Kees Den Haag
MF veteraan
*** klik op het plaatje voor de grote versie ***
De Route
Hieronder is de route te zien die we gereden hebben. Gestart wordt in Newcastle, Engeland. De route loopt door de prachtige natuurgebieden zoals Lake District National Park, Yorkshire-Dales National Park in Engeland. Snowdonia en Brecon Beacons National Parks in Wales. Daarna de oversteek per veerboot naar Ierland. Vanuit Cork reden we naar Kerry. En vervolgens door naar The Burren en Connemara aan de prachtige westkust. Glenveagh in de top van Ierland en daarna langs de kust naar Belfast. Vanaf hier de oversteek naar Schotland waar we door Galloway Forrest zijn gereden op weg naar Newcastle voor de terugreis met de veerboot.
Snelwegen hebben we zo veel mogelijk vermeden. Alleen de Britse randstad tussen Manchester en Liverpool ging voor ongeveer 150km over de snelweg. Voor de rest zo veel mogelijk provinciale wegen of nog veel kleinere wegen. Soms zelfs iets te klein voor zulke zware motoren….
De motoren
Een aantal maanden geleden heb ik een andere (toer)motor aangeschaft. De Kawasaki GTR1400. En die is uitstekend bevallen! Aangezien mijn vorige motor, de Yamaha XJ900 S Diversion, ongeveer 150.000km heeft gelopen en ik deze niet voor een redelijke prijs kwijt kan, rijdt mijn maatje op deze motor mee.
Communicatie
In de weken voor vertrek heb ik beide motoren voorzien van zenders voor de onderlinge communicatie. (4W, frequentie 400Mhz tot 470Mhz en voorzien van externe antennes) Voorheen reed ik alleen of met passagier. Maar met twee motoren voegen zenders voor de communicatie heel wat toe. Buiten dat het gezellig is om af en toe te communiceren komt het de veiligheid zeer ten goede en hebben we er heel veel plezier van gehad.
Dag 1. IJmuiden - Newcastle
Vandaag vertrokken vanaf IJmuiden met de veerboot naar Newcastle in Engeland. Persoonlijk vind ik de veerboot een ideaal vervoermiddel voor een motorvakantie. Je vertrekt ’s avonds en na een nachtje slapen rij je de boot af en je bent direct in mooie gebieden. En dat zonder eerst 2 dagen saaie snelweg kilometers te moeten maken.
Het was weer enorm gezellig op de boot. Boven op een dek zit een bar waar je van de buitenlucht kunt genieten. ’s Avonds verplaatst het zich een beetje naar de restaurants en de bar. En er is een live band die in de grote bar tot diep in de nacht speelt. Tevens zijn er winkels en een bios. In het casino hebben we 2 uur lang blackjack gespeeld. Wat mijn maat verloor aan de bank won ik weer grotendeels terug. En een luchtje scheppen op het dek is ook altijd lekker. Je bent op de Noordzee alles behalve alleen. Al met al een hele gezellige avond. Misschien wel iets te gezellig….
De volgende ochtend lekker met een bakkie op het dek kijken hoe de boot langzaam de riviermonding in draait om bij de haven aan te meren.
De Route
Hieronder is de route te zien die we gereden hebben. Gestart wordt in Newcastle, Engeland. De route loopt door de prachtige natuurgebieden zoals Lake District National Park, Yorkshire-Dales National Park in Engeland. Snowdonia en Brecon Beacons National Parks in Wales. Daarna de oversteek per veerboot naar Ierland. Vanuit Cork reden we naar Kerry. En vervolgens door naar The Burren en Connemara aan de prachtige westkust. Glenveagh in de top van Ierland en daarna langs de kust naar Belfast. Vanaf hier de oversteek naar Schotland waar we door Galloway Forrest zijn gereden op weg naar Newcastle voor de terugreis met de veerboot.
Snelwegen hebben we zo veel mogelijk vermeden. Alleen de Britse randstad tussen Manchester en Liverpool ging voor ongeveer 150km over de snelweg. Voor de rest zo veel mogelijk provinciale wegen of nog veel kleinere wegen. Soms zelfs iets te klein voor zulke zware motoren….
De motoren
Een aantal maanden geleden heb ik een andere (toer)motor aangeschaft. De Kawasaki GTR1400. En die is uitstekend bevallen! Aangezien mijn vorige motor, de Yamaha XJ900 S Diversion, ongeveer 150.000km heeft gelopen en ik deze niet voor een redelijke prijs kwijt kan, rijdt mijn maatje op deze motor mee.
Communicatie
In de weken voor vertrek heb ik beide motoren voorzien van zenders voor de onderlinge communicatie. (4W, frequentie 400Mhz tot 470Mhz en voorzien van externe antennes) Voorheen reed ik alleen of met passagier. Maar met twee motoren voegen zenders voor de communicatie heel wat toe. Buiten dat het gezellig is om af en toe te communiceren komt het de veiligheid zeer ten goede en hebben we er heel veel plezier van gehad.
Dag 1. IJmuiden - Newcastle
Vandaag vertrokken vanaf IJmuiden met de veerboot naar Newcastle in Engeland. Persoonlijk vind ik de veerboot een ideaal vervoermiddel voor een motorvakantie. Je vertrekt ’s avonds en na een nachtje slapen rij je de boot af en je bent direct in mooie gebieden. En dat zonder eerst 2 dagen saaie snelweg kilometers te moeten maken.
Het was weer enorm gezellig op de boot. Boven op een dek zit een bar waar je van de buitenlucht kunt genieten. ’s Avonds verplaatst het zich een beetje naar de restaurants en de bar. En er is een live band die in de grote bar tot diep in de nacht speelt. Tevens zijn er winkels en een bios. In het casino hebben we 2 uur lang blackjack gespeeld. Wat mijn maat verloor aan de bank won ik weer grotendeels terug. En een luchtje scheppen op het dek is ook altijd lekker. Je bent op de Noordzee alles behalve alleen. Al met al een hele gezellige avond. Misschien wel iets te gezellig….
De volgende ochtend lekker met een bakkie op het dek kijken hoe de boot langzaam de riviermonding in draait om bij de haven aan te meren.
Laatst bewerkt: