Garmin Zumo deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op die mini-usb aansluiting kun je een TMC (Traffic Message Channel) ontvanger aansluiten. Hiermee krijg je file-informatie beschikbaar op de Zumo. Deze ontvangers zijn apart verkrijgbaar via Garmin (bijv de TMC-12).Hmmm.... Heb je misschien ook andere extra informatie geladen? Extra voertuigpictogrammen bijvoorbeeld, of extra stemmen? Alles wat extra ruimte gebruikt kun je er beter afhalen voor de update.

In de map text en voice geloof ik kan je daar ook gewoon het spul van verwijderen? Kan er toch weinig van verstaan.
 
In de map text en voice geloof ik kan je daar ook gewoon het spul van verwijderen? Kan er toch weinig van verstaan.


:Y

Ben nu de voice-map aan het back-uppen (/up aan het backen? :+ ) zodat ik veilig er wat talen uit kan gooien (map is 330MB groot), hopelijk lukt het dan wel.

Ik hou jullie op de hoogte!


EDIT: En het werkt! *D
 
Laatst bewerkt:
Ik zal deze ervaring ook maar eens posten, misschien handig voor mede eigenaars van de Zumo660.

Natuurlijk moet je geen updates uitvoeren vlak voor je vakantie, (Don't fix what isn't broken) maar ja, het is toch geen weer om te touren, dus eerst alles veiliggesteld, en maar aan de slag gegaan.

Via de Garmin website de gratis optie gebruikt om eenmalig nieuwe kaarten te downloaden (kaarten 2011).
Wel handig zoals Wimmel zegt, dat je dan de rondweg Eindhoven of DenBosch tenminste goed kunt rijden _O- heb al een paar keer gehad dat ik de afslag niet meer kon nemen (hadden ze weer een vangrail geplaatst :+ ).
Dat downloaden duurt trouwens wel zo'n 1,5uur als je ook de optie gebruikt om "lokaal een kopie van de kaarten opslaan" gebruikt (al heb je een 20Mbit verbinding).

Natuurlijk na installatie meteen getest, maar kreeg toch wat vreemde fouten in routes die ik al eerder had gebruikt (ja, en herberekenen in MapSource + corrigeren bracht geen oplossing).
En er zat ook een dikke fout in om de gpx bestanden op te slaan (dat vertikte mapsource dus :( :? handmatig hernoemen kan ook hoor, maarja...
Toen maar eerst MapSource laten zoeken naar updates, en daar stonden dus bovengenoemde fouten als opgelost (versie 6.16.2). Ik moet zeggen dat de routes er nu wel duidelijker uit zien, en het opslaan is ook weer opgelost. Ook merk ik nu dat het verslepen van een weggetje in de route een stuk sneller gaat (elastiekjes methode)

Meteen een route in de nieuwbouwwijk gereden, en warempel alles werkt nu als een tiet *O* (Ik zal van de week eens een lange route gaan testen).
 
Ik kan maar niet wennen aan het programma Mapsource zal wel aan mij liggen maar vind dat je veel handelingen moet doen om een route in elkaar te zetten.
 
Ik kan maar niet wennen aan het programma Mapsource zal wel aan mij liggen maar vind dat je veel handelingen moet doen om een route in elkaar te zetten.
valt wel mee toch ?

beginpunt en eindpunt aangeven
parameters voor routeberekening instellen
route maken van beginpunt naar eindpunt
route aanpassen aan je wensen dmv toevoegen tussenpunten

thats it
 
't werkt inderdaad vrij simpel als je 't programma een beetje door hebt maar niet altijd even intuïtief helaas (IMHO).
Ze zouden gewoon eens de mogelijkheid moeten inbouwen dat je een route kunt verleggen middels simpel sleur/pleur werk zoals dat in Google-Maps kan ;)
 
valt wel mee toch ?

beginpunt en eindpunt aangeven
parameters voor routeberekening instellen
route maken van beginpunt naar eindpunt
route aanpassen aan je wensen dmv toevoegen tussenpunten

thats it

Het programma werkt wel maar merk dat je erg ver moet inzoemen om een de wegen een beetje te kunnen zien. De kleine wegen waar je dus graag wilt gaan rijden zie je niet zo goed als je wat ver uitzoomt en zoom je verder in dan is het beeld er omheen van de rest van de wegen weer weg. Of moet ik iets anders instellen?

En snap nu denk ik ook wel waarom sommige zoveel route punten gebruiken ze zijn steeds aan het verslepen en dan blijf je dus aan het prikken met waypoints.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb pas een garmin zumo 220 gekocht. Maar ik zou graag ook gebruik maken van TMC.
Volgens het boekje moet ik nog een TMC ontvanger kopen want deze wordt niet meegeleverd.
Als ik zoek naar TMC ontvanger dan krijg ik er 1 met zo'n 12V sigaretten stekker. Maar deze wil ik niet op m'n motor. Kan iemand mij vertellen welke TMC ontvanger ik moet hebben voor op m'n motor?

En mijn andere probleem is de voedingskabel die erbij zit. Moet ik het rode en zwarte draadje simpelweg op mijn accu polen aansluiten? Ben namelijk bang dat ik dingen sloop.
 
Hallo,

Ik heb pas een garmin zumo 220 gekocht. Maar ik zou graag ook gebruik maken van TMC.
Volgens het boekje moet ik nog een TMC ontvanger kopen want deze wordt niet meegeleverd.
Als ik zoek naar TMC ontvanger dan krijg ik er 1 met zo'n 12V sigaretten stekker. Maar deze wil ik niet op m'n motor. Kan iemand mij vertellen welke TMC ontvanger ik moet hebben voor op m'n motor?

En mijn andere probleem is de voedingskabel die erbij zit. Moet ik het rode en zwarte draadje simpelweg op mijn accu polen aansluiten? Ben namelijk bang dat ik dingen sloop.

Rood op plus en zwart op min, als goed is zit er een zekering aan de plus zijde van je kabel.
 
't werkt inderdaad vrij simpel als je 't programma een beetje door hebt maar niet altijd even intuïtief helaas (IMHO).
Ze zouden gewoon eens de mogelijkheid moeten inbouwen dat je een route kunt verleggen middels simpel sleur/pleur werk zoals dat in Google-Maps kan ;)
Dat kan ook net zo makkelijk.
Eerst selecteer je de route die je wil veranderen.
ScreenShot003.png


Dan klik je op het deel dat je wil veranderen, waarna je het kan verslepen.
ScreenShot004.png


Dan leg je het "elastiek" op een andere weg met de linker muisknop.
ScreenShot005.png


En voila, een andere route.
 
Wordt toch weer netjes geregeld in dat geval :Y

Scheelt je in iedergeval weer een hoop ellende tijdens het rijden als je regelmatig op lokaties komt die behoorlijk aan verandering onderhevig zijn geweest de laatste jaren. (Ring Eindhoven bijvoorbeeld ;) ).

Ja, zeker netjes geregeld van Garmin! Update was zo geactiveerd, hoefde geen aankoopbon oid op te sturen. Kunnen ze waarschijnlijk aan het serienummer van de Zumo al zien :)

Dit stond in het mailtje van Garmin:
I have now activated a free map update to your myGarmin account. You
should be able to see a prompt for activation to your device on the home
page of your account when you log in.

Ring Eindhoven was idd het eerste waar ik op inzoomde om de kaart te checken _O-
Hoe kan je zien of je nog recht hebt op de gratis update?
Ergens op myGarmin?
Ja, meteen als je inlogt zie je bovenaan een link. Best wel vol in beeld, kan niet missen. Je hoeft dus niet te zoeken in myMaps oid.
Heb een update aangeschaft nu, maar bij het installeren zegt hij dat er niet genoeg plaats is op m'n toestel voor geheel Europa.

Alleen de BeNeLux installeren vind ik niet echt een optie, aangezien ik binnenkort nog eens graag op reis wil met de motor.

Andere opties?
Mijn Zumo 500 heeft maar een klein intern geheugen (kleiner dan de 550 iig), dus ik moest ook een selectie maken. Die keus krijg je voordat ie gaat downloaden.
Maar ik heb ook aangevinkt dat ie m'n computer (Mac, gebruik Basecamp) moet updaten, dus daar staat heel Europa nu in. En met de Mapinstaller kan ik nu de kaarten in het interne geheugen van de Zumo wisselen.

Overigens staat er nu nog steeds een download linkje in m'n account, dus je kunt altijd opnieuw downloaden. Er staat ook een expire datum bij (7 aug 2011), dus ik neem aan dat de link nog een jaar blijft staan. Toch handig als backup.

Updaten ging foutloos. Duurde erg lang, dus ben er niet bij gebleven. Kwam later 's avonds weer thuis en toen was ie klaar. Kaart (Benelux geselecteerd) stond op de Zumo, en na Basecamp opnieuw opstarten zag ik m daar ook.
 
Het programma werkt wel maar merk dat je erg ver moet inzoemen om een de wegen een beetje te kunnen zien. De kleine wegen waar je dus graag wilt gaan rijden zie je niet zo goed als je wat ver uitzoomt en zoom je verder in dan is het beeld er omheen van de rest van de wegen weer weg. Of moet ik iets anders instellen?

En snap nu denk ik ook wel waarom sommige zoveel route punten gebruiken ze zijn steeds aan het verslepen en dan blijf je dus aan het prikken met waypoints.
Wat voor mij het beste werkt is met de "routeknop" een begin- en eindpunt uitzetten, en dan via-s bijvoegen waar nodig om de M-S wegen te laten volgen die ik wil. Soms moet je daarvoor inderdaad wat verder inzoomen (bij een schaal van 1.5km en de details op "hoogste" zie je alle verharde wegen in ieder geval).
Het gebeurt wel eens, zeker op wat bredere wegen, dat je een via op de verkeerde weghelft legt als je wat te ver bent uitgezoomd. Dat zie je vanzelf als de route een hele vreemde wending krijgt, en dan is het een kwestie van inzoomen en de via naar de andere weghelft slepen.

Als de route loopt zoals ik wil haal ik het door WinDGB3 om de via-s te unflaggen, zodat ik niet telkens op een passerende lantaarnpaal wordt gewezen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu de nieuwe kaart (2011) in Mapsource wil zetten, druk ik op 'Receive from device", dan selecteer ik de maps, maar dan krijg ik de melding: 'The device has no maps on it'.

Maar als de Zumo aanstaat, dan zie ik gewoon de nieuwe kaart (ook via de info in de Zumo).

Iemand dit al meegemaakt? :?
 
In de map text en voice geloof ik kan je daar ook gewoon het spul van verwijderen? Kan er toch weinig van verstaan.
De map Text weet ik niet, daar zullen wel de verschillende display talen staan. Alles behalve Nederlands (en Engels misschien) kun je wissen. Zelfde geldt voor de voice map: alles behalve de stemmen die je gebruikt gewoon wissen. Vooral de voice map ruimt nogal op ;)
Hallo,

Ik heb pas een garmin zumo 220 gekocht. Maar ik zou graag ook gebruik maken van TMC.
Volgens het boekje moet ik nog een TMC ontvanger kopen want deze wordt niet meegeleverd.
Als ik zoek naar TMC ontvanger dan krijg ik er 1 met zo'n 12V sigaretten stekker. Maar deze wil ik niet op m'n motor. Kan iemand mij vertellen welke TMC ontvanger ik moet hebben voor op m'n motor?

En mijn andere probleem is de voedingskabel die erbij zit. Moet ik het rode en zwarte draadje simpelweg op mijn accu polen aansluiten? Ben namelijk bang dat ik dingen sloop.
Garmin GTM 12 TMC kun je op de USB-poort van je Garmin aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik dacht dus dat ik mijn spraak terug hat op de BT, maar dat is niet helemaal waar helaas....

Als ik een route inlaad, en ik navigeer vervolgens naar het beginpunt, wordt me keurig verteld hoe ik moet rijden.
Vervolgens, als ik de route rijd, zwijgt ze in alle talen. Zodra ik bij het eindpunt kom, vertelt ze me ineens heel lief dat ik het eindpunt heb bereikt... |(

Echt, het zou zo fijn zijn als ze me vertelt wat ik moet doen, want ik vind het mateloos irritant om elke keer op m'n scherm te kijken...
 
Ok, ik dacht dus dat ik mijn spraak terug hat op de BT, maar dat is niet helemaal waar helaas....

Als ik een route inlaad, en ik navigeer vervolgens naar het beginpunt, wordt me keurig verteld hoe ik moet rijden.
Vervolgens, als ik de route rijd, zwijgt ze in alle talen. Zodra ik bij het eindpunt kom, vertelt ze me ineens heel lief dat ik het eindpunt heb bereikt... |(

Echt, het zou zo fijn zijn als ze me vertelt wat ik moet doen, want ik vind het mateloos irritant om elke keer op m'n scherm te kijken...

Dat had ik vrijdag ook, alleen zag ik ook niet waar ik heen moest route stond echt van waypoint naar waypoint dus schuin over het gebied ja en zie dan maar eens waar je moet afslaan -O-
 
Dat had ik vrijdag ook, alleen zag ik ook niet waar ik heen moest route stond echt van waypoint naar waypoint dus schuin over het gebied ja en zie dan maar eens waar je moet afslaan -O-

Dat was mij ook al opgevallen dat je bij een route heel erg weinig mondelinge aanwijzingen krijgt.
 
Dat was mij ook al opgevallen dat je bij een route heel erg weinig mondelinge aanwijzingen krijgt.

Ik hoef niet elke meter te horen hoe of wat, maar als ik ergens af moet vind ik wel fijn als ik dat te horen krijg. Maar bij mij was het meer door dat ik vanuit tyre een route naar mapsource had geladen en vandaar uit weer naar zumo en dat wil dus niet zoals ik het had gewild.

Maar een route vanuit mapsource gelijk de zumo in werkt na mij weten wel gewoon.
 
Ik hoef niet elke meter te horen hoe of wat, maar als ik ergens af moet vind ik wel fijn als ik dat te horen krijg. Maar bij mij was het meer door dat ik vanuit tyre een route naar mapsource had geladen en vandaar uit weer naar zumo en dat wil dus niet zoals ik het had gewild.

Maar een route vanuit mapsource gelijk de zumo in werkt na mij weten wel gewoon.

Deze route was van de motorroutes die ik erbij kreeg, en nu je het zegt ja een route die je in mapsource maakt geeft wel aanwijzingen
 
Sinds kort heb ik een Zumo 660. Bevalt uiteraard prima maar heb er nog een vraagje over.
Ik ga binnenkort naar de USA, heeft het zin om de Zumo mee te nemen? Ik heb gezien dat de hoofdwegen worden aangegeven.

Iemand met ervaring en / of tips?


Niemand?
 
Dat had ik vrijdag ook, alleen zag ik ook niet waar ik heen moest route stond echt van waypoint naar waypoint dus schuin over het gebied ja en zie dan maar eens waar je moet afslaan -O-
Ja, dat had ik ook, maar ik heb toen ik de Garmin aanzette en hij vroeg of de routes herberekend moesten worden omdat deze met een andere versie waren gemaakt "Nee" geantwoord, dus dacht dat het daaraan lag.

Bovendien kreeg ik ook de melding onderweg:
"De usb-kabel is niet goed aangesloten" (niet zo raar, want er was geen usb-kabel aangesloten) en deze melding bleef hij herhalen.

Ook kreeg ik ergens een melding dat hij geen verbinding met XM-??? kon maken.

Heeeeeeel vreemd allemaal! :?
 
Deze route was van de motorroutes die ik erbij kreeg, en nu je het zegt ja een route die je in mapsource maakt geeft wel aanwijzingen
Dit had ik ook, plus dat die routes soms dwars door niemandsland liepen.
Of als je route's van internet plukt die weet ik veel hoe oud zijn B|
Maar toen kreeg ik de volgende tip van een Garmin trainer;

Routes die niet met hetzelfde kaartmateriaal zijn gemaakt dien je altijd te herberekenen voordat je ze op je GPS zet.
Het verstandigste is om eerst een kopie van de route te maken. Dat doe je door de route in Mapsource te openen, de route aan te klikken met je rechtermuisknop en vervolgens met de linkermuisknop op Route Dupliceren te klikken. Die gedupliceerde route ga je dan herberekenen (rechtermuisknop) klikken op de route en vervolgens met de linkermuisknop klikken op Route opnieuw berekenen. Na het herberekenen kijken of de lengte van de route hetzelfde is gebleven als de originele route, die als het goed is boven de gedupliceerde route staat in het linker menu. Is de afstand bij benadering hetzelfde (we kijken niet op een paar honderd meter), dan is de kans groot dat het herberekenen gelukt is.
Is de herberekende route stukken korter geworden, dan laat je beide routes weergeven op de kaart (zowel de originele als de herberekende) en dan zie je vanzelf waar het fout is gegaan. De herberekende route is geel en de originele is paars (kleurtjes kun je ook aanpassen met rechtermuisknop op route te klikken -> eigenschappen) waar die routes elkaar niet overlappen daar dien je via de elastiekjesmethode de herberekende route gelijk te maken aan de originele (niet andersom, daarom altijd de herberekende route selecteren/geel)
Als je hiermee klaar bent moet je de originele route verwijderen uit het tabje routes, en kun je het opslaan.

Dit werkt trouwens perfect als je een route gaat rijden met mensen die allemaal weer andere kaart versies hebben, of andere zumo's :Y
Success
 
Laatst bewerkt:
Dit had ik ook, plus dat die routes soms dwars door niemandsland liepen.
Of als je route's van internet plukt die weet ik veel hoe oud zijn B|
Maar toen kreeg ik de volgende tip van een Garmin trainer;

Routes die niet met hetzelfde kaartmateriaal zijn gemaakt dien je altijd te herberekenen voordat je ze op je GPS zet.
Het verstandigste is om eerst een kopie van de route te maken. Dat doe je door de route in Mapsource te openen, de route aan te klikken met je rechtermuisknop en vervolgens met de linkermuisknop op Route Dupliceren te klikken. Die gedupliceerde route ga je dan herberekenen (rechtermuisknop) klikken op de route en vervolgens met de linkermuisknop klikken op Route opnieuw berekenen. Na het herberekenen kijken of de lengte van de route hetzelfde is gebleven als de originele route, die als het goed is boven de gedupliceerde route staat in het linker menu. Is de afstand bij benadering hetzelfde (we kijken niet op een paar honderd meter), dan is de kans groot dat het herberekenen gelukt is.
Is de herberekende route stukken korter geworden, dan laat je beide routes weergeven op de kaart (zowel de originele als de herberekende) en dan zie je vanzelf waar het fout is gegaan. De herberekende route is geel en de originele is paars (kleurtjes kun je ook aanpassen met rechtermuisknop op route te klikken -> eigenschappen) waar die routes elkaar niet overlappen daar dien je via de elastiekjesmethode de herberekende route gelijk te maken aan de originele (niet andersom, daarom altijd de herberekende route selecteren/geel)
Als je hiermee klaar bent moet je de originele route verwijderen uit het tabje routes, en kun je het opslaan.

Dit werkt trouwens perfect als je een route gaat rijden met mensen die allemaal weer andere kaart versies hebben, of andere zumo's :Y
Success

thx zal ik dat de volgende keer eens proberen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan