Garmin Zumo deel 7

Ik heb een Zumo 220 en werk nog met Mapsource. Dat doet alles wat ik wil. Tot nu toe zonder problemen met routes importeren Hoe lang deze ook zijn ook ook meer dan 12 viapunten. Nu een route gemaakt, lengte 370 km en 9 harde viapunten. Dat harde omdat het een route is uit de landmarkrally 2023 en de harde Viapunten altijd bezocht moeten worden.
Overzetten vanuit MapSource naar de Zumo ging probleemloos. Zumo afgekoppeld en opgestart om de route te importeren.
Kreeg voor het eerst in 13 jaar een melding die luidde: "Route te lang, Er worden navigatie-instructies toegevoegd naarmate u de bestemming nadert". Met de vraag of je daarmee accoord gaat.
Heb maar op <OK> getikt. Wat gaat hier anders dan anders?
 
Nog geen 6 uur. Ik heb 4 jaar geleden eens een rit vanuit Rotterdam door Drenthe, Groningen en Friesland gemaakt en gereden met een rijtijd van 9 uur en 10 vaste viapunten. Dat werd toen zonder mankeren ingevoerd. geïmporteerd en naderhand gereden.
dus waarom nu anders snap ik niet.
 
Minder dan 6 uur is inderdaad geen te lange rijtijd. De afstand lijkt mij ook geen probleem.
Rare gedachte. Het tijdstip waarop je de route startte? Ergens laat in de avond?
 
De route opnieuw maken in MS zonder de harde punten. En kijken of het dan wel goed gaat. Eventueel de punten als los waypoint laden.
Of is het geheugen van de 220 vol?
 
De kaarten zitten op een 16 G geheugenkaartje, waarvan 9 G vrij is en op het interne geheugen iets van 536 MB. Dat hoort volgens mij veel meer te zijn. Intern geheugen heeft volgens JaVaWa DM de map GPX die 2.22 GB groot is, te weten 1.GPX van 1,49 GB, Current 272 kB en Temp 488 kB.
Het eerste bestand heb ik nog niet eerder gezien. Maar ik weet wel wat het is. Ik bekijk wel eens routes in het interne geheugen om te kijken waarom ik een afslag moet nemen om daarna gelijk weer de oprit op moet en de route kan vervolgen. Die schijnt een keer opgeslagen te zijn op het interne geheugen. Die gewist, de route gewist en opnieuw geïmporteerd. Weer met dezelfde opmerking. Na het wissen van dat bestand nog steeds 536 MB vrij.

Schiet mij maar lek.
 
Harde en zachte punten bestaan alleen in BaseCamp, MapSource kent dat onderscheid helemaal niet... De zumo 220 trouwens ook niet.

Het toestel heeft een niet vanaf de PC toegankelijk werkgeheugen, daar moet de route in passen. Hoeveel ruimte er nog vrij is op het wel toegankelijke interne geheugen of de SD-kaart is niet relevant.

Een GPX-bestand van maar liefst 1,49 GB is gigantisch groot, zo groot ben ik nog nooit tegengekomen. Er is ook geen programma dat daar iets nuttigs mee kan doen. Weet je zeker dat het een GPX-bestand is? Heb je na het wissen van het bestand ook de prullenbak geleegd? Gebruik je een Mac dan gebeurt dat niet automatisch. Windows maakt normaal gesproken geen prullenbak aan, maar soms wel. De zumo 220 heeft overigens 4 GB aan intern geheugen.

Ik denk dat het ook een goed idee is om het toestel een keer te resetten. Je moet dan wel de instellingen weer aanpassen.
 
Dat GPX-bestand van 1,49 is door een fout van mij gemaakt. Ik loop vaak een geïmporteerd bestand na door met de verkenner in de Zumo dat bestand op de vragen en na te pluizen door het kritisch te bekijken. Zo was hier bij de afslag Fijnaart op de A59 dat de route de afrit naar beneden nam, de kruising overstak en de oprit naar de A59 nam in plaats van op de snelweg te blijven. Hetzelfde heb ik al een keer meegemaakt als ik van Amersfoort naar Utrecht rij. De Zumo koos voor de afrit Uithof en dan door almaar de linkerbaan te kiezen kom je na meer dan 2 km weer op de normale route terug.
Na het bekijken van de route bij het afsluiten waarschijnlijk op "opslaan "geklikt". Voordat ik dat bestand gewist heb met verkenner dat bestand geopend en het was dus het bestand wat ik veel eerder in gezien had. Dus wissen kon probleemloos.
En wat ik onder een hard viapunt versta is dat ik een tussenbestemming markeer met een blauwe vlag.
 
Daar kan het bestand onmogelijk zo groot van worden…
Van het plaatsen van een waypoint wordt het geen “hard viapunt”, het wordt niet opgenomen in de route. Ook andersom, als je van een aantal waypoints een route maakt worden dat geen speciale punten in de route.
 
Daar kan het bestand onmogelijk zo groot van worden…
Van het plaatsen van een waypoint wordt het geen “hard viapunt”, het wordt niet opgenomen in de route. Ook andersom, als je van een aantal waypoints een route maakt worden dat geen speciale punten in de route.
Dat 1.gpx bestand zal zo groot geworden zijn doordat er van een half jaar de tracks nog in zaten, dus wat je gereden hebt. Dit zowel met de motor, de auto als de fiets. De Zumo wordt bij alle drie de vervoermiddelen ingezet om een mooie route te rijden.
 
Normaal gesproken maakt het toestel boven een bepaalde grootte een nieuw bestand aan (overigens in de map GPX\Archive), dan krijg je dus een 1.gpx, 2.gpx, 3.gpx enz.
Hoe dan ook, zo'n groot bestand geeft gewoon problemen, maar inmiddels had je het al weggegooid toch? Toestel ook al gereset?
 
Normaal gesproken maakt het toestel boven een bepaalde grootte een nieuw bestand aan (overigens in de map GPX\Archive), dan krijg je dus een 1.gpx, 2.gpx, 3.gpx enz.
Hoe dan ook, zo'n groot bestand geeft gewoon problemen, maar inmiddels had je het al weggegooid toch? Toestel ook al gereset?
Met een reset wacht ik nog even. De map GPX/Archive is leeg. Ik wil nog even met andere routes spelen om te kijken of het incidenteel of structureel is.
Even met een paar bekende programma's gespiekt in het inwendige van de Zumo.
gmtk.jpg

Deze 2 kaarten zitten op het geheigenkaartje.
dm-1.jpg

dm-2.jpg

DM-2 (het laatste plaatje) is kaartbeheer in Zumo 220. Dus het interne geheugen. Daar zit een een (deel?)bestand Gmapprom wat er niet hoort. Het bestand gmapsupp is de fietskaart van Gelderland en kan gewist worden. Gebruikt bij de fietstochten in de vakantie.
Als ik beide bestanden zou wissen heb ik weer dat geheugen vrij wat ik vroeger ook had.
 
Laatst bewerkt:
Met GMTK kun je NIET de kaarten op je zumo bekijken, dat programma is alleen bedoeld voor het beheren van de kaarten op je computer.
JaVaWa Device Manager is het juiste programma voor de kaarten op je toestel.
Zo te zien is er sprake van een overlap, op de SD staan kaartsegmenten die ook op het toestel staan. Dat geeft problemen met de routeberekening.
In JDM zit een mogelijkheid om een online rapport aan te maken. Zet de link hier, dat geeft veel meer info dan schermafdrukken.
 
Op je toestel staat een deel van 2022.10. Op de SD staat een deel van 2021.20 en een deel van 2022.10. De twee delen van 2022.10 hebben een forse (en onwenselijke) overlap.
Zit er trouwens een lifetime update op de zumo? Je bent enigszins laat met updaten daarvan, misschien lukt het niet meer. De nieuwste is 2024.10, en als je niet binnen 24 maanden een update doet kan deze verlopen.
Om het probleem op te lossen verwijder je de City Navigatorkaarten van je toestel en van de SD, daarna installeer je 2022.10 (of nieuwer als dat lukt) met Garmin MapInstall op de SD-kaart. De kaart moet wel in de zumo blijven, anders gaat MapInstall zeuren over de grootte van de bestanden.
 
Wat ik zelf kan ontdekken is dat de kaart 2022.10 east op de SD-kaart staat en 2022.10 west in het interne geheugen. West moet dan van intern naar de SD overgezet worden.
dan kan uit het interne geheugen de kaart 2021.20 east gewist worden.
 
Ik heb sinds zaterdag een motor en garmin xt2. ik las overal dat tracks beter zijn dan routes. Dus vandaag een track geupload via cloud maar dat werkte voor geen meter? Het begon al bij het startpunt, geen route ernaar toe maar een stippellijn ?? Toen ik op de startlocatie aangekomen was zag ik alleen een lijn, geen navigatie niks.

Gelukkig kon ik hem in de xt2 zelf converteren naar een route en werkte het.

Maar dat klopt toch niet? ik neem aan dat je ook gewoon navigatie kan krijgen met tracks? Of doe ik iets fouts?

Verder was het wel vervelend toen ik bij een tanstation even wat ik ging eten de route weg was en ik opnieuw de route moest activeren (begin bij dichtsbijzijnde punt (route dus geen track)), maar dat werkt niet goed.

Hoe doen jullie dat?
 
Ja, dat klopt wel. Je moet het toestel eerst een route laten berekenen van de track, dan krijg je aanwijzingen. Een track heeft geen binding met de kaart, aan de track zelf kun je dus niet zien of ergens een afslag zit of gewoon een scherpe bocht.
Het voordeel van een track is dat die heel gedetailleerd is, het toestel zal de berekende route zo nauwkeurig mogelijk de track laten volgen.
De zumo's, maar ook de TomTom Riders werken zo. Bij de XT(2) is er wel wat veranderd: de track wordt niet automatisch omgezet naar een route, je heb nu de keuze om het wel of niet te doen (niet doen is handiger bij off road tracks).
 
  • Leuk
Waarderingen: Muit
Verder was het wel vervelend toen ik bij een tanstation even wat ik ging eten de route weg was en ik opnieuw de route moest activeren (begin bij dichtsbijzijnde punt (route dus geen track)), maar dat werkt niet goed.

Hoe doen jullie dat?


Je kunt de track wel weer laten geven op de kaart, als extratje naast de route aanwijzingen.
ik rij dan na tanken of tussenstop gewoon zelf terug naar de lijn van de track op de kaart en dan pakt hij hem zo weer op.
Herberekenen staat uit.
 
Ik heb sinds zaterdag een motor en garmin xt2. ik las overal dat tracks beter zijn dan routes. Dus vandaag een track geupload via cloud maar dat werkte voor geen meter? Het begon al bij het startpunt, geen route ernaar toe maar een stippellijn ?? Toen ik op de startlocatie aangekomen was zag ik alleen een lijn, geen navigatie niks.

Gelukkig kon ik hem in de xt2 zelf converteren naar een route en werkte het.

Maar dat klopt toch niet? ik neem aan dat je ook gewoon navigatie kan krijgen met tracks? Of doe ik iets fouts?

Verder was het wel vervelend toen ik bij een tanstation even wat ik ging eten de route weg was en ik opnieuw de route moest activeren (begin bij dichtsbijzijnde punt (route dus geen track)), maar dat werkt niet goed.

Hoe doen jullie dat?
Bij mijn zumo 396 doe ik het als volgt (zal in grote lijnen wel overeenkomen met de XT2)
Bij het maken van de route voeg ik een marker aan de kaart toe met het startpunt van de route (een soort POI).
Track & startpunt overzetten naar de zumo. Track converteren naar route.
Dan kun je naar het begin van de route navigeren door het startpunt als bestemming te kiezen.
Aldaar aangekomen herberekenen uitzetten en start je de route (die je eerder vanaf een track hebt geconverteerd).
Mocht je afwijken van de route dan komt er inderdaad geen aanwijzing meer. Zelf terug navigeren naar de route, en als je er eenmaal weer op zit, gaan de aanwijzingen weer verder.
Zelf maak ik altijd de track met een extra lijn zichtbaar op de kaart. Dat heeft als voordeel dat je het kunt zien als je van de route afwijkt, of dat de zumo opeens de route veranderd heeft. Ook handig bij afgesloten wegen om een punt verderop de route te selecteren en daar een route naar te plannen (zodat je aanwijzingen krijgt), en als je weer terug op de route zit kun je de originele route weer starten.
Succes!
 
Vraagje
mijn schoonvader vroeg me vorige week of ik zijn zumo 550 wou updaten naar de laatste kaart. Ik ben een avondje bezig geweest met van alles te proberen (o.a JaVaWa device manager) maar ik zie bij hem alleen de optie om de 2022.1 kaart te her-installeren op het toestel? Dus niet eens een losse map installatie op de PC.
ik dacht OK misschien iets met mijn PC? dus ik heb zijn laptop mee naar huis genomen maar daar zie ik nu exact hetzelfde.
Nu heb ik net snel als korte test mijn zumo 550 waar de 2023.1 kaart sinds april dit jaar op staat, ook even aan de PC gehangen en die werkt wel goed

Iemand een idee wat dit mogelijk kan zijn of andere tips?
1693941128113.png
 
Ik heb ergens eens gelezen dat na 2 jaar niet updaten je lifetime update verloopt.
Kaart 2022.1 is een update van ergens in 2021.
Zat er überhaupt wel lifetime update bij de 550 ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan