Wat een onzin zeg die opmerkingen over vrouwen. Bovendien vroeg ik daar niet naar. Als je vrouw ziek wordt dan komt dat waarschijnlijk door jezelf.
Voor mij idem. Hoewel ik Basecamp op een Mac gebruik.Zumo 550 blijft gewoon een goed apparaat, althans hier. Maar ik blijf Mapsource gebruiken, die "liggen" elkaar wat beter, denk ik (allebei grijs).
Ik gebruik hem ook in de auto op vakanties. Of het nu naar de Noordkaap is of een rondje Spanje. Wel rekening houden met de lengte van je routes, maar dat kon bij jouw korte trip nooit de oorzaak zijn. Routes maken kan op beide programma's , Mapsource en Basecamp, maar ik laad altijd via Mapsource. En ik heb inderdaad wel eens situaties die ik niet gepland had, maar dat lag dan toch vaak aan het verschil van instellingen tussen PC en apparaat.
Hi all,
Dus ik wilde eventjes een middagje rustig rijden, liefst binnendoor. Mijn Zumo 550 luistert niet als ik snelwegen uitzet en dan een route genereer. Dus ik dacht: dan doe ik het wel via basecamp.
Enfin, zo geschiedde, mooie route in elkaar gezet binnendoor en geupload. Maar wat zie ik tot mijn verbazing...? De route op de zumo volgt nu de wegen helemaal niet terwijl dezelfde kaart op computer en apparaat staan. Dus ik dacht; ah de gps moet verbinden. Dus ik een stukje wandelen buiten, maar zelfs met GPS geen resultaat.
Ik snap het niet meer. Wie kent dit probleem? Op de laptop is de route gewoon netjes.
De twee issues zijn dus:
- Zumo 550 zelf negeert de instellingen van 'snelweg negeren', de routes gaan altijd over de snelweg
- Zumo 550 volgt de route niet die in Basecamp is gemaakt, ondanks dat de maps gelijk aan elkaar zijn op laptop en apparaat. Let wel: ik gebruik routes en geen tracks want de 550 kan niet overweg met tracks lees ik overal
Op die website lees je dan dit:Mss heb je hier iets aan...........................?Ik las onlangs dat iemand goede ervaringen had met GPS-reparatie bij www.sparkelectronics.nl.
Op zich heb je gelijk maar ik vraag mij af of plaatsbepaling straks nog goed lukt zonder de nodige update van de gps-coördinaten.Ze mogen promoten wat ze willen, maar daar koop ik geen nieuw apparaat voor. Zumo functioneert goed, al jaren en mag dat nog jaren blijven doen. Heb er zelf al een nieuw Alie scherm en toch screen in gezet, functioneert zonder problemen. En als ze ooit stoppen met kaartupdates, so what!! Ik hoef er niet mee naar een nieuw aangelegde woonwijk , maar in de Alpen of de Pyreneeën veranderd niet zo veel. En soms, vooral als je tijd zat hebt heeft dat ook nog zijn charmes, zelf rondkijken en snappen waar je zit. Dus die 550 kan nog lang zat mee!!
Op zich heb je gelijk maar ik vraag mij af of plaatsbepaling straks nog goed lukt zonder de nodige update van de gps-coördinaten.
De navigatie moet ongeveer weten waar de benodigde satellieten zich bevinden, in een baan om de aarde.
Hij heeft er minimaal 4 nodig en de plaats van een satelliet varieert constant.
Zonder deze update duurt het op een gegeven moment langer voordat de navigatie contact heeft met satellieten, en dus weet waar deze, en jij zich bevind. Na het opstar6en van de navigatie.
Op een gegeven moment duurt het zo lang dat ook jij van armoe en ergernis een nieuwe koopt.
10 minuten wachten vind ik vrij lang.
Het lijkt mij nog steeds oplosbaar mits jij nog steeds de goeie rechten heb via een account.Afgelopen dinsdag heb ik voor het eerst geen contact kunnen leggen met GPS. Maar als ik de update draai dan zal dat wel weer verholpen zijn. Heb de Zumo een jaar of vier geleden tweedehands gekocht en ben er best tevreden mee afgezien van de gebreken die zich beginnen te openbaren. Voor een nieuwe/tweedehandsje heb ik geen geld op het moment dus ik steek graag energie ik het oplossen van de problemen. Zal morgen een firmware update draaien.
daar schiet je toch niks mee op
die wordt ook ziek
Het lijkt mij nog steeds oplosbaar mits jij nog steeds de goeie rechten heb via een account.
Anders word het wat moeilijker en heb je een "expert" nodig.
Iemand van een forum die de software online zet bijv.
Dit lijkt mij een hele goeie, van Beekberger uit een vorige post: Hèt WayPoint GPS Forum • Toon forum - Zumo 550 en 500
WWaarschijnlijk was/is de software in jouw Garmin corrupt, vandaar jouw problemen.
Daarom raadde ook al iemand een jaarlijkse hardreset aan. Schone lei...
Geen updates meer voorzien voor klanten is End of life, naar de maatstaven van Garmin en TomTom.Kun je niet de originele files toen je hem kocht niet terugzetten, ik meende dat je eerst een kopie vd gmap etc moest maken en mochten er problemen ontstaan kon je die terugzetten...had je de zumo echt terug naar de fabrieksinstellingen.
Nadeel van dit soort elektronica is dat het ophoudt met ondersteuning, geen idee of het ‘end of life’ is....
De zumo 550 kan prima overweg met tracks.ik gebruik routes en geen tracks want de 550 kan niet overweg met tracks lees ik overal
Buiten de basiskaart nooit 2 kaarten tegelijk aanzetten! Als je dat wel doet krijg je gegarandeerd routeproblemen.Ook niet met beide kaarten aan. Maar het lijkt mij niet handig om een oude en nieuwe kaart van hetzelfde gebied tegelijkertijd aan te hebben staan?
Onzin, tracks mogen veel meer punten bevatten (bij de zumo althans, bij bijzonder prehistorische toestellen kan de limiet kleiner zijn).Tracks en de 550 werkt wel, maar tot max 250 punten.
Ook onzin. De zumo kan namelijk niet via een track navigeren, die heeft daar echt een route voor nodig. Je zumo zal daarom de track omrekenen naar een route, waarbij de vorm van de track zo goed mogelijk benaderd wordt. Uiteraard heeft het toestel daar wel een kaart voor nodig.Bij het laden van een track: alle kaartmateriaal uitzetten
Onzin.Het zou ook nog kunnen dat Garmin zelf de boel blokkeerd omdat het apparaat te oud is.
Direct vanuit Express updaten naar het toestel gaat bij oudere modellen niet, dan moet je eerst de kaart op je computer laten installeren en daarna met MapInstall op je toestel zetten. Ik meen dat dat bij de zumo 550 ook het geval is.Als die er zijn, krijg je voor je kiest voor de download en de installatie de mogelijkheid om de nieuwe kaart te installeren op je navigatie apparaat . op je computer of voor installatie op beide
Gewoon die rommel weggooien en op een kaart kijken. Over dit probleem zijn grappige cartoons verschenen.
Nee, maakt niet uit hoe groot de kaart is. Het toestel zal alleen het deel inladen van je omgeving.Het is een moeite van niks en als je beperkt kaarten meeneemt rekent hij ook iets sneller. Gewoon, deel van de hobby!!
Garmin zet helemaal geen "update van de gps-coordinaten" op de zumo, die zorgt daar zelf voor. Alle GPS-satellieten versturen namelijk info over de posities van de satellieten naar de toestellen (de zogeheten almanak). Dit gaat wel langzaam. Als je je toestel regelmatig gebruikt merk je dat niet, maar als hij lang stil ligt kan het even duren. Wat ook niet helpt is als het toestel niet weet in welk jaar hij leeft, dan duurt het ook veel langer. Hebben nogal wat oudere TomTom's last van, maar Garmin niet (niet meer althans; ze zijn niet zo snel met updates, maar die komen er uiteindelijk wel)Op zich heb je gelijk maar ik vraag mij af of plaatsbepaling straks nog goed lukt zonder de nodige update van de gps-coördinaten.
De navigatie moet ongeveer weten waar de benodigde satellieten zich bevinden, in een baan om de aarde.
Hij heeft er minimaal 4 nodig en de plaats van een satelliet varieert constant.
Zonder deze update duurt het op een gegeven moment langer voordat de navigatie contact heeft met satellieten, en dus weet waar deze, en jij zich bevind. Na het opstar6en van de navigatie.
Nee, die zijn niet geostationair, daar staan ze te dichtbij voor. De geostationaire baan is 2x verder verwijderd.Wat trouwens die opstelling van satellieten betreft: Die zijn geostationair, anders zou het hele systeem niet kunnen werken.
Nee. De firmware zit in een ander geheugen, daar kun je niet bij. Met het terugzetten van de bestanden zul je hem nooit helemaal terugzetten naar de beginsituatie. Wel kun je de firmware opnieuw installeren (gewoon de laatste, oudere zou ik niet doen) en een reset is ook altijd goed.Kun je niet de originele files toen je hem kocht niet terugzetten, ik meende dat je eerst een kopie vd gmap etc moest maken en mochten er problemen ontstaan kon je die terugzetten...had je de zumo echt terug naar de fabrieksinstellingen.
De zumo 550 krijgt nog steeds kaartupdates als je daar recht op hebt (life time update of bij een eenmalige aankoop). De zumo 550 doet 't nog steeds prima en is snel genoeg. Je mist weliswaar de vernieuwingen zoals rijbaanbegeleiding en zo, maar doet het verder nog steeds zo goed als aan het begin. De kaarten worden inderdaad steeds groter, maar met een SD-kaart kom je een heel eind, en bij Garmin kun je ook heel gedetailleerd bepalen welke delen van de kaart je erop zet.Geen updates meer voorzien voor klanten is End of life, naar de maatstaven van Garmin en TomTom.
Het apparaat zou nog goed kunnen werken na updates maar vaak is de processor en het geheugen eigenlijk ook niet meer toereikend.
Vandaar dat eerst de kaarten in stukken worden gehakt, omdat het anders niet meer in het geheugen van het apparaat past.
Een paar jaar later stopt men met de ondersteuning ( ook al heb je lifetime update) en zo word de klant vanzelf gedwongen een nieuw apparaat aan te schaffen.
Natuurlijk blijven er altijd dyhards die traag en wat andere mankementjes niet erg vinden. Of er gaat illegale software op.
Maar voor de meeste noobs is dit een no go.
Na een tijdje moet illegaal ook weer bijgewerkt worden en daar heeft het grootste deel geen kennis van, of geen zin in.
@Boevie, hou eens op met onzin vertellen of lees je eerst eens in voordat je wat beweert
Mijn post was bedoeld als work around die voor mij werkt, niet als uitleg hoe het echt werkt/ zou moeten werken. Tracks van meer dan 250 punten leiden bij mijn 550 tot een rechte lijn naar het eindpunt na punt 250. Tracks gebruik ik voor off-road rijden, waar het standaard kaartmateriaal vaak geen wegen kent en het laden van van de track automatisch tot een herbereking lijkt te leiden die behoorlijk kan afwijken. Daar zul je bij een route over asfalt veel minder last van hebben denk ik.Onzin, tracks mogen veel meer punten bevatten (bij de zumo althans, bij bijzonder prehistorische toestellen kan de limiet kleiner zijn).
Ook onzin. De zumo kan namelijk niet via een track navigeren, die heeft daar echt een route voor nodig. Je zumo zal daarom de track omrekenen naar een route, waarbij de vorm van de track zo goed mogelijk benaderd wordt. Uiteraard heeft het toestel daar wel een kaart voor nodig.
Herberekenen uitzetten is wel een goed idee, dat betreft namelijk het automatisch herberekenen als je tijdens het rijden afwijkt van de route. Het toestel zal dan een heel nieuwe route berekenen, en die lijkt echt niet meer op de track...