Speedy-Gonzalez
Die hard MF'er
Vanaf het begin had ik het gevoel dat de af-fabriek eindoverbrenging van de KTM 1090 Adventure (17/42/118 schakels) te 'lang' is. Dat uit zich in het bekende bokkige rijgedrag bij lage snelheid en bij manoeuvreren. Ook draait de motor niet echt lekker bij 100km/u in zes. Tenslotte moest de motor echt heel zwaar sjouwen in de eerste versnelling bij krappe, stijgende haarspelden met volle belading en passagier.
BIj de laatste kettingwissel ben ik dus gaan rijden met een iets kortere eindoverbrenging (17/45/120 schakels). Hierdoor wordt de overbrenging iets meer dan 9% korter. Het koppel op het achterwiel wordt dan (als de snelheid verder gelijk blijft) 9% hoger. Maar ook de motor zal 9% meer toeren draaien waardoor je, doorgaans, hoger in de vermogens/koppelkromme zit.
Na een paar honderd kilometer gereden te hebben onder alle omstandigheden (manoeuvreren, 30 km zones, binnenweggetjes, snelweg) kan ik zeggen dat het effect van deze verandering verbluffend is.
Het bokkige karakter bij lage toeren is volledig verdwenen. Op de snelweg kan ik nu prima in zes draaien. En in het algemeen voelt de motor veel lekkerder en levendiger aan. Een heel positieve verandering dus en een aanrader!
Een nadeeltje is wel dat de motor nu (nog) harder afremt op de motor dan voorheen. Daar moet je dus je rijstijl op aanpassen ...Leve de slipperclutch ....
P.S.: Door deze verandering hoef je dus ook niet meer de fuel dongles te vervangen om de 'rideability' bij lage toeren te verbeteren...
BIj de laatste kettingwissel ben ik dus gaan rijden met een iets kortere eindoverbrenging (17/45/120 schakels). Hierdoor wordt de overbrenging iets meer dan 9% korter. Het koppel op het achterwiel wordt dan (als de snelheid verder gelijk blijft) 9% hoger. Maar ook de motor zal 9% meer toeren draaien waardoor je, doorgaans, hoger in de vermogens/koppelkromme zit.
Na een paar honderd kilometer gereden te hebben onder alle omstandigheden (manoeuvreren, 30 km zones, binnenweggetjes, snelweg) kan ik zeggen dat het effect van deze verandering verbluffend is.
Het bokkige karakter bij lage toeren is volledig verdwenen. Op de snelweg kan ik nu prima in zes draaien. En in het algemeen voelt de motor veel lekkerder en levendiger aan. Een heel positieve verandering dus en een aanrader!
Een nadeeltje is wel dat de motor nu (nog) harder afremt op de motor dan voorheen. Daar moet je dus je rijstijl op aanpassen ...Leve de slipperclutch ....
P.S.: Door deze verandering hoef je dus ook niet meer de fuel dongles te vervangen om de 'rideability' bij lage toeren te verbeteren...
Laatst bewerkt: