Als voorbereiding op de herfst heb ik eens wat precieser proberen te experimenteren met schermpjes en de hoogte daarvan.
Uitgangspunt/doel:
- hoge all road: tiger 955
- liefst zo laag mogelijk scherm, vanwege uiterlijk en zijwind gevoeligheid
- wind bescherming voor lijf en hoofd, maar vermijden van turbulentie is belangrijker
Uitgeprobeerd:
- ingekort oorspronlijke scherm met een klein klepje ad bovenkant
- hoog after market vario scherm (met een verstelbaar klepje aan de bovenkant)
- afstands buisjes waarmee de afstand tussen het scherm en de stuurkuip gevarieerd kon worden: 0, 1, 4 cm.
- idem afstandbuisjes tussen scherm en klepje
Test:
- wollendraadjes ad rand van kuip en scherm om de luchtstroom te kunnen zien
- beoordelen van het lawaai, cq "gerommel" vd lucht gewoon zittend, dicht op de tank en staand op de voetsteunen
- getest op stille weg, vrijwel windstil en snelheden van 80 - 140 km/h
Verwachting:
- merkbaar verschil tussen wel/afstandstukken tgv betere laminaire luchtstroom en voorkomen van onderdruk achter het scherm
Resultaat:
- heel klein beetje afstand tussen kuip en scherm voorkomt al onder druk; grotere afstand geen verdere verbetering
- elke kombinatie levert een gebied met turbulentie op ca 20 boven de boven rand
- de enige vraag is dan dus waar je met je hoofd wil zitten tov de bovenrand
Achter je scherm - uit de wind en weing lawaai
Boven je scherm - redelijk uit de wind, maar lawaaiig
Flink boven je scherm - in de wind en weinig lawaai
Uiteraard is eea ook afhankelijk van hoe ver het scherm voor je zit.
Vraag aan de geinteresseerden: wie heeft nog een lumineus idee om turbulentie net boven de schermrand te voorkomen?
Uitgangspunt/doel:
- hoge all road: tiger 955
- liefst zo laag mogelijk scherm, vanwege uiterlijk en zijwind gevoeligheid
- wind bescherming voor lijf en hoofd, maar vermijden van turbulentie is belangrijker
Uitgeprobeerd:
- ingekort oorspronlijke scherm met een klein klepje ad bovenkant
- hoog after market vario scherm (met een verstelbaar klepje aan de bovenkant)
- afstands buisjes waarmee de afstand tussen het scherm en de stuurkuip gevarieerd kon worden: 0, 1, 4 cm.
- idem afstandbuisjes tussen scherm en klepje
Test:
- wollendraadjes ad rand van kuip en scherm om de luchtstroom te kunnen zien
- beoordelen van het lawaai, cq "gerommel" vd lucht gewoon zittend, dicht op de tank en staand op de voetsteunen
- getest op stille weg, vrijwel windstil en snelheden van 80 - 140 km/h
Verwachting:
- merkbaar verschil tussen wel/afstandstukken tgv betere laminaire luchtstroom en voorkomen van onderdruk achter het scherm
Resultaat:
- heel klein beetje afstand tussen kuip en scherm voorkomt al onder druk; grotere afstand geen verdere verbetering
- elke kombinatie levert een gebied met turbulentie op ca 20 boven de boven rand
- de enige vraag is dan dus waar je met je hoofd wil zitten tov de bovenrand
Achter je scherm - uit de wind en weing lawaai
Boven je scherm - redelijk uit de wind, maar lawaaiig
Flink boven je scherm - in de wind en weinig lawaai
Uiteraard is eea ook afhankelijk van hoe ver het scherm voor je zit.
Vraag aan de geinteresseerden: wie heeft nog een lumineus idee om turbulentie net boven de schermrand te voorkomen?