Gaatjes in uitlaat

Robust2

Die hard MF'er
24 mei 2008
304
0
Gent, Belgie
Zoals het altijd gaat, het ene probleem is nog maar net opgelost en daar is het volgende al B|
Nu was ik daarnet aan m'n motor bezig, vrolijk omdat al m'n vaste boutjes los waren geraakt, tot ik plots aan m'n uitlaatbocht een paar kleine gaatjes zie!
Ik ben direct eens beginnen inspecteren, en zoals de meeste bochten van wat oudere motoren zit er dus wel wat roest op die bocht, maar niets spectaculair. Maar wel zitten er dus een paar (stuk of 5-6 zou ik zo zeggen) gaatjes van ongeveer 1 a 2 mm² in, helemaal onderaan waar er dus het meest rotzooi tegenkomt van het voorwiel. -O-
Wat zou ik hier nu best mee doen, gewoon laten en zorgen dat er niets verder roest (hoe?), een of ander goedje opsmeren, of gewoon kijken voor een nieuwe uitlaat. (duur!)
Het nadeel is ook, dat mijn motor al niet zo'n veel voorkomend type is, en dat de originele uitlaat helemaal in 1 stuk is gemaakt, dus als ik iets moet vervangen voelt mn portefeuille dat wel direct.

Alvast bedankt!
 
Hmm, uitlaat er dus van halen, en laten lassen bij een deftige zaak, of zou gewoon de buurman met een laspost goed genoeg zijn?
Afdekplaat gaat niet lukken, hier een plaatje van waar het ongeveer zit: Klikkie
Maakt eigenlijk niet zo'n speciaal geluid btw :/

Ik dacht er ook eerst aan om hem helemaal uit elkaar te doen om kader te laten spuiten, maar ik krijg meer en meer schrik van wat ik onderweg ga vinden...
 
Moet te maken zijn hoor.

Ik heb ook wel eens (ooit) van dat tijdelijke propspul gebruikt voor ene brikkie. Er in smeren, uit laten harden en dicht.

Ik zag het na twee jaar pas weer, want ik was het vergeten: helemaal goed nog....

Niet de netste oplossing, maar op zich wel weer de moeite waard om voor 2 euro er weer een extra jaar uitlaat aan te plakken.
 
Nou zoals ik al zei, mn buurman kan redelijk lassen dacht ik, en heeft zo'n lastpost met elektroden staafjes, maar persoonlijk lijkt me dit niet echt het beste voor mijn situatie?
 
Nou zoals ik al zei, mn buurman kan redelijk lassen dacht ik, en heeft zo'n lastpost met elektroden staafjes, maar persoonlijk lijkt me dit niet echt het beste voor mijn situatie?


Als je buurman geen lastpost is en echt weet hoe dat ding werkt en de juiste electrodes heeft kan het best lukken hoor.
Als het 50 jaar geleden lukte zal het anno 2008 ook wel lukken.
Hij moet natuurlijk niet afkomen met een 40A Lidl trafo :N
 
Een beetje constructiebedrijf kan je wsl binnen 15 minuutjes helpen.
Eigenlijk overal waar ze een fatsoenlijke lastrafo hebben. :/

Trouwens, je kan het natuurlijk best proberen bij je buur.
Kan niet echt veel kwaad als het mislukt, ff slijpen en opnieuw tenzij hij er een gat ter grote van een euro inblaast *D
 
Laatst bewerkt:
Hmm eens met een vriend gepraat die ook kan lassen, en hij zag het persoonlijk niet echt zitten om het elektrisch te doen (vlambooglassen) omdat er te veel kans was om het enkel groter te maken volgens hem.
 
Over het algemeen zijn die pijpen niet al te dik. En al wat aangetast enzo.

Maar met een goed lassetje moet het toch te doen zijn om de boel op te lappen. Letterlijk dan?

Mijn buurman is een begenadigd lasser en heeft voor mij ook al een aantal gaatjes in een uitlaat van een vers lapje metaal voorzien. Ging prima.

Alleen het volgende probleem is dan: wat is de volgende zwaktste plek? Helaas zal dat het verbindingsdeel tussen de twee pijpen worden (bij mijn oude brik): die rotten vaak snel weg als ze eenmaal aangetast zijn.... en natuurlijk bijna niet te fixen door de omvang en vorm.
 
Bedoel je zo'n collector onderaan?
Nou bij mij zijn het gewoon 4 pijpjes die iets verder dan samenkomen, maar de plaats waar ze samenkomen zit echt onderaan de motor en komt er dus niet zo veel vuiligheid aan. De zwakste plaats is waar de gaatjes nu zitten, de 2 pijpen die het meest naar onder zitten en net achter het voorwiel. (zie je op de foto die ik hier heb gezet wat hoger ook wel, nog eens opnieuw: http://i38.tinypic.com/2d0cemu.jpg )
Of bedoel je waar die 2 pijpjes met elkaar verbonden zijn?
 
:)

Ik had het over één van mijn fietsjes...

Heb je al gedacht aan die instant uitlaat reparatie pasta? Verkrijgbaar bij de auto-onderdelen-boer(in).

Niet een glorieuze oplossing, maar wel een oplossing zonder lassen en redelijk duurzaam. En erg makkelijk.
 
Van wat ik hier las, was dat niet al te duurzaam, meeste zeiden een paar maandjes?
Nu zei mn pa me daarnet, dat als hij tijdens het jaar naar zijn meubelmakers avondles gaat, er altijd ook een klas met lassers bezig is. En naar het schijnt is de leraar een zeer vriendelijke man, dus ik denk dat ik mss in september eens daar ga langsgaan :)
 
conventioneel lassen is geen optie omdat de warmte inbreng te groot is waardoor de dunwandige
uitlaat krom gaat trekken. Een optie is om deze te laserlassen. De warmte inbreng en toevoegmateriaal is gering zodat een kleine herbewerking nodig is.
 
conventioneel lassen is geen optie omdat de warmte inbreng te groot is waardoor de dunwandige
uitlaat krom gaat trekken. Een optie is om deze te laserlassen. De warmte inbreng en toevoegmateriaal is gering zodat een kleine herbewerking nodig is.

met dunne electrodes kan het gewoon hoor.
en met co2 of tig al helemaal.

ikzelf zou er een plaat overeen zetten ipv de gaatjes dicht branden want die gaten zijn een stuk groter als wat je nu ziet.
 
Ik doe dat gewoon met TIG (lukt altijd)
En bij een electroden geval 1,5 mm ferm electroden op 40 amp. grote troep, maar als de uitlaat niet te gaar is, lukt het wel.

Echter TIG gaat altijd lukken!
 
Buurman en buurman situatieschets:

Héé buurmannetje! Heb je ff?

Welja joh! Rolt 380v trafo van 1x1 meter uit een hoekje, paar dikke elektroden aan de klem....

FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFIK uitlaat in 2 delen.

Asjemenou.... ;)
 
Nja wel dat wou ik dus voorkomen :+
Ik moet dan zeker op voorhand wat de buurt rond die gaatjes wat opschuren zodat duidelijk is hoe groot die gaten zijn?
En wat is de beste soort lak om er daarna weer op te doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan