Forte Motor Flush

Aircooled74

Die hard MF'er
5 nov 2006
638
109
Heerlen
Hallo, ik wil binnenkort de motor olie min mijn 2003 CB1300 vervangen, hiervoor een fles Forte motor-flush gekocht.
Nu staat er in het data blad dat de motor na het toevoegen van de motor flush gedurende 60 min met verhoogd toerental van 1500 omw/min
warm gedraaid moet worden met af en toe gas geven tot 3500 omw/min.
Heeft iemand hier ervaring mee, een uur warm draaien lijkt me erg lang, kan ik niet gewoon een stukje rijden met een laag toerental.
Alvast bedankt voor reacties, grt Roland.
 
Ik zou gewoon heel rustig gaan rijden, motor moet toch gewoon normale bedrijfstemperatuur krijgen. Maximaal een toertje of 3000/minuut. Kan me voorstellen dat je niet volle bak moet draaien. En een uur warm draaien achter in de tuin lijkt me ook niks, voor jezelf en de buurt niet.
 
Is het een flush voor motorfietsen met natte koppeling???

Een laag toerental betekent niet automatisch lage belasting.
Officieel mag je er geen meter mee rijden.
Ik liet hem op de bok in de versnelling draaien, wel buiten vol in de wind gezet.
En met een andere motor heb ik wel eens een stukje gereden in de eerste versnelling en tweede, vooral niet te veel laten trekken.
Met dat dunne spoel is de smeerfilm minimaal. O-)

Overigens kan je ook de zin van het spul afvragen.
 
Laag toerental hoeft inderdaad geen lage belasting te zijn. Misschien wat rustig in zijn 1e versnelling todderen? En inderdaad: heeft het zin of is het commercie?
Ikzelf zou gewoon op de normale manier op tijd olie verversen.
 
Hallo, ik wil binnenkort de motor olie min mijn 2003 CB1300 vervangen, hiervoor een fles Forte motor-flush gekocht.
Nu staat er in het data blad dat de motor na het toevoegen van de motor flush gedurende 60 min met verhoogd toerental van 1500 omw/min
warm gedraaid moet worden met af en toe gas geven tot 3500 omw/min.
Heeft iemand hier ervaring mee, een uur warm draaien lijkt me erg lang, kan ik niet gewoon een stukje rijden met een laag toerental.
Alvast bedankt voor reacties, grt Roland.
Wat is de reden van de flush?
Wil je hem gewoon vertroetelen of is de motor lui geworden?
 
Er zijn hele fora volgeschreven over de voor en nadelen van allerhande toevoegingen in motorolie, versnellingsbakken etc.
Google is je vriend, de vraag is waarom zou je willen flushen?
Wat wil je hiermee bereiken?
Normaal heb je aan het verversen van de motorrolie met kwalitatief goede motorolie (ook daar zijn hele fora mee vol geschreven) en een filter voldoende.
Al naar gelang het gebruik van je motor pas je de verversingsfrequentie van olie en filter aan.
In geen van mijn motoren en auto’s gebruik ik toevoegingen in de motorolie, versnellingsbakolie etc.
Het oudste vehikel is uit 1966, tot max 2004.
een ander zal het tegendeel beweren en voor je het weet ben je pagina’s verder.
 
een ander zal het tegendeel beweren en voor je het weet ben je pagina’s verder.
Doen waar je je goed bij voelt. We hadden een ernstig vervuild blok, koppalkking door, water in het blok. Eerst 2 keer met diesel gespoeldm, toen schione oilie er in met flush. Met eigen rijstijl een rondje van een 50 klikometer gedaan en weer afgetapt, vers filter, schone olie en inderdaad was dat wat er uit kwam behoorlijk verontreinigd.
Die flush lijkt trouwens al op olie en dan ook nog 500 cc op 3 liter... gewoon je ding doen.
 
Mijn VF750F heb ik gespoeld met die flush. Motor olie van de Action erin met flush. Zo’n 20 minuten op 3000 rpm laten lopen, afkoelen en olie en residu af laten lopen. Nieuw oliefilter en juiste olie erin en klaar.
 
Mijn VF750F heb ik gespoeld met die flush. Motor olie van de Action erin met flush. Zo’n 20 minuten op 3000 rpm laten lopen, afkoelen en olie en residu af laten lopen. Nieuw oliefilter en juiste olie erin en klaar.
Omdat er afhankelijk van de motor tot wel een halve liter olie + flush in het blok achterblijft heb ik juist daarna Action olie afgevuld en die na 150.. 300 kilometer weer vervangen.
Weer later kwam ik er achter dat het prima olie is en ben ik er meer mee gaan rijden zonder flushen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan