Garmin voeding pluggen

dayfox

Die hard MF'er
6 jan 2009
307
17
Heerde
Geachte mede Mfers,

Onlang heb ik een garmin zumo gekocht. Nou wil ik deze zo installeren op mijn r6, dat ik de hele handel er ook af kan halen en dus de voedingskabel met een of ander plugsysteem in en uit kan pluggen. En ja, andere steun is onderweg. Nou ben ik zelf niet zo gecharmeerd van een aanstekerplug. Ook niet al te lovende reacties op gevonden gezien trillingen enz. enz. Was net bij een zaak, verkocht een jongen mij 2 jack plugjes. Was zo lang aan het zoeken, heb ze maar meegenomen haha..

Kan ik de kabel uberhaubt wel zo doorknippen? Zit wel een zekering verwerkt aan de kabel. Dus, kortom, is er een plug die en een afdekkapje heeft en in de vorm van jack plug?
Heeft iemand de gouden tip voor me?

Alvast bedankt!!

Gr dayfoxxie
 
vaak zit er een omvormer in de plug om van 12v naar 5v te gaan.
check dit eerst voordat je de plug afknipt.
de jackpluggen zijn volgens mij niet geschikt als voedingsplug, volgens mij maakt deze even kortsluiting als je deze inplugt.
 
Het liefst zou ik aan stevige waterdichte connectoren denken maar dat wordt moeilijk...
De beste connector die ik kan bedenken is een XLR verbinding, bekend uit de proaudiowereld. Eventueel voorzien van een afdekkapje als je deze niet gebruikt en goed voorzien van accupoolvet, dat laatste vermindert in elk geval de kans op oxidatie van de contacten.
Er bestaan ook militaire of industriele connectoren maar die zijn vaak nog lomper dan de XLR types, Jackplug zou ik zeker niet doen! dan nog eerder RCA of tulpsteker.
 
Gebruik maken van de optimate (druppellader) aansluiting. Als contradeel een Molex connector, veelal toegepast in modelbouw, aan de voedingskabel en klaar. Ding hangt ergens achter de kuipdelen aan een touwtje (kun je hem zo weer pakken).

full
 
Ik heb voor m'n Zumo gewoon een accessoire-aansluiting gebruikt, wordt ook wel BMW stekker of Hella-stekker genoemd. Is speciaal bedoeld voor motoren, maakt veel beter contact en zit ook veel stabieler dan een aanstekerplug.
Stekkers en (waterdicht) stopcontact zijn gewoon bij elke goede motorzaak en automaterialenzaak te koop.

Belangrijkste is dat je de aansluiting correct maakt. De binnenste aansluiting is de plus, de buitenste de min. Altijd alle verbindingen solderen en liefst ook voorzien van krimpkous.

Ik heb het stopcontact op een geschikte plek in m'n kuip gezet. Gaatje boren, plug er in, schroefring er op en klaar. Dan kun je de plug rechtstreeks op de accu aansluiten (áltijd een zekering er tussen...) maar nadeel is dat je dan continu stroom op je stopcontact hebt. Ik heb er een relais tussen gezet, dat er stroom op zet als het contact aan staat, kost een tientje bij de automaterialenhandel.

Hier een link naar een uitgebreide inbouwhandleiding met foto's. In dat geval gaat het om een aanstekerplug, maar de inbouw is exact hetzelfde: http://www.cartestsoftware.com/fz1/cigarettelightersocketinstallation.html
 
Ik vind het maar een maar een rommeltje met al die blootliggende stekkertjes.
Vooral die van het relais.
http://www.cartestsoftware.com/fz1/cigarettelightersocketinstallation.html

Lijkt me beter om eea af te werken met krimpkous en de stekkerverbinding te voorzien van een kloddertje vaseline.
Persoonijk doe ik altijd zoveel mogelijk verbindingen solderen en afwerken met krimpkous.
Zelfs Hornbach verkoopt een heel assortiment zakjes met krimpkous.
Maar Conrad verkoopt het per meter.

Deze accessoireaansluiting is veel betrouwbaarder dan de conventionele sigarettenaansteker.
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/9WlLJaohQSHOue9oE8SO4A?feat=directlink

En is ook te verkrijgen als opbouwversie voor als je geen gaten wil maken.

Groeten, Broos
 
Laatst bewerkt:
wat is er mis met de BMW-stekker ???
die wordt al jaren gebruikt op motoren en oxydeert niet
wat vaseline erin om het vocht een beetje weg te houden
doe ik ook
mijn Zumo heeft zo,n stekker in de cockpit
DSCF0580.jpg
 
Pffffffff......... Ben bij de Brezan, automat, halfords en 2 elektronicazaken geweest.. En wat denk je? Niks!! behalve aanstekerpluggen dan.. Maar is niet wat ik zoek. Toch alvast bedankt voor de reacties!!
 
Pffffffff......... Ben bij de Brezan, automat, halfords en 2 elektronicazaken geweest.. En wat denk je? Niks!! behalve aanstekerpluggen dan.. Maar is niet wat ik zoek. Toch alvast bedankt voor de reacties!!

Heb je dan niet naar "Hella" pluggen gevraagd? Is ook voor auto's een standaard accessoire aansluiting. Zou bij elke autoboer te koop moeten zijn hoor.
Mogelijk heb jij naar een BMW plug gevraagd, dat zegt ze niks.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan