Garmin Zumo XT2

euh dat doe je met deze optie ook anders wordt het nog niks.
Alleen de XT2 zoomt nu voor je in en uit en blijft de routerichting voor je aangeven om weer terug te komen op de geplande route.
Dat bedoelde ik ook, lijkt me inderdaad een zinvolle functie van de XT2.
De mensen die “blindelings” op gesproken routebegeiding rijden zullen altijd tegen verschillende problemen met navigeren “aanlopen”.
Ik zit momenteel veel met een vierwieler op de weg en kom regelmatig kaartproblemen tegen waar de navigatie me vast laat lopen zoals eenrichtingsverkeer wat verkeerd op de kaart staat of een stukje route dat je over een fietspad wilt sturen, volgens mij helpt dan alleen gezond verstand of die slimne XT2 assistentie om ondanks deze obstakels je route met een kleine omweg te vervolgen.
Apple corrigeert de kaart trouwens vrij snel na meldingen over problemen van deze aard.
 
@JaVaWa ik heb je gpx viewer geintegreerd in mijn tooltje, zodat je het resultaat even kan bekijken! Komt functioneel 1 op 1 overeen met de XT/XT2! Mooi stukje software, thanks!

Heb wel gelijk 1 vraagje: Kan ik gemakkelijk de 'glow' van de tracks uitzetten? Nu lijkt de blauwe lijn door de zwarte shadow veel breder dan de zwarte (met de witte shadow)...

1706914563500.png
 
Super @JaVaWa! Ik heb heb geupdate en jouw website meegenomen in de FAQ (Advanced navigating with the XT/XT2) voor mensen die nog meer leesvoer zoeken!

Vond nog wel een kleine bug/feature: In jouw settings staat de volgende setting:
Code:
var useSymbol = false;       /* Waypoints worden weergeven met het in het GPX-bestand gedefinieerde symbool; vul false in als je het standaardsymbool wilt gebruiken. */

Bij een standaard GPX 1.1 download van MRA (zie attachment, zit geen sym element in) krijgen de waypoints niet het standaard symbool indien de setting op FALSE wordt gezet. Er wordt een 'image not found' plaatje getoond: Motorcycle Adventures: GPX-viewer

Voor mijn gegereerde GPX gaat het ook mis als ik de setting op TRUE zet en hem aanroep: De waypoints met een sym element gaat goed, maar indien er waypoints tussen zitten zonder sym krijg ik ook weer het 'image not found' (zie helemaal aan de rechterkant):
Motorcycle Adventures: GPX-viewer

Weet niet of de setting true/false dan voldoende is, want eigenlijk heb je ook een mix nodig: indien gevonden tonen, anders standaard symbol.

Maargoed, snap ook wel als je geen zin hebt om dit te fixen! Ik ben al heel blij dat ik je viewer kan gebruiken!

GPX viewer

GPX viewer
 

Bijlagen

  • MRA2XT2test.gpx
    56,4 KB · Weergaven: 0
  • MRA2XT2test (with icons).gpx
    56,3 KB · Weergaven: 0
Mooi gemaakt Emile!
Ben er eens mee aan het spelen geweest vandaag (had je al een typfoutje (denk ik) gestuurd via het formulier op je site. Ging over dag 1/dag 3). Maar die is al aangepast zie ik. :Y

Waar ik ook tegenaan liep is het volgende: In MRA heb ik een aantal routes gemaakt voor juni, allen in Noorwegen. Er zit in de hoofdroute een tweetal 'uitstapjes, één naar een bezienswaardigheid en eentje bijna aan het eind naar een plek waar je kunt tanken en boodschappen doen. Het uitstapje heeft een naam waar een &-teken in zit, dat gaat niet goed, die GPX wordt dan niet meegenomen, het voorbeeldvenster laat niets zien. Het voorbeeld van de afzonderlijke routes werkt wel, behalve de route waar het &-teken in de naam. In Windows Explorer het bestand hernoemen heeft geen zin, blijft fout gaan.
Hetzelfde geldt voor de POI in de hoofdroute die aangeeft waar het uitstapje begint. Als je daar een &-teken gebruikt krijg je ook bovenstaand resultaat.
Natuurlijk is dit gemakkelijk te omzeilen door geen speciale tekens in je naamgeving te gebruiken. Wellicht is het handig hiervan melding te maken in de handleiding/instructie?
 
Laatst bewerkt:
Hoe exporteert MRA dat & teken?
BaseCamp maakt er keurig een & van in het gpx bestand.
1707054834340.png

Wordt in de gpx:
<name>Marcel &amp; test</name>
Het blijft in het algemeen verstandig om speciale karakters in namen te vermijden.
 
Bij een standaard GPX 1.1 download van MRA (zie attachment, zit geen sym element in) krijgen de waypoints niet het standaard symbool indien de setting op FALSE wordt gezet. Er wordt een 'image not found' plaatje getoond: Motorcycle Adventures: GPX-viewer
Op mijn computer zag ik geen verschil, alle symbolen werden getoond...
Later nog een keer gekeken op mijn smartphone, toen zag ik pas wat je bedoelde. Het ligt niet aan de code, maar aan het ontbreken van de hoge-resolutieversie van het standaard symbool. Ik zag toen ook dat de kaart niet geoptimaliseerd is voor kleine schermen.
Heb ik nu aangepast, meteen ook de nieuwste versie van Leaflet gebruikt en de symbolen die Tread/Explore wel hebben en BaseCamp niet ook toegevoegd.
 
Hoe exporteert MRA dat & teken?
BaseCamp maakt er keurig een &amp; van in het gpx bestand.
Bekijk bijlage 1970518
Wordt in de gpx:
<name>Marcel &amp; test</name>
Het blijft in het algemeen verstandig om speciale karakters in namen te vermijden.
Er zijn maar vijf tekens die een speciale behandeling vergen, dat zijn:
Code:
" ' < > &
Een routine die GPX-bestanden produceert hoort daar rekening mee te houden. MRA doet dat deels. Die vergeet de eerste twee, de andere drie worden wel netjes vervangen.
 
Nu we het toch over die symbolen hebben.....
In juni van dit jaar gaan we weer een rondreis door Noorwegen maken, daarbij gebruik makend van een aantal veerboten.
In Basecamp zie ik symbolen voor een veerboot (kopje Transport), maar die komen niet terug in Explore/Tread.

1707057879823.png

Zitten deze gewoon niet in de meer recente apps of zijn niet alle ID's bekend?
 
Er zijn 315 symbolen. MapSource kent er 249, BaseCamp 266, Explore 178, Tread 198, outdoortoestellen 145, zumo 550 85 en zumo 590 t/m XT2 43 stuks.
Kortom: niet elk apparaat, app of programma ondersteunt alle symbolen.

Wat de XT(2) betreft: dat zijn afwijkende, groene symbolen. Via Explore/Tread krijg je wel meer kleurrijke symbolen.
Ik had daar al een overzicht van, maar die moet ik nog een keer uitbreiden met de nieuwe symbolen van Explore/Tread: JaVaWa | Waypointsymbolen

Edit: 318 symbolen zelfs. De nieuwe zumo's hebben er ook nog 3 die niet in andere toepassingen te vinden zijn.
 
Laatst bewerkt:
@JaVaWa wordt wel een mooi gezamelijk projectje zo! De nieuwe versie werkt

@consono & tekens in de waypoints werkt nu goed. Gaat alleen mis met een & in de filenaam. In MRA is de tracknaam de filenaam, maar zodra je een verkeerd teken in de filenaam stopt maakt MRA de tracknaam leeg. Bugje dus! Ik heb het opgelost met de filenaam te fixen (& wordt +) en ook de tracknaam over te nemen van de filenaam (als die leeg is)

Wijziging staan nog niet live! Ben wat code aan het herschrijven en dat moet eerst helemaal af zijn...
 
Nieuwe versie staat live! Deze is wat robuuster als de vorige.

@JaVaWa ik heb je 23 jan een mail gestuurd met de symbols die werken op de XT2, dit zijn dezelfde als Tread/Explore en anders zit er in de mail een demo bestand met waypoints meta alle symbolen: Dan kan je zien welke niet werken in Explorer/Tread.

@consono zou jij de foute bestanden nog een keer willen testen?

En voor de diehard users: Je kan nu ook settings in de MRA route kwijt, die pakt de tool dan op als je deze verwerkt! (moet je wel de GPX inc. route downloaden). Voorbeeld is bijvoorbeeld de trackkleur. Als je onderstaande toevoegt aan je route omschrijving, wordt die track altijd rood:

Code:
[color:red]
 
De 'foute' gpx'en gaan nu wel goed. :Y
Ben ook even met de kleurcode aan het testen geweest, maar dat lukt me nog niet. Waar vul ik die code in? Tabblad 'Route Information' -> veld 'Description'? :?
 
En weer even een sprongetje terug naar de ontvangst op de K1600.
Of het helemaal opgelost is, weet ik niet, maar verbeterd in ieder geval. 😉

Ben heel benieuwd hoe dat straks op mijn 1300 GS gaat. Volgens mij is de BMW navigator ook eigenlijk een Garmin dus je zou verwachten dat dat goed moet gaan met een XT2…
 
Was een grapje @JaVaWa, verbaasde mij over sommige iconen. Wie gaat deze in hemelsnaam gebruiken…

Of ‘ie op Tread werkt weet ik niet, in ieder geval niet op de XT2…
 
Hoe zet je het waypoint over? Met Tread of Explore? Dan klopt het, die ondersteunen dat symbool niet. Als je het overzet met BaseCamp zou je wel het juiste (groene) symbool moeten krijgen.
 
Hmm, dat zal het zijn dan...
Ik maak de routes in MRA, trek ze dan door het fijne tooltje van Emile om de icons aan te passen waarbij de nieuwe GPX in de cloud wordt gezet. Vervolgens op de telefoon middels Tread naar de Zumo XT2. Komt geen BC meer aan te pas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan