fireblade (SC44) starten met koppeling of niet?

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.187
8.018
Druten
ik had weer even een vraag:

bij sommige motoren is het zo dat als je de motor wilt starten, je ook de koppelingshendel in moet trekken omdat je anders de motor niet kan starten
(volgens mij ook bij suzuki?)

wat ik mij nu afvraag is of dat bij mijn honda CBR 900 RR fireblade (SC44) ook het geval is?

het probleem is namelijk dat mijn motor af en toe niet wil starten, ik druk dan op de startknop en het enigste wat er gebeurt is dat het groene lampje op mijn dashbord iets minder fel gaat branden.
ik heb verder nog geen tijd gehad om het een en ander na te kijken totdat ik gisteren tot de ontdekking kwam dat het erop lijkt dat er in mijn koppelingshendel een soort schakelaartje zit.

aangezien ik de motor nog niet zo heel lang heb, zou het kunnen zijn dat deze schakelaar (ALS deze dus inderdaad aanwezig is) kapot is, en dat deze heel af en toe het dan weer wel doet (dat zijn dan precies die keren dat mijn motor niet wil starten)

uiteraard zal ik de volgende keer als de motor niet wil starten de koppelingshendel intrekken om te kijken of t dan wel werkt, maar je zal natuurlijk zien dat dat nu heel lang gaat duren :+

maargoed even een korte samenvatting van mijn vraag:"
moet je bij het starten van een CBR 900 RR fireblade (SC44) de koppeling intrekken of niet?
 
Dat heeft mijn motor ook (ZX6R uit 99).
Het lijkt erop dat de koppelingschakelaar het niet doet. Wanneer ik dan wil starten, knijp ik de koppeling in (start altijd in zn 1) maar er gebeurt helemaal niets. Dus dan in zn vrij, kopeling op en start die zonder problemen.
Moet nog steeds een keer het contactje schoonmaken.
 
Dat heeft mijn motor ook (ZX6R uit 99).
Het lijkt erop dat de koppelingschakelaar het niet doet. Wanneer ik dan wil starten, knijp ik de koppeling in (start altijd in zn 1) maar er gebeurt helemaal niets. Dus dan in zn vrij, kopeling op en start die zonder problemen.
Moet nog steeds een keer het contactje schoonmaken.

In de OP vermeld TS iets over zijn groen lampje...
Ik mag er van uitgaan dat hij daarmee zijn neutraal indikator bedoeld.
 
inderdaad, het groene lampje is mijn neutraal indicator.

als mijn motor niet wil starten gebeurt er helemaal niks, het enigste wat er gebeurt als ik de startknop indruk is dat het lampje van de neutraal iets minder fel brandt en voor de rest gebeurt er helemaal niks.

wel is het zo dat het alarm en de startblokkering die er standaard op zit (HISS) zeker uitgeschakeld zijn en er niets mee hebben te maken. (bij het contact aanzetten gaat de brandstofpomp wel even draaien zoals het hoort)
 
Klinkt eerder alsof de aansluitingen van je accu een beetje slecht is. Of van je accu naar je startmotor.

Bij een Honda hoef je iig. niet je koppeling ingetrokken houden om te starten.
 
de aansluitingen bij de accu zijn allemaal in orde, misschien dat mijn startknop niet helemaal goed is en daardoor het relais niet bekrachtigt krijgt, maar dat moet ik nog even nalopen, waar ik voornamelijk benieuwd naar was of dat deze motor de koppeling ingetrokken moest hebben bij het starten...

@martell: ik zie net dat bij de koppelingshendel bij mijn CBR 600 F2 (1995) ook hetzelfde soort van schakelaartje aanwezig is.. ik zal eens uit gaan zoeken waar deze dan voor dient...
 
de aansluitingen bij de accu zijn allemaal in orde, misschien dat mijn startknop niet helemaal goed is en daardoor het relais niet bekrachtigt krijgt, maar dat moet ik nog even nalopen, waar ik voornamelijk benieuwd naar was of dat deze motor de koppeling ingetrokken moest hebben bij het starten...

@martell: ik zie net dat bij de koppelingshendel bij mijn CBR 600 F2 (1995) ook hetzelfde soort van schakelaartje aanwezig is.. ik zal eens uit gaan zoeken waar deze dan voor dient...

Als het maar niet voor de schietstoel is :o
 
haha nee dat zal t niet zijn, ik kwam onder mijn zadel in ieder geval geen mechanisme tegen welke mijn zadel weg kon schieten :+

Is het niet de sensor die icm je jiffy en de 1e versnelling er voor zorgt dat je niet kan starten?

Dus:
Jiffy uit+1e versnelling=niet starten
Jiffy uit+1e versnelling+koppeling in=wel starten

:?
 
Klinkt alsof het startrelais vastgekleefd zit en niet in wil komen. (Daardoor gaat het groene lampje flauwer branden)

Honda heeft op veel modellen dezelfde beveiliging zitten. Het bestaat uit een hoofdcircuit waarin de startknop / startrelais / zijstandaardschakelaar zijn opgenomen en een aanvullend circuit over de zijstandaardschakelaar is middels een diode de schakelaar in de koppelingshendel verbonden.

De zijstandaardschakelaar blokkeerd dus het hele circuit opdat je niet kunt starten in de versnelling. Trek je de koppeling in, kun je wel starten. De diode zorgt ervoor dat het neutraal lampje niet gaat branden bij ingetrokken koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Startrelais lijkt me inderdaad een mogelijke oorzaak.

De koppelingsschakelaar zit er op zodat je niet kunt starten in de versnelling. Hou je je koppeling in terwijl hij in zn versnelling staat dan start hij wel. staat je zijstandaard uit i.c.m. met ingeschakelde versnelling dan start hij weer niet, koppeling in of niet

dus:

Koppeling los + versnelling = niet starten
koppeling ingeknepen + versnelling = wel starten
koppeling los of ingeknepen + neutraal = wel starten
jiffy uit + neutraal = soms wel, soms niet starten, ligt een beetje aan het merk
jiffy uit + versnelling = niet starten
jiffy uit + versnelling + ingeknepen koppeling = ook hier weer afhankleijk van het merk/model, vaak start hij niet. :)

zeuw, nu mn bed in. :+
 
Als hij weer eens niet wil starten, en hij staat gewoon in neutraal, overbrug je startrelais dan maar eens met een schroevendraaier. Doet hij het dan wel, meten voor 't startrelais of je spanning op 't relais krijgt als je start. Zo ja nieuw startrelais. Zo nee startknop of kabelbreuk
 
bedankt voor de reacties allemaal, ik moet inderdaad de rest nog nameten en controleren of alles werkt, maar dat kan uiteraard alleen weer pas als de motor weer niet start...

als ik meer weet post ik het hier, maar ik ben eerst ff een weekje op vakantie...
 
als je terug bent van vakantie meet dan maar eens de laadspanning op je accu tydens draaien .Hoeveel km heeft je sc44 gelopen . Herken dit vooral omdat je het lijkt alsof de accuspanning ver inzakt ( specifiek dynamoprobleem van dit model ) . Kan het mis hebben maar toch
 
zo, ben weer terug vanuit zweden...

ik heb net de accu en laadspanning even nagemeten maar daar verwachtte ik geen problemen mee en dat is ook niet het geval.

de accuspanning is 11,9 volt (is wat aan de lage kant maar de motor heeft 2 weken stilgestaan met ingeschakeld alarm)

als de motor loopt is de laadspanning stationair 13,9 volt, en vanaf 3000 rpm zit de laadspanning op de 14,1 volt.

de motor heeft trouwens net iets meer dan 30 dkm gelopen...

net wilde de motoer trouwens weer niet aanslaan en heb toen mooi even kunnen kijken naar het probleem, nadat ik mijn zadel verwijderd had hoorde ik het startrelais wel klikken als ik op de startknop drukte (het neutraal-lampje ging weer wat minder fel branden)

helaas sloeg de motor na een paar keer drukken op de startknop wel weer aan waardoor ik het relais niet meer kon overbruggen om te kijken of de motor dan wel aansloeg.

mijn vermoeden is dan inderdaad ook dat het startrelais niet helemaal goed meer is, zodra de motor weer een keer niet aanslaat wil ik de weerstand over het contact wat de startmotor laat draaien eens doormeten en kijken wat de weerstand daarvan is, ik denk dat daar het probleem zit....
 
Terug
Bovenaan Onderaan