FZR probleem: geen vonk

4takter

MF veteraan
16 mrt 2003
3.063
0
Werkhoven
Ik word echt helemaal gek van mijn motor. Ik heb hem nu een maantje of 3 en van het begin af al af en toe problemen met starten. Maar na een kwartiertje wachten sloeg hij gewoon telkens weer aan, dus ik dacht dat ik hem wel verzopen zou hebben. Op een gegeven moment kreeg ik hem alleen echt niet meer aan de praat. Ik was bij mijn ouders dus de anwb maar gebeld. Die man kwam erachter dat hij niet vonkte. Na wat geprutst te hebben aan de kabels en stekkers van de CDI en de zekeringen en nadat hij het stekkertje van de jiffy-schakelaar eruit had getrokken starte de fzr ineens weer.

Vervolgens ging het weer een tijdje goed, tot een paar weken geleden. Ineens deed de motor helemaal niets meer, terwijl ik er 2 dagen daarvoor nog gewoon zonder problemen op had gereden. Dus ik heb mijn wphb er maar bij gepakt en ben alles maar gaan doormeten. Dus start-relais, bobines, schakelaars, etc. Dat leek allemaal goed. Vervolgens besloot ik om voor de zekerheid nog maar eens te testen of de bougies het deden, en zowaar vonkte ze weer. Ik vond het alleen nogal een zwakke vonk, dus maar een setje nieuwe bougies gekocht om te kijken of dat zou helpen.

Nou wilde ik vandaag die bougies gaan verwisselen en wat blijkt, de bougies vonken nu weer helemaal niet meer!! :? Alles nog maar eens doorgemeten maar ik kan niets vinden. Weerstand van de primaire en secundaire spoel van de bobine klopt, weerstand van de pickup-coil klopt, weerstand van de bougiedoppen is goed, de schakelaars kloppen en ik kan ook geen probleem bij de draden en stekkers vinden.

Heeft er misschien iemand een idee wat het nog kan zijn? Ik kan verder niet zoveel bedenken behalve de CDI, weet iemand misschien hoe ik die kan testen of waar ik die kan laten testen? Ik zou zelf denken dat als er ergens een los contact zou zitten ofzo dat ik dat dan juist tijdens het rijden zou merken, maar tijdens het rijden heb ik nooit problemen gehad.
 
Massaverbinding lijkt niet goed..Haal tevens voor de zekerheid andere bobines + de kabels die eraan horen En maak es een foto van die cdi want wellicht heb ik er nog een liggen.

Check je noodstop connectoren eens aan je stuur

Enne je zekeringen connectore (alles voor de zekerheid verwisselen)

Ik had recent nog problemen met een zekering hij leek goed maar toen ik in het donker keek terwijl de motor liep zat die te vonken..

Ik heb dezelfde ellende gehad werd er hoerendol van..
 
Laatst bewerkt:
eeuh voor de zekerheid andere bobine's en kabels?? :? Kabels oke, kosten niet zoveel maar meteen ook andere bobine's halen :? weet je wel hoe duur die dingen zijn??

ik heb ook ongeveer het zelfde probleem gehad. HAd ook andere bobine besteld. kosten 1 bobine iets van 80 euro. Nou mooi dat het niet aan de bobine lag. Ik zou eerst heel geduldig en goed kijken waar het aan ligt in niet klakenloos dingen gaan veranderen. Bij electrische problemen is meestal "geduld" een schone zaak..
 
Massaverbinding lijkt niet goed..Haal tevens voor de zekerheid andere bobines + de kabels die eraan horen En maak es een foto van die cdi want wellicht heb ik er nog een liggen.

Check je noodstop connectoren eens aan je stuur
Hoe kan ik checken of de massaverbinding goed is? Ben een redelijke leek op electronica gebied |( . Noodstop knop lijkt verder ook goed.

fotootje CDI:
full
 
ey 4takter,

hiero bij de FZR van mijn vriendin hebben we exact hetzelfde probleem, echt geen touw op te trekken. dan wel starten, dan weer niet, bougies checken-> niet vonken, bougies er weer in woei start weer :?
dan weer week of 2 geen last van en zo snel als het weg was is het er ook weer.

bij de FZR van mijn vriendin is voor het uitsluiten al vervangen: CDI, bougies, accu en de startmotor.

het verhaal van een massa probleem klinkt aannemelijk, alleen hoe check ik zoiets?

verders hou ons op de hoogte als je wat meer weet, zodra ik wat weet post ik het ook.
 
ey 4takter,

hiero bij de FZR van mijn vriendin hebben we exact hetzelfde probleem, echt geen touw op te trekken. dan wel starten, dan weer niet, bougies checken-> niet vonken, bougies er weer in woei start weer :?
dan weer week of 2 geen last van en zo snel als het weg was is het er ook weer.

bij de FZR van mijn vriendin is voor het uitsluiten al vervangen: CDI, bougies, accu en de startmotor.

het verhaal van een massa probleem klinkt aannemelijk, alleen hoe check ik zoiets?

verders hou ons op de hoogte als je wat meer weet, zodra ik wat weet post ik het ook.


Je kan vanaf de accu een stevige kabel aan het blok maken, dan weet je zeker dat er goede massa is.
Maar dan kan er nog een massa probleem zijn naar de bobines.
Zorg dus dat de plaat waar deze op geschroeft zitten goede massa heeft, eventueel ook een draad leggen. Maak de schroeven van de bobines schoon en draai ze opnieuw aan. Eventueel corrosie in dit contact wordt dan ook minder.
 
Je kan vanaf de accu een stevige kabel aan het blok maken, dan weet je zeker dat er goede massa is.
Maar dan kan er nog een massa probleem zijn naar de bobines.
Zorg dus dat de plaat waar deze op geschroeft zitten goede massa heeft, eventueel ook een draad leggen. Maak de schroeven van de bobines schoon en draai ze opnieuw aan. Eventueel corrosie in dit contact wordt dan ook minder.

Oke bedankt, ga ik morgen meteen even uitproberen.

@ rullend rubber: Bedankt voor het aanbod :} , maar Lunteren is helaas wat ver weg voor mij (woon in Delft) aangezien de motor dus niet rijdt en ik er geen vervoer voor heb.
 
De contactsloten van die dingen willen dacht ik wel eens problemen geven. Iemand een bedradingsschema die hier ff opgegooid kan worden?
 
Welk jaartal is dat ding?

Ik woon trouwens bij je in de buurt

Maar je hebt toch een wph waarom heb je dat bedradingsschema dan nog nodig ik bedoel staat er toch in?

Wel een gave fiets zon fzr1000

Enne nu ik dit zo alles bij elkaar lees kill switch maakt sluiting bij vochtig weer lijkt het wel
 
Laatst bewerkt:
Welk jaartal is dat ding?

Ik woon trouwens bij je in de buurt

Maar je hebt toch een wph waarom heb je dat bedradingsschema dan nog nodig ik bedoel staat er toch in?

Wel een gave fiets zon fzr1000

Bedradingsschema heb ik ook al, ex zot vroeg daar geloof ik om niet ik. Mijn FZR is uit 1990, maar het blok is een 600 uit '93 en de ontsteking enzo ook als ik het in mijn wphb vergelijk met de schema's.
 
Hoe zit het met die jiffy schakelaar?

Al vv?
Wat is vv?

Volgens die man van de ANWB zou er dus iets fout zijn met mijn jiffy-schakelaar aangezien de motor ineens wel weer starte nadat hij de stekker van het draadje naar de jiffy had losgetrokken. Maar ik heb die schakelaar doorgemeten en werkt gewoon zoals hij zou moeten, standaard uit --> weerstand oneindig, standaard in --> weerstand zo goed als 0. Verder maakt die schakelaar ook geen kortsluiting met het frame ofzo, voor zover ik heb gemeten.

Maar ook al zou die schakelaar kapot zijn, dan zou die dus weerstand oneindig geven. Dan "denkt" de motor dus dat de standaard uit staat, maar dan zou hij in z'n vrij nog steeds gewoon moeten starten. Dus het lijkt me niet dat het daaraan ligt.
 
vv = vervangen

Hmm wellicht de jiffy connector? beetje schuren en wd40 erin

Dan trek je toch die jiffy weer los kun je in ieder geval weer rijden.

Ik heb dat ding nooit gekoppeld..leuk voor newbies..
 
vv = vervangen

Hmm wellicht de jiffy connector? beetje schuren en wd40 erin

Dan trek je toch die jiffy weer los kun je in ieder geval weer rijden.

Ik heb dat ding nooit gekoppeld..leuk voor newbies..

Lostrekken heb ik al geprobeerd, helpt niets. Denk dat die anwb kerel gewoon geluk had dat de motor het daarna toevallig weer wel deed.
 
Wat ook een probleem kan zijn:

Water in je draadboom tussen het plakband en met die troep in de loop der jaren gaat water aardig geleiden in zon kabelboom..

Alles doormeten en flink die kabelboom schudden kijk of je wat ziet gebeuren

Kabels compleet nalopen op beschadigingen voor als die tegenover elkaar liggen
Kutklus maar zoals iemand anders al zei ..geduld is een schone zaak..

Ik meende trouwens ook nog dat ik op dit forem een soortgelijk probleem had gezien met een cdi unit (scheurtjes in printplaat) welke die hij zelf gerepareerd had.
 
Dat van die CDI had ik ook gelezen. Volgens mijn wph is er zelf aan de CDI niet zoveel te testen en moet je dat bij een dealer laten doen. Misschien dat ik eens kan kijken of ze dat bij safe ofzo kunnen testen. Om hem nou maar meteen op de straat te gaan slaan zoals ze dat in dat topic voorstellen lijkt me ook niet echt lekker zolang ik niet weet of de CDI het probleem is.
 
Bij de Yamaha wil het nog weleens gebeuren dat de pickup spoel(en) als het blok warm wordt problemen geeft als het blok weer iets is afgekoeld maakt deze weer kontakt met als gevolg dat je motor weer start.T`is zeker een bekend FZ750 kwaal.
Zeker de moeite waard om na te kijken.Jouw klacht komt er zeer dicht bij .

http://www.fz750.net/index.asp
 
Laatst bewerkt:
Maar dan zou hij bij een koude motor wel moeten starten en dat doet hij helaas ook niet. De keren dat ik hem wel gewoon gestart kreeg reed hij ook zonder problemen meer dan honderd kilometer achter elkaar.

Heb helaas door het pokke weer vandaag niets kunnen doen aan mijn motor, hopen dat het morgen wat beter is en dan kan ik weer wat suggesties van jullie gaan testen.
 
Ik word echt gek van die motor. Vanmiddag was het gelukkig weer even droog, dus wilde ik weer even wat suggesties van jullie gaan proberen. Maar wat blijkt nou, nu vonkt mijn motor ineens weer wel! :? . En dat terwijl ik er niets meer aan gedaan heb, behalve hem een paar meter verrijden. Ik wordt echt gek. Ik heb wat met de kabels gerommeld om te kijken of hij er dan misschien weer mee op zou houden, maar hij bleef het gewoon doen.

Iemand enig idee wat ik nu zou kunnen bekijken? Het heeft weinig zin om dingen door te gaan meten zolang hij het weer doet lijkt mij, want dan kan je ook niet meten wat er fout zit.
 
Joepiee!!! Ik heb het probleem gevonden (denk ik). Vanmiddag maar weer eens verder gegaan met meten. Op een gegeven moment wilde de motor ook niet meer vonken bij het starten. Was ik op zich wel weer blij mee, omdat ik nu tenminste beter dingen kon na-meten. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de pick-up coil een weerstand oneindig gaf, dus daar zat iets fout. Een paar tikken op de cover gegeven en ja hoor, weer een goede weerstand van 120ohm. Ik had de pick-up coil al eerder gemeten maar toen was hij dus waarschijnlijk weer net goed.

Nu morgenochtend maar even snel een nieuwe pick-up coil halen en dan hopelijk weer snel :] . Het enige irritante is alleen nog dat ik één van de twee schroeven waarmee de pick-up coil vastzit in de cover niet loskrijg. Maar misschien dat ze dat bij de garage meteen even voor me kunnen doen.

Iedereen bedankt voor alle tips :}

@Gh0stw4lk3r: Misschien is dit ook het probleem bij de fzr van je vriendin. Met een redelijk lichte tik op het blok deed de pick-up coil het namelijk meteen weer wel goed, dus dat verklaard misschien waarom hij het bij jou wel doet als je hem aanloopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan