FAQ over 25kw *eerst hier lezen graag*

Ja, dat was mijn idee ook...

Het blijkt ook zo te zijn. M'n rijbewijs op de 17e aangevraagd, en ik moet tot 17-5-2013 op een 25 kw'er blijven rijden :)

Even een vraagje: Ik heb een ZZR 250 op het oog uit 1990. Deze heeft 26 kw, terwijl ik dus op een 25 kw'er moet rijden de komende 2 jaar.

Nu las ik in de FAQ 3 gevallen waarbij men een uitdraai heeft opgestuurd met het kentekenbewijs en een nieuwe heeft ontvangen. Zou die ZZR 250 niet een klein beetje vermogen verloren zijn en dus iets minder vermogen dan 25 kw hebben? Hij is toch al 20 jaar oud.

Als dat zo zou zijn en hij blijkt op de testbank minder dan 25 kw te hebben, kan ik dan zelf de uitdraai en kentekenpapieren opsturen met de vraag of ik een nieuw kentekenbewijs kan krijgen of moet de motorzaak dat doen?
 
Het blijkt ook zo te zijn. M'n rijbewijs op de 17e aangevraagd, en ik moet tot 17-5-2013 op een 25 kw'er blijven rijden :)

Even een vraagje: Ik heb een ZZR 250 op het oog uit 1990. Deze heeft 26 kw, terwijl ik dus op een 25 kw'er moet rijden de komende 2 jaar.

Nu las ik in de FAQ 3 gevallen waarbij men een uitdraai heeft opgestuurd met het kentekenbewijs en een nieuwe heeft ontvangen. Zou die ZZR 250 niet een klein beetje vermogen verloren zijn en dus iets minder vermogen dan 25 kw hebben? Hij is toch al 20 jaar oud.

Als dat zo zou zijn en hij blijkt op de testbank minder dan 25 kw te hebben, kan ik dan zelf de uitdraai en kentekenpapieren opsturen met de vraag of ik een nieuw kentekenbewijs kan krijgen of moet de motorzaak dat doen?

Hij zal (zeker aan het wiel) vast minder als 25kw hebben maar of het RDW daar boodschap aan heeft? Goeie vraag. Ik zou zeggen bel ze even. Maar denk dat die optie tegenwoordig moeilijker is ivm de mogelijkheid tot keuring.
 
Ik heb ze dinsdag gebeld, omdat ik eerst naar een andere motor aan het kijken was waar geen tweede typegoedkeuring voor was. Daar vertelden ze me dat als het kentekenbewijs en een uitdraai opgestuurd worden met de vraag of het omgezet kan worden naar een klein rijbewijs, je deze gratis thuis gestuurd krijgt.

Toen ben ik alleen vergeten te vragen of dat zelf mag of dat een motorzaak dat moet doen.

Edit: RDW is nu ook dicht, dus ik kan niet bellen :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst een mail gestuurd over een Honda FMX 650, dit is ook een motor die 27 kw origineel op kenteken staat. En bij deze motor kost het om hem officieel terug te voeren bij de dealer €500,- , dit werd mij ook teveel dus maar nagevraagd. Er zat al een uitdraai op 25kw bij.

Waar het uiteindelijk op neer kwam was dat er 2 opties waren;
1. Het aanvragen van een keuring bij de RDW, dit kost zo'n €190,-.
2. Het officieel terugvoeren bij de dealer.

Had ook gevraagd over het opsturen van papieren maar daar werd mij niks over verteld, en dat dit de enige mogelijkheden waren.

EDIT:
Ik zie nu pas dat dit geld voor motors na 30 juni 1999..
 
Laatst bewerkt:
Waar haal je dat vandaan?

Ze gaan er een trede bij maken is het plan... dus 0-25Kw dan 25-35Kw en dan volvermogen. Of heb ik wat gemist?

Sorry voor de late reactie.
Ik had het al eerder gehoord en een mailtje gestuurd naar de rijksoverheid waarop ik antwoord kreeg dat het inderdaad klopt dat ze dit willen invoeren (in 2012).
Ik heb er nog een ander topic voor aangemaakt; 35kW motoren.
 
Ik heb laatst een mail gestuurd over een Honda FMX 650, dit is ook een motor die 27 kw origineel op kenteken staat. En bij deze motor kost het om hem officieel terug te voeren bij de dealer €500,- , dit werd mij ook teveel dus maar nagevraagd. Er zat al een uitdraai op 25kw bij.

Waar het uiteindelijk op neer kwam was dat er 2 opties waren;
1. Het aanvragen van een keuring bij de RDW, dit kost zo'n €190,-.
2. Het officieel terugvoeren bij de dealer.

Had ook gevraagd over het opsturen van papieren maar daar werd mij niks over verteld, en dat dit de enige mogelijkheden waren.

EDIT:
Ik zie nu pas dat dit geld voor motors na 30 juni 1999..

Dus bij motoren van voor 30 jun 1999 kan je mazzel hebben dat ze hem zo om willen zetten? Ik mis even wat nu waarvoor geldt.

Sorry voor de late reactie.
Ik had het al eerder gehoord en een mailtje gestuurd naar de rijksoverheid waarop ik antwoord kreeg dat het inderdaad klopt dat ze dit willen invoeren (in 2012).
Ik heb er nog een ander topic voor aangemaakt; 35kW motoren.

Ja dat er een trede bij komt dus? Niet dat 25kw ->35 kw word maar eerst max 25kw daarna max 35kw?
 
Niet dat 25kw ->35 kw word maar eerst max 25kw daarna max 35kw?
Jawel, ik had een mailtje gestuurd naar het CBR met de vraag hoe het nou precies zit, dit is het antwoord wat ik kreeg:

Voor wat betreft de nieuwe Europese regels voor het motorrijbewijs welke in 2012 van kracht worden, kunnen wij u als volgt informeren.

* Er komt een categorie lichte motoren (tot 125 cc) bij. Voor deze categorie is de Europese minimumleeftijd 16 jaar. Nederland zal, samen met een paar andere landen, waarschijnlijk kiezen voor een hogere minimumleeftijd.
* De huidige categorie A-beperkt (nu tot 25 kW) wordt opgerekt tot 35 kW. De minimumleeftijd voor deze categorie is minimaal 2 jaar hoger dan die voor de lichte motorcategorie. Voor de categorie A-onbeperkt geldt dat u minimaal 2 jaar ervaring moet hebben op een motor in de nieuwe categorie A-beperkt (tot 35 kW). In Nederland is dat al het geval.
* Voor de categorie zware motoren gaat een minimumleeftijd van 24 jaar gelden. In Nederland is de minimumleeftijd voor zware motoren nu nog 21 jaar.


Dus nu word het:
Licht rijbewijs: tot 125cc
Rijbewijs A beperkt: tot 35 kw
Rijbewijs A: onbeperkt
 
Jawel, ik had een mailtje gestuurd naar het CBR met de vraag hoe het nou precies zit, dit is het antwoord wat ik kreeg:

Voor wat betreft de nieuwe Europese regels voor het motorrijbewijs welke in 2012 van kracht worden, kunnen wij u als volgt informeren.

* Er komt een categorie lichte motoren (tot 125 cc) bij. Voor deze categorie is de Europese minimumleeftijd 16 jaar. Nederland zal, samen met een paar andere landen, waarschijnlijk kiezen voor een hogere minimumleeftijd.
* De huidige categorie A-beperkt (nu tot 25 kW) wordt opgerekt tot 35 kW. De minimumleeftijd voor deze categorie is minimaal 2 jaar hoger dan die voor de lichte motorcategorie. Voor de categorie A-onbeperkt geldt dat u minimaal 2 jaar ervaring moet hebben op een motor in de nieuwe categorie A-beperkt (tot 35 kW). In Nederland is dat al het geval.
* Voor de categorie zware motoren gaat een minimumleeftijd van 24 jaar gelden. In Nederland is de minimumleeftijd voor zware motoren nu nog 21 jaar.


Dus nu word het:
Licht rijbewijs: tot 125cc
Rijbewijs A beperkt: tot 35 kw
Rijbewijs A: onbeperkt

Dus als je op je 18e je RBW haalt mag je op je 20e alsnog zwaar rijden of moet je dan ineens 6 jaar licht rijden?
 
Dan mag je inderdaad zwaar rijden, maar het probleem is dat er minimaal 2 jaar verschil moet zitten tussen de minimumleeftijd voor het lichte rijbewijs en rijbewijs A-beperkt.
Als Nederland er voor kiest om de minimumleeftijd voor het lichte rijbewijs 18 jaar te maken word de minimumleeftijd voor A-beperkt 20 jaartjes...
 
Dan mag je inderdaad zwaar rijden, maar het probleem is dat er minimaal 2 jaar verschil moet zitten tussen de minimumleeftijd voor het lichte rijbewijs en rijbewijs A-beperkt.
Als Nederland er voor kiest om de minimumleeftijd voor het lichte rijbewijs 18 jaar te maken word de minimumleeftijd voor A-beperkt 20 jaartjes...

Maar het lichte RBW gaat NL helemaal niet invoeren. Dus het enige dat verandert is dat je max 35kw mag rijden. NL is weer braafste kindje van de klas... :z

Je gaat écht niet op je 20e al onbeperkt rijden...
 
Kreeg net dit mailtje op reactie of ik het zelf mocht ombouwen incl foto's.

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als het vermogen van uw motorfiets wordt teruggebracht naar maximaal 25 kW, dan moet dat op het kentekenbewijs komen te staan. Hiervoor is het nodig, dat u de motorfiets laat keuren bij het testcentrum in Lelystad (TCL). Voor het maken van een afspraak en technische vragen kunt u terecht bij de afdeling IKS. Het telefoonnummer van de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal) is (079) 345 83 02. U kunt IKS ook bereiken via iks@rdw.nl
De keuringskosten voor het verlagen van het vermogen van een motorfiets naar maximaal 25 Kw bedragen tenminste € 196,00. Dit bedrag kan hoger uitvallen als er aanvullende beoordelingen nodig zijn.
Een andere mogelijkheid om een aangepast kentekenbewijs te krijgen is, dat u contact opneemt met de fabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland. Deze kan bepalen of de door u aangepaste motorfiets overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring. Als dit het geval is, kan de gemachtigde vertegenwoordiger via een hem bekende procedure zorgen voor een aangepast kentekenbewijs. Deze administratieve aanpassing is bij de RDW gratis. Waarschijnlijk brengt de fabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger u wel kosten in rekening.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW

Kan ik niet doen of mijn neus bloed en verzoek opsturen naar het RDW incl foto's en uitdraai ?
 
Aangetekend, of langs gaan in Almelo oid?

Nou ja, opsturen weet je nog niet wat ze ermee doen en waar het op een stapeltje komt te liggen (tenzij je specifiek een persoon kan aanschrijven) en ik weet niet of ze dat dus in Almelo of waar dan ook doen? Probeer te vinden wie het zo al wel gelukt is en vraag ze even precies hoe en wat.
 
Contact opgenomen met RDW afdeling IKS (is dat keuringsgebeuren in Lelystad)

Goedemiddag.

Als u een typegoedkeuring heeft met het chassisnr van de motorfiets erop dan kunt u naar het keuringstation bij u in de buurt voor een keuring.Zoniet kunt u bij ons "afdeling IKS' een afspraak maken voor het keuren van uw motorfiets in Lelystad. Bijgevoegd een aanvraag formulier, mocht u deze nodig hebben dan kunt u hem invullen en naar ons terug mailen/sturen.

Met vriendelijke groet
xxxxxxx
RDW Zoetermeer
Afd. IKS

Kosten : Als u in Lelystad moet keuren dan zijn de kosten € 233.50.Wat het kost met een typegoedkeuring weet ik niet daarvoor kunt u contact opnemen met het keuringstation bij u in de buurt.

Dus zojuist een mailtje naar RDW Almelo gedaan, beetje het gevoel van, ze hebben geen flauw idee, aangezien het info@rdw mij naar het IKS heen stuurt.

Knakenwebsite contact bij Almelo gaat alsnog richting info@rdw.nl... ffs kut rdw
 
Laatst bewerkt:
Beste rijders.
Vandaag mijn Aprilia Dorsoduro binnengekregen.
Nu zit ik alleen met een klein probleempje in mijn maag, ik ben 20 jaar en mag pas in November 2012 met een zware motorfiets rijden. Is de Aprilia Dorsoduro terug tevoeren na 25 kw ? Zo ja weet iemand waar dit kan in Gelderland. ? En mijn 2e vraag hoe zit het dan met de kenteken papieren op het kenteken papier staat bij bijzonderheden : Het betreft een zware motorfiets.
Dus niet dat als ik straks de motor heb teruggevoerd na 25 kw officieeel dus minder vermogen maar niet het kenteken bewijs heb aanlaten passen dus dat er bij bijzonderheden staat lichte motorfiets een ongeluk krijg en niks krijg uitbetaald door de verzekering. Wie of Wie kan mij helpen.
 
Beste rijders.
Vandaag mijn Aprilia Dorsoduro binnengekregen.
Nu zit ik alleen met een klein probleempje in mijn maag, ik ben 20 jaar en mag pas in November 2012 met een zware motorfiets rijden. Is de Aprilia Dorsoduro terug tevoeren na 25 kw ? Zo ja weet iemand waar dit kan in Gelderland. ? En mijn 2e vraag hoe zit het dan met de kenteken papieren op het kenteken papier staat bij bijzonderheden : Het betreft een zware motorfiets.
Dus niet dat als ik straks de motor heb teruggevoerd na 25 kw officieeel dus minder vermogen maar niet het kenteken bewijs heb aanlaten passen dus dat er bij bijzonderheden staat lichte motorfiets een ongeluk krijg en niks krijg uitbetaald door de verzekering. Wie of Wie kan mij helpen.

Je koopt een motor en weet niet eens of hij op 25kw kan? |(
Vraag de/een Aprilia dealer.

Papieren geef je de Aprilia dealer die regelt het verder.


En lees de OP eens, staat alles in.
 
Laatst bewerkt:
als een 125 cc tweetact in 1991 is gemaakt, maar nu pas op kenteken wordt gezet als nieuw, zijn er dan nog wel kerringen in het blok die niet lekken?
 
Hoi,

Ik ben hier ook net nieuw en zoek me een breuk om informatie te krijgen over het opheffen van de 100 PK begrenzing (betreft BMW met normaal 129 KW/175 PK en nu 79KW) van een importmotor uit België. Ik ben niet op zoek naar kentekenregistraie, verzekeringskwesties, etc., maar eigenlijk gewoon naar het antwoord waar ik voor een schappelijke prijs (bvk midden Nederland) de begrenzing kan laten verwijderen.

Ik hoor graag!

gr. Floor
 
Terug
Bovenaan Onderaan