Garmin Zumo XT2

Vraagje over de Zumo XT en XT2: Als ik van de route afwijk en de route zelf en stukje later weer oppak, hoe hardnekkig blijft hij je dan terugsturen naar de route vanaf het punt waar je afgeweken bent? En als je daarbij een waypunt heb overgeslagen, hoe hardnekkig is het dan?

Eigenlijk wil ik alleen een waterdicht scherm dat snel over een kaart kan zoomen, waar alleen een lijn op geprojecteerd wordt die ik zelf kan volgen (ik heb mijn eigen routeplanner gebouwd met een hele sterke voorkeur voor onverhard, een voorkeur voor kleine weggetjes en een enorme afkeer van N- en snelwegen). Ik gebruik die nu op mijn Gramin Edge mountainbikecomputer, eigenlijk werkt dat fantastisch, alleen dat schermpje is maar een paar cm groot. Ik lees te veel ellende over de carplay sustemen en een extra (gebruikte) telefoon + houder + benodigdheden is vrijwel net zo duur als een XT en kwetsbaarder.
 
Als je een voorkeur voor over een lijntje rijden hebt kan je dat op de Garmin ook doen, zonder aanwijzingen.
Maar dat kan op een goedkopere (rugged) telefoon ook.

Maar "eigen routeplanner", ik ben nieuwsgierig...
 
Een gebruikte rugged telefoon gata voor hetzelfde als een gebruikte XT, danmoet je nog een houder en is het klooien met laden. Dan nog de juiste apps zien te vinden, die vaak betaald zijn. Tot slot zit je met schermhelderheid. Ik hoop dat een xt voor vergelijkbaar geld een kant en klaar oplossing biedt.

Zonder aanwijzingen over een lijntje rijden betekend ook geen gezeur met herberekenen e.d.?

Ik heb een Enfield Himalayan, daarmee wil ik maximaal, maar wel legaal, offroad overal heen. De routeplanner heb ik in FME gebouwd, geen goedkope software. Ik haal daarin verkeersborden (voor de inrijverboden) binnen en gebruik de OSM wegen of de NWB wegen (ik kan kiezen, even testen nog wat het beste werkt) waarbij ik hele hoge kosten aan grotere wegen toeken en hele lage aan onverharde en dat vervolgens vermenigvuldigt met de afstand over die weg. Hierdoor plant hij vaak forse omwegen, maar wel met serieus veel onverhard en kleine weggetjes. Ik overweeg nog om een kronkelfactorcorrectie toe te voegen. Als ik het model start vraagt hij om een beginpunt en bestemming. Aan het einde spuugt hij een gpx uit die rechtreeks Garmin connect in kan en vanaf daar automatisch in mijn Garmin Edge komt.
 
Zoals de Edge omgaat met routes en tracks zou ideaal zijn voor een groot deel van de gebruikers hier, maar helaas werken de verschillende afdelingen bij Garmin niet echt samen….
Dat gezegd hebbende, als je een track aanzet op het scherm van de XT(2) wordt deze niet gewijzigd, maar je krijgt ook geen aanwijzingen.
Je kunt het wel combineren door de track aan te zetten én te importeren in de reisplanner. Je krijgt dan wel aanwijzingen en eventuele afwijkingen kun je aan het origineel zien.
 
Ik doe ook beide. Track (met veel offroad) op de XT2 en daar omzetten naar route. Beide in het scherm zodat je afwijkingen kan zien en aanwijzingen krijgt onderweg. Als de aanwijzingen stoppen onderweg weet je ook gelijk dat je lekker in de modder of off-the-beaten track bent :t
 
raagje over de Zumo XT en XT2: Als ik van de route afwijk en de route zelf en stukje later weer oppak, hoe hardnekkig blijft hij je dan terugsturen naar de route vanaf het punt waar je afgeweken bent? En als je daarbij een waypunt heb overgeslagen, hoe hardnekkig is het dan?
Mijn ervaring
Waypoint overgeslagen : 100% blijft hij je terugsturen. Dus "next waypoint" overslaan , en je bent weer op weg naar je gewenste waypoint.

Afgeweken zonder waypoint gepasseerd te zijn; Als je weer opo de route zit , stuurt hij je niet terug (ook niet naar een soft vormings punt) . Als je nog niet op de route zit stuurt hij je terug (oa keerom) om naar de route terug te keren. Soms onnodig lang. Dan blijft hij maar keerom roepen , terwijl ff stukje verder rechtdoor je vanzelf weer op de route komt (en zelfs veel korter is dan omkeren)
 
Ik doe ook beide. Track (met veel offroad) op de XT2 en daar omzetten naar route. Beide in het scherm zodat je afwijkingen kan zien en aanwijzingen krijgt onderweg. Als de aanwijzingen stoppen onderweg weet je ook gelijk dat je lekker in de modder of off-the-beaten track bent :t
Kijk, dat is het antwoord op de vraag waarvan ik nog niet goed wist hoe ik die moest formuleren.

Nu nog de puzzel waarom de tread app the tracks van een collection wel toont maar de routes niet, als ik de collection aanzet om te tonen op de kaart. Daar is ook vast een reden voor maar irritant vind ik het wel.
 
Nu alles weer werk met Tread ben ik weer verder gegaan met mijn reisplannen voor het voorjaar.

Heb dus mooie tracks gemaakt en via Tread op de XT2 gezet. Geconverteerd naar route (zowel in Thread en op de XT2) en daar zie ik in de route een 3 tal afwijkingen van de track. Gister nog een keer hetzelfde gedaan (met dezelfde GPX) en nu loopt de route wel identiek over de track heen.

Hoe kan dit?
Houdt Garmin rekening met de actuele verkeerssitiuatie?
Is Garmin aan het (server) algoritme aan het sleutelen? (is geen update geweest)

Iemand een idee?

Bekijk bijlage 1981133,
Het lijkt er op dat een "shortcut" wordt aangeraden. Dit is een setting die je uit kan zetten op de XT en dat raad ik aan want het is alleen maar rommel op het scherm en dat omrijden, daar deden we het nou juist voor.
 
Las een aardige tip, wanneer je de Here-kaart in MyRouteApp gebruikt, dan laat MRA je soms omrijden bij een pontje, b.v. bij de Lek.

Dit kan je vermijden door precies aan de overkant van het water een routepunt te plaatsen, vervolgens op dit routepunt te klikken, dan verschijnt onderstaand scherm. Dan klikken op de drie stippen rechts, en daarna klikken op het pictogram met het autootje.

Alle restricties in de kaart (want dat is het probleem) worden dan tijdelijk opgeheven. Dit kan je standaard doen bij alle pontjes, om te voorkomen dat MRA je toch wil laten omrijden.
 

Bijlagen

  • pont1.jpg
    pont1.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 0
Ik heb een 3D model gevonden die je kan gebruiken als een simpele Zümo Lock. Is niet zo veilig als de bekende stalen locks, maar voldoende om ervoor te zorgen dat niemand hem weggrist als ik sta af te rekenen na het tanken (haal hem er toch wel af als ik uitgebreid ga lunchen). Heeft iemand van de community deze al geprint en er goede of slechte ervaring mee?

Wil best wat regelen met een serie print (wel in het zwart uiteraard) en deze versturen via de post (kan door de brievenbus), maar voordat ik een rol PETG koop en inventariseer of er interesse in is wil ik wel even weten of het concept uberhaupt werkt....

Garmin Zumo XT safety lock by MplusM

1712604034949.png


1712604061070.png
 
met een flinke ruk is de bevestiging van zumo ook stuk en dus niet meer waardevol voor dieven.
Het niet meer kunnen indrukken van de ontgrendeling is doorgaans voldoende.
 
Het gaat er inderdaad om het net wat minder makkelijk te maken dan alleen het indrukken van de ontgrendeling om zo de XT(2) mee te nemen. Motor wat langer uit het zicht dan bij tanken dan kun je hem er beter afhalen. Ook met een vergrendeling is hij redelijk makkelijk mee te nemen. Veel zitten met een rammount bevestigt. Die draai je ook makkelijk los en dan hoeft je alleen nog maar het voedingsdraadje door te knippen/trekken.
 
Iemand al eens een XT(2) op de MT09 gemonteerd?
Zit er over te denken en vraag mij af hoe en wat.. Is niet heel veel ruimte voor montage namelijk.
 
Waarom wil de Thread app de tracks en routes niet meer synchroniseren? Is dit een bekend probleem?
Het werkte allemaal prima en ineens ging dit niet meer en zegt de telefoon en de GPS allebei dat de synchronisatie compleet is maar er verschijnt maar één van de 12 of zo routes en tracks.
 
Even de vraag tot wanneer werkte het bij jou nog?

Laatste keer dat ik de XT2 heb gebruikt was 2 weken geleden en toen geen problemen. Net wat mrbullmastiff zegt ruim een maand geleden werkte het synchroniseren niet meer na een update van de Tread app. Toen is een nieuwe update uitgekomen (2.08.29) en toen werkte alles weer. Kijk dus even of je versie 2.08.29 of nieuwer van de Tread app hebt.
 
Weer een stapje verder: het lijkt er op dat een gpx die ik nieuw inlaad nu wel werkt, ik weet niet of dat het opnieuw installeren van de app was of iets anders.
---
ok, er is dus ook nog zoiets als Garmin Explore™ dat een rol speelt in het synchroniseren.
Eens kijken hoe dat invloed heeft. En daarnaast een uitzoeken waarom de garmin XT2 iedere 10 seconden of zo een sync start...
 
Een factory reset van de XT2 later, er was iets mis met de data bestanden, ik zal wel ergens iets fout hebben gedaan of een herstart afgedwongen hebben of zo. Zie foto, op die datum reed ik nog geen motor hoor. Wel bijna :-) Een van deze aantikken maakte dat de XT2 ging herstarten...
Alles lijkt nu weer normaal te werken.
 

Bijlagen

  • IMG_0795.jpeg
    IMG_0795.jpeg
    228,8 KB · Weergaven: 0
Die sync met Thread is er om verkeersinfo en weer-info door te geven.
Maar let op, ook routes worden herberekend en opnieuw gesynchroniseert. Dus waren die eerst goed en na berekenen fout, krijg je dus de foute op de XT2 te staan.
Bij mij staat de sync met Thread nu uit en blijven de routes perfect werken.

Nadeel is, geen actuele verkeersinfo en weer meer.
 
Ik gebruik Tracks die op de XT2 naar routes worden omgezet. Nog geen problemen gehad. Zie nu wel dat er een software update is. Hopelijk na installatie niet weer problemen. B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan