Iedereen,
Deze zomer ga ik lekker met de motor naar Frankrijk. Iemand die ik goed ken heeft nog niet zo lang een motor en wil graag meerijden. Leuk!
Het is een opperste beste kerel en ik kijk er naar uit om samen met hem op de camping te zitten enzovoort. Maar het probleem is dat ik jaren motorervaring heb, ook op circuit, en dat ik véél sneller rijd dan hem. Voor hem is het zijn eerste motorreis. Mijn motor is ook iets sneller. Yamaha Tracer versus TDM900...
Ik ben een varken: 600km per dag in de bergen al gedaan. Ik hou van doorrijden af en toe.
Dus ik ben bang voor het volgende:
- Ik frustreer mij omdat ik trager moet rijden
- Hij frustreert zich omdat ik altijd wegrij.
- Hij wordt oververmoeid door het aantal kilometers. Gevaarlijk.
- Hij zet zichzelf onder druk om sneller te rijden dan dat hij comfortabel mee is. Gevaarlijk.
Hoe zouden jullie dat aanpakken? Apart rijden en 's avonds rendez-vous houden?
Bedankt voor de inzichten!
Al jouw veronderstellingen zijn waar!!
Ik heb onlangs hetzelfde gehad en conclusie is dat we grote reis niet meer samen (kunnen) doen. Ik rijd een bejaarde 1985 FZ die er voor zo'n oudje nog best zin in heeft. (of ligt dat aan de bestuurder?) Mijn maat heeft onlangs een BMW R1200RT gekocht, dus in principe zouden we aan elkaar gewaagd moeten zijn.
Dat ik meer rijervaring heb en iets sneller zou gaan rijden dat was vooraf al duidelijk. Net zoals jij aangeeft 600km door hooggebergte of in één ruk van Genua naar huis, is mij niet onbekend. Oke, je gaat met z'n twee en dan is het voor mij geaccepteerd dat ik iets langzamer ga rijden. Voor mijn gevoel reed ik echter 3/4 van de dag als een oude oma, maar oke, zo hebben we het afgesproken. Tot hier geen probleem.
Helaas, helaas bleek de RT op de kronkelweggetjes in de Harz meer op een Deutsche Pantzer dan op een motorfiets. Man, dat ding wil absoluut niet door een bocht! Het ergste was wel dat mijn maat zich de hele dag de blubber aan het werken was om mij bij te houden. Ik had dat zelf helemaal niet in de gaten, voor mij was ik lekker bochtjes aan het draaien in kalm toertempo waarvan je niet verwacht moe te worden. Na een dagafstand van zo'n 200km raakte mijn maat steeds verder achterop. Dan stopte ik weer om te wachten, maar 3 bochten verder weer flink achterop. Uiteindelijk stopt ie naast me en geeft aan om geen meter meer te rijden omdat ie compleet stuk zat en zichzelf niet meer vertrouwt om veilig verder te rijden. Dan sta je dus plots ongewild helemaal stil!!
Ons doel was om ook samen in Noorwegen te gaan rijden. Dat is na de test in de Harz op deze manier een onmogelijkheid. Noorwegen is veel bergen en dus vol met bochten, veel goeds is er dus niet te verwachten voor hem. Vakantie is op bonnefooi, dus is slaapplaats niet altijd direct te vinden, kan gebeuren dat je mss nog wel 100km verder moet. Dat zal hem nooit gaan lukken. Deze 100km is voor hem meerdere dagen achter elkaar in (echte) bergen al bijna zijn dag-max. Harz is leuk, maar voor sturen niet extreem.
Duidelijk is dat die dikke Bayer-RT meer geschikt is voor de snelweg. 'Nur geradeaus'!!
Toen we in Duitsland een lang stuk snel wilden overbruggen hebben we 150-160 kruis gereden op de Autobahn. Dat gaat goed met de RT achter dat brede scherm.
Conclusie: Als stuurmanskunsten (of motoreigenschappen) ver uiteen liggen is er flinke kans op verveling van de één en op de tenen lopen (rijden) van de ander. Gevaar is dan heel dicht om de hoek!
Ik ben toch blij dat we een week hebben kunnen proefdraaien in de Harz en dat we niet ergens in midden Noorwegen tegen onoverkomelijke problemen zijn opgelopen. Dat zou voor ons beiden een heel slechte vakantie-ervaring zijn geworden. Een lange reis samen is dus (voorlopig?) onmogelijk gebleken.....
Voor hem geldt veel meer km's draaien en mss een motor die wél een bocht kan nemen?
We waren goede vrienden en zijn 't nog steeds.
Toch heeft onze vriendschap in die week Harz wel een flinke deuk opgelopen ........en da's jammer!!
En of die RT nog steeds een leuke motor is, dat is ook een vraag. Wel heel sneu voor hem. Hij was super-enthousiast over dat ding, maar na onze trip is dat flink getemperd. Ook da's jammer!!