed rijdbaar bij lage toeren |(

Achja dit maakt deze motor hierdoor alleen maar unieker 8-)

En tuurlijk rijd een 4 takt relaxter,maar dit is juist waarom ik nou net een 2 takt rij voor de FUN
 
ben het wel met jvm eens, maar ook met de rest.

vind het een vreemde keuze en denk eerlijk gezegd dat hij ook niet gaat bevallen.

ik zou zeggen: test er eens een

en rs is geen pekelfiets ;(
 
Ik rijd ook dagelijks op een tweetakt van huis naar werk. En vind dat echt prima te doen. Maar om hem als pekelfiets te gaan gebruiken???? Dat zou ik niet doen. Voor de rest, vermogen genoeg en ook wel in lage toeren (niet schrikbarend, maar genoeg).

Wil je nog meer plezier op een motor. DOEN. Je zult er echt geen spijt van krijgen.
 
Ik rijd ook dagelijks op een tweetakt van huis naar werk. En vind dat echt prima te doen. Maar om hem als pekelfiets te gaan gebruiken???? Dat zou ik niet doen. Voor de rest, vermogen genoeg en ook wel in lage toeren (niet schrikbarend, maar genoeg).

Wil je nog meer plezier op een motor. DOEN. Je zult er echt geen spijt van krijgen.

Kijk wij kunnen door een deur samen :+

En dat pekel verhaal daar ging ik maar niet op in,DOOD zonde!
 
Echt, geloof me. Ik heb hier twee motoren staan. Een rgv (van mezelf) en een cbr600f (van mijn broer). Maar ik zeg het je, de cbr heeft dan misschien wel meer vermogen en heeft een hogere top. Maar met die van mij heb ik echt dubbel fun. Laat mijn broer makkelijk achter mij op een mooi stukje weg.

On topic: Maak eerst ff een proefrit. Kijk of het wel wat voor je is qua zitpositie en karakter van de motor.
 
word weer een typische topic '2takters tegen 4 takters' :X

ga nu maar lekker een rs kopen voor woonwerk :P
 
Ik heb hier twee motoren staan. Een rgv (van mezelf) en een cbr600f (van mijn broer). Maar ik zeg het je, de cbr heeft dan misschien wel meer vermogen en heeft een hogere top. Maar met die van mij heb ik echt dubbel fun. Laat mijn broer makkelijk achter mij op een mooi stukje weg.

dus onder fun versta jij 'het sneller zijn dan andere mensen' ? ;)

persoonlijk denk ik dat ik op alle motoren fun heb.
 
Tja, dat krijg je op een of andere manier altijd. 2 takt tegen 4 takt. Tijd voor een nieuw 2takt vs 4 takt topic?
 
dus onder fun versta jij 'het sneller zijn dan andere mensen' ? ;)

persoonlijk denk ik dat ik op alle motoren fun heb.



Nee, dat versta ik niet onder fun, en dat heb ik ook niet gezegd.

Fun heb je op een motor, naar mijn idee altijd. Je rijd voor je eigen plezier. Niet om andere eruit te rijden. Met dat stukje wat ik schreef doelde ik alleen maar op het feit dat je met een motor met minder PK niet veel onder hoeft te doen dan eentje die er een stuk meer heeft.
 
Het lijkt mij nou niet bepaald de ideale woon/werk motor, alhoewel het wel zou kunnen.

Voor wat betreft het eeuwige gezeik over onderhoud van tweetakten: in onze garage staan van mijn vriendin en mij drie motoren. Twee zijn vierkakt en één is een tweetakt (een RS 250 dus). En hoe je ook wendt of keert tot op dit moment is de tweetakt het goedkoopst (!!!) in onderhoud.

Natuurlijk kan dit op toeval berusten, maar een maat van mij heeft ook een RS 250 en die heeft nog minder onderhoud aan dat ding gehad, voor zover dat al mogelijk was.

Ik word eigenlijk een beetje scheitziek van dat suggestieve gedoe over onderhoud van tweetakten. (is dit eigenlijk nog wel on-topic??)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan