Fuel pak, installeren of niet?

THOR VL

Rookie
26 jul 2018
18
0
Affligem
Ik heb al wat rond gekeken en ben zinnens bij aanschaf nieuwe motorfiets een andere uitlaat en luchtfilter te installeren.
Kan iemand uitleggen wat de functie is van zo een fuel pak?
 
in termen van vermogen levert het je nix op bij een NIEUWE notorfiets....
althans niks wat het vermelden waard is....
tenzij je shit lopen bij deellast, een hoop rotherrie met bijbehorend justitieel gezeik als een verbetering beschouwt natuurlijk....dan is het niks als winst zo n "fuelpak"

fuelpak????? das een kreet die je zelf verzonnen hebt :?

Ik zou eerst maar een nieuwe motor gaan halen en dan nog eens komen vragen...
als je denkt dat de motor van jou keuze mischien wel te weinig vermogen heeft zou ik hem gewoon niet kopen en gelijk een zwaardere kiezen... :Y
 
Tja wat verwacht je te winnen met dat spul,alleen een vervangingsdemper zal je hooguit
een paar pk extra opleveren,schaf eerst maar eens een motor aan en vervang de standaard demper en kijk of het dan nog nodig is om met powercommanders of fuel packs aan de gang te gaan.
Bij sommige motoren is het ook mogelijk om de standaard ECU map te wijzigen,dan heb
je helemaal geen fuel pack of powercommander nodig.
Wil je echt meer vermogen zal je heel wat meer moeten veranderen,en
gaan de kosten een heel stuk hoger uitkomen.
 
Laatst bewerkt:
als je koffers hebt zou ik het overwegen, zie niet in waar je anders die extra benzine kwijt zou rakz-en.

full
 
als je toch voor een nieuwe motor gaat, waarom neem je er dan geen met wel het juiste vermogen ipv eentje met te weinig vermogen die je met een andere uitlaat en een fuel pack wilt "opvoeren"???
 
met de berichten die je al geplaatst hebt in het achterhoofd is jouw vraag al een stuk logischer.
als je het nu wat uitgebreider had geformuleerd en eventueel met een link naar de betreffende 'fuel pak' was de vraag wat duidelijker geweest en had men een gerichter antwoord kunnen geven.

overigens is er een compleet topic over power commanders e.d , mocht dat hetgene zijn wat je bedoelt, kan hem alleen niet vinden.
 
TS wil ander luchtfilter én andere uitlaatdemper monteren. Met het aanpassen van de injectie kan daarop ingespeeld worden en kunnen meteen wat "milieu en emissie dips" rechtgestreken worden. Afhankelijk van de motor gebruik je een powercommander oid, steekt er een andere chip in of flasht de originele chip.

Maar imho is ervoor zorgen dat het mengsel niet te rijk en met name niet te arm komt de hoofdreden met als goede tweede een mooie koppelkromme. Topvermogen speelt niet/nauwelijks een rol.
 
je motor eens fatsoenlijk laten afstellen (zowel op vol- als op deellast) is áltijd verstandig, wanneer je daarna de opstelling hetzelfde laat. Hoe dit gebeurd...dyno, rapidbike, powercommander, fuelpack is een ander verhaal, maar een je krijgt er váák een soepelere motor voor terug waar je meer plezier aan hebt.

Voor merkbare vermogenswinst zou ik het niet doen.
*Als ras-autist heb ik het wel gedaan na enkele modificaties, puur omdat ik alles optimaal wil. O-)
 
met de berichten die je al geplaatst hebt in het achterhoofd is jouw vraag al een stuk logischer.
als je het nu wat uitgebreider had geformuleerd en eventueel met een link naar de betreffende 'fuel pak' was de vraag wat duidelijker geweest en had men een gerichter antwoord kunnen geven.

overigens is er een compleet topic over power commanders e.d , mocht dat hetgene zijn wat je bedoelt, kan hem alleen niet vinden.

My bad, had vollediger moeten zijn. Had het linkje later gepost in het vierde postje of. En gezien mijn voorkeur voor de filter En uitlaat voorlopig bij hetzelfde merk liggen en de fuelpak ook, ging ik er verkeerdelijk van uit dat het alom gekend was.
Anyway, bedankt voor de tips. Volgende week s naar de dealer. Inforonde...
 
gewoon de motor van je keuze uitzoeken en proefrijden...

ik weet niet of je helemaal nieuw wilt of jong gebruikt maar de meeste fabrikanten hebben hun mapping tegenwoordig "uit de doos" redelijk voor elkaar mits je de oem uitlaat en luchtfilter laat zitten.
ga je rommelen met andere dempers en filters dan kan het zijn dat je er redelijk mee wegkomt maar vaker gaan ze dan dermate arm draaien dat je vooral bij lichte deellast gedoe krijgt met overslaan alsof er iemand aan de achterzijde zit te trekken bij konstant gas...
 
My bad, had vollediger moeten zijn. Had het linkje later gepost in het vierde postje of. En gezien mijn voorkeur voor de filter En uitlaat voorlopig bij hetzelfde merk liggen en de fuelpak ook, ging ik er verkeerdelijk van uit dat het alom gekend was.
Anyway, bedankt voor de tips. Volgende week s naar de dealer. Inforonde...

Je kunt beter eerst de boel wat inrijden(bij nieuw) en dan contact opnemen met Ritzen in Weert, ik vermoed dat je die €300,- beter bij hem kun investeren.
Leuk ritje ook Afligem-Weert :+
 
En misschien heeft de bike wel een lambdasonde, die zou dan de juiste a/f verhouding op orde moeten houden?
Maar dat weten de techniekers hier waarschijnlijk wel.

Voor zover ik weet wordt er niets bijgeregeld bij motorfietsen. De sonde is alleen om te signaleren als die veel te arm of veel te rijk komt te staan en dan een foutmelding geeft.
Dat is wat ik tenminste op het grote boze internet vind

Als alles netjes bijgeregeld zou worden was dynojet toch al lang failliet :+
 
Voor zover ik weet wordt er niets bijgeregeld bij motorfietsen. De sonde is alleen om te signaleren als die veel te arm of veel te rijk komt te staan en dan een foutmelding geeft.
Dat is wat ik tenminste op het grote boze internet vind

Als alles netjes bijgeregeld zou worden was dynojet toch al lang failliet :+

nope.. :N ...die sonde(s) dienen om in warme toestand (closed loop) af te regelen op grofweg lambda 1

dat is ook de reden dat bij plaatsen van een powercommander de lambda sonde wordt losgetrokken en een weerstand wordt geplaatst (of afhankelijk van type een stukkie electronica)
zou je dat niet doen dan probeert de ecu in closed loop iedere keer terug te regelen naar 14.7:1 ondanks dat de mapping is aangepast...
 
nope.. :N ...die sonde(s) dienen om in warme toestand (closed loop) af te regelen op grofweg lambda 1

dat is ook de reden dat bij plaatsen van een powercommander de lambda sonde wordt losgetrokken en een weerstand wordt geplaatst (of afhankelijk van type een stukkie electronica)
zou je dat niet doen dan probeert de ecu in closed loop iedere keer terug te regelen naar 14.7:1 ondanks dat de mapping is aangepast...

Je hebt gelijk. Niet alles is blijven hangen blijkbaar.

Small band sondes geven alleen door aan de ECU of het mengsel te rijk of te arm staat en de ECU gaat dat met stapjes bijregelen. Dus geeft de sonde door te rijk dan gaat de ECU in stapjes de injectie aanpassen tot dat de sonde te arm doorgeeft en dan wordt weer bijgeregeld tot de melding te rijk enz enz.

Bij breedband sondes weet de ECU door de afgeven spanning van de sonde hoeveel die moet bijregelen.

Voor zover ik weet hebben motoren alleen smallband sondes. Dus zou het plaatsen van een weerstand betekenen dat de ECU denkt dat het mengsel altijd correct is en niets bijregelen.

Interessante materie allemaal maar helemaal begrijpen doe ik het volgens mij nog niet ;)
 
Je hebt gelijk. Niet alles is blijven hangen blijkbaar.

Small band sondes geven alleen door aan de ECU of het mengsel te rijk of te arm staat en de ECU gaat dat met stapjes bijregelen. Dus geeft de sonde door te rijk dan gaat de ECU in stapjes de injectie aanpassen tot dat de sonde te arm doorgeeft en dan wordt weer bijgeregeld tot de melding te rijk enz enz.

Bij breedband sondes weet de ECU door de afgeven spanning van de sonde hoeveel die moet bijregelen.

Voor zover ik weet hebben motoren alleen smallband sondes. Dus zou het plaatsen van een weerstand betekenen dat de ECU denkt dat het mengsel altijd correct is en niets bijregelen.

Interessante materie allemaal maar helemaal begrijpen doe ik het volgens mij nog niet ;)

breedband sondes worden gebruikt voor systemen met adaptieve correctie...
iets wat standaard is in de automotive wereld maar bij motoren helaas nog weinig voorkomt.
de sonde die men bij dynojet meelevert bij de autotune module is zo n breedbandsonde.
met een autotune module maak je je motor inspuiting ook min of meer adaptief...
 
Ik snap dit topic niet helemaal. TS gaat een nieuwe motor kopen voor woon-werkverkeer en 'Easy cruisen'. Weet van tevoren al dat hij van alles gaat vervangen, blijkbaar gewoon omdat het kan/'om wat te personaliseren'. Ik kan geen criteria vinden in posts van de TS. Vermogen/functionaliteit/watdanook is blijkbaar niet doel, maar tegelijkertijd wil de TS blijkbaar weten of een Fuelpak iets doet of niet, om vervolgens op basis van weetikveelwat te besluiten om het wel/niet te installeren. Vaag verhaal hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan