Speedy-Gonzalez
Die hard MF'er
Al eerder had ik >hier<bericht dat ik de remmen van de 1090 Adventure nogal week vond bij het begin van de slag. Je kunt er prima en heel hard mee remmen maar de remmen werken met weinig gevoel. Daarbij heb je voor hard remmen je hele hand nodig om stevig door te kunnen knijpen.
Omdat ik graag een wat bijteriger en tegelijk beter doseerbare rem met meer gevoel wilde hebben, heb ik uiteindelijk besloten om een remupgrade uit te voeren op mijn 1090 Adventure.
Wat heb ik gedaan:
Het resultaat:
De remmen zijn veel bijteriger. Ik kan de motor met twee vingers op de rem in het ABS remmen. En de rem heeft veel meer remgevoel waardoor het 'doorremmen de bocht in (trailbraking)' nu veel beter kan (en met twee vingers).
Waarom de gebruikte componenten:
De Brembo Oro schijven gekozen omdat zij een iets hogere frictie coefficient hebben dan de OEM schijven (die trouwens versleten (onder de minimum maat) waren). Daarnaast zijn ze een halve millimeter dikker dan de OEM schijven waardoor ze langer mee zouden moeten gaan dan de OEM schijven.
De Brembo SC blokken gekozen vanwege hun hogere frictiecoefficient t.o.v. LA/SA blokken. In combinatie met de hogere frictiecoefficient van de schijven zou dat moeten resulteren in minder remkracht bij dezelfde vertraging. Dat blijkt in de praktijk ook te kloppen.
De KTM 1290 Brembo hoofdremcilinder gekozen omdat deze past. Dat linkt een beetje raar maar ik wilde eigenlijk eerst een Brembo RC19 remcilinder kiezen. Bij het opmeten bleek dat deze niet binnen de handkappen van de 1090 past. Daarom dan maar de 1290 remcilinder gekozen.
Omdat ik graag een wat bijteriger en tegelijk beter doseerbare rem met meer gevoel wilde hebben, heb ik uiteindelijk besloten om een remupgrade uit te voeren op mijn 1090 Adventure.
Wat heb ik gedaan:
- De schijven voor vervangen voor Brembo Oro schijven
- De remblokken voor vervangen voor Brembo SC blokken (nu uit de handel en vervangen door de SR blokken)
- De hoofdremcilinder vervangen voor de radiale Brembo remcilinder van de 1290
Het resultaat:
De remmen zijn veel bijteriger. Ik kan de motor met twee vingers op de rem in het ABS remmen. En de rem heeft veel meer remgevoel waardoor het 'doorremmen de bocht in (trailbraking)' nu veel beter kan (en met twee vingers).
Waarom de gebruikte componenten:
De Brembo Oro schijven gekozen omdat zij een iets hogere frictie coefficient hebben dan de OEM schijven (die trouwens versleten (onder de minimum maat) waren). Daarnaast zijn ze een halve millimeter dikker dan de OEM schijven waardoor ze langer mee zouden moeten gaan dan de OEM schijven.
De Brembo SC blokken gekozen vanwege hun hogere frictiecoefficient t.o.v. LA/SA blokken. In combinatie met de hogere frictiecoefficient van de schijven zou dat moeten resulteren in minder remkracht bij dezelfde vertraging. Dat blijkt in de praktijk ook te kloppen.
De KTM 1290 Brembo hoofdremcilinder gekozen omdat deze past. Dat linkt een beetje raar maar ik wilde eigenlijk eerst een Brembo RC19 remcilinder kiezen. Bij het opmeten bleek dat deze niet binnen de handkappen van de 1090 past. Daarom dan maar de 1290 remcilinder gekozen.