- Resultaat?
Ben wel benieuwd, klinkt meer als een toevoeging welke minder schoonmaakt dan een traditionele flush.
Nee, daar zal een groot deel van de auto technici het niet mee eens zijn. Engine flush kan wel degelijk concrete positieve resultaten hebben op een vervuilde motor.
Wel heb ik zelf twijfel bij producten die bedoeld zijn om langdurig in de motor te zitten. Voor een effectieve flush wil je namelijk een product wat het vuil echt los weekt, en door de agressieve reiniging is het resultaat dat de smering niet meer optimaal is voor de maximale prestaties van de motor. Vandaar het voorschrift bij 'klassieke' motorflush om de motor na toevoegen van de flush onbelast 30 minuten te laten draaien en dan de olie af te tappen.
Een van de belangrijkste punten in het blok die op deze manier gereinigd kunnen worden zijn de groeven van de zuigerveren en olieschraapveer. Ook in de cilinderkop(pen) kan een hoop zooi losgeweekt worden.
Bij een product wat gebruikt mag worden in een belaste motor denk ik gelijk dat het reinigende effect dan wel een stuk minder heftig zal zijn...
Overigens kun je als flush toevoeging ook ATF gebruiken. Dat barst van de reinigingsdopes en is een vrij goedkoop middel wat je in principe voor iedere verversing kunt toevoegen. Op die manier houd je het ook bij.
Mijn zwager heeft zijn BMW e36 320i bij de vorige beurt ook met forté behandeld en hij meldt een duidelijke verbetering in de loop van de motor. (soepeler/meer koppel)
Een motorfiets heeft niet zo'n lange verversinterval als een auto, en in de praktijk kom je ook weinig excessen tegen (ik heb nog nooit een fiets gehad waar een halve ton geen olie was ververst). Daarnaast haalt de gemiddelde motorfiets in zijn leven niet eens de ton, en daaronder lijkt het me sowieso zinloos om te gaan flushen tenzij je smeert met slaolie.
Ik heb het een paar keer gebruikt, en het enige geval waarbij het 'soort van' zin had was een K1100 met twee ton die zijn hele leven alleen maar minerale olie kreeg. Die gooide er wel wat troep uit na een flush. Aan de andere kant, je kan er ook een keertje een volsy theet uit de categorie vloeibaar goud in knikkeren, reinigt net zo goed.
Er stond Forté op, type next generation motorflush? Kan het ook verkeerd gelezen hebben, misschien heb ik wel next generation brake system flush erin gegooid ofzo...
Hoeveel cc ATF per liter olie moet je dan gebruiken ?Nee, daar zal een groot deel van de auto technici het niet mee eens zijn. Engine flush kan wel degelijk concrete positieve resultaten hebben op een vervuilde motor.
Wel heb ik zelf twijfel bij producten die bedoeld zijn om langdurig in de motor te zitten. Voor een effectieve flush wil je namelijk een product wat het vuil echt los weekt, en door de agressieve reiniging is het resultaat dat de smering niet meer optimaal is voor de maximale prestaties van de motor. Vandaar het voorschrift bij 'klassieke' motorflush om de motor na toevoegen van de flush onbelast 30 minuten te laten draaien en dan de olie af te tappen.
Een van de belangrijkste punten in het blok die op deze manier gereinigd kunnen worden zijn de groeven van de zuigerveren en olieschraapveer. Ook in de cilinderkop(pen) kan een hoop zooi losgeweekt worden.
Bij een product wat gebruikt mag worden in een belaste motor denk ik gelijk dat het reinigende effect dan wel een stuk minder heftig zal zijn...
Overigens kun je als flush toevoeging ook ATF gebruiken. Dat barst van de reinigingsdopes en is een vrij goedkoop middel wat je in principe voor iedere verversing kunt toevoegen. Op die manier houd je het ook bij.
Mijn zwager heeft zijn BMW e36 320i bij de vorige beurt ook met forté behandeld en hij meldt een duidelijke verbetering in de loop van de motor. (soepeler/meer koppel)
Ik heb pas mijn GSX-F750 geflusht.
Langzaam door de straat gereden zonder te hoge/lage toeren en alleen de eerste versnelling.
Daarna nog een tijdje op de bok in de versnelling om de minimum flushtijd te halen.
(EN wat windkoeling toegevoegd zoals bij dit plaatje van mijn TL1000R)
[afbeelding]
Er was geen probleem, maar bij aanschaf wil ik dingen nog wel eens op een soort nulstand zetten.
Nadelen niet ondervonden. Gelijk aan de voordelen.
Dat sowieso, alleen tien/vijftien jaar later houd ik 1.000 km aan bij de eerste wissel, 3.000 km bij de tweede.Ik wou het net over jou hebben, gewoon paar liter action olie erin ff rondlatenpompen deruit en nieuwe olie erin #WB
16-09-2014 08:41
Na het lezen van het verhaal in AMT heb ik o.a. mijn BMW K75 schoongemaakt.
Ik heb dat op de volgende manier gedaan (ook naar aanleiding van dat verhaal):
Ik heb de forte reiniger toegevoegd volgens voorschrift (710-dop open en kieperen maar).
Daarna heb ik 70 km heel rustig gereden en dirtect daarna de olie uit de motor laten lopen.
Nadat de boel uitgedruppeld was, heb ik het carter er onder vandaan gehaald en dat gefotografeerd.
Ik heb het oliefilter vervangen, het schoongemaakte carter gemonteerd en nieuwe olie toegevoegd.
Deze olie zit er nu nog steeds in, een tussendoor oliewissel staat wel op de planning.
Misschien dat je met een extra oliewissel ook de neergeslagen rommel uit het carter krijgt, maar een laag prut onderin het carter die niet oplost kan imho ook weinig kwaad.
Overmatig olieverbruik
Ja 1000 beurt is standaard toch inrij olie? Ze hebben hem op 7000 gezet voor de 2e beurt.Dat sowieso, alleen tien/vijftien jaar later houd ik 1.000 km aan bij de eerste wissel, 3.000 km bij de tweede.
Soms nog wel wat tussendoor als de olie snel zwart wordt.
Maar ik rij nu ook wat vaker.
Bij nieuwe motoren vullen ze meestal minerale olie af de eerste keer, daarna gewoon.Ja 1000 beurt is standaard toch inrij olie? Ze hebben hem op 7000 gezet voor de 2e beurt.
Nu 3000 opstaan zou er zo in frituren zo helder
Niks geen verbruik ook...die oude zooi wat ik eerder had kon toch altijd eens in de tijd een beste scheut bij of teveelBij nieuwe motoren vullen ze meestal minerale olie af de eerste keer, daarna gewoon.
3.000 km en helder is perfect.
Ik doe de 1.000 km bij een stokoude brik, daarna 3k en gewoon "auto-olie" volsyntheet.
Hoeveel cc ATF per liter olie moet je dan gebruiken ?
Vergis je niet in de types Forté en eventueel andere merken engine flush.
Je mag normaliter NIET rijden (ook niet een beetje, heel langzaam of weinig toeren).
De motor moet onbelast lopen, soms met een iets verhoogd toerental en vaak niet langer dan 20 minuten.
Ik had vroeger een collega die bij een garage voor trucks had gewerkt.
Daar gooiden ze als flush gewoon diesel bij de olie.
Alles is aardolie werd er bij gezegd. Het is dieselolie dus het smeert toch?