Functie verluchtingskleppen helm

dvandyck

MF'er
20 okt 2010
44
0
Hoi allen,

ik rijd met een Carberg Justimmo helm en die heeft vooraan vlak onder het vizier en bovenaan op de top een verluchtingsklep.

Ik heb eigenlijk nooit bewust gebruik gemaakt van die kleppen. Enkele dagen geleden heb ik met de klep onder het vizier gespeeld omdat ik amper nog door mijn vizier kon kijken toen ik door de mist 's avonds naar huis reed maar ik had zelfs de indruk dat de condensatievorming erger werd door mijn gefoelfel met de klep onder het vizier.

Kan iemand mij uitleggen waarvoor die kleppen nu juist dienen?

Kan je die gebruiken om de vorming van condens op de binnenkant van het vizier tegen te gaan?

Zijn er misschien andere truken om condensatievorming tegen te gaan?

Met deze helm is het al veel beter als met de vorige (daar had ik altijd condens als het koud was tenzij ik > 100 kmh reed) maar de combinatie vocht en koude blijft problemen geven...

mvg

Dries
 
Tegen beslaan: Dreft op je (binnenkant) vizier, PINLOCK of FOGSHIELD installeren, en verder merk je als het echt koud wordt dat je je hoofd flink koel houdt met open kleppen. KEWL! 8-) :]
 
Laatst bewerkt:
Koop een Shoei, daar werken de ventilatie schuiven wel van ;)

Wat je vaak ziet bij goedkope merken, is dat er wel ventilatie schuiven zitten maar dat er nooit doorstroming kan zijn omdat er nog steeds schuim voor zit :P Oftewel ze zitten er meer voor de sier als wat anders.

En inderdaad een pinlock viziertje is helemaal goed tegen condens.
 
Laatst bewerkt:
binnenkant tegen beslaan zoals al gemeld Dreft ( of ander vloeibaar afwasmiddel. Heel dun laagje aanbrengen op het vizier.
Buitenkant: met autowas( of motorwas) insmeren en uitpoetsen, bij regen lopen de druppels zo van je vizier af.

Bij regen en kou jezelf aanleren dat je uitademt via je mond en de warme lucht overdreven naar beneden blazen... scheelt enorm.
 
Dank voor de tips.

De dreft truuk heb ik eens geprobeerd op mijn vorige helm en hoewel het waarschijnlijk wel wat helpt was het alleszins niet spectaculair. Ik herinner me vaag dat dat mijn zicht vervaagde maar dat kan aan mijn gebrek aan dreftaanbrengtalent liggen ;)

Ik onthoud dus vooral dat ik moet pogen uit mijn mond naar beneden uit te ademen bij condensproblemen.

Begrijp ik het goed dat de verluchingskleppen enkel dienen ter afkoeling en niet om condensvorming tegen te gaan?

De klep recht onder het vizier langs buiten komt uit net onder mijn vizier langs binnen -- een beetje zoals de vooruitontdampingventilatie in een auto. Het leek echter niet te helpen maar misschien haalde ik daardoor de mist naar binnen en helpt het bij regen wel. Mist kleeft echt wel op een vizier... (ik moet langs buiten het er ook continu afvegen met mijn handschoenen)

BTW: Ik ken de kwaliteitsauras van helmen niet zo goed maar ik meen dat Carberg toch doorgaat voor een gerespecteerd en degelijk merk. Het was zeker geen goedkope helm en voorzien van veel iconen (waaronder "no fog" :? )
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tips.

De dreft truuk heb ik eens geprobeerd op mijn vorige helm en hoewel het waarschijnlijk wel wat helpt was het alleszins niet spectaculair. Ik herinner me vaag dat dat mijn zicht vervaagde maar dat kan aan mijn gebrek aan dreftaanbrengtalent liggen ;)

Ik onthoud dus vooral dat ik moet pogen uit mijn mond naar beneden uit te ademen bij condensproblemen.

Begrijp ik het goed dat de verluchingskleppen enkel dienen ter afkoeling en niet om condensvorming tegen te gaan?

De klep recht onder het vizier langs buiten komt uit net onder mijn vizier langs binnen -- een beetje zoals de vooruitontdampingventilatie in een auto. Het leek echter niet te helpen maar misschien haalde ik daardoor de mist naar binnen en helpt het bij regen wel. Mist kleeft echt wel op een vizier... (ik moet langs buiten het er ook continu afvegen met mijn handschoenen)

BTW: Ik ken de kwaliteitsauras van helmen niet zo goed maar ik meen dat Carberg toch doorgaat voor een gerespecteerd en degelijk merk. Het was zeker geen goedkope helm en voorzien van veel iconen (waaronder "no fog" :? )

de kleppen zorgen voor ventilatie en dus luchtstromen binnen je helm, maar als je uitgeademde lucht mee gaat stromen komt er meer waterdamp langs je vizier.

Dreft moet je opbrengen met een niet krassen doekej en daarna ook helemaal uitpoetsen( als je dat niet doet dan wordt je beeld wazig.)

Buitenzijde met autowas behandelen.
 
Ik onthoud dus vooral dat ik moet pogen uit mijn mond naar beneden uit te ademen bij condensproblemen.

Als het zulk weer is dan draag ik vaak zo'n bandana met mondkapje.
Lekker warm en geen gezeur met condens.

Zoiets:
product_thumb.php
 
Voor condens aan de binnenzijde is een pinlock de beste oplossing.

Tegen mist is vrijwel niets te doen. Zorgen dat de buitenzijde van je vizier heel glad is door een siliconenpoets helpt vaak nog het beste maar mist is gewoon k*t. Het enige wat echt helpt is een scherm wat hoog genoeg is om de rijwind over je helm te laten glijden maar laag genoeg om er over heen te kijken.
 
BTW: Ik ken de kwaliteitsauras van helmen niet zo goed maar ik meen dat Carberg toch doorgaat voor een gerespecteerd en degelijk merk. Het was zeker geen goedkope helm en voorzien van veel iconen (waaronder "no fog" :? )

Oh het is niet een van de goedkoopste, maar ook zeker niet één van de betere merken. En juist met dit soort detials als adequate ventilatie merk je toch snel het verschil tussen midden en top segment.

Met Caberg opzich geen ervaring maar wel met andere paar andere goedkopere merken. En sinds een jaar een Shoei op aanraden van een dealer geprobeerd en ik moet zeggen ik heb met mijn Raid II in combi met een Pinlock vizier nog geen last gehad van condens. Kost wel iets meer maar met een stuk iritatie minder. :)

En voor om water makkelijk van je vizier aan de buiten kant makkelijk af te laten vloeien helpt een wax wel goed. Kan je van alles voor gebruiken. Ik gebruik zelf meestal zo'n sponsje met bijenwas die je bij de meeste schoenmakers wel kunt vinden. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n Caberg. Prima helm, maar volgens mij kan je er geen pinloc in zetten omdat het vizier bol staat. Een druppeltje afwasmiddel en dan goed uitwrijven (totdat je het bijna niet meer ziet!) werkt bij mij perfect. Als je je vizier helemaal dichtklikt (bijv bij regen) en je zet de kinventilatie open dan heb je geen last van een beslagen vizier. Ik heb de topventilatie altijd openstaan.

Mist doe je niks aan, gewoon veel afvegen en afstand houden...

p.s. stukkie context: ik doe er elke dag woon/werk mee.
 
:X alleen last van een nat doekje wat je na het tanken weer om moet binden...
of heb je er altijd een paar in je binnenzak :+

Klopt, ik heb het ook wel eens geprobeerd. Ik vond het niks, die natte lap.

Pinlock of Fogcity.
 
heb er geen last van maar heb zo'n stukje voor mijn neus zitten, die laat ik er dus mooi in :) ben eens met die schuifjes bovenop aan het rommelen geweest, fluit mijn helm ineens als ik mijn hoofd wat anders hou..
Wat is een pinlock trouwens?

Ben even niet zo lam geweest en heb het al natuurlijk.. Zie niet helemaal wat het doet op mijn telefoontje, zijn daar ook zonne vizieren van? Die zoek ik dan wel weer.. Mijn man heeft zon halve en dat had ik ook wel gewild achteraf
 
Laatst bewerkt:
Het zijn geen ventilatiekleppen maar spoilers. Daarmee kun je de luchtstroom langs je helm beinvloeden zodat je minder last van turbulentie krijgt.
 
Als je tegen een helmfabrikant vertelt dat je Dreft of wat voor afwasmiddel dan ook gebruikt op vizier/helm.... dan begint ie eerst te vloeken en te tieren, daarna te huilen en vervolgens krijgen ze een afwezige blik in hun ogen en beginnen te zoeken naar iets scherps...

Gewoon pinlock of vergelijkbare spullen gebruiken.
 
Gewoon pinlock of vergelijkbare spullen gebruiken.

Toch is Pinlock ook niet zaligmakend. Ik heb nu bijna een jaartje
een Pinlock en hij begint zijn 'kracht' te verliezen. Zeker met extreem
weer (ik rijd zelfs nog wanneer Sinterklaas het dak niet meer op durft)
blijft mijn ademsel toch een paar seconden op het vizier staan.

Maar goed alles beter dan een druppie Dreft inderdaad :)
 
Dit werkt ook prima,
Eenvoudig met klitteband aan de voering van je helm te bevestigen
full
 
Toch is Pinlock ook niet zaligmakend. Ik heb nu bijna een jaartje
een Pinlock en hij begint zijn 'kracht' te verliezen. Zeker met extreem
weer (ik rijd zelfs nog wanneer Sinterklaas het dak niet meer op durft)
blijft mijn ademsel toch een paar seconden op het vizier staan.

Dat klinkt alsof het opnieuw gesteld moet worden. Een Pinlock heeft geen actief componetent ofzoiets (het is niet als een dampwerende coating) en kan dus zijn kracht niet verliezen.

Wat wel kan (naast opnieuw stellen) is dat er inmiddels toch flink wat vuil tegen de binnenkant van het vizier en de pinlock zit. Dat zie je niet echt, maar het zit er wel. Dat los je op door het vizier los te halen, pinlock eruit en dan met heel ruim warm water en een beetje milde handzeep zowel de pinlock als het vizier van binnen en buiten te wassen. Goed schoonspoelen, de spetter erafslaan en aan de lucht laten drogen. Na terugplaatsen en goed stellen van de pinlock (zorgen dat de silliconenrand overal aansluit) werkt het geheel weer als nieuw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan