Excel voor kleppen stellen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.649
113.264
Rèswèk
Gezocht en niet gevonden.

Heeft iemand de Excel voor mij waar je de gegevens kan invullen en genereren om de kleppen te stellen (van een 4 takt :T )
Gaat wel om 20-kleppers
 
Oplossing
Hier mijn Excel-file voor de FZ.
Voor 20 kleppen!
Schermopname (3).png


In onderste tabel zijn 0.18 en 0.28 de wenswaarden. Ik heb nog een stuk of 40 shims in allerlei maten op voorraad.
De toegepaste shims zijn zodanig gekozen dat max mijn eigen voorraad wordt gebruikt. Dus een enkele shim zou iets beter kunnen.
gaat er ook vanaf hangen of je stelplaatjes per honderste of 5 honderste omhoog gaan
Maar zoals Janbros zegt, een simpel overzichtje op papier.
met daarop de gemeten speling, huidige dikte, gewenste speling en daaruit vloeiend gewenste dikte
 
Gezocht en niet gevonden.

Heeft iemand de Excel voor mij waar je de gegevens kan invullen en genereren om de kleppen te stellen (van een 4 takt :T )
Gaat wel om 20-kleppers
In de meeste Wph staat een tabel met klepspeling en huidige shimdikte. Dan hoef je zelf niet te rekenen....
 
Excel is inderdaad hartstikke handig en maakt geen rekenfouten. Maar voor een vijfklepper heb ik ze nog niet gezien. Het probleem is dat het meeste dat je online vindt password protected is. Anders plak je er natuurlijk zelf even een inlaatklep bij.
 
Maar effe zelf wat verzonnen

Voor 1 cilinder natuurlijk


1579022836519.png


Formule is natuurlijk kinderlijk eenvoudig :P =SOM(B3-B5+B7)
 
Je bent niet de eerste die klep"speling" wil opvangen met dikkere shims. Het landt soms nogal moeilijk dat je eigenlijk alleen maar dunnere shims monteert. Ik kreeg in het verleden soms mensen aan de balie die alle stelplaatjes van de hele kop bij elkaar in een bakje hadden gegooid en even langskwamen voor "een setje nieuwe" shims.
Affijn: dat heeft hier niets mee te maken, maar ik vond het altijd wel vermakelijk....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan