Garmin Zumo XT2

Bmw zou met emc beperkende maatregelen moeten komen. Common mode stroom meten dan weet je welk component stoort
 
Nauwkeuriger dan 6 meter zal het niet gauw worden.
6 meter is mooi, maar 80 meter toch echt niet…
Bmw zou met emc beperkende maatregelen moeten komen. Common mode stroom meten dan weet je welk component stoort

De GPS-satellieten staan op een afstand van 20.000 km waardoor het signaal erg zwak is. Zelfs als de storing van het scherm en andere apparatuur op de BMW minimaal is kan dat toch de werking van de GPS beïnvloeden. Dat voorkomen kan erg lastig worden...
 
6 meter is mooi, maar 80 meter toch echt niet…
Dat 80 meter niet goed is was al geconcludeerd, daar had ik niks aan toe te voegen.

Wellicht dat een kleine verplaatsing van de XT2 al voldoende is om uit de stoor zone te komen. Daar zou je met de satelliet pagina in beeld wat mee kunnen experimenteren: omhoog, naar links of naar rechts. Je zou als test het LCD kunnen inpakken in aluminium folie.
Als er met dit gepruts verbetering optreed weet je de richting van een echte oplossing.
 
Die positie heb ik ook al gevonden. Maar dat hoeft me nog niet te bevallen... 😉
Als ik weer eens tijd heb, ga ik er maar weer nóg meer tijd insteken.
Dacht eigenlijk met zo'n duur nieuw model klaar te zijn met die sores.
 
Laat me raden...
1706688920698.png

Het blijft heel zuur dat je de navigator niet straffeloos kunt plaatsen.
 
Ik heb ook een BMW TFT scherm maar gelukkig geen problemen met de ontvangst. De XT2 zit op het balhoofd en ik heb ook geen andere plaats waar ik hem (@BMW-Wouter: in het zicht ;)) kwijt zou kunnen. Ding is ook zo groot.

20230930_080122646_iOS.jpg
 
Naast het TFT kan het ook nog de antenne zijn die ernaast in de kuip verwerkt zit.
Bij die antenne is het letterlijk 3 tellen en géén ontvangst meer.
De plaats, zie onder...... in fietsers zijn we toch niet geïnteresseerd.

Wel grappig dat je niet de navi onder het rijden mag instellen, maar volledig omlaag kijken (op de tank) mag wel m.b.t. de veiligheid.

Dus vanaf nu, krijgt iedereen een gratis antenne van BMW. 😉
(mogelijk links én rechts)
1706727522468.png
 
Naast het TFT kan het ook nog de antenne zijn die ernaast in de kuip verwerkt zit.
Als de antenne in de kuip verwerkt zit kan het niet anders dan een actieve antenne zijn, met een signaal versterker. Die versterker zal ongetwijfeld wat uitstralen (binnen allerlei normen) waarvan hogere harmonischen het satelliet signaal om zeep helpen.
Het zou BMW sieren als ze in het instructie boekje iets melden over een verboden zone voor externe navigators, of nog beter die antenne ergens uit de weg van een voor de handliggende navigator locatie zetten.
 
Dat zou kunnen maar bij de R1200RT-LC zat deze zender onder de tellergroep met daar boven de navigatie voorbereiding en dat gaf geen verstoring.
Het lijkt me sterk dat op de K1600 van PJ-NL die zender dichter bij de locatie van zijn XT2 zit.
Die zender heeft trouwens een bereik van ongeveer een meter, daar kom je met een navigator in of op het dashboard moeilijk buiten, ook bij de oudere RT’s.
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik heb mijn website en POI2PIC tool afgerond en een aantal artikelen geplaatst!

Dank voor alle input!!!

Garmin Zümo XT/XT2 artikelen

Heb hem ook gepost op de Zumo XT/XT2 facebook pagina. Ben benieuwd naar de reacties...
Het wordt zo steeds completer Emile. Al wat doorgelezen maar nog niet alles uitgeprobeerd. Nog even niet met rijden en plannen bezig nu.

Wel een vraagje alvast. Jij hebt eventuele afkortingen als track al meteen zichtbaar bij je route, en de start en eindpunten als poi zichtbaar. Vind ik een mooie/slime werkwijze. Als je dan besluit de afkorting te nemen, rijd je die dan volledig op de track (dus zonder aanwijzingen) of laad je op dat moment de daarbij behorende route en wissel je weer naar de originele route op het eindpunt van de afkorting? Ik zit zelf te denken aan beide opties afhankelijk van hoe lang cq "ingewikkeld" de afkorting is.
 
Bij de 1250 GS zit die onder het zadel.
Maar, de politiemitoren hadden toch een aanpassing gehad,iets met metalen stripje onder de zumo en iets naar voren geplaatst.
HIer staat het eea over op het www.
(ver)Storing ontvangst Zumo XT op BMW R1250 RT met TFT scherm. - Hèt WayPoint GPS Forum

En hier,
TFT scherm stoort satelliet ontvangst Zumo 396
Bizar dat het LCD blijkbaar zo'n EMC stoor bron is, zeker gemaakt met de gedachte "op de snelweg wonen geen mensen".
Zag nu ook dat de XT2 GPS (Amerikiaans) en Galileo (Europees) ontvangt, niet meer Glonass van meneer Poetin.
In de linkjes heb ik nog geen passende oplossing gezien, de ontvangst blijft tamelijk beroerd ook met gefrutselde afscherming.
Eerste aanpak van dit probleem hoort bij de bron: dus bij het LCD door Herr BMW Motorrad (met metalen afdekking over de electronica stoorzenders en een coating aan de binnenkant van de plastic behuizing).
 
Wel een vraagje alvast. Jij hebt eventuele afkortingen als track al meteen zichtbaar bij je route, en de start en eindpunten als poi zichtbaar. Vind ik een mooie/slime werkwijze. Als je dan besluit de afkorting te nemen, rijd je die dan volledig op de track (dus zonder aanwijzingen) of laad je op dat moment de daarbij behorende route en wissel je weer naar de originele route op het eindpunt van de afkorting? Ik zit zelf te denken aan beide opties afhankelijk van hoe lang cq "ingewikkeld" de afkorting is.

Dat is het idee @Nosmo King: Een stuk afsnijden (rode icoontjes) is meestal een rechte weg om een lus af te snijden, vandaar dat ik daar geen track van maak... Als ik dan verdwaal pak ik het rode pinnetje als 'navigate to'. Bij de blauwe (alternatieve of optionele route) wordt het al wat ingewikkelder en heb ik dus de keuze om deze als Track te volgen of om te zetten naar een route. Bij het eindpunt dan weer gewoon de originele route pakken... Bij de groene tracks ga je offroad en is deze vaak niet om te zetten naar een route, daar moet je het met de track doen. De driehoek icoontjes zijn in ieder geval de 'keuze momenten: Volg ik de standaard route, op pak ik een alternatief.

Hoe dit allemaal in de praktijk gaat werken weet ik niet, dat gaan we zien ;-)
 
Voor offroad heb ik de juiste motor (nog) niet, maar de gedachtegang achter je voorgestelde werkwijze zie ik wel zitten. Dit seizoen ook maar eens mee gaan experimenteren.
 
Vraag mbt herberekenen in de XT/XT2.

De navigator V en ik meen ook de eerste XT had/heeft problemen als je van je route afwijkt. Het vervolg werd opgepakt met een route OF direct naar het eindpunt of weer direct naar het beginpunt.

Nu heb ik de ervaring met de TT550 dat als ik van de route raak (pauze, fotootje, etc..) dat ik netjes terug begeleid wordt en mijn route kan vervolgen. Ook als ik halverwege ben en de route opstart, "waar naartoe? dichtstbijzijnde of beginpunt" komt er dan in beeld.

Heeft deze XT/XT2 ook nog dit probleem of is het gelijk aan de TT550?

Ik hoorde dat je dan inderdaad herberekenen uitmoet zetten in de Garmin, maar dat werkte niet altijd.
 
Met een goed gemaakte route kun je herberekenen aan laten. Als je echter een track converteert naar een route, dan moet je het uitzetten.
 
Afgelopen zomer precies dit eens getest, mede omdat iedereen roept herberekenen uitzetten, track en route opmerkingen.
Ik heb dat ergens gepost, of hier of in de GS hoek...weet ik niet meer.
Samengevat.....
Ook bij een route die gemaakt werd van een track heb ik geen problemen ervaren met herberekenen. Bewust fout gaan rijden over een brug en daardoor aan de verkeerde kant van een kanaal gaan rijden, op zon plek bleef TT 550 voorheen steeds zeuren met keer om. De XT2 maakt een fraaie omleiding richting een volgende brug, ging op de juiste kant van het kanaal een stuk terug, en pikte de route mooi op.

Een andere mogelijkheid is de optie bij de 3 punten rechtsonder.
Tijdens een route had de politie de weg afgezet, er staan dan geen omleidingsborden of wat dan ook. Klik op 3 punten, neem optie " route voor 5 km overslaan " ik draaide weg van de plek en er volgde een pijlrichting indicatie naar de route 5 km verderop. Reed dus op eigen inzicht waarbij de oorspronkelijke routerichting in beeld bleef. (Dat 5 km kan ook 500 meter zijn of anders) .kwam op dat punt aan en de route werd mooi opgepakt.
 
In de linkjes heb ik nog geen passende oplossing gezien, de ontvangst blijft tamelijk beroerd ook met gefrutselde afscherming.
Gefrutsel geeft indicatie waar de oplossing zou kunnen zijn. Nouja oplossing.
feit is wel, de RT van de politie hebben een aangepaste plastsing / montage middels een afschermstrip.
Bij mijn GS staat de navi redelijk ver weg, toch zag ik dat een paar mm kanteling een beter ontvangst gaf.

Eerste aanpak van dit probleem hoort bij de bron: dus bij het LCD door Herr BMW Motorrad (met metalen afdekking over de electronica stoorzenders en een coating aan de binnenkant van de plastic behuizing).
helaas ligt daar ook het probleem, bij de een werkt dit, bij de ander dat.
 
Ik heb heb ook wel getest met een route die op de XT2 van een track was omgezet. Om deze rout halverwege op te starten als je nog een km of 2 van de route af was. Dan ook dichtstbijzijnde punt op de route kiezen. Soms ging dat goed en zat je zo op de route, en soms pas 30 km verder. Geen pijl op te trekken. Zelf naar de route rijden, op de route de route opstarten en dan het eindpunt kiezen gaat wel altijd goed om de route halverwege te starten.
 
Blijft toch vreemd dat ‘willekeurige’ gedrag. Zou zeggen dat Garmin dit toch wel kan afkijken van TomTom. Maargoed, ik ga het ook zelf ervaren. Ben benieuwd of ik er wat logica in kan herkennen…

Heb wel wat kleine testjes gedaan in de auto (vraag om herberekening) en dat ging allemaal wel goed… (even een route gemaakt met allemaal lusjes van de snelweg af en dan bewust door blijven rijden op de snelweg)
 
Kun je nu ook wel testen. Maak in MRA maar een paar routes die op verschillende manieren halverwege op een paar km van je huis lopen. Als track naar je XT2, routes van maken en dan starten en voor dichtstbijzijnde punt op de route klikken en kijken wat er gebeurt.
 
Achter dat terugbrengen op de route zit natuurlijk een algoritme, dat zal wel iets doen met richting naar de route, wegtypes en afstand. Afhankelijk van de mogelijkheden zal er wel of niet iets uitkomen wat echt handig is.
Klik op 3 punten, neem optie " route voor 5 km overslaan " ik draaide weg van de plek en er volgde een pijlrichting indicatie naar de route 5 km verderop. Reed dus op eigen inzicht waarbij de oorspronkelijke routerichting in beeld bleef. (Dat 5 km kan ook 500 meter zijn of anders) .kwam op dat punt aan en de route werd mooi opgepakt.
Bovenstaand is eigenlijk wat ik zelf met eigen verstand ook doe (uitzoomen, op het kaartje kijken waar de route is, geschikte weg kiezen en rijden maar) en is denk de betere oplossing.
 
Bovenstaand is eigenlijk wat ik zelf met eigen verstand ook doe (uitzoomen, op het kaartje kijken waar de route is, geschikte weg kiezen en rijden maar) en is denk de betere oplossing.
euh dat doe je met deze optie ook anders wordt het nog niks.
Alleen de XT2 zoomt nu voor je in en uit en blijft de routerichting voor je aangeven om weer terug te komen op de geplande route.
Je krijgt dan niet steeds de melding herbereken bij afwijkingen.
Een maal deze mogelijk eens getest zul je concluderen dat het een zeer zinvolle maar nauwelijks gekende en of toegepaste optie is.

Tja wie alleen op navigatie rijdt en alles maar dan ook alles aan het kastje overlaat zijn vaak ook diegene die de meeste problemen met navigeren en hun zumo of TT hebben,....het ding doet niet wat ze willen en moet dat gewoon met 1 knop drukken doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan