Excel voor kleppen stellen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.650
113.266
Rèswèk
Gezocht en niet gevonden.

Heeft iemand de Excel voor mij waar je de gegevens kan invullen en genereren om de kleppen te stellen (van een 4 takt :T )
Gaat wel om 20-kleppers
 
Oplossing
Hier mijn Excel-file voor de FZ.
Voor 20 kleppen!
Schermopname (3).png


In onderste tabel zijn 0.18 en 0.28 de wenswaarden. Ik heb nog een stuk of 40 shims in allerlei maten op voorraad.
De toegepaste shims zijn zodanig gekozen dat max mijn eigen voorraad wordt gebruikt. Dus een enkele shim zou iets beter kunnen.
Wat een mooi excelletje, @mean-machine . Is die door te sturen?

Even een aanvullende vraag, ik ben al even op zoek naar een beetje deftige set aan shims. Ik heb de laatste tijd nogal een verschillend aantal motoren binnen gehad, dus het liefst een set waar ik grotendeels mee uit de voeten kan. Iemand een idee?
 
Wat een mooi excelletje, @ mean-machine . Is die door te sturen?

Even een aanvullende vraag, ik ben al even op zoek naar een beetje deftige set aan shims. Ik heb de laatste tijd nogal een verschillend aantal motoren binnen gehad, dus het liefst een set waar ik grotendeels mee uit de voeten kan. Iemand een idee?
Stuur maar met een PB jouw (gewone) mailadres.

Veel motoren hebben hun 'eigen' shims. Dus universeel zal niet zo makkelijk gaan.
Wat je wel bij meerdere dealers zou kunnen doen is om de 'verkeerde' shims om te ruilen voor de gewenste maten.
De prijzen zijn vaak circa de helft van nieuwe shims.

In mijn geval was het makkelijk voor de FZ.
Deze is samengesteld uit een crash-fiets en een fiets met een vastgelopen blok. Dus ik heb voldoende reserve-onderdelen. Ook shims!
 
Stuur maar met een PB jouw (gewone) mailadres.

Veel motoren hebben hun 'eigen' shims. Dus universeel zal niet zo makkelijk gaan.
Wat je wel bij meerdere dealers zou kunnen doen is om de 'verkeerde' shims om te ruilen voor de gewenste maten.
De prijzen zijn vaak circa de helft van nieuwe shims.


Toen ik vroeger veel in de FZR-ren zat (20 kleppers) had ik honderden shims over, maar na verloop van tijd merk je toch dat het altijd dezelfde maten zijn die eruit komen en dezelfde andere maten erin moeten, iets met inslaan van zittingen.

Omruilen levert dus op termijn alleen maar een voorraad incourante onbruikbare shims op.

Ik ken hier in mijn regio geen enkele motorzaak die shims nog inruilt, om bovenstaande reden.
 
Klopt helemaal!
Een FZ begint met maten zo rond de 185.
Op dit moment gebruik ik maten ca 165. Kleinste maat is 150.
(bij 150 is de zitting dan 0.35mm ingeslagen)

Ook mijn plaatselijke dealer wil ze niet omruilen. Blijft dan met alle incourante maten zitten!
(toch zijn er dealers die het nog WEL doen)
 
Ben nog eens aan het kijken geweest. Kwam bijv hier op uit. Veel geld. En natuurlijk verschillende diameters.
Zit er nog iets van een "standaard" in? Want in alle wphb die ik heb bekeken staat geen diameter.
Ben over het algemeen bezig met Japanse motoren. Zijn dat over het algemeen 7.48 en 9.48? Of is dat te kort door de bocht?
Denk dat shims aanschaffen wel een hele dure hobby gaat worden. Eens zien of ik ze hier kan wisselen in de buurt.
Bovenstaande is dus meer een interessevraag ;) :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan