Hallo.
Hierbij wil ik wat vragen stellen over gaskabels, gashandvaten en het afstellen daarvan!
Even een kort verhaaltje
Als er iets irritant is aan een motor is het wel een niet soepel lopende gaskabel.
Nu liep de mijne eerst erg soepel, toen steeds minder.... hij ging wel goed terug maar niet helemaal zoals het moet.
Ook had ik als ik het gas losliet dat de motor dan ongeveer 1800 toeren draaide en ik dan met de hand nog het gashandvat iets verder terug kon draaien waardoor hij 1000 toeren ging draaien wat ook precies goed is.
Dus niet helemaal goed afgesteld.
Vandaag dus even af willen stellen, maar zodra ik ook maar iets aan de retour kabel deed stellen ( die wou ik iets strakker zetten ) liep het gas helemaal niet meer soepel, super stroef zelfs.
Toen de kabels dus even eruit gehaald en jahoor!!! een klein rafeltje.
Even nieuwe kabels kopen dus en dan GOED afstellen.
Nu hoor ik van veel mensen een hoop verschillende dingen.
Sommige mensen smeren hun gashandvaten, anderen zeggen juist dat je dat niet moet doen ( doe het persoonlijk ook niet )
Gaskabels smeren, doen de meeste mensen wel hoor ik.
En dan de afstelling.
Beetje vrije slag aan het gashandvat hoor ik vaak, maar wat is de beste manier om dat te bereiken?
Zoals je kon lezen heb ik wat problemen gehad met de afstelling ( te strak want het stationair toerental liep wat op ) maar ik had wel vrije slag aan het handvat!
De retour kabel trok net niet hard genoeg aan de gasklepbediening waardoor hij net niet helemaal sloot ( mijn conclusie tenminste )
Wat ook zou kunnen is dat door het rafeltje ( wat in de kabel zit die trekt als je het gas open draait ) er spanning bleef staan op de gaskabel waardoor het gasklep mechanisme niet goed sloot.
Om het even kort samen te vatten.
Hoe gaan jullie te werk als jullie je gaskabels vervangen?
Smeren jullie de kabel, ja of nee, zoja hoe dan?
Smeren jullie het gashandvat of juist niet?
En wat is de beste manier om de gaskabels af te stellen?
Groeten en alvast bedankt voor het meedenken/meeschrijven
Hierbij wil ik wat vragen stellen over gaskabels, gashandvaten en het afstellen daarvan!
Even een kort verhaaltje
Als er iets irritant is aan een motor is het wel een niet soepel lopende gaskabel.
Nu liep de mijne eerst erg soepel, toen steeds minder.... hij ging wel goed terug maar niet helemaal zoals het moet.
Ook had ik als ik het gas losliet dat de motor dan ongeveer 1800 toeren draaide en ik dan met de hand nog het gashandvat iets verder terug kon draaien waardoor hij 1000 toeren ging draaien wat ook precies goed is.
Dus niet helemaal goed afgesteld.
Vandaag dus even af willen stellen, maar zodra ik ook maar iets aan de retour kabel deed stellen ( die wou ik iets strakker zetten ) liep het gas helemaal niet meer soepel, super stroef zelfs.
Toen de kabels dus even eruit gehaald en jahoor!!! een klein rafeltje.
Even nieuwe kabels kopen dus en dan GOED afstellen.
Nu hoor ik van veel mensen een hoop verschillende dingen.
Sommige mensen smeren hun gashandvaten, anderen zeggen juist dat je dat niet moet doen ( doe het persoonlijk ook niet )
Gaskabels smeren, doen de meeste mensen wel hoor ik.
En dan de afstelling.
Beetje vrije slag aan het gashandvat hoor ik vaak, maar wat is de beste manier om dat te bereiken?
Zoals je kon lezen heb ik wat problemen gehad met de afstelling ( te strak want het stationair toerental liep wat op ) maar ik had wel vrije slag aan het handvat!
De retour kabel trok net niet hard genoeg aan de gasklepbediening waardoor hij net niet helemaal sloot ( mijn conclusie tenminste )
Wat ook zou kunnen is dat door het rafeltje ( wat in de kabel zit die trekt als je het gas open draait ) er spanning bleef staan op de gaskabel waardoor het gasklep mechanisme niet goed sloot.
Om het even kort samen te vatten.
Hoe gaan jullie te werk als jullie je gaskabels vervangen?
Smeren jullie de kabel, ja of nee, zoja hoe dan?
Smeren jullie het gashandvat of juist niet?
En wat is de beste manier om de gaskabels af te stellen?
Groeten en alvast bedankt voor het meedenken/meeschrijven