Folder bij verlenging rijbewijs?

keeslelystad

Die hard MF'er
11 nov 2009
797
0
lelystad
Uit de krant van vandaag:

'Meld nieuwe regels bij verlenging rijbewijs'
UITHOORN - Wie zijn rijbewijs laat verlengen, moet daarbij gratis een folder krijgen met de veranderingen in de verkeersregels van de voorbije tien jaar. Dat vindt voorzitter Harry Apperloo van de vereniging van 190 motortoerclubs LOOT.

Volgens hem voorkomt zo'n folder heel wat ongelukken. Veel automobilisten en motorrijders zijn niet helemaal op de hoogte van de nieuwste regels, vindt Apperloo.

„Er zijn nog steeds automobilisten die niet weten dat fietsers van rechts tegenwoordig voorrang hebben. Of dat motorrijders bij een file tussen de auto's mogen rijden”, zei Apperloo zaterdag. „De overheid doet er genoeg aan om dat bekend te maken, maar toch zijn er velen die het vergeten.”

Om elke tien jaar een herexamen te doen, gaat de voorman van de vereniging wat te ver. „Doe maar een flyer bij je vernieuwde rijbewijs. Dat rijbewijs is toch al duur genoeg.”

Het Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs (LOOT), dat via de clubs 20.000 leden vertegenwoordigt, pleit ook voor veiliger motoren. Zo zou het antiblokkeersysteem ABS verplicht moeten zijn, vindt Apperloo. „Veel motoren hebben nu een remsysteem uit het jaar nul. De overheid zou zulke veiligheid met belastingvoordeel moeten stimuleren. Waarom alleen fiscaal voordeel bij lagere CO2-uitstoot. Veiligheid is veel belangrijker.”


Wat een omslachtig gedoe. Zo kan je dus 10 jaar rondrijden met verouderde kennis van wet- en regelgeving.
Het CBR heeft een database van iedereen die een rijbewijs bezit. De belastingdienst weet iedereen te vinden die een auto of motorvoertuig bezit voor inning wegenbelasting.
Kwestie van bij elke verandering een berichtje verzenden. Doen ze ook eens wat goeds voor hun centen.
Rijbewijs vernieuwen is al duur zat.
Dus waarom 10 jaar wachten met de nodige ongevallen??
 
Ik vind het idee om een flyer mee te geven met veranderde regels wel verstandig. Je hebt een groot bereik voor weinig geld.

Dat ABS verhaal is natuurlijk gewoon onzin. ABS komt vanzelf standaard op motoren te zitten waarschijnlijk, verplichten lijkt me overbodig.
 
folder lijkt me een prima idee, maar ik ben zelf ook voor een tweejaarlijkse mailing. Die kan natuurlijk gewoon gevoegd worden bij informatie dat sowieso al de deur uit gaat.

ABS verplicht?? Wat moeten we dan met al die oudere motoren? Exporteren naar.. ?
 
Ze kunnen beter eens kijken naar de verandering van regels.
Neem nu de regels voor de richtingaanwijzer.
Ik leerde vroeger dat je hem bij het invoegen niet moest gebruiken omdat het nogal duidelijk was dat iemand gaat invoegen als er geen andere mogelijkheid is.
Ik leerde ook dat je je richtingaanwijzer niet hoefde te gebruiken als je naar rechts ging omdat het verplicht is om altijd naar rechts te gaan als dat mogelijk is.
En nu moet je hem dus altijd gebruiken en zijn de toenmalige argumenten ineens verdwenen terwijl de situatie nog steeds hetzelfde is.
 
Lijkt mij wel handig aangezien de regels en markeringen op de weg wel veranderen :) Als je ziet wat je tegenwoordig moet leren met theorie in vergelijking met vroeg is het toch een groot verschil.
 
Uit de krant van vandaag:

'Meld nieuwe regels bij verlenging rijbewijs'
UITHOORN - Wie zijn rijbewijs laat verlengen, moet daarbij gratis een folder krijgen met de veranderingen in de verkeersregels van de voorbije tien jaar. Dat vindt voorzitter Harry Apperloo van de vereniging van 190 motortoerclubs LOOT.

Volgens hem voorkomt zo'n folder heel wat ongelukken. Veel automobilisten en motorrijders zijn niet helemaal op de hoogte van de nieuwste regels, vindt Apperloo.

[knip]

Wat een omslachtig gedoe. Zo kan je dus 10 jaar rondrijden met verouderde kennis van wet- en regelgeving.
Het CBR heeft een database van iedereen die een rijbewijs bezit. De belastingdienst weet iedereen te vinden die een auto of motorvoertuig bezit voor inning wegenbelasting.
Kwestie van bij elke verandering een berichtje verzenden. Doen ze ook eens wat goeds voor hun centen.
Rijbewijs vernieuwen is al duur zat.
Dus waarom 10 jaar wachten met de nodige ongevallen??


Zowhee.. daar gaat een partij geld in zitten.... Afgelopen jaar in mei zijn er ook weer een aantal wijzigingen geweest en die zijn breed uitgemeten in de pers. Als je deze dan nog niet kent, dan leef je echt onder een steen (het was het begin van de zomer, dus in principe zouden ook de "mooiweerrijders" het gelezen moeten hebben)

Een foldertje bij het ophalen van je nieuwe rijbewijs is denk ik een stuk praktischer, want dan krijg je het letterlijk onder je neus geduwd..

Goed plan! Doe maar!
 
Zonder ABS remmen uit het jaar nul? Mochten ze in het jaar nul wel willen!
Maar toch zou het niet verkeerd zijn om eens in de zoveel jaar toch een door de overheid gesubsidieerde verplichte veiligheidsles te krijgen. Zoals bijv. het niet inhalen in een bocht met weinig tot geen zicht. Zo zag ik gister bijna 2 auto's frontaal op elkaar klappen omdat mevrouw in een Fiat Panda een vrachtwagen voor een lange bocht in wilde halen. Ik liet mijn gas al los, omdat ik al dacht in de remmen te moeten om eventueel wat hulp te verlenen maar dat ging net goed omdat de tegenligger de berm in reed om een frontaal klappertje te voorkomen.
Dat soort dingen mogen best duidelijk gemaakt worden, want men rijd maar wat aan, men doet maar.... denkt vaak alleen aan zichzelf in Nederland.

Dat ABS geneuzel op de motor is een beetje onzin, maar stomme acties die je in het verkeer beter kunt laten mogen ze wat mij betreft wat meer geld/tijd in steken om dat te verminderen.
 
Zowhee.. daar gaat een partij geld in zitten.... Afgelopen jaar in mei zijn er ook weer een aantal wijzigingen geweest en die zijn breed uitgemeten in de pers. Als je deze dan nog niet kent, dan leef je echt onder een steen (het was het begin van de zomer, dus in principe zouden ook de "mooiweerrijders" het gelezen moeten hebben)

Een foldertje bij het ophalen van je nieuwe rijbewijs is denk ik een stuk praktischer, want dan krijg je het letterlijk onder je neus geduwd..

Goed plan! Doe maar!

Waarom niet in de blauwe enveloppe als ze je weer een aanslag motorrijtuigenbelasting sturen?? Om maar iets te noemen??
Je krijgt zoveel onzin zooi opgestuurd van de overheid, laten ze maar eens wat zinnigs versturen. We betalen al genoeg dacht ik zo.
Een glossy voor een minister kan wel???
 
Heerlijk, heb remmen uit het jaar nul plus belastingvoordeel wat wil je nog meer.
Maar een foldertje zou niet verkeerd zijn.

Pieter
 
Het zou inderdaad veel beter zijn om de veranderende regels gewoon per poest toe te sturen aan iedereen met een rijbewijs, waarschijnlijk is dat ook nog veel goedkoper dan de TV-campagnes die nu af en toe gevoerd worden.

Verplicht herexamen elke 10 jaar daarentegen ben ik wel voorstander van. En iedereen die tegen is: speciaal voor jou ben ik voorstander ;)
Als de gemeente wat efficienter wordt het met verlengen van het rijbewijs (nu is er 9 euro voor het pasje plus (hier) 40 euro voor de gemeente die het pasje moet afgeven), hoeft een herexamen helemaal niet duur te zijn. En alle mensen die bang zijn dat ze zakken: persoonlijk zie ik die liever niet op de weg...

Zelfs hier op MF kom ik nog af en toe posts tegen van mensen die denken dat een motor niet op een parkeerplaats mag staan, terwijl dat 15 jaar geleden (toen ik m'n B haalde) al niet meer zo was...
 
Laatst bewerkt:
Het zou inderdaad veel beter zijn om de veranderende regels gewoon per poest toe te sturen aan iedereen met een rijbewijs, waarschijnlijk is dat ook nog veel goedkoper dan de TV-campagnes die nu af en toe gevoerd worden.

Verplicht herexamen elke 10 jaar daarentegen ben ik wel voorstander van. En iedereen die tegen is: speciaal voor jou ben ik voorstander ;)

Zelfs hier op MF kom ik nog af en toe posts tegen van mensen die denken dat een motor niet op een parkeerplaats mag staan, terwijl dat 15 jaar geleden (toen ik m'n B haalde) al niet meer zo was...

Dan ben ik voor om jou elke 10 jaar je schooldiploma's te laten overdoen.
Zak je ben je meteen werkeloos. En in jouw geval verwijtbaar werkeloos dus geen uitkering :)
 
Waarom niet in de blauwe enveloppe als ze je weer een aanslag motorrijtuigenbelasting sturen?? Om maar iets te noemen??
Je krijgt zoveel onzin zooi opgestuurd van de overheid, laten ze maar eens wat zinnigs versturen. We betalen al genoeg dacht ik zo.
Een glossy voor een minister kan wel???


Heb je de reacties op die glossy ook gezien??
Er is zelfs een (top)ambtenaar voor op z'n vingers getikt...

Wanneer krijg je een aanslag motorrijtuigenbelasting? Pas bij overschrijven van een voertuig, of een tariefswijziging.

Wat jij (volgens mij) wil is dat we vanuit het "niks" een folder gaan sturen, en daar reageerde ik op...
 
Dan ben ik voor om jou elke 10 jaar je schooldiploma's te laten overdoen.
Zak je ben je meteen werkeloos. En in jouw geval verwijtbaar werkeloos dus geen uitkering :)
Slechte vergelijking: als je je vakgebied niet meer voldoende beheerst, wordt je daar door je baas wel op aangesproken. In het verkeer alleen in de vorm van brieven uit Leeuwarden.
 
Ze kunnen beter eens kijken naar de verandering van regels.
Neem nu de regels voor de richtingaanwijzer.
Ik leerde vroeger dat je hem bij het invoegen niet moest gebruiken omdat het nogal duidelijk was dat iemand gaat invoegen als er geen andere mogelijkheid is.
Ik leerde ook dat je je richtingaanwijzer niet hoefde te gebruiken als je naar rechts ging omdat het verplicht is om altijd naar rechts te gaan als dat mogelijk is.
En nu moet je hem dus altijd gebruiken en zijn de toenmalige argumenten ineens verdwenen terwijl de situatie nog steeds hetzelfde is.
Hoe oud ben je als ik vragen mag? Ik moest volgens mij gewoon richting aangeven bij het invoegen :? Richting aangeven op het moment dat je gaat invoegen. Dus niet al als je nog naast het verdrijvingsvlak rijdt, om alvast je plekje op de hoofdrijbaan te claimen.

Vroegah ging je ook niet naar links als iemand wilde invoegen. Vroegah konden mensen zelf invoegen, tegenwoordig vertrouwen ze op hulp van een ander.

Vroegah was het beter :Y :P

En een folder bij het verlengen van je rijbewijs? Dan weet ik pas over een paar jaar welke verkeersregels er vorig jaar zijn veranderd. Zo lang kan ik niet wachten hoor -O-

Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Dat geldt dus ook voor de wegen- en verkeerswet :P
 
Het is al heeeeeeeel lang geleden dat je bij naar rechts schuiven geen richting hoefde aan te geven. Nu is het eenvoudig: bij elke verandering van rijstrook geef je richting aan, en dat doe je pas nadat je gezien hebt dat het veilig kan.

Vroegah ging je ook niet naar links als iemand wilde invoegen.
Dat moet je nu nog steeds niet doen! Tenzij het heel druk is, of er een vrachtwagen invoegt, moet je gewoon rechts blijven rijden en je snelheid constant houden. Degene die invoegt moet zelf een invoeggelegenheid zoeken.
Op de motor ga ik voor m'n eigen veiligheid trouwens eerder opzij dan met de auto. Of ik toeter hard als er weer een koekblik 2 meter voor me naar links wil komen...
 
En een folder bij het verlengen van je rijbewijs? Dan weet ik pas over een paar jaar welke verkeersregels er vorig jaar zijn veranderd. Zo lang kan ik niet wachten hoor -O-

Lees je geen kranten? Internet?

Zo'n folder is alleen maar een "extra" herinnering.... En daar kan toch niks mis mee zijn?
 
Hoe oud ben je als ik vragen mag? Ik moest volgens mij gewoon richting aangeven bij het invoegen :? Richting aangeven op het moment dat je gaat invoegen. Dus niet al als je nog naast het verdrijvingsvlak rijdt, om alvast je plekje op de hoofdrijbaan te claimen.

Vroegah ging je ook niet naar links als iemand wilde invoegen. Vroegah konden mensen zelf invoegen, tegenwoordig vertrouwen ze op hulp van een ander.

Vroegah was het beter :Y :P

En een folder bij het verlengen van je rijbewijs? Dan weet ik pas over een paar jaar welke verkeersregels er vorig jaar zijn veranderd. Zo lang kan ik niet wachten hoor -O-

Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Dat geldt dus ook voor de wegen- en verkeerswet :P


Wat maak je er weer een raar verhaal van zeg.
Ik geef toch een logische uitleg?
Nou ja, laat verder maar zitten.
 
Heb je de reacties op die glossy ook gezien??
Er is zelfs een (top)ambtenaar voor op z'n vingers getikt...

Wanneer krijg je een aanslag motorrijtuigenbelasting? Pas bij overschrijven van een voertuig, of een tariefswijziging.

Ieder jaar !?
Of betaal jij automatisch / niet ?
 
Slechte vergelijking: als je je vakgebied niet meer voldoende beheerst, wordt je daar door je baas wel op aangesproken. In het verkeer alleen in de vorm van brieven uit Leeuwarden.

Als ik gewoon schadevrij rondtuf 10 jaar lang en geen rare boetes krijg wil jij me gewoon opnieuw laten afrijden??
Ik rij vanaf mijn 18e ben toen goed onderuit gevlogen. Mijn verstand zat toen in mijn rechterhand.
Daarna nul schade gehad. Rij met auto al ruim 30 jaar schadevrij rond. Motor totaal 7 jaar.
Maar evengoed weer alles doorlopen??
Ik vind het gewoon onzin.
Ik betaal mijn wegenbelasting niet automatisch dus moeten ze me met enige regelmaat een briefje sturen. Doen ze daar maar gewoon een foldertje bij als er regeltjes veranderd zijn.
 
Als ik gewoon schadevrij rondtuf 10 jaar lang en geen rare boetes krijg wil jij me gewoon opnieuw laten afrijden??
Ik rij vanaf mijn 18e ben toen goed onderuit gevlogen. Mijn verstand zat toen in mijn rechterhand.
Daarna nul schade gehad. Rij met auto al ruim 30 jaar schadevrij rond. Motor totaal 7 jaar.
Maar evengoed weer alles doorlopen??
Ik vind het gewoon onzin.
Als ik bedenk dat ik vrijwel elke minuut zelf actie moet ondernemen omdat iemand anders een fout maakt, kan herexamen voor heel veel mensen geen kwaad.
 
Als ik gewoon schadevrij rondtuf 10 jaar lang en geen rare boetes krijg wil jij me gewoon opnieuw laten afrijden??
Ja hoor, waarom niet? Kennelijk heb je dan niets te vrezen. Overigens vind ik het aantal schadevrije jaren helemaal niet zo'n geweldige indicatie van je rijvaardigheid. Misschien ben jij wel degene die, op de verkeerde weghelft rijdend, tegenliggers de berm in jaagt en zelf vrolijk verder tuft. Misschien heb je in die tien schadevrije jaren nog geen 1000 km afgelegd.

En de hoeveelheid boetes? Misschien krijg je nooit bekeuringen omdat jij er zo eentje bent die overal en altijd standaard 20 km/u onder de maximum snelheid rijdt. Let op: dit zal in jouw geval allemaal wel niet gelden, maar voor je buurman misschien wel. En dus moeten jullie dan allebei opnieuw examen doen. Gelijke monniken, gelijke kappen :)

Elke tien jaar opnieuw theorie-examen vind ik peroonlijk overigens voldoende ;)
 
Laatst bewerkt:
Dan nog is het geen reden om iedereen elke 10 jaar opnieuw een test af te nemen. Doe dat bij notoire verkeersovertreders, brokkenpiloten etc.
Net wat ik eerder zei, je hoeft ook niet elke 10 jaar weer opnieuw je schooldiploma te hertesten.
Deze maatregel is een grote geldklopperij in mijn ogen.
 
Dan nog is het geen reden om iedereen elke 10 jaar opnieuw een test af te nemen. Doe dat bij notoire verkeersovertreders, brokkenpiloten etc.
De overgrote meerderheid snapt veel voorrangssituaties niet eens ;( ;(
Net wat ik eerder zei, je hoeft ook niet elke 10 jaar weer opnieuw je schooldiploma te hertesten.
In veel branches die met veiligheid te maken hebben zijn herkeuringen heel normaal...
Deze maatregel is een grote geldklopperij in mijn ogen.
100 euro per 10 jaar geldklopperij? Dat zou alleen al bespaard kunnen worden aan ongevallen, verzekeringspremies, en zeker irritaties in het verkeer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan