Fietscomputer op de motor

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Na een zoekfunctie kwam ik wat tegen uit 2002 dus, er zijn nu nieuwe inzichten en Fc's te koop dus dan maar een vers topic.

De vraag is welke?

Ik ben begonnen met de Sigma 700 want die kom je vaak tegen

Na wat verder zoeken kom ik ook VDO C1 tegen, dit lijkt me wel een mooie!
gaat tot 200Km/h (voor mij zat!)
dagteller tot 999Km
Odometer tot 99999.9Km

Volgens mij Heeft Sigma als beperking dat de Odometer tot 999 gaat en deze functie vind ik toch wel belangrijk i.v.m. service onderhoud.
Ook het klokje en andere functies weet ik wel te warderen en dat hebben ze allemaal.

wellicht hebben jullie ook ervaring met deze dingen, misschien weet iemand nog iets anders mijt bijv. een grotere display of met verlichting of aansluiting op boardspanning of zo. Ik zoek geen dure cockpit of zo, het moet een beetje low budget blijven.
 
Als je standaard stroomvoorziening niet wilt gebruiken en over wilt gaan tot het aansluiten op het boordnet zul je de spanning moeten verlagen.
De Sigma700 werkt op 3 volt. Verder moet het buiten het kontaktslot om, want de teller moet constant onder spanning staan. De Sigma verliest in elk geval alle door de gebruiker ingevoerde waarden (wielomtrek ,tijd en totaalstand) op het moment dat de stroom er af gaat.
En het is niet handig om elke keer als je de motor start deze waarden weer te moeten invoeren.
Zelf gebruik ik de originele batterijen niet meer en gebruik daarvoor twee penlightbatterijen. Voorkomt dat de Sigma de waarden zo een keer per jaar verliest
Verlichting heb ik gemaakt door twee 6volt minilampjes in serie er boven te hangen.

EgbertO
 
Na een zoekfunctie kwam ik wat tegen uit 2002 dus, er zijn nu nieuwe inzichten en Fc's te koop dus dan maar een vers topic.

De vraag is welke?

Ik ben begonnen met de Sigma 700 want die kom je vaak tegen

Na wat verder zoeken kom ik ook VDO C1 tegen, dit lijkt me wel een mooie!
gaat tot 200Km/h (voor mij zat!)
dagteller tot 999Km
Odometer tot 99999.9Km

Volgens mij Heeft Sigma als beperking dat de Odometer tot 999 gaat en deze functie vind ik toch wel belangrijk i.v.m. service onderhoud.
Ook het klokje en andere functies weet ik wel te warderen en dat hebben ze allemaal.

wellicht hebben jullie ook ervaring met deze dingen, misschien weet iemand nog iets anders mijt bijv. een grotere display of met verlichting of aansluiting op boardspanning of zo. Ik zoek geen dure cockpit of zo, het moet een beetje low budget blijven.


weet niet precies welke sigma tellertje ik heb, maar die van mij gaat gewoon door hoor na 999 km, staat nu op iets van 19000 sinds plaatsing
 
ik gebruik ook een sigma.
BC5 .... huppeldepup...
gewoon de goedkoopste versie...

Werkt uitstekend ook boven 200km/h ..
odo in iedergeval tot 100.000 km.

en wat fijn is, je kan je beginwaarde van je odo instellen.
kan je de oude km stand meegeven bijvoorbeeld.
 
Op de Yamaha heb ik een sigma 700 en de Suzuki een sigma mc8.
Verlichting is te koop bij .http://www.polo-motorrad.de/group/7276/dmc_mb3_search_pi1.num/48/dmc_mb3_search_pi1.page/3/dmc_mb3_search_pi1.filter.GROUP_PATH.0/%281017%29+Technik/dmc_mb3_search_pi1.filter.GROUP_PATH.1/%287265%29+Umbau+%26+Styling/dmc_mb3_search_pi1.filter.GROUP_PATH.2/%287276%29+Instrumente+%26+-zubeh%C3%B6r/Suche.448.0.html (deze is ook te koop bij de betere rijwielzaken).
Deze wordt over de sigma geschoven en aangesloten op de tellerverlichting en werkt prima.
De odometer gaat tot 99.999 en is instelbaar.
Het mooiste is echter dat de km teller bij een goede instelling exakt de werkelijke snelheid aangeeft zelfs boven de 200.
 
kheb nu al paar jaar een sigma bc1200 op me boldor, gaat tot 200 geloof ik. maar werkt perfect, alleen als je de batt. eruit hebt of keer een dikke kuil te pakke hebt ben je wel je standen kwijt :s
voor me hardtail heb ik een sigma mc8 meen ik. gaat tot 300km/u
ik heb ook geen gewone tellers meer, dit werkt goed genoeg.,
 
Niemand ervaring met de VDO?
heb daar inmiddels een manual van gevonden en specificaties maar van de Sigma kan ik helemaal niets vinden, vind de Sigma ook een mooi ding maar weet niet of hij goed tegen kou kan. De VDO is gespecificeerd vanaf -15 graden

Wat de batterij betreft denk ik aan een grote 3V lithium batterij, die kun je ook vast solderen. Of gewoon genoeg knoopcelletjes bij je hebben.
 
hebk niet eens naar gekeken eigenlijk. beeld word idd wel iets trager in de kou. mahjha rij er elke dag mee ook in de winter niks geen last van., wel jammer is int donker, dan kun je op zon lcd niks lezen, maar zijn wel lampjes voor.
grootste nadeel is als je nu naar de halfords of fietse zaak gaat, het word steeds moeilijker om een teller met een snoer te krijgen, tis tegenwoordig allemaal draadloos maar dat werkt voor geen meter,

kheb die mc8 van motozoom, zit spul bij voor spaak en giet wielen, scheelt ook.

van die bc1200 hebk het magneetje op een boutje van de remschijf gesoldeerd, want daar zat niks bij mahja.
 
hebk niet eens naar gekeken eigenlijk. beeld word idd wel iets trager in de kou. mahjha rij er elke dag mee ook in de winter niks geen last van., wel jammer is int donker, dan kun je op zon lcd niks lezen, maar zijn wel lampjes voor.
grootste nadeel is als je nu naar de halfords of fietse zaak gaat, het word steeds moeilijker om een teller met een snoer te krijgen, tis tegenwoordig allemaal draadloos maar dat werkt voor geen meter,

kheb die mc8 van motozoom, zit spul bij voor spaak en giet wielen, scheelt ook.

van die bc1200 hebk het magneetje op een boutje van de remschijf gesoldeerd, want daar zat niks bij mahja.

OKeee dan!

kom ik dit tegen bij Motorzoom
http://www.motozoom.nl/index2.cfm?pagina=meerinfo&bestelnummer=10034547

kost iets meer maar dan heb je ook wat.

bij mij komen nog wel wat gewone meters op!

oliedruk, olietemp en voltmeter. De belangrijkste meters dus

Heb nu een VDO teller set (eigenlijk bedoeld voor koekblik) maar deze zijn niet geheel vocht bestendig en hebben kuren, daarom denk ik nu aan de Sigma.
 
Niemand ervaring met de VDO?
heb daar inmiddels een manual van gevonden en specificaties maar van de Sigma kan ik helemaal niets vinden, vind de Sigma ook een mooi ding maar weet niet of hij goed tegen kou kan. De VDO is gespecificeerd vanaf -15 graden

Wat de batterij betreft denk ik aan een grote 3V lithium batterij, die kun je ook vast solderen. Of gewoon genoeg knoopcelletjes bij je hebben.

je hebt niet elke week een batterijtje nodig hoor :)
niet eens 1 x per jaar denk ik, al kan dat in de kou wel eens iets meer zijn.
 
dit soort batterijen gaan een paar jaar mee.
net als een horloge. daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Magneet probleem heb ik opgelost met een M6 magneetboutje in mijn remschijf.
Zit bij mij aan mijn voorwiel, maar je kan hem ook op je achterwiel zetten.
dus 1 boutje in je remschijf eruit, magneetboutje erin.
heb ik voor 2 euro gekocht in een scooterzaak.
 
dit soort batterijen gaan een paar jaar mee.
net als een horloge. daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Magneet probleem heb ik opgelost met een M6 magneetboutje in mijn remschijf.
Zit bij mij aan mijn voorwiel, maar je kan hem ook op je achterwiel zetten.
dus 1 boutje in je remschijf eruit, magneetboutje erin.
heb ik voor 2 euro gekocht in een scooterzaak.

Magneet boutjes!!! *O*
 
heey,

er is wel een teller met standaard verlichting erin. Weet nu zo even niet hoe die heet en ben morge vrij maar zal het woensdag even opzoeken. Laat het dan weten!

groetjess ( moet het trouwens draadloos zijn of dat niet ? )
 
Mijn sigma 906 heeft een goed geheugen, de oudere 1200 vergeet alles bij een batterij wissel. Heb eerst zonder verlichting gereden, is savond eigenlijk niet te doen. Om dat op te lossen heb ik de oorspronkelijke teller uit zijn huis gehaald en de sigma daar onderin geplaatst. Binnenkant van tellerhuis zwart gemaakt (anders zie je savonds alleen een fel wit rondje voor je) en verlichting gewoon laten zitten. Werkt goed.

Draadloos werkte bij mij niet, met draadje daarna wel. En voor het bepalen van juiste diameter heb ik eerst gemeten, en toen met een gps op een leeg industrieterrein de boel fijn afgesteld. Nu dik anderhalf jaar verder, werkt nog steeds prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan