duibhcek
Die hard MF'er
Aangezien de vraag hier regelmatig terugkomt wil ik toch even mijn ervaringen met iedereen delen.
Vorige week zijn we 3 setjes gaan halen: 1 voor mijn divi6 (waar m'n vriendin binnenkort mee gaat rijden), 1 voor de kwaak van haar schoonbroer en 1 voor de divi9 waar ik mee rijd.
Voorlopig zijn alleen de setjes op de divi6 en de kwaak geinstalleerd en enkel het systeem op de divi is al uitvoerig getest.
We hebben -na wat opzoek- en leeswerk- uiteindelijk gekozen voor een systeem van Starcom ( http/www.starcom1.com ). Het systeem ondersteunt rider-to-pillion, bike-to-bike, beluisteren van muziek en (mits de juiste adapterkabel) telefoneren met de GSM.
de headset:
je kan kiezen uit verschillende types headsets. Voor de microfoon heb je de keuze uit een full face en een open face systeem. Bij het fullface systeem zit de microfoon ingebouwd in het kinstuk, bij een open face zit de microfoon op een staafje dat vastgezet is in het wangstuk van de helm. Wij hebben alledrie gekozen voor een open face systeem aangezien we allemaal een systeemhelm gebruiken.
Voor de speakers kan je kiezen uit earplugs of dunne speakertjes (+- 5mm dik, al heeft Starcom het over 7-8mm, maar zo dik is het niet). Met het oog op gebruiksgemak hebben we gekozen voor de speakertjes.
Installatie was in zowel de Airoh SE500 van mijn vriendin als mijn SV55 echt een piece of cake. Even de stoffen binnenbekleding eruit, de kabeltjes erinleggen, het stikkertje met de velcro ter hoogte van de oren inkleven, de speakertjes eraan vasthechten en de binnenbekleding er weer in. Het microfoontje zit momenteel zelfs niet vastgekleefd ofzo, gewoon geklemd tussen de helm en de binnenbekleding. Zo zit het goed genoeg vast om niet bij het minste te gaan verschuiven, maar je kan toch nog de positie wat aanpassen moest dat nodig zijn. Total time: geen 5 minuten.
installatie van de verdeeldoos:
bij het doosje zitten enkele velcro klevertjes waarmee je de boel kan vastzetten in de motor, maar dat vertrouwde ik niet helemaal. Dus heb ik -na een tip van de verkoper- een stuk kledingelastiek gebruikt om de doos onder de buddie tegen de bovenkant van de buddie vast te hechten (zo zit ie niet in de weg voor al die andere rommel die er nog inzit ). De doos past in de breedte met alle kabels ingeplugd net (al is het toch een beetje krap), maar de divi6 heeft dan ook niet zo heel veel ruimte in haar kontje.
Voor de stroomvoorziening is de doos rechtreeks (wel met een -uiteraard meegeleverde- zekering ertussen) op de batterij aangesloten. Er is geen powerknop voorzien aangezien het systeem enkel aan gaat als de headset van de bestuurder is aangesloten.
Voor de aansluiting van de headset van de bestuurder heb ik een verlengkabel bijgekocht waar op het uiteinde een dikke rubberen dop met een kapje opzit. Mooi waterdicht. De dop heb ik vastgezet in de topkuip, waar ik met behulp van een boor en een dunne ronde vijl een gat had voorzien. Aangezien op de 600 slechts zelden een passagier zal meerijden heb ik niet zo'n dop voorzien voor de bijrijder. Als er een bijrijder is trekken we de kabel waar de headset op aangesloten moet worden gewoon ff onder het zadel door en dat werkt voorlopig erg goed...
Alle andere kabeltjes zijn ook aangesloten op de doos en wanneer ze niet gebruikt worden gaan ze gewoon mooi opgerold in een zakje bij onder de buddie.
rider-to-pillion:
Het systeem is vrij eenvoudig: plug de bestuurder headset in en het systeem springt aan, plug de bijrijder headset in en je kan praten. Rider-to-pillion is full duplex in de starcom dus je kan allebei vrijuit tegelijkertijd praten. Je hebt ook geen vox of PTT nodig hiervoor.
Wel moet je even het volume afregelen, zonder dat de motor draait even het volume opendraaien en weer terugdraaien tot je geen ruis meer hoort en dat is ook weer gebeurd. Je hoeft je geen zorgen te maken dat dit volume te laag zal zijn wanneer je aan hogere snelheid aan het rijden bent. Let me elaborate: bij dit volume kan je gewoon (zelfs redelijk zacht) praten en toch bij alle snelheden (alleszins tot 130, harder heb ik nog niet getest) perfect verstaanbaar blijven doordat de Starcom een ingebouwde actieve ruisfilter heeft. Die filter zorgt er niet enkel voor dat je geen last hebt van de windruis in de speakers, deze past ook automatisch het volume aan naarmate meer ruis gedetecteerd wordt. En dit systeem werkt verbazingwekkend goed.
Wel is het wat aanpassen, want je moet dus zorgen dat je zelfs bij hoge snelheden je stem niet gaat verheffen. Da's namelijk niet aangenaam voor de ander en bovendien gaat het geluid dan vervormen.
muziek:
Uiteraard heb ik de Starcom ook getest met mijn mp3-speler en ook dat werkt goed. Het enige waar ik moest op letten was het volume op de speler zelf en de gevoeligheid van de vox. De muziek valt namelijk automatisch uit zodra je wat zegt. De truuk hier is de vox volledig uitschakelen en dan terwijl je gewoon praat de gevoeligheid verhogen tot de muziek uitvalt. Zo zorg je ervoor dat de muziek niet te pas en te onpas uitvalt als je wat sneller gaat rijden en er dus meer windruis is en als je wat moeite doet krijg je het systeem zo ingesteld dat de muziek gewoon blijft doorspelen als je praat (ik zet de muziek nooit echt luid, eerder gewoon als achtergrond) en uitvalt als je even wat luider praat, handig voor wanneer de ander iets niet goed verstaan heeft.
Bike-to-bike:
Dit hebben we nog niet uitvoerig kunnen testen, aangezien mijn vriendin haar rijbewijs (nog) niet heeft en haar schoonbroer geen winterrijder is. Maar we gebruiken het momenteel wel als mijn vriendin aan het oefenen is, dan kan ik gewoon via de PMR commentaar en tips geven
Het is wel een goed idee om hiervoor een PTT te gebruiken. Aangezien het PMR systeem niet full duplex is en je dus moet wachten tot de ander stopt met zenden voor jij wat kan zenden. Het probleem bij de vox is dat je van het systeem geen teken krijgt dat je aan het zenden bent of dat het zenden gestopt is. Dus als de gevoeligheid van de vox niet helemaal perfect staat ingesteld kan het zijn dat je dus aan het leuteren bent maar dat het systeem niet zendt of dat je gezegd hebt wat je moest zeggen maar dat de vox nog niet uitgeschakeld is en de anderen dus niet kunnen antwoorden. Zonder signaal van het systeem heb je dus geen idee of dit het geval is, met de PTT is dat een stuk eenvoudiger.
De PMR set die wij gekocht hebben is de MT900 pro van Cobra en die doet het voorlopig erg goed, maar je kan uiteraard ook eender welk ander merk/type gebruiken.
nog niet getest:
[*]echte bike-to-bike
[*]GSM (ik heb geen adapterkabel gekocht, want bellen op de motor doe ik toch niet)
[*]performantie boven 130km/u
[*]reikwijdte van de PMR's
nadelen:
[*]Het perfect instellen van de gevoeligheid van de vox vraagt wat trial en error
[*]systeem geeft geen indicatie van de zendstatus van de pmr
[*](nog?) geen mogelijkheid om de pmr via de starcom van stroom te voorzien (wordt volgens de verkoper wel aan gewerkt)
voor de geinteresseerden: het setje heeft me hier in België zo'n 350€ gekost voor het intercomsysteem (inclusief headset, verlengkabels en PTT) en 99€ voor een pmr radio. Voor wie dat wil kan ik ook gerust de gegevens van de dealer doorgeven waar ik het systeem gekocht heb.
Vragen of commentaren altijd welkom
En voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele band met Starcom, deze ervaringen zijn puur informatief
toevoeging Bike-to-bike:
Ok, even een updateje...
Gisteren voor het eerst met m'n vriendin een langer ritje gaan doen (ging overigens best wel goed voor haar eerste keer, ben best trots op d'r ) en de B2B ook eens goed getest. Zoals hierboven al aangeven gebruiken we de nieuwe PMR radiootjes van Cobra.
... In den beginne... ging het slecht. We waren vertrokken met de beide PMR's onder het zadel weggestoken en het resultaat was dat het bereik echt wel oerslecht was. We konden elkaar enkel bereiken als we héél dicht bij elkaar reden of naast elkaar stil stonden voor een rood licht. En da's nou ook weer niet de bedoeling van zo'n B2B hé.
Dan maar de PMR's in de vest gestoken en toen ging het plots een heel stuk beter. Het extreemste bereik hebben we nog niet getest, aangezien we eigenlijk nooit meer dan 50m uit elkaar gereden hebben, maar binnen die afstand ging alles dus erg goed. Bij Laouenne zat er nog geen PTT gemonteerd dus dat was wel een beetje vervelend: het ding gaat zenden bij het minste wat je zegt en het duurt ook ff voor de VOX uitschakelt, maar verder ging alles echt flex.
Enige echte minpuntje: nadat de ander is gestopt met zenden krijg je kort een luide ruis te horen. Ik zou eigenlijk de handleiding nog eens moeten openslaan om te zien hoe dat komt en of je het kan oplossen.
Vorige week zijn we 3 setjes gaan halen: 1 voor mijn divi6 (waar m'n vriendin binnenkort mee gaat rijden), 1 voor de kwaak van haar schoonbroer en 1 voor de divi9 waar ik mee rijd.
Voorlopig zijn alleen de setjes op de divi6 en de kwaak geinstalleerd en enkel het systeem op de divi is al uitvoerig getest.
We hebben -na wat opzoek- en leeswerk- uiteindelijk gekozen voor een systeem van Starcom ( http/www.starcom1.com ). Het systeem ondersteunt rider-to-pillion, bike-to-bike, beluisteren van muziek en (mits de juiste adapterkabel) telefoneren met de GSM.
de headset:
je kan kiezen uit verschillende types headsets. Voor de microfoon heb je de keuze uit een full face en een open face systeem. Bij het fullface systeem zit de microfoon ingebouwd in het kinstuk, bij een open face zit de microfoon op een staafje dat vastgezet is in het wangstuk van de helm. Wij hebben alledrie gekozen voor een open face systeem aangezien we allemaal een systeemhelm gebruiken.
Voor de speakers kan je kiezen uit earplugs of dunne speakertjes (+- 5mm dik, al heeft Starcom het over 7-8mm, maar zo dik is het niet). Met het oog op gebruiksgemak hebben we gekozen voor de speakertjes.
Installatie was in zowel de Airoh SE500 van mijn vriendin als mijn SV55 echt een piece of cake. Even de stoffen binnenbekleding eruit, de kabeltjes erinleggen, het stikkertje met de velcro ter hoogte van de oren inkleven, de speakertjes eraan vasthechten en de binnenbekleding er weer in. Het microfoontje zit momenteel zelfs niet vastgekleefd ofzo, gewoon geklemd tussen de helm en de binnenbekleding. Zo zit het goed genoeg vast om niet bij het minste te gaan verschuiven, maar je kan toch nog de positie wat aanpassen moest dat nodig zijn. Total time: geen 5 minuten.
installatie van de verdeeldoos:
bij het doosje zitten enkele velcro klevertjes waarmee je de boel kan vastzetten in de motor, maar dat vertrouwde ik niet helemaal. Dus heb ik -na een tip van de verkoper- een stuk kledingelastiek gebruikt om de doos onder de buddie tegen de bovenkant van de buddie vast te hechten (zo zit ie niet in de weg voor al die andere rommel die er nog inzit ). De doos past in de breedte met alle kabels ingeplugd net (al is het toch een beetje krap), maar de divi6 heeft dan ook niet zo heel veel ruimte in haar kontje.
Voor de stroomvoorziening is de doos rechtreeks (wel met een -uiteraard meegeleverde- zekering ertussen) op de batterij aangesloten. Er is geen powerknop voorzien aangezien het systeem enkel aan gaat als de headset van de bestuurder is aangesloten.
Voor de aansluiting van de headset van de bestuurder heb ik een verlengkabel bijgekocht waar op het uiteinde een dikke rubberen dop met een kapje opzit. Mooi waterdicht. De dop heb ik vastgezet in de topkuip, waar ik met behulp van een boor en een dunne ronde vijl een gat had voorzien. Aangezien op de 600 slechts zelden een passagier zal meerijden heb ik niet zo'n dop voorzien voor de bijrijder. Als er een bijrijder is trekken we de kabel waar de headset op aangesloten moet worden gewoon ff onder het zadel door en dat werkt voorlopig erg goed...
Alle andere kabeltjes zijn ook aangesloten op de doos en wanneer ze niet gebruikt worden gaan ze gewoon mooi opgerold in een zakje bij onder de buddie.
rider-to-pillion:
Het systeem is vrij eenvoudig: plug de bestuurder headset in en het systeem springt aan, plug de bijrijder headset in en je kan praten. Rider-to-pillion is full duplex in de starcom dus je kan allebei vrijuit tegelijkertijd praten. Je hebt ook geen vox of PTT nodig hiervoor.
Wel moet je even het volume afregelen, zonder dat de motor draait even het volume opendraaien en weer terugdraaien tot je geen ruis meer hoort en dat is ook weer gebeurd. Je hoeft je geen zorgen te maken dat dit volume te laag zal zijn wanneer je aan hogere snelheid aan het rijden bent. Let me elaborate: bij dit volume kan je gewoon (zelfs redelijk zacht) praten en toch bij alle snelheden (alleszins tot 130, harder heb ik nog niet getest) perfect verstaanbaar blijven doordat de Starcom een ingebouwde actieve ruisfilter heeft. Die filter zorgt er niet enkel voor dat je geen last hebt van de windruis in de speakers, deze past ook automatisch het volume aan naarmate meer ruis gedetecteerd wordt. En dit systeem werkt verbazingwekkend goed.
Wel is het wat aanpassen, want je moet dus zorgen dat je zelfs bij hoge snelheden je stem niet gaat verheffen. Da's namelijk niet aangenaam voor de ander en bovendien gaat het geluid dan vervormen.
muziek:
Uiteraard heb ik de Starcom ook getest met mijn mp3-speler en ook dat werkt goed. Het enige waar ik moest op letten was het volume op de speler zelf en de gevoeligheid van de vox. De muziek valt namelijk automatisch uit zodra je wat zegt. De truuk hier is de vox volledig uitschakelen en dan terwijl je gewoon praat de gevoeligheid verhogen tot de muziek uitvalt. Zo zorg je ervoor dat de muziek niet te pas en te onpas uitvalt als je wat sneller gaat rijden en er dus meer windruis is en als je wat moeite doet krijg je het systeem zo ingesteld dat de muziek gewoon blijft doorspelen als je praat (ik zet de muziek nooit echt luid, eerder gewoon als achtergrond) en uitvalt als je even wat luider praat, handig voor wanneer de ander iets niet goed verstaan heeft.
Bike-to-bike:
Dit hebben we nog niet uitvoerig kunnen testen, aangezien mijn vriendin haar rijbewijs (nog) niet heeft en haar schoonbroer geen winterrijder is. Maar we gebruiken het momenteel wel als mijn vriendin aan het oefenen is, dan kan ik gewoon via de PMR commentaar en tips geven
Het is wel een goed idee om hiervoor een PTT te gebruiken. Aangezien het PMR systeem niet full duplex is en je dus moet wachten tot de ander stopt met zenden voor jij wat kan zenden. Het probleem bij de vox is dat je van het systeem geen teken krijgt dat je aan het zenden bent of dat het zenden gestopt is. Dus als de gevoeligheid van de vox niet helemaal perfect staat ingesteld kan het zijn dat je dus aan het leuteren bent maar dat het systeem niet zendt of dat je gezegd hebt wat je moest zeggen maar dat de vox nog niet uitgeschakeld is en de anderen dus niet kunnen antwoorden. Zonder signaal van het systeem heb je dus geen idee of dit het geval is, met de PTT is dat een stuk eenvoudiger.
De PMR set die wij gekocht hebben is de MT900 pro van Cobra en die doet het voorlopig erg goed, maar je kan uiteraard ook eender welk ander merk/type gebruiken.
nog niet getest:
[*]echte bike-to-bike
[*]GSM (ik heb geen adapterkabel gekocht, want bellen op de motor doe ik toch niet)
[*]performantie boven 130km/u
[*]reikwijdte van de PMR's
nadelen:
[*]Het perfect instellen van de gevoeligheid van de vox vraagt wat trial en error
[*]systeem geeft geen indicatie van de zendstatus van de pmr
[*](nog?) geen mogelijkheid om de pmr via de starcom van stroom te voorzien (wordt volgens de verkoper wel aan gewerkt)
voor de geinteresseerden: het setje heeft me hier in België zo'n 350€ gekost voor het intercomsysteem (inclusief headset, verlengkabels en PTT) en 99€ voor een pmr radio. Voor wie dat wil kan ik ook gerust de gegevens van de dealer doorgeven waar ik het systeem gekocht heb.
Vragen of commentaren altijd welkom
En voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele band met Starcom, deze ervaringen zijn puur informatief
toevoeging Bike-to-bike:
Ok, even een updateje...
Gisteren voor het eerst met m'n vriendin een langer ritje gaan doen (ging overigens best wel goed voor haar eerste keer, ben best trots op d'r ) en de B2B ook eens goed getest. Zoals hierboven al aangeven gebruiken we de nieuwe PMR radiootjes van Cobra.
... In den beginne... ging het slecht. We waren vertrokken met de beide PMR's onder het zadel weggestoken en het resultaat was dat het bereik echt wel oerslecht was. We konden elkaar enkel bereiken als we héél dicht bij elkaar reden of naast elkaar stil stonden voor een rood licht. En da's nou ook weer niet de bedoeling van zo'n B2B hé.
Dan maar de PMR's in de vest gestoken en toen ging het plots een heel stuk beter. Het extreemste bereik hebben we nog niet getest, aangezien we eigenlijk nooit meer dan 50m uit elkaar gereden hebben, maar binnen die afstand ging alles dus erg goed. Bij Laouenne zat er nog geen PTT gemonteerd dus dat was wel een beetje vervelend: het ding gaat zenden bij het minste wat je zegt en het duurt ook ff voor de VOX uitschakelt, maar verder ging alles echt flex.
Enige echte minpuntje: nadat de ander is gestopt met zenden krijg je kort een luide ruis te horen. Ik zou eigenlijk de handleiding nog eens moeten openslaan om te zien hoe dat komt en of je het kan oplossen.
Laatst bewerkt: