Hi mensen.
Ik vroeg me af hoe lang een gasstandsensor eigenlijk mee zou moeten gaan...
Stel dat de gasstandsensor niet helemaal lekker meer is. Dan kun je bij bepaalde gasstanden volgens mij een onregelmatig lopende motor krijgen. Dat zou zich uiten in rommelig lopen bij verschillende toeren in verschillende versnellingen (bijv. bij 4000rpm in z'n 2, bij 2500rpm in z'n 3, etc.).
Weet iemand iets meer over dit onderwerp te vertellen?
voltmeter aansluiten, contact aan .....meten......draaienHet was meer een algemene vraag. Geen probleem met mijn eigen motorfiets.
Ik heb wel een vriend met een Fireblade die ineens niet lekker meer loopt op bepaalde toerentallen. We hebben wel van alles vervangen, maar niets helpt echt. Dus vroeg ik me af of de TPS misschien een probleem zou kunnen zijn. De motor heeft iets van 50k gelopen.
Ik ben meer geinteresseerd in hoe een motor in het algemeen zou reageren als de TPS versleten is. Hoe je het kan herkennen. Maar dat ligt dus een beetje moeilijk, blijkt.
Dus je bent at random dingen gaan vervangen.Het was meer een algemene vraag. Geen probleem met mijn eigen motorfiets.
Ik heb wel een vriend met een Fireblade die ineens niet lekker meer loopt op bepaalde toerentallen. We hebben wel van alles vervangen, maar niets helpt echt. Dus vroeg ik me af of de TPS misschien een probleem zou kunnen zijn. De motor heeft iets van 50k gelopen.
Dus je bent at random dingen gaan vervangen.
Graag ook geen geneuzel over dat ik niet zelf moet gaan prutsen maar naar de dealer moet gaan. Ten eerste is er geen geld om naar de dealer te gaan. Ten tweede ben ik technisch genoeg om de meeste dingen zelf te doen, en van de dingen die ik nog niet weet te leren wat ik er mee moet doen. Dat ik geen motortechniek heb gestudeerd betekent nog niet dat ik er niks van kan snappen.
Een TPS die niet in orde is merk je je direct in de praktijk aan het motorgedrag.
Stationair loopt de motor zeker verrot !
Dat ligt eraan, ik heb geen idee of de fireblade uit 97 injectie of carburatie is, maar in het laatste geval wordt zon TPS sensor alleen gebruikt om de doorlaat van de uitlaatklep te bepalen. Als deze kapot is, blijft de uitlaatklep openstaan en merk je dit alleen aan vermogensverlies, en niet aan een motor die verrot loopt.
Beste motorvrienden,
Hier lees ik heel veel onwaarheden over de TPS, Throttle Position Sensor, of in het nederlands gaskleppositiesensor.
Ik zal proberen uit te leggen hoe de meest voorkomende gaskleppositiesensor toegepast bij motorfietsen werkt.
De stand van de gasklep is van groot belang voor de motorcomputer. Daar bestaat geen twijfel over.
Je meet met die sensor eigenlijk de belastingvraag.
Immers, als je het gas opendraait wil je als bestuurder meer kracht. Met die sensor beïnvloed je dus ook je inspuiting, inspuitmoment en ontstekingstijdstip.
Ban
Goh..... , er gaat weer een wéreld voor ons open
Waat slaat deze reactie nou op man. Er ging per ongeluk iets mis.
Jij leest dan een half verhaal en komt dan met zo'n reactie.
Probeer eens een bijdrage te leveren in plaats van loos commentaar.
(ik heb nu een uur gespendeerd om het verhaaltje begrijpelijk te maken en er geschikte plaatjes bij te vinden. jij hebt 5 seconden gespendeerd om een lullige opmerking te maken.
waardering nul dus, Paul bedankt!)
Ahum..., je geeft zélf aan dat ik gepost heb in de tijd dat jij je verhaal niet volledig hier had neergezet.
Dat het pas een half verhaal was, kon ik toch ook niet wetendus commentaar was wel te verwachten lijkt me dan.
En dat ik eens een bijdrage moet leveren in plaats van loos commentaar, tja, ik weet niet hoeveel jij hier in de afgelopen jaren gepost hebt aan technisch nuttige info, maar ik dacht dat ik mijn steentje hier door de jaren heen al zeer aardig had bijgedragen
EDIT:
Oops.... kijk net ff naar je profiel, en zie dat je banaanscore 35,1% is, en je 211 keer iets gepost hebt in 6 jaar en twee weken.
Als ik ff op mijn profiel kijk, zie ik dat ik een banaanscore van 84% heb, en 6482 berichten geplaatst heb in 7 jaar en elf maanden.
Als je alle 6482 berichten ff naleest en je vindt er maar één (1!!) berichtje tussen waarvan jij het technisch verkeerd onderbouwd of gewoon een slechte oplossing vindt, ga ik gráág met je in discussie.....
Goed, ook even constructief.
Ik ben van mening dat bij een gasstandsensor het vooral zal gaan om dat de koolstofbanen langzamerhand slijten. Dat zal deels gebeuren over het hele bereik, waardoor de totale stroom door de sensor zal veranderen. Maar de slijtage zal hoger zijn in het gebied dat je het meeste gebruikt.
Dit is absoluut waar. Bij auto's van bepaalde merken kwam dit nogal eens voor.
Soms lieten hele stukken van die koolstofbanen zelfs gewoon los.
Klachten van bestuurders waren veelal;
- inhouden, horten en stoten bij bepaalde snelheden (50 km/h of 80 km/h)
vaak snelheden dus waarbij constante snelheid wordt gereden
Dus deels zal het de ontsteking over het gehele toerenbereik beinvloeden. Maar vooral op de plek waarop je je gashendel het meeste vasthoudt. Zeg bijvoorbeeld op de stand voor 3000rpm in de 3e versnelling (dan rij je ongeveer 50 a 60km/u). Diezelfde stand zou overeenkomen met 4000rpm in de 2e versnelling en misschien 2000rpm in de 4e.
Is ook waar. Snelheden die constant gereden worden in een zeker versnelling.
Wat me wel opviel waren vaak relatief hoge kilometerstanden. Echt slijtage dus.
Iemand die dat overkomt zal waarschijnlijk met vage klachten komen dat de motor bij bepaalde toeren slecht loopt, maar dat hij niet de vinger kan leggen op welk toerental. Soms is het bij 3000rpm, soms bij 4000, etc. Wat natuurlijk komt omdat het in verschillende versnellingen bij een verschillend toerental voorkomt.
Inhouden (op willekeurige momenten) was de meest gehoorde klacht.
Volgens mij zal hij eerder zeggen dat het bij bepaalde snelheden voorkomt, want de meeste motorrijders rijden een bepaalde snelheid altijd in dezelfde versnelling (en dus met dezelfde gasstand).
Bravo, je hebt het aardig goed in de gaten!