Ervaringen - Remmen upgrade KTM 1090 Adventure

Speedy-Gonzalez

Die hard MF'er
23 okt 2019
571
220
Nissewaard
Al eerder had ik >hier<bericht dat ik de remmen van de 1090 Adventure nogal week vond bij het begin van de slag. Je kunt er prima en heel hard mee remmen maar de remmen werken met weinig gevoel. Daarbij heb je voor hard remmen je hele hand nodig om stevig door te kunnen knijpen.

Omdat ik graag een wat bijteriger en tegelijk beter doseerbare rem met meer gevoel wilde hebben, heb ik uiteindelijk besloten om een remupgrade uit te voeren op mijn 1090 Adventure.
Wat heb ik gedaan:
  • De schijven voor vervangen voor Brembo Oro schijven
  • De remblokken voor vervangen voor Brembo SC blokken (nu uit de handel en vervangen door de SR blokken)
  • De hoofdremcilinder vervangen voor de radiale Brembo remcilinder van de 1290

Het resultaat:
De remmen zijn veel bijteriger. Ik kan de motor met twee vingers op de rem in het ABS remmen. En de rem heeft veel meer remgevoel waardoor het 'doorremmen de bocht in (trailbraking)' nu veel beter kan (en met twee vingers).

Waarom de gebruikte componenten:
De Brembo Oro schijven gekozen omdat zij een iets hogere frictie coefficient hebben dan de OEM schijven (die trouwens versleten (onder de minimum maat) waren). Daarnaast zijn ze een halve millimeter dikker dan de OEM schijven waardoor ze langer mee zouden moeten gaan dan de OEM schijven.

De Brembo SC blokken gekozen vanwege hun hogere frictiecoefficient t.o.v. LA/SA blokken. In combinatie met de hogere frictiecoefficient van de schijven zou dat moeten resulteren in minder remkracht bij dezelfde vertraging. Dat blijkt in de praktijk ook te kloppen.

De KTM 1290 Brembo hoofdremcilinder gekozen omdat deze past. Dat linkt een beetje raar maar ik wilde eigenlijk eerst een Brembo RC19 remcilinder kiezen. Bij het opmeten bleek dat deze niet binnen de handkappen van de 1090 past. Daarom dan maar de 1290 remcilinder gekozen.
 
Ik heb het anders gedaan op mijn 1290SAS;
0F34D019-2A23-4647-84D7-BDCDBF7EC87E.jpeg
 
Remmen zijn een flinke upgrade, ik was niet onder de indruk van de standaard remmen.
Heb ook de (bijgeleverde) blokken vervangen.
Ik rem nu met 2 vingers en een duidelijker drukpunt, en ik vind het er ook gewoon superdik uitzien!!!
Nog niet in de ABS geremd, maar de M50 klauwen zijn gemaakt voor een rempomp van 17mm en die zit al op de SAS, dus dat zou gewoon goed moeten zijn.
 
Remmen zijn een flinke upgrade, ik was niet onder de indruk van de standaard remmen.
Heb ook de (bijgeleverde) blokken vervangen.
Ik rem nu met 2 vingers en een duidelijker drukpunt, en ik vind het er ook gewoon superdik uitzien!!!
Nog niet in de ABS geremd, maar de M50 klauwen zijn gemaakt voor een rempomp van 17mm en die zit al op de SAS, dus dat zou gewoon goed moeten zijn.
Klinkt goed! Ik was ook niet onder de indruk van de standaard remmen. Ik heb gezocht naar de zuiger diameter van de SAS rempomp. Waar heb je gevonden dat ie 17 mm is?

Ik vraag dat idd omdat de standaardzuigers van de SAS klauwen 32 mm zijn en die van de M50 30. Ik overweeg deze upgrade ook maar omdat ik vermoed dat de SAS rempomp 19 mm is heb de sprong nog niet gewaagd😁

Heb jij ook de Brembo SC/SR blokken?
 
Het staat op de pomp ingegoten, ik heb niet paraat welke blokken er standaard bij de klauwen geleverd zaten maar die zitten er bij mij nu op, mocht je deze willen plaatsen houd er dan rekening mee dat je nieuwe banjobouten (M10X1X19) nodig hebt zonder ontluchtingsnippel, de M50’s ontlucht je op de klauw zelf.
B17672E9-63A4-4CB6-9F3E-470A43D5731D.jpeg

Slecht te zien maar onder het witte stipje staat 17.
 
Laatst bewerkt:
Het staat op de pomp ingegoten, ik heb niet paraat welke blokken er standaard bij de klauwen geleverd zaten maar die zitten er bij mij nu op, mocht je deze willen plaatsen houd er dan rekening mee dat je nieuwe banjobouten (M10X1X19) nodig hebt zonder ontluchtingsnippel, de M50’s ontlucht je op de klauw zelf.Bekijk bijlage 1665046
Slecht te zien maar onder het witte stipje staat 17.
Toppie! Superbedankt @Heipaal

Overigens: bij mij staat er bij de witte stip 20….
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week een dagje Ardennen gepakt (750km) om de nieuwe 1090 Adv R even goed aan de tand te voelen.

Rempartij ben ik ook niet van onder de indruk. Hij grijpt opzich heel vloeiend aan, maar moet flink doorknijpen om écht remkracht op te bouwen.

Ik ga er eens over na denken of ik jouw voorbeeld ga volgen 🤔

Edit: zou je het ook kunnen doen zonder de schijven te vervangen @Speedy-Gonzalez ? Ik zou niet verwachten dat die persee zoveel toevoegen.
 
Afgelopen week een dagje Ardennen gepakt (750km) om de nieuwe 1090 Adv R even goed aan de tand te voelen.

Rempartij ben ik ook niet van onder de indruk. Hij grijpt opzich heel vloeiend aan, maar moet flink doorknijpen om écht remkracht op te bouwen.

Ik ga er eens over na denken of ik jouw voorbeeld ga volgen 🤔

Edit: zou je het ook kunnen doen zonder de schijven te vervangen @Speedy-Gonzalez ? Ik zou niet verwachten dat die persee zoveel toevoegen.
Ik heb de schijven alleen maar vervangen omdat ze versleten waren. De remblokken maken veel verschil in remkracht. De rempomp in remgevoel.
 
Mooi gedaan man, daar hebben wij het al eens eerder over gehad geloof ik.

1090 verdiend betere remmen waarbij inderdaad de pomp de grootste boosdoener is.
De 1290 die ik eventjes heb gehad remde echt een heel stuk beter :Y
 
Mooi gedaan man, daar hebben wij het al eens eerder over gehad geloof ik.

1090 verdiend betere remmen waarbij inderdaad de pomp de grootste boosdoener is.
De 1290 die ik eventjes heb gehad remde echt een heel stuk beter :Y
Inderdaad, daar hebben we het al eens over gehad😁!

Maar ben eigenlijk benieuwd wat nu de betere upgrade is: een nieuwe rempomp of een set M50’s.
Ik ben voor de rempomp gegaan omdat ik vooral remgevoel en doseerbaarheid belangrijk vind. En een nieuwe pomp en nieuwe schijven en nieuwe klauwen vond ik iets too much eigenlijk. Maar zoals Heipaal zegt: M50’s staan stoer💪🏻… en het oog wil ook wat…
 
Ik rijd op een Adventure 1190 en ervaar de voorrem ook als verre van prettig. Hard remmen kan prima maar de feedback is verre van aangenaam. Ik overweeg eerst over te stappen op een 1290. (2018SAS) Op het USA forum al gelezen van iemand die ook een M50 monoblock op zijn 1290SAS heeft gezet. Ook daar was er sprake van een RC19 pomp.
Ik weet niet goed hoe blok en pomp op elkaar inspelen. Ik kom van de SMT en die remmen waren prettig :) Ik wil minder kracht hoeven uit te oefenen met een veel beter gevoel dat mijn vingers dit teweeg brengen. Rijd alleen op verhard, dus een offroad vriendelijke rem staat niet op t verlanglijstje.
 
Heb je al eens geprobeerd het ABS uit te schakelen / in SM modus te zetten?
Mijn 1290 zijn remgevoel knapte er aardig van op..
 
M50 zijn geschikt voor een 17 rempomp, de M4’s voor een 19 rempomp, je moet je er maar eens in verdiepen, ik heb absoluut geen spijt van mijn klauwen, er staat nu een set op MP voor 350, een koopje!!
 
M50 zijn geschikt voor een 17 rempomp, de M4’s voor een 19 rempomp, je moet je er maar eens in verdiepen, ik heb absoluut geen spijt van mijn klauwen, er staat nu een set op MP voor 350, een koopje!!
Aanvullend:
de standaard klauwen van een 1050/1090/1290 (allemaal dezelfde) hebben vier 32 mm zuigers. Bij gebruik van M4’s blijft dat zo. Bij gebruik van een M50 (met vier 30 mm zuigers) is het totale volume van het voorremsysteem iets kleiner. Het zou kunnen dat het ABS systeem (dat het volume van het remsysteem met een vaste waarde varieert) daar last van heeft.

Vandaar mijn vraag over ABS aan @Heipaal hierboven. Iets om even over na te denken…
 
Goeie Speedy, Brembo zegt ook dat het niet kan wat ik gedaan heb (maar dat snap ik best die gaan daar natuurlijk niet zomaar op zeggen dat het werkt). Het feit dat bijvoorbeeld een Superduke dezelfde klauwen heeft en dezelfde diameter rempomp dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat die ABS pomp anders aangestuurd/afgeregeld word, toch maar eens knetterhard remmen dan…..})
 
M4 heeft 34mm Speedy;

 
Goeie Speedy, Brembo zegt ook dat het niet kan wat ik gedaan heb (maar dat snap ik best die gaan daar natuurlijk niet zomaar op zeggen dat het werkt). Het feit dat bijvoorbeeld een Superduke dezelfde klauwen heeft en dezelfde diameter rempomp dan kan het natuurlijk nog zo zijn dat die ABS pomp anders aangestuurd/afgeregeld word, toch maar eens knetterhard remmen dan…..})
Je zou in de partslist kunnen checken of de rempomp, de klauwen en de ABS unit dezelfde onderdeelnummers hebben in de SD als in de SAS…. Dan weet je het zeker…
 
M4 heeft 34mm Speedy;

Oei….had toentertijd, dacht ik, uitgezocht dat M4’s dezelfde zuigerdiameter hadden als de standaard klauwen. Maar zal mijn aantekeningen eens opzoeken vanavond en dan bevestigen of ontkennen😁….
 
Oei….had toentertijd, dacht ik, uitgezocht dat M4’s dezelfde zuigerdiameter hadden als de standaard klauwen. Maar zal mijn aantekeningen eens opzoeken vanavond en dan bevestigen of ontkennen😁….
Ik kan nu met zekerheid zeggen dat de Brembo OEM klauwen op 1050/1090/1290 32 mm zuigers hebben. Dus wisselen voor M4's (34 mm) en M50's (30 mm) maakt verschil voor het totale volume in het remsysteem...
 
Leuk topic, ik heb alweer eea geleerd van deze discussie. Enerzijds had ik sowieso nooit 'zomaar' andere klauwen gemonteerd, anderzijds had ik er waarschijnlijk nooit aan gedacht dat dit effect kon hebben op het functioneren van de ABS.

Ik ga eerst maar eens de huidige blokken demonteren om te kijken wat er eigenlijk op zit nu. Ze zijn nog zo dik dat het niet de originele kunnen zijn na ~20dkm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan