FZR probleem: geen vonk

4takter

MF veteraan
16 mrt 2003
3.063
0
Werkhoven
Ik word echt helemaal gek van mijn motor. Ik heb hem nu een maantje of 3 en van het begin af al af en toe problemen met starten. Maar na een kwartiertje wachten sloeg hij gewoon telkens weer aan, dus ik dacht dat ik hem wel verzopen zou hebben. Op een gegeven moment kreeg ik hem alleen echt niet meer aan de praat. Ik was bij mijn ouders dus de anwb maar gebeld. Die man kwam erachter dat hij niet vonkte. Na wat geprutst te hebben aan de kabels en stekkers van de CDI en de zekeringen en nadat hij het stekkertje van de jiffy-schakelaar eruit had getrokken starte de fzr ineens weer.

Vervolgens ging het weer een tijdje goed, tot een paar weken geleden. Ineens deed de motor helemaal niets meer, terwijl ik er 2 dagen daarvoor nog gewoon zonder problemen op had gereden. Dus ik heb mijn wphb er maar bij gepakt en ben alles maar gaan doormeten. Dus start-relais, bobines, schakelaars, etc. Dat leek allemaal goed. Vervolgens besloot ik om voor de zekerheid nog maar eens te testen of de bougies het deden, en zowaar vonkte ze weer. Ik vond het alleen nogal een zwakke vonk, dus maar een setje nieuwe bougies gekocht om te kijken of dat zou helpen.

Nou wilde ik vandaag die bougies gaan verwisselen en wat blijkt, de bougies vonken nu weer helemaal niet meer!! :? Alles nog maar eens doorgemeten maar ik kan niets vinden. Weerstand van de primaire en secundaire spoel van de bobine klopt, weerstand van de pickup-coil klopt, weerstand van de bougiedoppen is goed, de schakelaars kloppen en ik kan ook geen probleem bij de draden en stekkers vinden.

Heeft er misschien iemand een idee wat het nog kan zijn? Ik kan verder niet zoveel bedenken behalve de CDI, weet iemand misschien hoe ik die kan testen of waar ik die kan laten testen? Ik zou zelf denken dat als er ergens een los contact zou zitten ofzo dat ik dat dan juist tijdens het rijden zou merken, maar tijdens het rijden heb ik nooit problemen gehad.
 
Dus toch de pickupspoel zoals ik al zei een yamaha kwaal vaak massa probleem.

harstikke mooi man want zulke fouten is echt gezeik.

Ja, ik ben wel blij dat ik nu tenminste gevonden heb wat het probleem is. Nu alleen nog een andere pick-up coil zien te vinden. Ben bij Hans van Wijk langsgeweest, maar nieuw kosten die dingen €407,-!!! :( . De pick-up coil schijnt alleen samen met de dynamo-spoel als één onderdeel besteld te kunnen worden. Dus eerst maar even opzoek naar een 2e hands. Ik had alleen weer graag willen :]

Weet iemand misschien ook in hoeverre de pick-up coil anders is bij verschillende types? Mijn blok komt uit '93 maar ik kan misschien een pick-up coil uit '91 kopen, zou dat passen?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt het over andere pickup spoelen maar zijn ze echt kapot of hebben ze slechte massa zoals bij de FZ`s kijk ff welke draad van de pickup spoel steker de massa is en volg deze waarschijnlijk zijn je pickup spoelen helemaal niet defect.Als de pickup spoelen bij jouw in het blok geaard zijn moet je dat ff nakijken ik weet niet of jij de spoelen er zo af kan halen ik namelijk wel.
Succes :9
 
Ik heb maar 1 pick-up spoel. Volgens mijn haynes wphb zou de pick-up coil geen contact met de aarde mogen hebben. De enige 2 draden aan de pick-up gaan direct de CDI in. Volgens haynes zou de pick-up coil gemeten over de twee stekkers een weerstand moeten hebben van 80-120ohm en hierbij krijg ik dus af en toe een foute meting.

@ de ex zot: Ik zie dat ze bij Carmo een universele pick-up verkopen, maar past dat dan gewoon op mijn fzr?
 
Ik heb maar 1 pick-up spoel. Volgens mijn haynes wphb zou de pick-up coil geen contact met de aarde mogen hebben. De enige 2 draden aan de pick-up gaan direct de CDI in. Volgens haynes zou de pick-up coil gemeten over de twee stekkers een weerstand moeten hebben van 80-120ohm en hierbij krijg ik dus af en toe een foute meting.

@ de ex zot: Ik zie dat ze bij Carmo een universele pick-up verkopen, maar past dat dan gewoon op mijn fzr?

Kun je beter aan hen vragen.
 
Hmm nooit te oud om te leren.

Interesting met die pickupspoelen..zelf nooit zo vaak tegengekomen maar klinkt wel logisch allemaal. Alleen zelf nooit problemen mee geconstateerd (meerdere fietsen). Maar hij komt bij de check them if ya dont know notes..

Die bike van mij leeft, ik zweer het... Begint die weer maf te doen (of ben ik zo kritisch).zal ze ook es checken. Maar zeker weer vocht op de bobine kabels ..wel geinig die hoesjes om die kabels maar als die ff buiten staat blijft dat water er zo lekker in staan. @#$@#$%
 
Meet eens ten opzichte van het Frame (massa) dus de steker van de pickup spoel meten tenopzichte van het frame en de aansluitingen op de CDI unit ten opzichte van het frame wat meet je dan voor ohmse waarde?
 
Meet eens ten opzichte van het Frame (massa) dus de steker van de pickup spoel meten tenopzichte van het frame en de aansluitingen op de CDI unit ten opzichte van het frame wat meet je dan voor ohmse waarde?

Tussen de stekkers van de pick-up spoel en het frame meet ik een weerstand oneindig, zoals dat ook volgens haynes zou moeten zijn. Tussen de aansluitingen op de CDI en frame heb ik nog niet gemeten.
 
Dat klopt jouw pickup spoel is net zo als de mijne uitgevoerd naar een stekerblokje nu meten op het CDI unit ten op zichte van het frame (massa)
Dus stekertje van de pickupspoel nog niet op de CDI unit zetten maar meten op de CDI unit waar het stekertje op hoort te zitten en frame ohmse waarde. :9
Je schrijft hierboven dat je ook de steker van de spoel hebt gemeten waarde tussen de 80 en 120 ohm maar af en toe een oneindige waarde er zit toch geen breuk of bijna gebroken verbinding tussen de spoel en het stekertje?
Aangezien een pickupspoel eigenlijk haast niet kapot kan gaan er word maar een
paar honderd millivolts opgewekt.Zet eens de weerstandsmeter op de pickupspoelsteker waarde zeg maar 110 Ohm en laat iemand eens rommelen aan de kabel of tikken tegen het pickupspoeldeksel kijken of deze oneindige waarde aangaat geven dan heb je zeker een losse verbinding.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan