Ervaringen rijvaardigheidstrainingen op circuit

Green Power

MF'er
7 jan 2003
74
0
Maasbree
Ik wil dit seizoen voor de 1e keer een beginnerscursus op het circuit doen. Via het internet en dit forum heb ik inmiddels een stuk of 10 aanbieders bekeken. :?

Graag hoor ik welke goede en/of slechte ervaringen jullie met zulke trainingen hebben gemaakt.

Kortom bij wie krijg ik het meeste (en de beste ;) ) waar voor mijn geld !
 
Ik wil dit seizoen voor de 1e keer een beginnerscursus op het circuit doen. Via het internet en dit forum heb ik inmiddels een stuk of 10 aanbieders bekeken. :?

Graag hoor ik welke goede en/of slechte ervaringen jullie met zulke trainingen hebben gemaakt.

Kortom bij wie krijg ik het meeste (en de beste ;) ) waar voor mijn geld !
Heb één keer zoiets gedaan op Lelystad (aka de MotorForum Circuitdag), vond de oefeningen/proeven wel interessant en best wel en uitdaging om het echt goed te doen maar het circuit(rijden) vond ik niks. Het is een veel te klein baantje, de instructeurs móéten voorop rijden en rijden niet door en je mag niet inhalen. Kost iets van EUR 189 meen ik komend seizoen.
CRT (Circuit Rijvaardigheids Training) gedaan op Assen: er wordt een filmpje getoond en er wordt wat uitleg gegeven, je rijdt met een groepje van 5 à 6 achter een Marshall aan waarbij de langzaamste het tempo bepaalt en er staan pionnetjes bij de bochten. Kost zo\'n EUR 150 en je mag dan 4 x 30 min. rijden. Vind beiden te duur en in het geval van CRT ook nog te weinig leerzaam.
Ga zelf 15 april met www.damon-racing.de op Assen Vrij Rijden, kost EUR 145 voor 7 x 20 min. voor EUR 10 extra heb je de hele dag een AVP instructeur tot je beschikking.
Vraag aan jou: wat kan je en wat wil je precies leren?
 
Heb één keer zoiets gedaan op Lelystad (aka de MotorForum Circuitdag), vond de oefeningen/proeven wel interessant en best wel en uitdaging om het echt goed te doen maar het circuit(rijden) vond ik niks. Het is een veel te klein baantje, de instructeurs móéten voorop rijden en rijden niet door en je mag niet inhalen. Kost iets van EUR 189 meen ik komend seizoen.
CRT (Circuit Rijvaardigheids Training) gedaan op Assen: er wordt een filmpje getoond en er wordt wat uitleg gegeven, je rijdt met een groepje van 5 à 6 achter een Marshall aan waarbij de langzaamste het tempo bepaalt en er staan pionnetjes bij de bochten. Kost zo\'n EUR 150 en je mag dan 4 x 30 min. rijden. Vind beiden te duur en in het geval van CRT ook nog te weinig leerzaam.
Ga zelf 15 april met www.damon-racing.de op Assen Vrij Rijden, kost EUR 145 voor 7 x 20 min. voor EUR 10 extra heb je de hele dag een AVP instructeur tot je beschikking.
Vraag aan jou: wat kan je en wat wil je precies leren?

Beter rijden :+

Ik heb mijn ZX-9 in 2000 gekocht en tot nu door allerlei omstandigheden nog geen 5000 km gereden. Ik heb dus niet het gevoel dat ik de machine volledig beheers en wil mij graag verbeteren in mijn bochtentechniek, snel en het juist aansnijden van de bocht (misschien wel het knietje op de grond).

Kortom net zo snel als nu rijden (misschien wel een beetje sneller ;) ) maar meer verantwoord ik word nlm ouder en heb sinds 11 maanden een dochter. O-)
 
Ik zou zeggen volgend jaar regelmatig mee naar de Ring, heel veel rondjes rijden, en eind volgend jaar ga je als de hazewind. :+
 
Beter rijden :+

Ik heb mijn ZX-9 in 2000 gekocht en tot nu door allerlei omstandigheden nog geen 5000 km gereden. Ik heb dus niet het gevoel dat ik de machine volledig beheers en wil mij graag verbeteren in mijn bochtentechniek, snel en het juist aansnijden van de bocht (misschien wel het knietje op de grond).

Kortom net zo snel als nu rijden (misschien wel een beetje sneller ;) ) maar meer verantwoord ik word nlm ouder en heb sinds 11 maanden een dochter. O-)

Wat dacht je van VRO-3? Een rijvaardigheidstraining, toegespitst op de sportieve motorrijder. Veel aandacht voor rem- en bochtentechniek, motor te verzekeren ... en 5 jaar lang tot 10% premiekorting op je verzekering.

Als ik je zo hoor, zou ik absoluut geen racecursus gaan doen. Dat komt vooral neer op het zo snel mogelijk rijden van rondjes. Bij de meeste racecursussen krijg je wel tips, maar is er te weinig persoonlijke begeleiding.

Het is veel geld, maar verdient zichzelf in een jaar of 4 terug...
 
Ik zou zeggen volgend jaar regelmatig mee naar de Ring, heel veel rondjes rijden, en eind volgend jaar ga je als de hazewind. :+

Ik wil zeker dit jaar vaak mee gaan en ik weet dat lijnen rijden achter een betere rijder altijd goed helpt. Dus laat even weten wanneer jullie gaan rijden :)
 
Wat dacht je van VRO-3? Een rijvaardigheidstraining, toegespitst op de sportieve motorrijder. Veel aandacht voor rem- en bochtentechniek, motor te verzekeren ... en 5 jaar lang tot 10% premiekorting op je verzekering.

Als ik je zo hoor, zou ik absoluut geen racecursus gaan doen. Dat komt vooral neer op het zo snel mogelijk rijden van rondjes. Bij de meeste racecursussen krijg je wel tips, maar is er te weinig persoonlijke begeleiding.

Het is veel geld, maar verdient zichzelf in een jaar of 4 terug...

Waar krijg ik meer informatie hierover ???
 
Waar krijg ik meer informatie hierover ???

Bron: www.knmv.nl

VRO 3 sportief snel (top)

Rijders die optimaal willen leren sturen en remmen op hun (super)sportmotor, gaan naar de VRO 3. Het heeft de voorkeur om eerst een VRO I te volgen, maar dat is niet verplicht.

Het blijkt dat veel sportieve rijders de mogelijkheden en rijeigenschappen van hun motorfiets niet of onvoldoende kennen. De meeste bezitters benutten de kwaliteiten van hun ‘fiets’ maar ten dele. Dat komt enerzijds omdat de moderne sportmotor in staat is om zeer hoge prestaties te leveren als het gaat om acceleratie, topsnelheid, stuureigenschappen en remcapaciteit. Aan de andere kant ontbreekt het vak aan de ervaring en kunde om daar ook daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken. De VRO 3 is echter geen racecursus, maar richt zich met name op het aanleren en trainen van een perfecte motorbeheersing. Je leert op een hoger niveau te rijden en om te gaan met hogere snelheden.

De instructeurs maken je bewust van de stuurkwaliteiten en het vermogen van je machine. Een aangepaste rijstijl en rijtechniek krijgen speciale aandacht om zo te ervaren hoe je het motorvermogen zo goed mogelijk op het wegdek kunt overbrengen.

Voor het optimale rijden, en dus genieten, op een sportieve machine heb je de juiste zithouding en perfecte stuur- en kijktechniek nodig. Die aspecten worden onder meer scherp beoordeeld bij de lange slaloms die je moet maken. Tijdens de remtrainingen komt met name de voorrem aan bod. De voorremmen van sport- en supersport machines hebben een enorme capaciteit en het is dan ook van groot belang datje leert om die zo goed en effectief mogelijk te gebruiken. Ook bij hogere snelheid ervaar je hoe je een maximale remvertraging kunt bereiken. Verder ga je noodstops maken en oefen je het onverwacht uitwijken in een snelle bocht. Je leert ook het tijdig herkennen en inschatten van bochten, bijvoorbeeld waar er voor de bocht geremd moet worden en waarin de bocht het gas er weer op kan.

Heel bewust is ervoor gekozen om tijdens de VRO III met meerdere cursisten te rijden, omdat je daarmee leert om ook rekening te houden met andere motorrijders in een groep.

Bij de VRO 3 (en gedeeltelijk ook bij de VRO 2) cursus maken de instructeurs gebruik van Suzuki GSX-R 600 supersport motoren en Bridgestone banden.

Deelname aan de VRO 3 kan alleen in motorkleding die voldoende bescherming biedt, waarbij de voorkeur naar een leren overall of combi uit gaat!





VRO?
VRO3 filmpjes
Ervaring met VRO3?
 
hey green power, ff surfen naar www.freebike.nl
simon vrijhoff ff bellen...(ze nummer staat op de site) en hem ff de oren van het lijf af vragen....

weet ik zeker dat ik je het komende seizoen (FTT3=vro3) op lelystad zie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan