A
Voor zover ik weet, moet je pas voorkomen als je je in de categorie "rbw-kwijt" begeeft, en daar zit hij toch nog wel wat vanaf.Op de expresweg joh? Daar heb ik ze nog nooit zien staan. En expresweg is altijd een beetje een racebaan.
Maar moet er bij zeggen dat we zelden verder dan de afslag komen.
Maar dan heb/krijg je een dagvaarding. Jeuj.....
"PRO JUSTITIA! BETREFT ERNSTIGE OVERTREDING"
De eerste keer dat ik zo'n ding in mijn bus kreeg schrok ik. Dacht minstens verdacht te worden van een gewapende overval ofzo.
Voor straf zal ik een paar weken geen tabak en benzine halen over de grens..
Zal ze krijgen..
* nope ... *
Voor zover ik weet, moet je pas voorkomen als je je in de categorie "rbw-kwijt" begeeft, en daar zit hij toch nog wel wat vanaf.
Btw: het Belgisch gerecht kan ook niet zomaar een rbw van een buitenlander afnemen. Als de overtreding buiten proportie is, dacht ik dat ze de zaak moeten doorgeven aan het land van de bestuurder ... dacht ik ... is lang lang geleden dat ik nog met het gerecht te maken heb gehad
Op snelwegen en expresswegen moet je al serieus over de rooie gaan alvorens ze je rbw in hun collectie willen toevoegen.
Verder is het idd zo dat de meeste flitspalen mooi aangeduid staan op gps systemen. Staan ze er niet op, vallen ze over het algemeen wel vanzelf goed op.
In de toekomst kan het wel riskanter worden, de trajectcontroles zijn in opmars, en er zijn er al meerdere actief, ook buiten de snelwegen.
Maar back to the point, ik denk dat TS er met best een redelijke boete vanaf gaat komen.
Ze kijken naar de omstandigheden;
Motorrijder ... rijden meestal altijd wel wat sneller dan gemiddeld.
143 waar 120 geldt ... dat is niet zo overdreven.
Was er weinig tot geen verkeer? ... dan betekent het weinig gevaar.
Dan denken ze al in de zin, "'t was niet zo erg, maar we moeten punctueel zijn, dus geven we de minimum boete gekoppeld aan deze overtreding en stoppen er verder geen tijd in met een buitenlander ..."
Enfin ... naar TS toe hoop ik dat ik het juist heb
Voor zover ik weet, moet je pas voorkomen als je je in de categorie "rbw-kwijt" begeeft, en daar zit hij toch nog wel wat vanaf.
Btw: het Belgisch gerecht kan ook niet zomaar een rbw van een buitenlander afnemen. Als de overtreding buiten proportie is, dacht ik dat ze de zaak moeten doorgeven aan het land van de bestuurder ... dacht ik ... is lang lang geleden dat ik nog met het gerecht te maken heb gehad
Op snelwegen en expresswegen moet je al serieus over de rooie gaan alvorens ze je rbw in hun collectie willen toevoegen.
Verder is het idd zo dat de meeste flitspalen mooi aangeduid staan op gps systemen. Staan ze er niet op, vallen ze over het algemeen wel vanzelf goed op.
In de toekomst kan het wel riskanter worden, de trajectcontroles zijn in opmars, en er zijn er al meerdere actief, ook buiten de snelwegen.
Maar back to the point, ik denk dat TS er met best een redelijke boete vanaf gaat komen.
Ze kijken naar de omstandigheden;
Motorrijder ... rijden meestal altijd wel wat sneller dan gemiddeld.
143 waar 120 geldt ... dat is niet zo overdreven.
Was er weinig tot geen verkeer? ... dan betekent het weinig gevaar.
Dan denken ze al in de zin, "'t was niet zo erg, maar we moeten punctueel zijn, dus geven we de minimum boete gekoppeld aan deze overtreding en stoppen er verder geen tijd in met een buitenlander ..."
Enfin ... naar TS toe hoop ik dat ik het juist heb
Zo zal het idd zijnBelgie kan jouw zonder problemen jou je rijbevoegdheid op Belgisch grondgebied ontzeggen !!
NL neemt ook geen B rijbewijzen in, maar kan wel een rijontzegging voor NL grondgebied opleggen.
Klopt, de camera's zijn op zich wel digitaal, maar in B worden de meeste camerabeelden nog steeds manueel bewerkt/beoordeeld. Al zal dat zich gaandeweg allemaal omzetten in automatische verwerking ... lees: minder personeel, dus minder kost ...Leuke redenering over gevaar of niet, maar camera's die zo redeneren hebben ze zelfs in Belgie nog niet en daar gaat het in dit topic over
Ook dit klopt. Wilde het zelf niet aanhalen om niet aan te moedigen tot het ontlopen van boete's, maar het klopt idd wel.mijn Belgische collega heeft mij de navolgende werkwijze uitgelegd.
de eerste brief gewoon weg gooien , als ze er echt werk van willen maken zullen ze je een 2e brief sturen , dan wordt het tijd om wel actie te ondernemen.
ik heb jaren geleden ( jaartje of 3 nu) gewoon de eerste brief in het grote archief gedaan en er daarna nooit meer wat van gehoord
Ook dit klopt. Wilde het zelf niet aanhalen om niet aan te moedigen tot het ontlopen van boete's, maar het klopt idd wel.
Let er echter wel op dat dat zich ooit tegen je kan keren, als je het meerdere keren doet, of als ze je ooit bij een bemande controle klissen.
mijn Belgische collega heeft mij de navolgende werkwijze uitgelegd.
de eerste brief gewoon weg gooien , als ze er echt werk van willen maken zullen ze je een 2e brief sturen , dan wordt het tijd om wel actie te ondernemen.
ik heb jaren geleden ( jaartje of 3 nu) gewoon de eerste brief in het grote archief gedaan en er daarna nooit meer wat van gehoord
Ze sturen meestal gewoon een minnelijke schikking en als je die niet betaald volgt er direct een herinnering met verhoging. Word daar ook geen gevolg aan gegeven krijg je een dagvaarding in je bus. Dat was 15 jaar geleden al zo, zal nu ook nog wel zo zijn.Hij reed meer dan 20 teveel, dus wordt sowieso geen automatische afhandeling. Wegwerpen werkt in dit geval contraproductief. De boete zal er alleen maar door verhogen.
Had nog niet gekeken waar hij woont en er ook niet aan gedacht of hij al dan niet regelmatig door België hobbelt ...Stefan zal heel regelmatig in België rijden. ( zeeuwsvlamingen kunnen alleen via België naar de rest van NL)
Dan kan je maar beter reageren.
Bij opmerkingen zetten dat je met het verkeer meereed/niet wist hoe hard je mocht / verzin maar wat.
Met wat geluk reageren ze idd niet meer.
Maar dan heb jij jouw plicht gedaan en dan rij je toch fijner door BE.
Zou ik nog niet te zeker van zijn. Als ze hun handen al vol hebben zou het wel eens kunnen dat ze "foert" zegen als hij niet op de eerste brief reageert. Ze verdienen er zelf immers geen cent meer aan. Maar een tweede brief negeren, dat raad ik ook wel af.Ze sturen meestal gewoon een minnelijke schikking en als je die niet betaald volgt er direct een herinnering met verhoging. Word daar ook geen gevolg aan gegeven krijg je een dagvaarding in je bus. Dat was 15 jaar geleden al zo, zal nu ook nog wel zo zijn.
De tijd dat je Belgische boetes in de vuilbak kon mikken zijn echt wel voorbij.
Had ik al eens eerder aangehaald blijkbaar... Westerscheldetunnel? ...
142 waar je 120 mag?...
Voor mijn overtreding kunnen ze m'n rijbewijs intrekken voor Belgie, dat zou
over een langere periode voor mij behoorlijk onhandig zijn.
...
Was een keertje inhalen over verdrijvingsvlakken, een keertje inhalen over de strook van de tegenrichting (1 strook in mijn richting, twee in de andere), en ook eens wegens links langs een eilandje gegaan te zijn
Mijn commentaar was dat ik bereid ben weer en wind te trotseren door met de motor te gaan, omdat die niet in de file staan en daardoor de file niet alleen ontlasten, maar ook beter voor het millieu zijn. Maar als ik op de gewestwegen niet meer voorbij kan (mag) verliest het zijn effect.
Let vooral op dat laatste "verliest het zijn effect", dat klinkt veel mooier dan wanner je zou schrijven, " dan heeft het geen zin meer."
142 waar je 120 mag?
Dacht pas bij meer dan 30km/u overschrijding?
Ik kom dit tegen: Boetes voor te hard rijden? Bereken ze hier
Heb je daar wat aan?
Edit: als ik het even invul voor je met de gegevens die ik weet:
[afbeelding]
Edit: lees opnieuw en zie dat het 143 is ipv 142, en dat maakt 132€.
ik rij toch een paar keer per jaar door belgie om de motor op transport te zetten of om naar spa te gaan. het was ook geen spannende overtreding , iets van 10 km/u te hard maar ze vroegen me ongeveer om mijn complete doopcel over te dragen. mocht ik staande gehouden worden tijdens een controle dan zien we wel weer verder . de brief was niet aangetekend dus wie kan bewijzen dat ik hem ooit gekregen heb
Privacy settings
Dus ja, niet akkoord gaan met schikking, niet aanwezig zijn bij de behandeling van de strafzaak, op laatste dag beroep aantekenen, en dan verjaart de boel blijkbaar. Was het in Nederland maar zo'n feest...
En elke keer met dichtgeknepen billen door België rijden lijkt me niet fijn.
Daarbij gaat het in de link om overschrijding van meer dan 130 km/h. Dat is een ander verhaal dan de 20 km/h van Stefan.
Waarom dat? Je doet niets verkeerds en het is geen weigering om te betalen of iets dergelijks, de zaak loopt immers.Jawel, de kosten/baten afweging is natuurlijk anders. Maar ik vond het toch toepasselijk om even hier te melden.
Dankje, je bent beter in zoeken als mij.
Kwam steeds op de Nederlandse prijslijst uit.
Was op de snelweg , t "valt mee" dus ( heb ze kuch.. wel eens wat in het hogere segment gekregen )
Zo maar het briefje invullen in welke taal ik voor het gerecht wil staan
Mag kiezen, dat dan weer wel.